Visi komentāri - Autosportista padomi – kā reaģēt bīstamā situācijā uz ceļa, lai izvairītos no sadursmes

Autosportista padomi – kā reaģēt bīstamā situācijā uz ceļa, lai izvairītos no sadursmes 13

 

Foto: Publicitātes foto

Balcia | 18.septembris 2025 10:53

Ikviens autovadītājs var nonākt neparedzamā situācijā – piemēram, uz šosejas pēkšņi pretī izbrauc cits auto vai izskrien dzīvnieks. Šādās situācijās svarīgi ir nevis instinkti, bet apzināti lēmumi, kas var glābt dzīvības.

Apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums Balcia kopā ar autosportistu Robertu Rodi dalās ar ieteikumiem, kā rīkoties kritiskos brīžos uz ceļa.

Vairāk nekā ceturtdaļa jeb 26 % Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka satiksmē nejūtas droši, un 12 % norāda, ka vismaz reizi mēnesī nonāk bīstamās situācijās uz ceļa, noskaidrots Balcia rīkotajā aptaujā. Lai šādos negaidītos brīžos spētu izvairīties no sadursmes, svarīgi nekrist panikā un spēt ātri izvērtēt situāciju, pieņemt lēmumu un rīkoties.

Autosportists Roberts Rode šādas situācijas trasē izdzīvo regulāri un ir guvis ievērojamu pieredzi: “Sacensībās adrenalīns un stress ir ikdiena, bet arī uz ielas var pēkšņi rasties stresainas situācijas – piemēram, kāds veic nepārdomātu apdzīšanu, sastapšanās ar agresīvu braucēju vai pēkšņs šķērslis uz ceļa. Tad ir svarīgi saglabāt kontroli, jo haotiska kustība var nodarīt vēl lielāku ļaunumu.”

Roberts Rode dalās ar padomiem, kas jāņem vērā, nonākot bīstamās situācijās uz ceļa:

·         Reaģē zibenīgi. Samazini ātrumu, bet izvairies no straujas stūres raustīšanas, kas var izraisīt sānslīdi. Ķermenis šādā brīdī dabiski “ieslēdz” stresa reakciju, tādēļ apzināts lēmums bremzēt ir drošāks par impulsīvu kustību.

·         Turi stūri stingri un stabili. Panikas brīdī cilvēki bieži sāk raustīt stūri uz vienu un otru pusi – tas tikai palielina risku avarēt pašam vai saskrieties ar kādu citu. Stingrs tvēriens palīdz saglabāt kontroli un smadzenēm signalizē: “Es vadu situāciju.”

·         Ja iespējams, virzies pa labi. Labāk izvēlēties nobraukt uz nomales vai pat grāvja pusi, jo frontāla sadursme ir viena no dzīvībai bīstamākajām avārijām. Šajā brīdī svarīgi atcerēties – mazāks ļaunums var glābt dzīvību.

·         Neaizver acis un nesastingsti. Stresa brīdī ķermenis mēdz sastingt, bet fokuss uz ceļu un situāciju palīdzēs saglabāt rīcībspēju un atrast drošāko manevru.

·         Signalizē ar gaismām. Ja starp automašīnām ir kaut neliela distance, gaismas signāls var palīdzēt pretī braucošajam pamanīt briesmas. Tas dod papildu sekundes reakcijai.

·         Pārtrauc apdzīšanu, ja neesi drošs. Ja esi uzsācis apdzīšanu, bet redzi, ka priekšā parādās cita automašīna vai līkums, nemēģini ātrāk apdzīt, bet labāk piebremzē un atgriezies savā joslā.

·         Palaid apdzinēju atpakaļ joslā. Redzot, ka tevi kāds mēģina apdzīt, bet manevrs ir pārāk lēns vai priekšā parādās cits auto, piebremzē un palaid šo braucēju atpakaļ joslā – nemēģini viņu pārmācīt, bet piekāpies kopējās drošības dēļ.

·         Mēģini nomierināties. Pat ja bīstamā situācija ir garām un viss ir beidzies labi, drošāk ir apstāties ceļa malā, dziļi ieelpot, ļaut sirdsdarbībai nomierināties. Tikai  tad turpini ceļu, nevis brauc tālāk ar paaugstinātu stresa līmeni.

“Ceļš nav sacensību trase. Brauc mierīgi un ar cieņu pret citiem satiksmes dalībniekiem un nenovērs uzmanību no ceļa – tā varēsi laicīgi pamanīt bīstamas situācijas un atbilstoši reaģēt. Un pat, ja, izvairoties no sadursmes, sanāks sabojāt savu auto, par to parūpēsies apdrošināšana,” saka Balcia viceprezidents Reinis Bērzkalns.

Lai pievērstu sabiedrības uzmanību vienam no bīstamākajiem ceļu satiksmes manevriem – pārgalvīgai apdzīšanai – CSDD rīko informatīvo kampaņu “Atpakaļceļa nebūs. Neredzi? Neapdzen!”, ar kuras palīdzību līdz oktobra beigām tiks uzrunāta sabiedrība ar aizkustinošu videoklipu un sociālo tīklu aktivitātēm. Pie Olimpiskā centra Rīgā ir apskatāma instalācija – reāla automašīna, kurā ietriecās un to gandrīz pilnībā iznīcināja autovadītājs, kurš veica bīstamu apdzīšanu. Savukārt Balcia kopā ar ekspertiem sniedz praktiskus padomus, kā pie stūres saglabāt mieru un nepieņemt riskantus lēmumus. Tie pieejami arī mājaslapā www.neredzineapdzen.lv

 
Visi komentāri
 
anonimikis 18.septembris 2025 11:04
3 2 Atbildēt

Pēc daudzu autovadītāju novērojumiem, bīstamās situācijas uz ceļa Latvijā galvenokārt rada BMW markas automobiļi. Tos aizliedzot situācija ievērojami uzlabotos.

0pis 18.septembris 2025 11:21
6 0 Atbildēt

Vecā filmā māceklis vaicāja Austrumu cīņu meistaram - ko jūs darītu, nonākot bīstamā situācijā tumšā ielā ar vairākiem pretiniekiem?

Atbilde bija - vispirms es izdarītu visu, lai nenonāktu šādā situācijā.

18.septembris 2025 19:09
2 0 Atbildēt

šis ir, pa pirmo pus/gadu iemācās Kauties,otrajā kļūst par Čempionu, no 3šā līdz 5jam ārstējas, līdz 10jam rehabilitējas un kkur tā pēc 15tā sāk "mācīt kā Nenokļūt".

Ābols 18.septembris 2025 12:10
0 3 Atbildēt

Es jau gadus 10 saku, ka autoskolā vajadzētu pieņemt papildus praktiskās drošas braukšanas programmu!

 Autoskolā esi izgajis teoriju un praksi, tātadd esi iemācīts kā grozīt stūri, spaidīt pedaļus un iekļauties satiksmē!

 Tad jaiziet ir konkrēta drošas braukšanas programma, lai reali praktiski izbaudītu un praktiski zinātu ko darīt ja saslīd, ka arī reali pietiekami efektīvi macētu/nebūtu bail nospiest bremzi utml.

 Savādak šobrīd tak tajā teorijas lekcijā pa vienu ausi ieksa pa otru arā, tad realitatē tikko saņēmis tiesības uzlīst lietus, vai nedo dies ziemā 1cm sniega kārta un ir KATASTROFA!!!! Kajas trīc, padomāt nespēj, velkas ripojot un rāda totalākos pigorus, un tādi uz ceļa ir pilns!!!

Pieņemsim kāds obligāts 6ak. stundu kurss(3 reizes) būtu ĻOTI noderīgi, bet ja totāli nespēj pamat saprast ko darīt un iekļauties 12ak. stundās(6reizēs), tad vnk tāds kursants tiek nosūtīts atpakaļ uz autoskolu, pamācīties!

 Respektīvi tikai, ka dabū parakstu ka esi ne tikai teorētiski dzirdejis bet arī praktiski izjutis un izpratis ko 'ekstrēmajās situācijās' darīt un neesi dunduks, kas palaiž stūri vaļā taisa acis ciet un bļauj, tikai tad vari iet uz csdd eksameniem!!!

 Esmu arī csdd un visiem sekspertiem sūtijis, arī izslavētajam Timrotam, bet kurs ta mani, parasto iedzīvotaju ņems pa piln, es tak neko nejēdzot!!!! 😉

anonimikis 18.septembris 2025 12:14
2 0 Atbildēt

Prasmes, kas tiek virspusēji apgūtas un netiek lietotas ikdienā, aizmirstas gada laikā. Vispārzināms fakts. Tāpēc šāda prasība ir bezjēdzīga.

Ābols 18.septembris 2025 12:56
0 0 Atbildēt

Jā, lai arī apzinātas ikdienas prasmes tiek aizmirstas, cilvēkam pamatā 'muskuļu atmiņā' jeb zemapziņā tas saglabājas.

Par šo ir entie akreditētie pētijumi veikti, ka zemapziņā, tajā izsķirošajā sekundē automātiski cilvēks pēkšni izdarīs vajadzīgās kustības vs tie kuri nebija saņemusi kādu konkrētu praktsiko apmācību kursu, tikai sausi teorētiski izlasījusi, kas jādara.

Šis strādā ne tikai konkrēti pie stures, bet arī jebkur citur dzīves gaitās. (pašaizsardzības kursi, papildus pmlp kursi utml.)

 Protams ideali jau būtu ja pie vad. apliecības maiņas, reizi 10 gados būtu jāatsvaidzina- pmlp, teorijas ekša(jaunākie noteikumi) un ekstrēmās braukšanas prasmes, bet nu tas jau vēl pavisam cits stāsts un ōpera. 😊

0pis 18.septembris 2025 20:57
0 0 Atbildēt

Ja varētu ģenētiski modificēt cilvēkus, lai tiem gēnos nebūtu tieksmes pašiznīcināties braucot ar auto un gadījumā, ja tomēr gadās nonākt riskantā situācijā, instinktīvi nospiest vajadzīgo pedāli/sviru vao pagriezt stūri - ne par daudz, ne par maz. Refleksu līmenī, bez iepriekšēja treniņa, aptuveni kā notiek vairošanās - neviens nav jāmāca, kā to lietu dara.

Tas_tur 18.septembris 2025 19:29
1 0 Atbildēt

atraktīvi aktīvais "Apdr Tehn Uzņēmums" mums te beidzamajā laikā ir uzņēmies izcili aktīvu dalību gandrīz itin visās iespējamajās dalības jomās...

Neredzu/neapdzenu, ok. Bet ko darīt, ja virsū jau nesās kāds cits tas acīmredzami "neredzošais"? Kur diez "māca" pareizi NOBRAUKT no braucamās daļas? Vai vismaz atgādina, ka katram Vadītājam (ja vien viņš(-a) nav tā dēvētais Lohs) būtu jābūt vismaz teorētiski/psiholoģiskā gatavībā uz šādu manevru? Kur nu vēl, ka būtu jābūt vismaz daļējai izpratnei par sava auto (savu riepu) uzvedību un savas rīcības secību šhitādā ekstremāl termālā situācijā.Jā.

Atteikties no uzsākta apdzīšanas manevra? Un tas ir viss, ko "diplomētais autosportists" var (mums,Lohiem) te pastāstīt? Kur reālcilvēciskā analīze par TO, ar kādiem negaidītiem škeršļiem noteikti saskarsies vismaz krietna daļa šādu "atteikties gribošo"?

Ar ko vispār (principā) ir (būtu) jānodarbojas Vadītājam, kurš šodien brauc pa ceļu dažādu "uzmanības novērsēju" apsēstā braucamrīkā? Gribi vesels aizbraukt galamērķī- brauciena laikā nodarbojies tieši konkrēti ar braukšanu! Vēro situāciju, mēģini izprast notiekošo, nevis baksties pa kādām blakuslietām!

Viencexpercs 19.septembris 2025 11:12
1 0 Atbildēt

26 % cilvēku aizliegt vadīt auto, bet 12% aizliegt arī braukt ar elektroskūteriem.

ZZZZ 19.septembris 2025 13:19
0 0 Atbildēt

Nu bet statistika, ka sitās katru dienu...Bet kur tā filma par, KO darīt ja esi nokļuvis negadījumā!???

1. Neiziet uz braucamās daļas aplūkot sasiptos bleķeu/plata massas.

2.

3. utt?

Kurā auto skolā 19.septembris 2025 16:39
0 0 Atbildēt

diez "māca" pārtraukt uzsāktu apdzīšanu? Nu tā, reālos ceļa apstākļos, ar reālu iespēju, ka 4/5 tuvumā esošo ir vienkārši idioti (tajā paša Autoskolā apmācītie).

Auto sportists un ikdienas satiksme.Vai viņš ikdienā brauc satiksmē un pārzin tieši ikdienas satiksmes nianses? Kāds teorētiski būtu vidēji/aritmētiskais iespējamais idiotu (lohu) procents trasē,salīdzinoši ar publisko satiksmi?

Kanibaals 21.septembris 2025 0:15
0 0 Atbildēt

Ko darīt, ja satiec mežā lāci? Met ar sūdiem tam acīs. Bet kur tos dabūt? Tici man būs pilnas bikses ar tiem.

Apmēram tāda līmeņa vāvuļošana. To var tikai iemācīties.

Freijers 22.septembris 2025 8:39
0 0 Atbildēt

Padomi labi, bet teorētiski... Ir vienreiz sanācis 3atā izmainīties uz 2 joslu ceļa (Kokneses šosejas), kad viens idiots ar busu nevarēja normāli noslēgt apdzīšanas manevru - nu neko visi sadzēsās un izmainījās. Par to signalizēšanu faktiski ļoti labs padoms, tā vienmēr izmantoju mirkšķināšanu, kad kāds sadomājis nedroši apdzīt, lai iet atpakaļ - parasti tā gan ir vasaras sākuma problēma, kad visi aizcietušies un spožā saule reizēm traucē pretīmbraucošos pamanīt...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Gatava ziemai visu cauru gadu. Trīs Neste dīzeļdegvielas, kas nebaidās no sala (+ VIDEO) 3

Lielākajā daļā Latvijas iestājusies meteoroloģiskā ziema, un tai seko arī degvielas tirgotāji. Neste Latvija ziemas dīzeli tirgo jau kopš rudens. Lasīt vairāk

 

Mercedes gatavo G-klases kabrioletu (+ FOTO)

G-klases kabrioleta prototipi uzsākuši testu programmu, lai pārbaudītu jaunā modeļa spējas darboties visdažādākajos ceļu un klimatiskajos apstākļos. Lasīt vairāk

 

Tikai 63 visā pasaulē: Alfa Romeo ar Giulia un Stelvio Quadrifoglio Collezione modeļiem (+ FOTO) 7

Itālijas autoražotājs Alfa Romeo iepriecinās zīmola fanus ar īpašajiem Giulia un Stelvio Quadrifoglio kolekciju modeļiem, ko plānots laist klajā ekskluzīvā, ierobežotā skaita sērijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti