Nepareiza apdzīšanas manevra veikšana – biežākais traģisku ceļu satiksmes negadījumu iemesls 26

 

Foto: Ekrānšāviņš

BTA | 14.augusts 2013 14:45

Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (turpmāk – CSDD) statistikas datiem 2013. gada pirmajā pusgadā, salīdzinājumā ar pērnā gada pirmo pusgadu, par 11% palielinājies ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un cietušo skaits.

Pērn ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 177 cilvēki, no kuriem 54 ir gājuši bojā pēc tam, kad auto, kurā atradies cietušais, saskrējies ar citu transportlīdzekli. Savukārt apdrošināšanas sabiedrība „BTA Insurance Company” SE (turpmāk – BTA), veicot pērn un šogad saņemto atlīdzības pieteikumu par ceļu satiksmes negadījumiem analīzi, secinājusi, ka visbīstamākās situācijas un vissmagākās sekas rodas, tieši veicot apdzīšanas manevrus, neievērojot visus drošības un piesardzības nosacījumus. Tāpēc, lai veicinātu ceļu satiksmes negadījumu skaita samazināšos, izglītotu un apmācītu Latvijas autovadītājus par drošiem braukšanas principiem, BTA uzsāktās sadarbības ar Drošas braukšanas poligonu 333 ietvaros radījusi pirmo video instrukciju, kurā tiek sniegti praktiski padomi, kā pareizi veikt apdzīšanas manevrus.

Katrs piektais  KASKO atlīdzības pieteikums – par autotransportu sadursmi

Apkopojot 2013. gada sešos mēnešos saņemtos KASKO atlīdzību pieteikumus, BTA secinājusi, ka katrs piektais KASKO atlīdzību pieteikums bijis par ceļu satiksmes negadījumu, kurā notikusi transportlīdzekļu sadursme. Viens no biežākajiem sadursmes cēloņiem ir bijis tieši nepareiza vai pārgalvīga apdzīšanas manevra veikšana.

Iveta Rijniece, „BTA Insurance Company” SE Apdrošināšanas atlīdzību departamenta direktore: „Kā liecina gan CSDD statistika, gan arī BTA saņemto KASKO un OCTA atlīdzību pieteikumu analīze, transportlīdzekļu sadursmes, kas notikušas, veicot apdzīšanas manevru, gandrīz vienmēr ir ar ļoti smagām sekām – transportlīdzekļi nereti vairs nav atjaunojami un sadursmē smagi cieš vai pat iet bojā transportlīdzekļu vadītāji vai pasažieri. Izvēloties veikt apdzīšanas manevru, ne vienmēr transportlīdzekļu vadītāji ir vispusīgi novērtējuši situāciju, kā arī bieži ir rīkojušies pārgalvīgi, jo sevišķi vasarā. Ņemot vērā, ka šādos negadījumos smagi var ciest ne tikai transportlīdzeklis, bet arī cilvēki, apdrošināšanas atlīdzības par šādiem negadījumiem ir ļoti ievērojamas. OCTA gadījumā tās var būt arī izmaksas ilgtermiņā, ja tiek segti ārstēšanās izdevumi cietušajai personai vai izmaksāti uztura līdzekļi nelaimes gadījumā bojāgājušā cilvēka nepilngadīgiem bērniem.

Piemēram, ilgtermiņa OCTA atlīdzības izmaksa tiek veikta par kādu ceļu satiksmes negadījumu 2011. gada maijā Ādažu novadā, kad transportlīdzekļa Toyota Land Cruiser vadītājs, esot alkohola reibumā, veica apdzīšanas manevru, iebraucot pretējā braukšanas joslā, un izraisot sadursmi ar pretim braucošo transportlīdzekli Saab. Negadījuma rezultātā Toyota Land Cruiser vadītājs gāja bojā, savukārt Saab vadītājs guva miesas bojājumus, kas izraisa ilgstošus veselības traucējumus. Šī negadījuma rezultātā tiek segti ne tikai cietušā transportlīdzekļa bojājumu novēršanas izdevumi, bet arī cietušās personas ārstēšanās izdevumi. Šobrīd jau kopumā ir izmaksāta atlīdzība gandrīz 5000 latu apmērā.”

Pērn  lielākā BTA KASKO atlīdzība – 63 778 lati

Pērn BTA lielākā izmaksātā KASKO atlīdzība – 63 778 lati – veikta tieši par ceļu satiksmes negadījumu – transportlīdzekļu sadursmi, kas notikusi pēc apdzīšanas manevra veikšanas. Kāda vieglā automašīna, veicot pārgalvīgu apdzīšanas manevru, iebrauca pretējā braukšanas joslā, kur notika sadursme ar maršruta autobusu un sadursmes rezultātā maršruta autobusam tika radīti ievērojami bojājumi, savukārt vieglās automašīnas vadītājs un pasažiere gāja bojā. 

Arī šogad BTA saņēmusi jau virkni apdrošināšanas atlīdzību pieteikumu par ceļu satiksmes negadījumiem – transportlīdzekļu sadursmēm, kuru cēlonis bijis nepareiza vai pārgalvīga apdzīšanas manevra veikšana. Piemēram, šī gada aprīlī Polijā kāds transportlīdzekļa Toyota vadītājs, apdzenot transportlīdzekli Opel, izraisīja trīs automašīnu sadursmi. Par transportlīdzekļa Toyota bojājumiem šī negadījuma rezultātā tika izmaksāta apdrošināšanas atlīdzība – 10 989 lati. Tāpat arī šogad saņemti vairāki atlīdzību pieteikumi par negadījumiem, kuros transportlīdzekļu vadītāji, pirms kreisā pagrieziena veikšanas nav pārliecinājušies, vai kāds aizmugurē esošs transportlīdzeklis nav uzsācis apdzīšanas manevru. Arī šādos gadījumos nereti transportlīdzekļu bojājumi ir ļoti ievērojami vai pat transportlīdzekļi vairs nav atjaunojami.

Radīta video instrukcija, kā pareizi veikt apdzīšanas manevrus

Lai veicinātu ceļu satiksmes negadījumu skaita samazināšos, izglītotu un apmācītu Latvijas autovadītājus par drošiem braukšanas principiem, BTA uzsāktās sadarbības ar Drošas braukšanas poligonu 333 ietvaros ir izveidojusi pirmo video instrukciju, kurā tiek sniegti praktiski padomi, kas jāievēro uz ceļa, veicot apdzīšanas manevru. Arī Drošas braukšanas poligona 333 pārstāvji atzīst, ka aizvien biežāk smagu ceļu satiksmes negadījumu iemesli ir autovadītāju pārgalvīga rīcība, nepietiekama situācijas novērtēšana vai pieredzes trūkums, veicot apdzīšanas manevrus uz ceļa. Arī elementāru ceļu satiksmes noteikumu neievērošana kļūst par iemeslu smagām avārijas sekām. 

Haralds Šlēgelmilhs, Drošas braukšanas poligona 333 instruktors, autosportists: „Lai droši veiktu apdzīšanas manevru, ir jāņem vērā trīs faktori – ātrums, distance un plūstoša kustības veikšana. Pirms apdzīšanas manevra veikšanas autovadītājam ir jāpārliecinās atpakaļskata spogulī un pretējā braukšanas joslā, vai kāds cits neveic apdzīšanas manevru. Pēc situācijas novērtēšanas, var uzsākt apdzīšanu, ievērojot ieskriešanās distanci un sasniedzot braukšanas ātrumu, kas ir 10-20 km/h lielāks nekā apdzenamajam transportlīdzeklim. Apdzīšanas manevrs un atgriešanās savā braukšanas joslā ir jāveic plūstoši un bez saraustītām kustībām, jo sevišķi svarīgi tas ir slidenos ceļa apstākļos. Ļoti uzmanīgiem ir jābūt, apdzenot lielgabarīta transportlīdzekļus. Protams, transportlīdzekļa vadītājiem ir jāievēro ceļu satiksmes noteikumi un nedrīkst veikt apdzīšanas manevru, kur tas nav paredzēts, proti, vietās, kur ir dubultās nepārtrauktās līnijas, kā arī līkumainos ceļa posmos.”

 
26 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Palaidniex 14.augusts 2013 19:23
1 0 Atbildēt

Piekrītu, bet ja apdzenamais brauc ar max atļauto, tad jau apdzīšana nav likumīgi nemaz iespējama...

Un tāpēc drīzāk retoriska jautājums - Kāpēc priekšā braucošajam kaut kur jāvācās? Kāpēc jāsadarbojas un jāatvieglo CSN pārkæpums? :D

Ja jau apdzen kādu, esi tik labs un uzņemies visu atbildību par manevru un tā drošību pats.

Vienīgais, ko patiešām vajag reāli apkarot - tos retos gadījumus, kad apdzenamais palielina ātrumu tikai tāpēc, ka to pdzen...

GB12 14.augusts 2013 22:33
1 0 Atbildēt

Izklausās pēc citāta no kādas labi pazīstamas pilsētas - es braucu ar maksimālo atļauto un nevienam mani nav jāapdzen... :D

ak 15.augusts 2013 9:46
1 0 Atbildēt

Ok. Bet kurš ir kretīns situācijā, kad brauc fūre, aiz tās, pieņēmis pa kreisi stipri uz viduslīnijas pusi jau nez cik km sēž viens, kurš, neskatoties uz garajiem tukšumiem, nevar apdzīt, sēž fūrei tuvu astē. Un kad viņu apdzen tuvu gar sānu (jo viņš sēž gandrīz pa vidu ceļam) un iespraucas pa vidu pirms fūres, lai sagadītu nākamo iespēju? Kurš ir kretīns, tas "nekaunīgais" līdējs no aizmugures, kurš "nogriež kāŗtīgajam sānu", vai pusjoslas astē kilometriem sēdētājs?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

Valsts policija pastiprināti kontrolēs atļautā braukšanas ātruma ievērošanu (+ VIDEO) 3

No 15. līdz 21. aprīlim Eiropas Savienības dalībvalstīs organizē Eiropas ceļu policijas tīkla ROADPOL akciju "Atļautā braukšanas ātruma kontroles nedēļa". Akcijā piedalās arī Latvija, un Valsts policija 19. aprīlī organizē 24 stundu ātruma kontroles maratonu, kura laikā pastiprināti uzrauga atļautā braukšanas ātruma ievērošanu. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 12

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti