Nereti automašīnu īpašnieki, kuru spēkrata dzinējs ir nokalpojis daudzus gadus un tam ir augsts nobraukuma radītājs, izvēlas lētāku un zemākas kvalitātes motoreļļu, veicot tā nomaiņu.
Pārejot no sintētiskās uz daļēji sintētisko vai no pussintētiskās uz minerālu bāzes motoreļļu un tādējādi iegūstot biezāku motoreļļu, automašīnu īpašnieki cer samazināt eļļas patēriņu. “TotalEnergies” brīdina, ka šāda prakse tieši patēriņu palielina, kā arī dzinējs tiek bojāts. Tautas sarunvalodā attiecībā uz motoreļļas konsistenci termins “blīvums” tiek izmantots neprecīzi.
Vispirms ir jānoskaidro, ko nozīmē “motoreļļas blīvums”. Vēl joprojām daudzi autovadītāji un pat automehāniķi uzskata, ja eļļa ir “biezāka” jeb “blīvāka”, tā labāk ieeļļos un noblīvēs dzinēju. Šis pieņēmums ir aplams un tam nav pamatojuma.
Pat ūdens ir biezāks par eļļu
Būtiski ir atcerēties, ka blīvums ir ķermeņa masas attiecība pret tā tilpumu, kas mainās atkarībā no temperatūras. Eļļas un ūdens salīdzinājums, veicot nelielu eksperimentu, lieliski pierāda, ka ūdenim ir lielāks blīvums nekā eļļai, jo, tos samaisot vienā glāze, ar laiku eļļa noslāņojas un paliek ūdens virspusē. Turpretim eļļai ir daudz augstāka viskozitāte (piemēram, istabas temperatūrā), tāpēc tējkarote, kas ir ielikta ūdens glāzē, nogrimst līdz apakšai ātrāk, nekā glāzē, kurā ir ielieta eļļa.
Viskozitātes nozīme
Autovadītāji un mehāniķi mazāk apzinās motoreļļas viskozitātes nozīmi. Tā nosaka, cik viegli eļļa plūst noteiktā temperatūrā. Jo augstāka viskozitāte, jo lielāka ir iekšējā pretestība, kas nozīmē, ka šķidrums plūst lēnāk. Tirgū pieejamo eļļu viskozitāte tiek noteikta pēc SAE standartiem (SAE 0W-20; 5W-30; 5W-40;10W-60).
Ne vienmēr viskozitāte liecina par augstāku kvalitāti
Palielinoties viskozitātei, palielinās arī dzinēja iekšējā pretestība, kas var izraisīt jaudas samazināšanos un degvielas patēriņa pieaugumu. Turklāt eļļas ar augstāku viskozitāti sliktāk dzesē dzinēju, kas ir ļoti svarīgi jaunākiem dzinējiem ar augstu jaudas un darba attiecību.
Kā neapjukt, lasot motoreļļas etiķeti?
Mūsdienu automašīnās tiek izmantotas daudzpakāpju eļļas, tādēļ uz motoreļļas iepakojumiem ir norādīti abi cipari, kas atdalīti ar burtu “W”, piemēram, 0W-20. Pirmais cipars apzīmē eļļas plūšanas efektivitāti zemā temperatūrā un tās kvalitāti ziemā. Otrais cipars (aiz “W”) norāda uz vasaras klasifikāciju un eļļas plūsmas “uzvedību” augstā temperatūrā.
Piemēram, 0W-20 motoreļļa zemā temperatūrā ātri izplatīsies caur dzinēju, līdz ar to motors ātrāk uzsils un to varēs vieglāk iedarbināt. Arī vasarā tas neizrādīs lielu pretestību, piemēram, 0W-30 eļļa augstā temperatūrā būs viskozāka. To norāda augstākais cipars aiz burta “W”. Tas nozīmē, ka eļļas plēve būs biezāka un labāk noblīvēs dzinēju.
Lietas, ko ņemt vērā
Dažus dzinējus, neatkarīgi no to vecuma un nobraukuma, nedrīkst uzpildīt ar motoreļļu, kurai ir pārāk augsts viskozitātes līmenis. Tas var izraisīt problēmas ar hidraulisko zobsiksnu spriegotāju darbību, hidrauliskā vārsta atstarpes regulēšanu vai hidrauliski vadāmu sadales vārpstas fāzēšanu.
Saistībā ar vecāku dzinēju apkopi jāņem vērā ne tikai motoreļļas viskozitātes līmenis, bet arī fakts, ka vecāki dzinēji arī var būt aprīkoti ar modernām detaļām, piemēram, sūkņa inžektoriem vai daļiņu filtru, līdz ar to var rasties papildu prasības attiecībā pret motoreļļu, tās izmantošanu un maiņu. Eļļas maiņa uz lētākas kategorijas produktu, lai maldinoši ieekonomētu, nav ilgtermiņa risinājums, kas beigās var izmaksāt dārgāk nekā kvalitatīvas motoreļļas iegāde.
Motoreļļu piedevu nozīme
Mūsdienu tehnoloģijas ļauj motoreļļām saglabāt ļoti labas eļļošanas īpašības pat tad, ja eļļai piemīt salīdzinoši zems viskozitātes līmenis. Turklāt šādas eļļas dzinējam ir izdevīgākās. Motoreļļa ar zemu viskozitāti, kas vienlaikus nodrošina motora ieeļļošanu plašā temperatūras diapazonā un veido stabilu eļļas plēvi, bieži vien ir ideāls produkts. Tā ir divu, šķietami pretrunīgu, elementu ideālā kombinācija. Turpretim zemāka viskozitāte augstā temperatūrā spēj nodrošināt mazāku degvielas patēriņu, taču augstāka viskozitāte nodrošina teorētiski labāku aizsardzību pret nodilumu, kā arī modernās, aktīvās pretnodiluma piedevu tehnoloģijas nodrošina dzinēja aizsardzību, jo, izmantojot eļļu ar lielāku viskozitāti nekā ieteikts, palielināsies degvielas patēriņš un var rasties jaudas zudums.
“TotalEnergies” izstrādātās specifiskās eļļas, tika radītas augstas temperatūras viskozitātes HTHS izpētē, ko testēja 150°C temperatūrā. Lai novērstu HTHS viskozitātes pazemināšanās negatīvo ietekmi vietās, kur rodas ļoti augsts spiediens (piemēram, starp izciļņiem un vārpstu), tika radītas uzlabotas aktīvās pretnodiluma piedevas, kas reaģē ar nodiluma virsmām, veidojot ļoti izturīgu eļļošanas plēvi. Izmantojot šīs piedevas, ir iespējams samazināt HTHS viskozitāti, neietekmējot dzinēja kalpošanas laiku. Mūsdienu “TotalEnergies” eļļas samazina dzinēja iekšējo pretestību, palielina jaudu un ietaupa degvielu. Papildu priekšrocība ir uzlabota virzuļa un gredzena dzesēšana, kas ir ļoti svarīgs aspekts lieljaudas tehnikas dzinējiem.
“Motoreļļas darbības atšķirības atklājas, paaugstinoties eļļas temperatūrai dzinējā. Tas, kā eļļa izskatās iepakojumā istabas temperatūrā, neatspoguļo to, kas notiek ar eļļu, kad tā tiek uzkarsēta līdz darba temperatūrai. Šī iemesla dēļ ļoti svarīgi ir izmantot eļļas ar tādiem kvalitātes un viskozitātes parametriem, kādus norādījis auto ražotājs, t.i., izmantot eļļu ar atbilstošu ražotāja atļauju. Šī informācija ir norādīta uz motoreļļas etiķetēm” – skaidro Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatynski), “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.
Ja vēl tie motoru ražotāji tā cītīgāk pastāstītu par to kādas viskozitātes eļļai tas motors konstrutēts (pielaides ziņā), tad varētu par to arī parunāt, jo ir piemēram vesela paaudze LandRover - Jaguar dzinēju ( un tagad IMO mazliet uzlabotus, tos joprojām Ford šur un tur liek), kas nebija paredzēti tādai eļļai (šķidrākai) kā LandRovers rekomendēja, un ir vesels blāķis ar LR -Jaguar un PSA dzinējiem (2,7 līdz 3 litru V6 dīzeļi) kuriem tika parakstīta nepareiza eļļa un tie ir biezā slānī noklājušies ar salauztām kloķvārpstām. Un ja pareizi saprptu tad arī franči tos joprojām kaut kur lieto, jo itkā no viņiem vēl joprojām var dabūt jaunas kloķenes ...
Nu redzi, mūsdienās motora klucis ir otršķirīgs parametrs - galvenais ir lai eļļa nepiebeidz katalizatoru un/vai nerada pārāk lielu berzi un attiecīgi oglekļa dioksīda izmešus.
VAGmobīļiem kādreiz bija specenē grafiki ar dažādām eļļas viskozitātēm atkarībā no apkārtējās vides temperatūras. B3 audī kādas piecas dažādas viskozitātes...