Visi komentāri - Nepareizs riepu izmērs: galvenie iemesli un risinājums

Nepareizs riepu izmērs: galvenie iemesli un risinājums 15

 

Foto: Publicitātes attēls

Lattako | 20.novembris 2025 10:07

Riepu izvēle šķiet vienkāršs uzdevums – pietiek paskatīties, kādas riepas jau ir uzliktas automašīnai, un iegādāties tāda paša izmēra komplektu. Tomēr praksē šī pieeja bieži noved pie kļūdām, kas ietekmē gan drošību, gan riepas kalpošanas laiku, degvielas patēriņu, korektu spidometra rādījumu un citus svarīgus elementus.

Tāpēc Latakko eksperti ir sagatavojuši padomus, kā izvēlēties savai automašīnai atbilstošu riepu izmēru.

Kad pareizais izmērs nemaz nav pareizais
Eksperti novērojuši, ka aptuveni trīs no desmit autovadītājiem izvēlas nepareiza izmēra riepas – bieži vien pat to nezinot. Šāda situācija visbiežāk rodas, kad automašīna tiek iegādāta jau ar riepām, kuras iepriekšējais īpašnieks ir nomainījis uz neatbilstošām.
Lietoto auto tirgū tas ir bieži sastopams gadījums – pārdevējs vēlas automašīnu pārdot ātrāk un uzliek tās riepas, kas tajā brīdī ir pieejamas, neiedziļinoties to atbilstībā konkrētajam modelim. Jaunais īpašnieks, vēlāk mainot riepas, aiz inerces atkārtoti izvēlas tāda paša izmēra riepas. Šī kļūda bieži paliek nepamanīta vairākas sezonas, līdz kādu dienu paliek jūtamas sekas – riepas nodilst ātrāk, degvielas patēriņš pieaug un spidometra rādījumi izrādās nav precīzi.
Turklāt drošības sistēmas, piemēram, ABS un stabilitātes kontrole, var nereaģēt tik precīzi, kā to paredzējis ražotājs. Dažkārt automašīnas sistēmas pašas signalizē vadītājam par problēmu – uz paneļa parādās kļūdas paziņojumi vai arī to var sajust brauciena laikā, piemēram, kad ātrumkārbas vai sadales kārbas darbība kļūst nevienmērīga. Riepu un piekares elementi nolietojas ātrāk, jo slodze tiek sadalīta nevienmērīgi. Arī pats riepu mūžs kļūst īsāks – tās dilst straujāk un nevienmērīgi.

Eksperimenti ar izmēriem – vai tiešām tā vērts?
Mēdz būt autovadītāji, kuri apzināti maina riepu izmēru. Populārs uzskats – ziemā šaurākas riepas ar augstāku profilu palīdz labāk braukt pa piesnigušiem ceļiem. Lai gan noteiktos gadījumos, piemēram, bezceļu džipiem, šis risinājums ir pamatots, vairumam ikdienas automašīnu tas nav nepieciešams un bieži vien rada vairāk problēmu nekā ieguvumu.

Dažkārt autovadītāji manuāli, pēc saviem ieskatiem izvēlas augstāku riepu profilu, cerot, ka auto būs nedaudz pacelts un tādējādi labāk tiks galā ar piesnigušiem vai grūtāk izbraucamiem ceļiem. Tomēr praksē šī atšķirība ir minimāla – tikai aptuveni 3–5 milimetri, ko ikdienas braukšanā pat nevar pamanīt. Savukārt sekas ir jūtamas: lielāks riepas diametrs palielina slodzi uz ritošo daļu, paaugstina degvielas patēriņu un var radīt neprecizitātes spidometra rādījumos. Rezultātā tiek iegūta simboliska augstuma starpība, bet zaudēta efektivitāte un ekonomija. 

Pirms iegādes – drošāk pārjautāt
Latakko eksperti iesaka nekautrēties un pārjautāt riepu pārdevējam vai servisā, vai izvēlētais izmērs ir piemērots konkrētajai automašīnai. Šāda pārbaude aizņem tikai dažas minūtes, taču tā var pasargāt no nepareizas izvēles un liekiem izdevumiem nākotnē.

Eksperti norāda, ka riepu maiņas sezonas laikā šādi gadījumi ir ļoti bieži – pārbaudot izmērus, nereti atklājas, ka uz automašīnas ir uzlikts neatbilstošs riepu komplekts, kas ietekmē drošību un braukšanas komfortu.

Kā pārliecināties, ka riepu izmērs ir pareizs
Pirms riepu iegādes ir vērts pārbaudīt, ka izvēlētais izmērs atbilst ražotāja norādēm. Pirmkārt, šo informāciju visbiežāk var atrast uzlīmē automašīnas durvju ailē vai degvielas vāciņa iekšpusē, kur parasti norādīti ieteiktie riepu parametri. Tomēr jāņem vērā, ka ne visiem automašīnu modeļiem šī informācija ir pieejama, un ražotāji ne vienmēr uzrāda visus iespējamos riepu izmērus konkrētajam modelim.

Otrkārt, drošākais veids, kā pārliecināties par pareizajiem parametriem, ir pārskatīt automašīnas servisa grāmatiņu. Tajā norādīti ražotāja ieteikumi gan riepu izmēram, gan spiedienam, un tā ir uzticams informācijas avots gan jaunām, gan lietotām automašīnām. Servisa grāmatiņa ir arī vērtīgs dokuments auto pārdošanas brīdī – tās esamība liecina, ka automašīnai regulāri veikta apkope.

Treškārt, atbilstošo riepu izmēru iespējams atrast uzticamos interneta resursos, ievadot automašīnas marku, modeli un izlaiduma gadu. Noderīgi var būt arī autovadītāju forumi un specializētie riepu portāli, kuros norādīti konkrētam modelim piemērotie izmēri.

Tomēr visdrošākais veids – pirms pirkuma konsultēties ar profesionālu riepu pārdevēju vai servisa speciālistu. Pēc Latakko ekspertu pieredzes, riepu sezonas laikā bieži tiek saņemti jautājumi par automašīnu riepu izmēriem, un pārbaudot nereti atklājas, ka uz automašīnas ir uzlikts nepareizs riepu komplekts. Šāda vienkārša pārbaude palīdz izvairīties no kļūdām un liekiem izdevumiem nākotnē.

 

 
Visi komentāri
 
anonimikis 20.novembris 2025 10:51
6 0 Atbildēt

Izvelk no cimdu nodalījuma auto rokasgrāmatu un paskatās kādas riepas vajag. Tieši tik vienkārši, nevajag garus bezjēdzīgus rakstus tam cept.

Sergejs 20.novembris 2025 11:16
1 0 Atbildēt

Gājiens loģisks (opcionāli pie normāla riepu tirgotāja var pēc modeļa un gada atrast, bet labāk pēc user manual), tik līdz brīdim kamēr atduras pret to ka ir varianti no, piemēram, 215/60/R16 līdz 215/35/R19 un ziemā uzmauc pēdējo, jo smukāk izskatās un tādi jau ir diski ar vasarenēm nopirkti😁

Jūrmalnieks 20.novembris 2025 12:22
1 2 Atbildēt

Bet tas nav ''stilīgi'' labak likt kaut ko jo influencmelis tā ir iekodejis.

TA vispār vajadzetu likt 2 par to ka neatbilsošas slodzes/ātruma indekss uzstutēts (ka Vācijā, kur 'TUV' neiziesi ja riepas nav modeļa noteikto oficiālo specifikāciju diapazonā!)

 Bet kur ta.. atkal dīvāna cikstētāji uzreiz sāks bēdu upes raudāt, jo viņi zinot labāk, kādas mizas likt virsū, nekā pats  auto ražotājs to ir noteicis. 😂

Kanibaals 20.novembris 2025 14:36
2 0 Atbildēt

Nez kā pirms tiem indeksiem vācieši pa bāni mauca un nenositās kā nospieda pedāli tā kārtīgāk. Iebāz to savu TUV, mums nav šeit bāņu, principā ātrāk par 90km/h ziemā nav nekur atļauts.

ZZZZ 20.novembris 2025 14:39
3 0 Atbildēt

To specifikāciju izdomā ražotājs, lai tādi J neliktu iepriekš iekrātos diskus utt. Peroniskā ne sertificētā/ pieredze/prakse 55h aizstāju ar 60 R17 un ir ok. Vasarā braucu ar ziemenēm kas turējās ne sliktāk, kā tās tur tajā publicitātes foto, mi vissezonas. Mani neklausiet, nevajag. Ātrumu rāda tikpat precīzi. Varbūt tas kaut kā savādāk mērās, jo oriģ navi turpat ekrānā gps rāda+2/3km/h.

 Arī iespējams dažādiem ražotājiem var tomēr nedaudz arī atšķirties vienādu izmēru riepas. Nemaz neņemot vērā apkārt izmēru mm pirms un pēc diluma...

 Pats ļaunākais ir noticēt reklāmai, ka šāda super riepa Tevi pasargās uz melnā ledus un turpināt ceļu kā kingam...

Kanibaals 20.novembris 2025 14:35
3 0 Atbildēt

Vai arī ņem talkā riepu kalkulatoru un piemeklē tuvāko atbilstošāko izmēru - tiresize.com/calculator/

Slinkais 20.novembris 2025 16:20
0 3 Atbildēt

Oem razmeri ir, maigi sakot, nebaudāmi. Es vienmēr novirzot no tiem prom.

suudXpferds 20.novembris 2025 16:30
2 0 Atbildēt

aizmirsa "parunāt" par neatbistošiem disku izmēriem.īpaši ja izvērtēt iznesumus un riepas/diska savstatpējo piemērotību.

Tas "vienu augstumu augstāk" ir radikāli atšķirīgs pie dažādiem riepas platumiem.Ja 205/55 vietā uzlikt 60,tas būtu uz saprāta robežas,kura ir aptuveni kādi 20-22mm,ja mērīt riepas diametru.Tālāk jau ir šaubīgi,pie kam pirmā neērtība būs tas, ka tas auto kļūs kusls reakcijās uz gāzespedāli.

Normālam auto spidometrs rāda līdz 2-3km/h vairāk attiecībā pret reālo ātrumu.Nu kaut vai salīdzinot ar gps navi ātruma datiem.Ja nemelo vispār vai melo jau pa 5km/h, tad riepas visdrīzāk nav pareizas.

Bradypus 21.novembris 2025 12:38
1 1 Atbildēt

un šī frāze izsaka VISU par "ekspertu" reklāmrakstā: "lielāks riepas diametrs palielina slodzi uz ritošo daļu, paaugstina degvielas patēriņu un var radīt neprecizitātes spidometra rādījumos."

Neprecizitātes spidometra rādījumos nevis VAR, bet garantēti RADA. Degvielas patēriņu "paaugstina" tikai mašīnas datora aprēķinātajā, jo tam liekas, ka nobraukts mazāks attālums, nekā patiesībā. Slodzi uz ritošo daļu mazliet "pabīda" no Zs uz Nm - saukt to par "palielināšanu" ir kā minimums maldinoši, savukārt rites pretestība lielākiem riteņiem ir... mazāka. 

Un ne vārda par to, ka lielāka izmēra riteņi lielākās problēmas rada elementāri ar ietilpšanu arkās.

vēl jo vairāk 21.novembris 2025 13:19
0 0 Atbildēt

Ietilpšanu/arkās (vai ķeršanos/aiz piekares elementiem) jo īpaši nosaka tieši diska iznesums un platums,pret ko dažkārt ir grūti cīnīties pat eksperimentējot ar dažādu platumu/augstumu riepām.Īpaši pārsteigumi var gadīties, ja kādam (loham) ir tā dēvētā pneimopiekare, kura mēdz darboties "automātiskajā" režīmā.

Pat pie normāla riepas izmēra disks ar mazāku iznesumu (vairāk uz āru lienošs) var radīt tīri cilvēciskas neērtības- pastiprināti un pastāvīgi nošķiest mašinas sānus (stiklus,spoguļus) ar dubļiem un sāli.Par 10mm mazāks iznesuma cipars iespējams izskatīsies saprātīgi "smukāk" par arkās iegrimušo "standartā" paredzēto.Par 15mm uz āru būs jau šaubīgi, taču no 20mm jau problemātiski.Ja kāds pērk sev citus diskus un ja nezin ko viņam "vajag"- vislielākā iespēja ir "pa lēto" iepirkt kādu kārtējo "neejoša" platuma/iznesuma ss-a suudu.Kad pārdevējs vienkārši pateiks, ka tas (meesls) "stāvēja" uz tāda un tāda auto un ka tur viss bija "okej".

Jebkurš lielāka diametra ritenis radīs PAAUGSTINĀTU degvielas patēriņu.Jo jaudīgāks auto- jo šī starpība būs pat jūtamāka un jo vairāk liksies ka zaudēts dinamikā.Savu "puslitru" dažkārt var dabūt klāt pat ar standatrta izmēru uz jauna 8mm protektora rēķina vai iepērkot riepu ar augstu degv patēriņa burtu.Plus vel kamēr tie jaunie riteņi piedils pēc "konkrētā auto" savirzes.

Pārcenšanās gadījumā ar augstāku/lielāku riteni- mašīna var izmainīt uzvedību tieši ierastajos "nesodāmajos" šosejas un pilsētas ātrumos.Kad pie ierastā (ražotāja izrēķinātā..) pārnesuma vairs "nevelk" vai vispār "neceļ".Pastāvīgi lieki jāštepselējas,plus vēl šajā "kusluma" brīdī rij lieku degvielu.

Opis 23.novembris 2025 23:22
0 0 Atbildēt

Rokasgrāmata dod izvēli no 215/50R17 līdz 245/50R17.

Kuras būs tās pareizākās?

*ujviņ_sazin 24.novembris 2025 2:45
0 0 Atbildēt

kāds līkroku lohs ir tev sarakstījis to Rokasgrāmatu, bet viena un tā paša a/m modeļa ietvaros  tā nevarētu būt pat ne tīri teorētiski. Jo,salīdzinot abus tevis nosauktos izmērus, riteņa diametra atšķirība ir kādi 30mm un tās ir principā divas radikāli dažādas riepas.

No šī (un arī no tava Lietotājpseidonīma)) "jāsecina", ka vai nu tev tiešām būtu vajadzīga palīdzība, vai nu (iespējams) tev liekas,ka te sapulcējušies tā dēvētie Lohi ;p

Ja tev tiešām kas būtu "vajadzīgs", tu drošvien (pieklāj.pēc..) būtu nosaucis vismaz savu a/m marku/modeli.Tālāk (ja tev nu baigiVajadzētu), tu būt mums (lohiem) pastāstījis savu disku parametrus un/vai (un cik lielā mērā) tie šobrīd atbilst tavam a/m paredzētajiem OEM diskiem..

215/50/17 ir tāds kā "loh" izmērs, nu ne šis, i ne tas.Visdrīzāk "lietojams" labākajā gad "pārejai" no 205/50.Kas tev visdrīzāk "derētu"- nu tas ir atkal otrs "lohizmērs" 225/50.Bet ja tu esi "advancēts" lietotājs un tiešām saproti ko "tev" vajag un kas tev (par To) "būs"- nu maksimums te varētu uzspiest uz 235/50.Bet nu atceries, ka mašinas uzvedībā "uz sniega pļuras" tas būs kas radikakāli atšķirīgs no 215tā platuma un arī lieku puslitru degvielas tev tur nāksies ieliet...

Ābols 24.novembris 2025 10:05
0 0 Atbildēt

Bija man reiz autiņš(ka biju jauns uz stulbs)

 OEM specifikācijā R15 vai R16 izmēri, bet tak vajag R17 jo ''stils''

Ka nopirku uz autiņa bija R16 pasvaigas brendu 205/65 vasarenes ar ~5.5mm protektu ko līdz ziemai nobraucu, pēc degv. patēriņa mizām klase bija C, pēcāk uz tiem diskiem uzmetu ziemenes.

 Nākamajā vasarā nopirku R17 diskus, kam izvērsumi un viss parejais sapas, nevajadzēja arī nekādus flančus, diski bija 'oriģinālie' jeb tur kkādās ražotāja sporta pakās nāca tādejādi nekur arkā neķērās.

 Uzliku arī labas 225/55 platuma brendu mizas kam B klases degv. patēriņš norādīts.

Ātruma šķirba starp speedo-gps nemainījās, mainījās tikai degv. patēriņš, kas bija ~1.5l/100km vairāk.

 Paši diski paceļot jūt ka ir smagāki x4 kas arī drošivien šo degv. patēriņu radīja, neatkarīgi cik dārgas mizas un to degv. patēriņu klases.

 Kopš tā laika sapratu ka labāk pieturēties pie paša modeļa ražotaja ieteikumiem, nevis kko domāt pa savam un tad vnk gaisā to nokūpināt, ikkatrā kilometrā. 👍

ātrums nemainās 24.novembris 2025 14:31
0 0 Atbildēt

kad (jo) ir praktiski divas vienāda diametra riepas.205/65/16 ir diametrā praktiski vienāda ar 225/55/17.

Un praktiski NAV tādu riepu,kuras ar "jaunu" 8mm protektoru nepatērētu drusku vairāk degvielas, nekā identiska izmēra riepa ar nodilušu 4mm.Vismaz pašā sākumā,kamēr piedils.Katrai mašinai tomēr piemīt kāds individuāls riteņu ģemetrijas regulējums- kuram ir nianses, pat ja tas iekļaujas pieļaujamajā.Ja tā ir pilnpiedziņas mašina, visādi brīnumi var būt jo lielāki un jo īpaši platākos riepu platumos.

Degv patēriņa burtam ir nozīme, taču šādos platuma eksperimentos tu nekad nezini,kā tas reāli izpaudīsies.Tai "mazākdevielas burta" riepai iespējama cietāka gumija,kura lēnāk dilst un attiecīgi arī lēnāk "piedils",ja ir kāda kaut mazākā savirzes nianse.

raimondsm 2.decembris 2025 10:11
0 0 Atbildēt

www.riepugaraza.lv/riepu-kalkulators

195/65 R15    100km/h        diametrs   635 mm    

205/60 R16   + 2.8 km/h      diametrs    652 mm    

Puse no diametra starpības - 8 milimetri. Auto ar šīm riepām ir 8 milimetri augstāks.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: "MG ZS Hybrid+" - B klases hibrīds, kas izaicina pat lielākus konkurentus (+ VIDEO) 13

“MG ZS Hybrid+” modelis ir ienācis mūsu tirgū, apvienojot efektīvu tehniku, labu aprīkojumu, britu zīmola sentimentu un, pats galvenais, zemu cenu. Latvijā tas tiek piedāvāts tikai pašuzlādes hibrīda versijā ar 1.5 litru benzīna dzinēju - sistēma attīsta 197 zirgspēku jaudu. Lasīt vairāk

 

Sācies “Latvijas Gada auto 2026” tautas balsojums – vai žūrijas izvēle sakritīs ar tautas simpātiju

Ir sākusies balsošana par konkursa “Latvijas Gada auto 2026 Tautas simpātiju” - nomināciju, kuras uzvarētāju var noteikt ikviens interesents. Balsot iespējams gan internetā, gan tirdzniecības centrā “Mols”, kur arī apskatāma fotogrāfa Raimonda Volonta lielformāta izstāde. Tajā redzamas visas 33 jaunākās automašīnas, kas piedalās “Latvijas Gada auto 2026” konkursā. Lasīt vairāk

 

Avārija pierāda – Nio elektromobiļi ir droši 8

Ķīnā notikusi avārija, kas, iespējams nomierinās tos, kas apšauba elektroautomobiļu drošību. Lasīt vairāk

 

Noderīgas lietas drošai ziemai. Kādi jaunumi? (+ VIDEO) 3

Iestājoties aukstam laikam, dodamie pie Inter Cars Latvija, kur vairs nerunāsim par ziemas riepām, bet gan citiem ziemā nepieciešamiem produktiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti