Izdevums Bloomberg viedokļu sadaļā raksta, ka Shell atradis risinājumu, kā turpināt dīzeļdegvielas piegādes no Krievijas uz Eiropu, vienlaikus apmierinot sabiedrisko domu, kas pieprasa izbeigt subsidējot Vladimira Putina kara mašīnu.
Kad Krievijas dīzeļdegvielas krava vairs nav Krievijas dīzeļdegvielas krava? Atbilde: kad Shell Plc, lielākā Eiropas naftas kompānija, pārvērš to par to, ko tirgotāji dēvē par “Latvijas maisījumu”.
Bloomberg raksta, ka tas iespējams sajaucot naftas produktus, proti, ja kravā 49,9% dīzeļa nāk no Krievijas, bet pārējie 50,01% iegūti citur, šāda naftas krava tehniski nav Krievijas izcelsmes.
Šis manevrs ir pamatā plaukstošajam un nepārredzamajam jauktās Krievijas dīzeļdegvielas un citu rafinētu naftas produktu tirgum, kas ir viens no daudziem, ko naftas kompānijas un preču tirgotāji izmanto, lai saglabātu Krievijas enerģijas plūsmu uz Eiropu, vienlaikus apmierinot sabiedrisko domu.
Tā kā Eiropa vairs nepiemēro nekādus ierobežojumus vai sodus Krievijas naftas, gāzes vai ogļu iegādei, jaunā maisījuma pārdošana ir pilnīgi likumīga. Ja Shell un citi pilnībā ievērotu Eiropas noteikumus, viņi varētu iegādāties 100% Krievijas izcelsmes kravas.
Taču sajaukšana ir ērts rīks uzņēmumiem, lai publiski pateiktu vienu lietu (mēs pakāpeniski izbeidzam Krievijas naftas produktu izmantošanu) un darītu citu (mēs turpinām izmantot Krievijas naftu vairumā).
Autors raksta, ka Shell gadījumā uzņēmums ir grozījis tā sauktos vispārējos līgumu noteikumus un nosacījumus, lai atļautu Krievijas naftas produktu sajaukšanu. Jaunie termini nosaka: “Šī piedāvājuma nosacījums un jebkura no tā izrietošā līguma nosacījums ir tas, ka Pārdevēja pārdotajām un piegādātajām precēm nav jābūt Krievijas Federācijas (“RF”) izcelsmes un tās nedrīkst būt iekrautas vai transportētas no Krievijas. Preces tiek uzskatītas par “RF izcelsmes”, ja tās ražotas RF vai ja 50 % vai vairāk to satura (pēc tilpuma) ir materiāls, kas ražots RF.”
Naftas tirgū tirgotāji zina par tā saucamo “Latvijas maisījumu” – jaunu dīzeļdegvielas veidu, kas tiek izmantots kā risinājums, lai piegādātu Krievijas produktu, kas sajaukts ar kaut ko citu. Tipiskā tirdzniecība notiek sekojoši: no Primorskas, Krievijas naftas eksporta pilsētas netālu no Sanktpēterburgas, to nogādā uz Ventspili, Latvijas ostu, kurā ir liels naftas terminālis un uzglabāšanas tvertņu kapacitāte. Tur notiek sajaukšana. Ir daudz citu vietu, kur notiek tas pats, tostarp Nīderlandē un atklātā jūrā, ko tirgotāji sauc par pārsūtīšanu no kuģa uz kuģi. Daudziem tirgū “Latvijas maisījums” ir vienkārši saīsinājums jebkuram maisījumam, kas satur krievu produktu, neatkarīgi no tā, kur notika sajaukšana.
“Latvijas maisījums” ir atgādinājums par līdzīgām "sētas durvīm" tirdzniecībā ar sankcijām pakļauto Irānas un Venecuēlas jēlnaftu, kas gadiem ilgi Tālajos Austrumos tika piedāvāta kā "Malaizijas maisījums" vai "Singapūras maisījums".
Tomēr Shell stratēģija nav bezriska risinājums. Uzņēmums pagājušajā mēnesī bija spiests atvainoties pēc tam, kad tā tirgotāji nopirka vienu kuģa kravu Krievijas Urālu jēlnaftas par zemu cenu, izraisot Ukrainas ārlietu ministra sašutumu, kurš apsūdzēja Lielbritānijā reģistr uzņēmumu peļņas gūšanā no ukraiņu asinīm.
Avots: Bloomberg raksts: bloomberg.com/opinion/articles/2022-04-08/ukraine-war-this-backdoor-keeps-russian-oil-flowing-into-europe
iAuto jau nosūtīja jautājumus LR Satiksmes ministrijai un Ventspils brīvostai, lai uzzinātu vai Bloomberg rakstā minētā informācija atbilst patiesībai.
Raksta autors ir:
Foto: Ekrānbilde
Šī ziņa strauji izplatās medijos, kas raksta par Krievijas kara noziegumiem Ukrainā.
Foto: Ekrānbilde
Foto: Ekrānbilde
PAPILDINĀTS 11.04.2022 plkst.13:10 ar atbildi no Ventspils brīvostas pārvaldes sabiedrisko attiecību vadītājas Ingas Ieviņas:
"Ventspils brīvostā ar naftas produktu pārkraušanu nodarbojas trīs termināļi: SIA ””Ventspils Nafta ”termināls”, AS „Ventbunkers” un SIA „Ventall Termināls”. Iespējams, ka termināļos ar uzglabātajiem naftas produktiem tiek veiktas apstrādes operācijas, taču kādas tieši darbības tiek veiktas ar ievestajiem naftas produktiem nokomentēt var tikai paši termināļi, jo ostas pārvaldei nav ne tiesību kontrolēt termināļu darbības ar kravu, ne komentēt attiecīgo termināļu komercdarbību. Jebkurā gadījumā, iepazīstoties ar minēto publikāciju, Ventspils brīvostas pārvaldnieks ir sazinājies ar termināļu vadību, lai vienotos par tikšanos un pārrunātu aktuālos jautājumus."
Ventspils osta radar-live.com 11.04.2022 Ventspils ostā atrodas tankeri Jūrkalne un Hafnia Providence Foto: Ekrānbilde
Skaists nosaukums tankerim "Jūrkalne", kurš 11.04.2022 ir pietauvojies Ventspils ostā https://www.vesselfinder.com/vessels/JURKALNE-IMO-9323326-MMSI-538002667
Naftas produktu tankeris Ventpils ostā 11.04.2022 Foto: Ekrānbilde vesselfinder.com
Naftas produktu tankeris Ventpils ostā 11.04.2022 Foto: Ekrānbilde vesselfinder.com
PAPILDINĀTS 11.04.2022 plkst.18:40 ar Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītājas Baibas Gulbes atbildi:
"Satiksmes ministrija strikti iestājas par sankciju ievērošanu. Ministrija sniedz nozares uzņēmējiem atbalstu nepieciešamo skaidrojumu saņemšanā, kā arī koordinācijā ar citām atbildīgajām valsts institūcijām, bet noteikto sankciju ievērošana ir pašu uzņēmumu, tostarp arī ostās darbojošos, atbildība.
Saskaņā ar Ventspils brīvostas sniegto informāciju, ar naftas produktu pārkraušanu nodarbojas trīs termināļi: SIA ””Ventspils Nafta ”termināls”, AS „Ventbunkers” un SIA „Ventall Termināls”. Iespējams, ka termināļos ar uzglabātajiem naftas produktiem tiek veiktas apstrādes operācijas, taču kādas tieši darbības tiek veiktas ar ievestajiem naftas produktiem nokomentēt var tikai paši termināļi, jo ostas pārvaldei nav ne tiesību kontrolēt termināļu darbības ar kravu, ne komentēt attiecīgo termināļu komercdarbību. Jebkurā gadījumā, iepazīstoties ar minēto publikāciju, Ventspils brīvostas pārvaldnieks ir sazinājies ar termināļu vadību, lai vienotos par tikšanos."
11.04.2022 Foto: Ekrānbilde vesselfinder.com
"Ristina" stāv blakus "Hafnia Providence"
Foto: Ekrānbilde vesselfinder.com
PAPILDINĀTS 11.04.2022 plkst.19:00 ar SIA “Ventspils Nafta” termināls” vadības komandas atbildi:
"Atbildot uz Bloomberg publicēto rakstu, lūdzam vērst uzmanību, ka rakstā minētais naftas uzglabāšanas terminālis nav mūsu uzņēmums.
Ar šo mēs apliecinām, ka SIA “”Ventspils Nafta” termināls” pilnībā ievēro piemērojamos (spēkā esošos) sankciju regulējumus. Ja jaunu sankciju pakešu ieviešana ietekmēs mūsu uzņēmuma darbību, mēs nekavējoties rīkosimies, lai nodrošinātu uzņēmējdarbības atbilstību prasībām."
iAuto redakcijas aicinājums darbiniekiem, kuri strādā Ventspils ostā un pārvalda informāciju KĀ un KUR top "Latvijas maisījums", sazināties ar iAuto redakciju 66 66 00 22 vai maris at iAuto.lv vai var rakstīt uz sociālajiem tīkliem @iAutolv.
JAUNĀKIE VIDEO NO UKRAINAS mūsu Telegram kanālā šeit >>> seko https://t.me/iAutolv
Būtu dīvaini, ja tas tā nebūtu noticis, sen tak skaidrs ka RU kravas kā nāca tā nāk cik nu man izskatas pēc Zemitānu stacijā redzētā ...