Satiksmes drošības ekspertu un riepu tirgotāju daudz kritizētajam, bet Latvijā tomēr populārajam lēmumam – turpinu braukt ar ziemas riepām – ir viena liela priekšrocība. Naudu riepām (jaunām „ziemenēm”) vajadzēs tikai rudenī. Un trūkumu nemaz nav daudz. Turklāt tie nav tik briesmīgi, kā plikas vasaras riepas slīde.
Vairākkārtējais Latvijas čempions rallijā Ivars Caune, lūgts komentēt šādu izvēli, žurnālā „Latvijas Gada auto 2014” rakstā saka: „Labākais variants tas, protams, nav. Bremzēšanas ceļš uz asfalta būs nedaudz garāks, stabilitāte līkumos karstā laikā un lielos ātrumos mazāka, rites troksnis nedaudz lielāks, rites pretestība un tātad degvielas patēriņš arī nedaudz lielāks. Taču braukt Latvijā atļautajos ātrumos ar ziemas riepām var droši visu gadu. Slapjā ceļā vai uz grants tās neapšaubāmi būs drošākas nekā pusplikas vasaras riepas.” rakstā stāsta Ivars Caune.
Atis Jansons Foto: iAuto.lv
Šis nav vienīgais taupības padoms, kuru līdzās jaunu auto aprakstiem un vērtējumiem varam atrast „Gada auto” organizatoru izdotajā žurnālā. Konkursa žūrijas priekšsēdētājs Atis Jansons, piemēram, plašā rakstā par riepu un disku izvēli visai asi kritizē riepu ražotāju radīto ļoti dārgo lielo disku un zemprofila riepu modi.
„Ko iegūstam palielinot diska izmēru? Iespēju lietot zemāku, platāku, „smukāku” riepu. Akselerācijā un bremzēšanā izmaiņas ir minimālas. Stabilitāte līkumā pieaugs. Pagriezienu, kurš normāli būtu braucams ar 60 km/h, kuru ar standarta riteņiem bez riepu kaukšanas varējāt izbraukt ar 100 km/h, nu ņemsiet klusu un ar 120. Vai vajag? Kāda tam jēga, ja neesat sacīkšu trasē?
Ko zaudējam? Naudu. Jo lielāks disks un riepa, jo tie dārgāki. Ja dārgi maksājot iegūtais turklāt vēl ir smags, palielina „neatsperoto masu” un slogo piekari – nauda ir burtiski izmesta miskastē.
Auto standarta komplektācijā paredzētais minimālais riteņu un riepu izmērs ir Latvijas apstākļiem optimālais, tas ir kompromiss starp aktīvās drošības (citu sauktas par “sportiskumu”) prasībām pēc stabilitātes vilkmē, bremzēšanā, pagriezienos (zemāka profila un platākas riepas) un pretējām degvielas ekonomijas, piekares nepārslogošanas, mierīgas, “pilsoniskas” vadāmības un komforta īpašībām, kuras iegūst uzstādot vieglāku, nedaudz šaurāku, nedaudz augstāku, mīkstāku un maigāku riepu. Tas ir zelta vidusceļš, uz kura, manuprāt, vajadzētu palikt un turēties.”
Vēl žurnālā atrodama analīze par braukšanas ātruma izvēles paradumiem Latvijā, un pieredzējušā satiksmes drošības eksperta Oskara Irbīša komentārs par droša braukšanas ātruma izvēli. Konkursa žūrijas biedrs rallija „Kurzeme” organizators liepājnieks Uldis Hmieļevskis stāsta par to, kā gadu gaitā mainās jēdziens „sapņu auto”.
Žurnāls atrodams lielākajās preses tirdzniecības vietās, „Rimi”, „Maxima”, „Prisma” un „Narvesen” kioskos. Turpmāk līdzīgs izdevums plānots reizi gadā, saka konkursa organizators Māris Ozoliņš.
Ir kāds no iAuto lasītājiem, kas tagad vēl brauc ar ziemas riepām? Ja jā, lūdzu uzraksti kāpēc neesi nomainījis?
Kurš tad ies atzīties!?
Jā, braucu, ar busu,(RWD),ziemenes,no "lētā plauktiņa", daudz jābrauc pa zemes,grants ceļiem, slapju zāli (kā lauku māju pagalmos). Neatmaksājas pirkt 2 kompl. riepu, no kurām viens kompl. būtu lietojams 3-4 mēn. gadā. Noteikti ir skaļāks, utt,. bet toties mainu riepas 1reiz gadā- novembra sākumā.
Jā, braucu. Ar brīvdienu auto, kas ievērojamu daļu sava nobraukuma pavada nesafaltētos ceļos. Ar vasaras riepām dubļos vai zālē daudz ātrāk var "iesēsties". Otram, kas tiek izmantots arī ceļojumiem un līdz ar to arī automaģistrālēs attiecīgā ātrumā, ir atbilstošas vasaras riepas.
Jā, braucu. Ziemenēm 5 gadi, bet protektors priekš vasaras vēl dziļāks nekā vasarenēm. Jānobrauc ir, jo nākošziem paredzētas jaunas.
Lietoju vienīgi second hand auto, jo Latvijas apstākļos jauna auto cena, ieskaitot Latvijas nodokļus, ir vismaz mazjēdzīga, ja ne bezjēdzīga. Katra nākamā auto lietošanu Latvijā sāku ar lieto disku nomārrutkošanu un Latvijas apstākļiem un budžetam attiecīgu riepu uzlikšanu. Kādas zemās riepas un lietie diski, ja jāiekļaujas plūsmā uz Salu tilta un pirms remonta Rīgā, kur jaunas bedres aug ātrāk nekā sēnes? Paldies sakarīgiem vīriem, kuri nekaunina normālus cilvēkus par taupīgu auto ekspluatāciju, ieskaidrot ziemasriepu izmantojumu īsajās LV vasarās. Vēl jau būtu jāpiemin un jānošķir arī attiecīgā auto un tā vadītāja sezonālie nobraukumi. Kas iebildīs? Pašpietiekamie naudīgie pižoni un riepu un disku tirgotāji, kā arī, protams, reklāmisti. Tieši tā arī jālasa jebkuru autopublikāciju teksti, -- vispirms sev noskaidrojot, kurš frukts rakstījis un kāpēc. Paldies Atim Jansonam un Ivaram Caunem, -- godīgi viedokļi!
Braucu tādēļ, ka iegādājos automašīnu tikai ar ziemas riepām, un pagaidām finansiālu apsvērumu dēļ nevaru iegādāties jaunas vasaras riepas.