Autobraukšanas kultūra Latvijā ir pasliktinājusies līdz 2008 gada. līmenim 13

 
13.decembris 2013 20:44

Diskusijā "Satiksmes drošība un kultūra Latvijā" tika atklāti jaunākie Latvijas iedzīvotāju aptaujas rezultāti, kas apliecina, ka Latvijā strauji ir pasliktinājies autobraukšanas kultūras līmenis. Pēc jaunākajiem datiem, kas iegūti, veicot aptauju ziņu portālā Delfi, autobraukšanas kultūras līmenis ir atgriezies 2008. gada līmenī. Jaunākā aptauja arī ir iezīmējusi satiksmes problēmas, par kurām iepriekš ir maz runāts.

Foto: Publicitātes attēls

Tikai 2,4% aptaujāto autovadītāju Latvijas autobraukšanas kultūru ir novērtējuši kā augstu. Jāatzīmē, ka divus gadus atpakaļ SEB līzings un DBS aptaujā šis rādītājs bija 12,4%. Vienlaikus strauji ir krities arī autobraucēju pašvērtējums – tikai 33,9% autobraucēji savu braukšanas kultūras līmeni vērtē kā augstu. Šis, kopš 2008. gada, kad SEB līzings uzsāka autovadītāju aptaujas, ir vēsturiski zemākais pašnovērtējums. Tas savā ziņā ļauj cerēt, ka autobraukšanas kultūra atkal sāks uzlaboties, jo autobraucēji ir sākuši paškritiski raudzīties paši uz sevi. Lai arī 78% autobraucēji sevi novērtē kā pieklājīgus, piesardzīgus vai prasmīgus autovadītājus, 9% ir atzinuši, ka ir viegli aizkaitināmi, kas ir ļoti satraucošs radītājs. Satraucošs ir arī fakts, ka autobraucēji arvien biežāk sastopas ar dažādiem sliktajiem autobraucēju ieradumiem. Vairāk kā 80% autovadītāju ir atzinuši, ka bieži sastopas ar citiem autovadītājiem, kuri pa šosejām brauc pa 2. vai 3. joslu, kaut arī pirmā josla ir brīva, kā arī autovadītājiem, kuri pirms manevriem nerāda pagriezienu rādītājus vai savas automašīnas novieto stāvēšanai, nerēķinoties ar citiem.

Aptauja uzrāda arī iepriecinošas tendences – aptaujas dalībnieki ir atzinuši, ka arvien biežāk paši rāda "paldies" ar avārijas gaismām, gan arvien biežāk saņem šādu "paldies" no citiem. Tas nozīmē, ka pretēji kopējai situācijai uz ceļiem, autovadītāji cenšas būt pieklājīgi.

Jautājumā par izmaiņām satiksmē pēc "fotoradaru ēras" beigām autobraucēji faktiski ir sadalījušies divās frontēs – vieni uzskata, ka nekas nav mainījies, bet otri uzskata, ka braukšanas ātrums ir palielinājies. Kopumā 32% respondentu ir atzinuši, ka satiksme ir kļuvusi bīstamāka. Lielākā sabiedrības daļa – 56% - uzskata, ka fotoradaru darbība Latvijā būtu jāatjauno, bet ar noteikumi, ka tie tiek uzstādīti tikai bīstamās vietās. Diskusijas laikā šis jautājums tika apspriests, uzklausot gan Valsts policijas, gan tiesu eksperta, gan satiksmes drošības ekspertu viedokli. Visas puses atzina, ka fotoradaru ieviešana ir tikai viens no instrumentiem, un tas neatrisinās visas problēmas. "Fotoradari nav vienīgais risinājums, šobrīd lielākā problēma ir gājēji un atstarotāju nelietošana, kā arī autovadītāji alkohola reibumā," atzīst Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis. "Ja mēs analizējam avāriju iemeslus, tad šobrīd ātrums ir trešajā vietā. Autovadītājiem vairāk ir jādomā par drošu ātrumu, ne tik ļoti par atļauto. Pirmās vietas ieņem gājēju uzvedība un autovadītāju uzvedība krustojumos. Jāatceras, ka autovadītāji, izkāpjot no automašīnas, pārvēršas par gājējiem un viņi bieži ir iesaistīti negadījumos," papildina tiesu eksperts Oskars Irbītis.

Foto: Publicitātes attēls

Jaunākā aptauja atklāja, ka 64% autovadītāju nav apmierināti ar satiksmi apļveida krustojumos. Ļoti daudz apļveida krustojumu nepilda savu funkciju un nesamazina sastrēgumus, jo autovadītāji neprot viņus izmantot – brauc pa ārējo joslu tālāk par nākamo izbrauktuvi, tādejādi neļaujot iebraukt aplī citiem autovadītājiem.

Pirmo reizi SEB līzings un DBS autovadītāju aptauju vēsturē tika iekļauti jautājumi par velobraucējiem un to uzvedību. Tikai 2,1 – 2,6% aptaujāto autovadītāju, kājāmgājēju un pašu velobraucēju aptaujā ir atzinuši, ka velobraucēju kultūra ir augsta. "Tam skaidrojums ir nesakārtotā infrastruktūra un pat nepareizi izveidoti veloceliņi. Daudz lielāka problēma ir mūsu iedzīvotāju zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem. Visticamāk 33% iedzīvotāju tos nezina. Bērnudārzos un skolās tos vai nu nemāca vai māca zemā līmenī," situāciju skaidro Latvijas Riteņbraucēju apvienības valdes priekšsēdētājs Viesturs Silenieks.

 
Visi komentāri
 
zinātājs 13.decembris 2013 21:46
4 12 Atbildēt

Viens no vainīgajiem pie tā visa smuki gozējas otraja bildē. uz timrota +15 slepkavnieku bandas sirdsapziņas ir kaudze bojāgājušo satiksmes negadījumos.

eksperts 14.decembris 2013 9:04
2 3 Atbildēt

Autovadītājiem vairāk ir jādomā par drošu ātrumu, ne tik ļoti par atļauto. 15+ ir vairāk nekā drošs ātrums

Aldis 14.decembris 2013 18:00
3 3 Atbildēt

Tādus "Zinātājus" kā tevi mazāk uz ceļiem un būs droši. Visi šitie 80-90km/h apdraud normālu satiksmi šobrīd.

REXX 16.decembris 2013 17:11
0 0 Atbildēt

Tu neesi normaals.

aansis 13.decembris 2013 23:56
5 0 Atbildēt

Vispār jau "autobraukšanas kultūras UZTVERES līmenis". Derētu atšķirt statistikā objektīvos rādītājus no uztveres rādītājiem. Uzskatu, ka braukšanas kultūra lēni bet stabili uzlabojas. Tomēr cilvēku vēlmes aug straujāk un uztveres ziņā pārāk mazs uzlabojums šādā aptaujā pārvēršas par kritumu.

Agrāk, piemēram, neviens pat negaidīja, ka tiks ievērots rāvējslēdzēja princips, toties tagad dusmojas par katru, kurš nepalaiž.

2 zinātājs 14.decembris 2013 10:19
7 0 Atbildēt

Liec mieru Timrotam - viņš gribēja kā labāk un domā ka esam augstākā attīstības līmenī. Diemžēl bauri prasās paši pēc pātagas - lai tik per par katru km/h virs normas. Nožēlojami

GB12 14.decembris 2013 11:24
2 0 Atbildēt

Šodien uz VEF tilta viena blondīne mani palaida uz galvenā... nezinu, ko biju sadomājies, bet tikai pēc tam, kad jau biju nomainījis joslu un viņas mašīna vairs nebija redzama, attapos, ka tač nepiespiedu "paldies" pogu. Jutos vainīgs par šādu nepieklājību, bet, nu, nomestas ziepes nepacelsi. Cerams, meitene baigi neapbižojās.

GB12 14.decembris 2013 11:27
1 0 Atbildēt

Lai nu kā, ja šo lasa (gan jau ka visticamāk nelasa) dāma ar sarkanu aktuālās paaudzes New Beetle, kura brauca ap 9:30 centra virzienā, publiski viņai atvainojos par savu neaudzinātību un tikpat publiski saku viņai "paldies" :)

nekautrējies 14.decembris 2013 14:23
4 0 Atbildēt

ieliec vēl savu tel.nr., lai piezvana

par mācību 14.decembris 2013 11:29
1 0 Atbildēt

tagad visas nākamās reizes vienmēr laid visas blondīnes un nekad neapbižojies uz viņām

ak 14.decembris 2013 22:15
1 0 Atbildēt

Vari pateikt publiski cilvēcisku paldies caur RadioSWH :)

nu 14.decembris 2013 11:25
1 0 Atbildēt

ja krapsis būs tolerantāks par zivtiņu, tad viss būs kārtībā, jo nav smuki pelnīt līdz +25 km/h, par ko zivtiņam tikai mutvārdu aizrādījums, protams, ja vien tas nav uz gājēju pārejas

Apļotājs 16.decembris 2013 9:13
1 0 Atbildēt

Arī piederu pie 64% auto braucēju, kuri ir neapmierināti ar situāciju apļos. Latvijā uz ceļiem ir ļoti daudz šoferu, kuri mūža lielāko daļu ir braukuši ne tik intensīvā satiksmē, kāda tā ir šodien. Šiem šoferiem braukšanas paradumi/stils ir izveidojies jau sen un nu, situācijai mainoties, gluži vienkārši nav vēlmes attīstīties un sekot laikam. Vienkāršāk taču ir sēdēt tajā ārējā joslā.

Atsevišķos apļos ir vainīgi arī apļu projektētāji. Viens ļoti svarīgs, bet diemžēl negudri uzprojektēts aplis ir tā saucamais ''Dreiliņu aplis''. Sastrēgumi virzienā uz centru mēdz būt kilometriem gari (dažkārt pat līdz Ulbrokai). Problēma ļoti vienkārša - pienākošie ceļi ir uzprojektēti un sabūvēti pārāk tuvu viens otram, līdz ar to, lai nobrauktu no apļa pat tie, kas brauc pa otro un trešo joslu pārkārtojas uz pirmo metrus 10 pirms nobraukšanas. Tas ir pareizi, jo no otrās un trešās joslas uzreiz mesties ārā ir bīstami. Vienīgi žēl, ka šo desmit metru zonā ir vēl viens pienākošais ceļs. Protams izveicīgs šoferis šo projektētāju kļūdu cenšas labot, atstājot pirmo joslu brīvu un metoties nost no apļa uz reiz no otrās, kas ,protasms, citos rada bailes no apļiem. Es saprotu, ka vietas ir tik cik ir un akārt aplim ir privātīpašumi, kuri ierobežo iespējas izvietot pienākošos ceļus simetriski, bet ja ir tāda problēma, tad varbūt bija jāmeklē cits risinājums.

Nu jau retāk, bet tomēr šad tad vēl dzirdu izskanam viedokli, ka parasts krustojums ir ''caurlaidīgāks'' par apli, tādēl

ļ apļu skeptiķiem iesaku noskatīties video - www.youtube.com/watch?v=OvoFjirrgYA

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti