Eskperts pastāsta, kā "neiekrist" pērkot lietotu auto 12

 

Foto: Publicitātes attēls

Matīss Rutks | 16.janvāris 2020 12:36

Kā pārliecināties par auto odometra rādījumu patiesumu: pieci eksperta ieteikumi drošai lietota auto iegādei

Ja kādreiz personīgā automašīna bija izteikta luksusa prece, ko varēja atļauties vien cilvēki ar augstiem ienākumiem, pašlaik spēkratu modeļu un cenu amplitūda ir tik liela, ka auto var atļauties teju ikviens interesents. Latvijā ir liels pieprasījums pēc lietotiem un mazlietotiem auto – lietotu auto tirgotāja “Longo” apkopotā informācija liecina, ka Latvijā tiek pārdoti aptuveni 120 tūkstoši lietotu auto gadā. Tomēr lietotu auto tirdzniecības segmentā arvien ir dažādas nepilnības, kas ietekmē klientu uzticību lietotu auto pārdevējiem – piemēram, “Longo” veiktas autovadītāju aptaujas[1] rezultāti rāda, ka vairāk nekā 44 % aptaujāto, iegādājoties lietotu auto, drīzāk neuzticas tā odometra rādījumiem, bet 14 % norādījuši, ka tiem noteikti neuzticas. Kā pārliecināties, ka izvēlētais lietotais auto tehniski atbildīs tirgotāja solītajam? AS “Longo Latvia” eksperts Renārs Zapackis ir sagatavojis piecus ieteikumus, kas lietota auto iegādes procesā palīdzēs pārliecināties, ka informācija par izraudzītā spēkrata nobraukumu nav modificēta.

·         Noskaidrot spēkrata izcelsmes valsti un pārbaudīt auto nobraukuma rādījumus publiskajos reģistros

Iegādājoties lietotu auto, ir būtiski noskaidrot tā izcelsmes valsti, jo no ražošanas valsts bieži vien ir atkarīga spēkrata kvalitāte. Ar īpaši augstu kvalitāti izceļas automobiļi, kas ražoti Nīderlandē un Beļģijā, un šo valstu ražojumi ir pieejami lietoto auto tirgū Latvijā. Tirgū bieži atrodami arī kaimiņvalstu un Ziemeļvalstu ražojumi.

Kad noskaidrota noskatītā auto izcelsmes valsts, ir ieteicams publiskajos reģistros pārliecināties, vai automobiļa nobraukuma rādījumi atbilst patiesībai. Piemēram, Lietuvā reģistrētu auto nobraukuma vēsture bez maksas pieejama šeit. Savukārt, ja spēkrats pirms tam ir bijis reģistrēts Beļģijā, tā nobraukumu vēsture ir pārbaudāma valsts Car-Pass reģistrā. Šis reģistrs atklāj konkrētā auto bijušo īpašnieku reģistrētos odometra rādījumus un to reģistrēšanas datumus. Šādi ir iespējams salīdzināt rādījumus ar pārdevēja norādītajiem, pārliecinoties par to patiesumu. Ja auto pirms tam ir reģistrēts, piemēram, Nīderlandē, ieteicams pārdevējam pieprasīt Tellerrapport (RDW) atskaiti – izziņu no Nīderlandes Nacionālā automašīnu reģistra. Pateicoties valsts izstrādātajai sistēmai, kas darbojas jau vairāk nekā 25 gadus, interesenti var pieprasīt informāciju par ikvienu Nīderlandē reģistrētu automašīnu – izziņa sniegs informāciju par auto īpašniekiem un odometra rādījumiem. Tikmēr Zviedrijā reģistrētu auto nobraukumu bez maksas var pārbaudīt šeit.

·         Pārbaudīt CSDD datus par Latvijā reģistrētiem auto

Ja izraudzītā automašīna jau ir vai ir bijusi reģistrēta Latvijā, ieteicams pārbaudīt, kādus datus par konkrēto modeli piedāvā Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD). Iestādē būs fiksēta visa informācija par auto tehniskajām apskatēm un tajās fiksētajiem nobraukumiem. “Longo” eksperts iesaka pievērst uzmanību, vai rādītāji neizskatās aizdomīgi – proti, vai nav tā, ka auto īpašnieks vienu gadu ir norādījis mazu nobraukumu, nākamajā gadā – jau ievērojami lielāku. Šāda situācija, kad diametrāli ir mainījušies nobraukuma rādītāji, var liecināt par iespējamām manipulācijām ar tiem.

·         Vērsties pie dīlera un veikt odometra pārbaudi

Atkarībā no auto zīmola odometru vienmēr arī ieteicams pārbaudīt pie oficiālā dīlera, proti, dīlera servisa sistēmā noskaidrot automobiļa servisa apmeklējumu vēsturi un reģistrētos nobraukumus. Ja ar odometra rādījumiem ir veiktas manipulācijas, to varēs redzēt arī pieslēdzoties automašīnas vadības blokiem – piemēram, dzinēja, ātrumkārbas, ABS vai citiem auto vadības blokiem.

·         Pārbaudīt automašīnas servisa grāmatiņu

Iegādājoties lietotu auto, vienmēr ieteicams pieprasīt un pārbaudīt tā dokumentus. Noteikti jāpievērš uzmanība servisa grāmatiņai – pirmkārt, vai tāda ir pieejama un, otrkārt, kādu informāciju par automobiļa nobraukumu tā piedāvā. Aizpildīta servisa grāmatiņa un apkopju pavadzīmes liecina par koptu automašīnu, tomēr ieteicams pārbaudīt, vai grāmatiņā nav veikti labojumi vai kādas nesaprotamas, aizdomīgas piezīmes. Ja ir aizdomas, ka ir modificēta informācija par auto tehnisko stāvokli, rodas pamats arī aizdomām, ka norādītie odometra rādījumi nebūs patiesi.

Jāņem vērā, ka ierakstus servisa grāmatiņā var viegli viltot – par to patiesumu var pārliecināties, pārbaudot, vai konkrētais serviss, kas veicis apkopi, tik tiešām eksistē. Ieteicams arī sazināties ar šī servisa pārstāvjiem, lai pārliecinātos, ka konkrētajam spēkratam tik tiešām ir veikta apkope. Un, protams, pirms automašīnas iegādes, vienmēr drošībai vēlams pārbaudīt tā tehnisko stāvokli sertificētā autoservisā – tas var palīdzēt izvairīties no neparedzētiem remonta izdevumiem nākotnē.

·         Pievērst uzmanību auto vizuālā stāvokļa atbilstībai odometra rādījumiem

Izvēloties auto un iedziļinoties pārdevēja sniegtajā informācijā, jāatceras šo informāciju pretstatīt auto vizuālajam stāvoklim. Ja pārdevējs ir norādījis, ka izvēlētajai automašīnai ir mazs nobraukums, taču tās vizuālais izskats nepārprotami signalizē par nolietojumu, tas var būt rādītājs, ka pārdevējs ir sagrozījis nobraukuma rādījumus. “Longo” eksperts informē, ka priekšvēstneši bieži vien ir nolietots salons, izteikti nolietota stūre, nodilis un izsēdēts šofera sēdeklis, nodilis ātrumpārslēgs un nobružātas pogas.

[1] Aptauja veikta tiešsaistē 2019. gada decembrī, aptaujājot 302 dažādu dzimumu un vecumu respondentus no visas Latvijas.

 
Visi komentāri
 
LMT 16.janvāris 2020 12:50
7 0 Atbildēt

Odometra eksperts

Penzonārs 16.janvāris 2020 12:53
10 2 Atbildēt

Bet es muļķis visu laiku domāju, ka ir jāpārbauda automašīnas tehniskais stāvoklis, tomēr redz izrādās, ka pēc Longo ieteikuma ir jāpārbauda tikai odometrs un ja nav kruķīts, tad auto brauks bez bēdu.

gunbox 16.janvāris 2020 14:24
11 2 Atbildēt

Skat cik LV ir daudz plāno pierīšu. 86%. No tādiem arī veidojas valdība un ceļi ir tādi kādi viņi ir.

Un šis eksperts pērk no kurienes auto? No Vācijas, kur vidējā auto cena ir lielāka par 10-20% par LV tirgu? Tātad šis eksperts dzīvo mīnusā? Vai tomēr pērk nobrauktus lūžņus un atkruķītus pārdod zem Vācijas tirgus cenas šeit, kur Rumbulas jeb Tolmeta cena nosaka tirgu?

650 16.janvāris 2020 16:22
2 1 Atbildēt

Longogo demagogoxperts īsenībā varēja (lohiem) izskaidrot- kāpēc par Beļģijas un Nīderlandes automobiļiem šī te iespēja kko "uzzināt" ir diezgan reāla, bet kāpēc par Vācijas auto viņa ir būtiski citāda..

Pastāstiet vēl (taisnību!) arī par to, ko reāli var uzzināt par konkrēto sevis noskatīto auto (piem. VAG ražojuma...),kad tas lētticīgais noskatītājs ir izdibinājis noskatītā auto VIN numuru un cerīgi ieradies pie savas markas dīlera pēc informācijas.Jā.

Ko un kādā apmērā "var uzzināt" par sava auto (jau nopirktā!!) remonta un apkalpošanas vēsturi.Dažādu marku dīleru darbības principi iespējams ka nedaudz atšķiras, ok, bet ņemam ja konkrēti kādā VAG dīlercentrā.

Kā var "izkontrolēt" mašīnas patieso nobraukumu, ja ir (diezgan tipisks...) gadījums, kad mašīna sākotnēji ir apkalpota dīlerī (katru apmeklējuma reizi reģistrējot tobrīd esošo km nobraukumu), tad viņa ir uz 2-3 gadiem no dīlera redzesloka "nejauši" pazudusi, un tad (neilgi pirms pārdošanas.......)) "nejauši" atkal apmeklējusi dīleri un tas viņai piereģistrējis atkal "patieso" odometra rādījumu.

core 16.janvāris 2020 17:07
0 2 Atbildēt

Kurus auto ražo Nīderlandē un Beļģijā?

vakars 16.janvāris 2020 18:29
0 1 Atbildēt

gana daudz - pameklē pats. Es bez domāšanas varu nosaukt vismaz 2 - Volkswagen un Volvo

bezbalsstiesībām 16.janvāris 2020 19:39
1 0 Atbildēt

Ja Jūs,godājamais.uzskatāt,ka Latvijā 150 tūkst. km uzlabo auto tehnisko stāvokli,salīdzinot ar Nīderlandes 400 tūkst. km,tad Jūs tiešām esat tāds kā rakstāt. Izcils auto neatkarīgi no nobraukuma!

gunbox 17.janvāris 2020 9:56
1 1 Atbildēt

Ar to Jūs, cienītais, uzskatāt kā pamatojumu, lai odometru attītu? Un tas vēl ir sīkums, kas notiek tīrgu.

Kaut arī Jūs absolūti kļūdāties. Automašīnai ir divas tehniskās puses. Ir nolietojuma puse un triecienizturīga puse. Ja LV cieš triecien- un salīdzinoši lēti salabot hadeni, tad 400 tk. km nozīmēs to, ka visas ritošās detaļas - gan pašu dārgāko daļu hadenes, gan ieskaitot motoru un ātrumkārbu ir savu rūpnīcas piešķirto resursu jau dubultā nolietojušas. Ja tev tāds auto vajadzīgs un pēc tam vēsturē centīsies noslēpt motora pārlasīšanu un ātrumkārbas kapitālo, tā nu ir tikai jūsu darīšana. Normālam cilvēkam tāds auto nav vajadzīgs. Tad viņam arī attiecīgi ir jāmaksā, nevis ar odometru un vēsturi par vecmāmiņu un baznīcu svētdienās.

tinēja palīgs 17.janvāris 2020 12:17
0 0 Atbildēt

nesaprati gan,palasi cehs.lv attīstībai

mammaries 17.janvāris 2020 12:18
0 0 Atbildēt

Kur bija vārdiņš "tikai"?

Frontera 19.janvāris 2020 17:26
0 0 Atbildēt

kaut kā pajāt uz km nobraukumu...protams,kam auto buus pirmais mūžā ,tas raustīsies...es neskatos nobraukumu..tikai pārdevēja feisu un pašu auto..pārsvarā dzinēju..ritošo var samest pats ja rokas neaug no dirsas.Tad jau plačos nevar vispār rādīties!!Tad jaiet uz saloniem..,bet nejau visi var salonos auto nopirkt.katrs pa lielam,dara kā grib.

Neputns 23.jūlijs 2021 11:12
0 0 Atbildēt

No viņiem pērkot uzreiz vajadzēja ieguldīt 750eur.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 8

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 34

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti