viedoklis: Bezatbildība un vienaldzība kā drauds satiksmes drošībai 9

 
LAMB | 13.decembris 2014 11:29

Lūznavas pagastā „Mercedes” busiņš uzbrauc gājējam, kurš iet bojā. Uz Rīgas apvedceļa automašīna „Citroen” uzbrauc gājējam, kurš mirst notikuma vietā. Cits gājējs iet bojā Skrundas novadā, kur viņam uzbrauc „Audi A4”.

Līdzīga traģēdija notikusi Riebiņu novadā, kur gājēju sabraukusi „Volvo” markas automašīna. Vismaz diviem no bojā gājušajiem nebija nekādu atstarojošu elementu. Šādas un līdzīgas vēstis ziņu portālos ir lasāmas vai katru dienu, turklāt lielākajā daļā šo gadījumu, rezultāts ir letāls.

Šobrīd, ņemot vērā plašās informatīvās kampaņas, kurās gājēji tiek aicināti tumšajā diennakts laikā uz slikti apgaismotiem ceļiem un ietvēm valkāt atstarojošās vestes, ņemot vērā šo vestu plaši popularizēto bezmaksas izplatīšanas kampaņu, ņemot vērā informāciju par sodiem, kas sagaida neapzinīgos gājējus un velosipēdistus, par nepieciešamību būt redzamam tumsā varbūt nav dzirdējis tikai kāds citplanētietis. Tā kā par šādu eksemplāru ierašanos nekas nav dzirdēts, droši jāapgalvo, ka pie mums to vajadzētu zināt visiem. Tāpat lielākā sabiedrības daļa ir dzirdējusi par traģiskajiem satiksmes negadījumiem, kas nu jau ne pirmo rudeni un ziemu notiek Latvijā.

Foto: iAuto

Tātad godīgi jāatzīst, ka daudzu satiksmes negadījumu, kuros cieš vai iet bojā gājēji, iemesls ir bezatbildība, nolaidība un absolūta vienaldzība attiecībā pret savu un pārējo iedzīvotāju, tajā skaitā savu bērnu un vecāku drošību. Ir izveidojusies kāda neapzināta bezatbildīgo gājēju šķira, kam nav svarīga pašu veselība. Viņi nesaprot, ka apdraudējums ir arī visiem citiem satiksmes dalībniekiem, kas nokļūst „melnā stāva” tuvumā. Lielākā daļa autovadītāju pēdējā brīdī pamanījuši tumšo gājēju, veiks strauju manevru, lai cilvēkam neuzbrauktu. Tā rezultātā var notikt negadījums un ciest gan automašīnas vadītājs un pasažieri, gan citi transporta līdzekļi. Katram apzinīgam sabiedrības pārstāvim, redzot „tumšos gājējus” būtu tie jāuzrunā un jāatgādina par viņu radīto apdraudējumu. Lai sabiedrībā pārvietošanās tumsā bez atstarojošiem elementiem būtu kauna lieta, tāpat kā dzērāja vārtīšanās grāvī, nevis kāds muļķīgs drosmes apliecinājums.

Tomēr ne jau tikai gājēji tumšajā diennakts laikā ir satiksmes negadījumu izraisītāji. Pirms nedaudz dienām traģiska avārija notika Garozā, kur bojā gāja divi jauni puiši, brāļi. Auto brauca ar lielu ātrumu, bez ziemas riepām, puiši nebija piesprādzējušies, vadītājs nenovaldīja mašīnu, un tā, salaužot ledu, iegāzās upē. Divi cilvēki varēja būt dzīvi, ja būtu ievērojuši visiem zināmu lietas, izmantot ziemas riepas un izvēlēties piemērotu braukšanas ātrumu.

Varam kritizēt policiju, ka tā nav notvērusi katru „tumšo gājēju” un iedevusi tam atstarojošo vesti, var sunīt ceļu būvniekus, ka ceļu infrastruktūra nav atbilstoša drošības prasībām, var arī kritizēt likumdevēju, ka normatīvie akti nav pietiekami stingri pret neapzinīgajiem, tomēr bez visas sabiedrības strikti negatīvas attieksmes pret „neredzamajiem” gājējiem un riteņbraucējiem, kā draudu mūsu veselībai un pat dzīvībai, situācija nemainīsies.

Aicinām visus sabiedrības pārstāvjus būt aktīviem, aizrādīt un pat kaunināt neredzamos „tumšos stāvus”. Mums ir jāsaprot, ka autovadītājs strauji bremzējot un izvairoties var ietriekties tieši mūsu spēkratā, uzbraukt tieši mūsu stumtajiem bērnu ratiņiem! Sēžot blakus atraktīvam autovadītājam, kam kāja pārāk stipri spiež gāzes pedāli, būsim apzinīgi, aizrādīsim, nepieļausim muļķīgu lielību, kas apdraud dzīvību.

Nepieciešamība aktivizēt rūpes par satiksmes drošību un turpināt reģionālās programmas, kā aktuāls uzdevums tika minēts arī ikgadējā Starptautiskās automobiļu federācijas Ģenerālajā asamblejā, kas 5. decembrī notika Kataras galvaspilsētā Dohā. FIA prezidents Žans Tods uzsvēra, ka dažādas satiksmes drošības programmas un akcijas ar FIA atbalstu arī turpmāk notiks FIA autoklubos dažādās pasaules valstīs. Šādas programmas jāīsteno ilgtermiņā, gadu no gada, jo ir satiksmes dalībnieki, kuriem par nepieciešamību ievērot elementārus satiksmes drošības noteikumus ir jāatkārto desmitiem reižu.

Autoklubam LAMB, kā sabiedriskai organizācijai, ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādejādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

 
Visi komentāri
 
raivis 13.decembris 2014 18:02
0 0 Atbildēt

Varbūt vajag tuvās gaismas tumšāk pagriest? Dažreiz ir labi ja vispār redzi ceļu un tajā brīdī kaut ko vēl ieraudzīt ir grūti.

lija 13.decembris 2014 18:14
2 6 Atbildēt

Vai tikai satiksmes noteikumos nav rakstīts..."vadītājs izvēlas ātrumu atbilstošu braukšanas apstākļiem"-... t.i., tādu ātrumu, lai paspētu nobremzēt. It sevišķi tumsā...

Inars 13.decembris 2014 18:35
2 0 Atbildēt

Ne vienmēr vadītājs ir vainīgs.Gājējiem pašiem ar vajadzētu palasīt CSN noteikumus.

Šitātdos laika apstākļos ne vienmēr vadītājam ir iespāja apstāties un notīrīt lukturus,un ja kādam ir saliktas lampas neatbilstoši noteikumiem tas apgrūtina citus vadītājus un cs dalībniekus.

Gājējam ir arī jādomā par savu drošību.

ha ha 13.decembris 2014 19:41
1 0 Atbildēt

Ja bet Ja gajeis melns in vinu neredz tu vari braukt kautvai us 30 tu vinu neredzesi ., tapec or sonatas vestes laid redzetu tos gajejus.

Ostrav 13.decembris 2014 18:16
2 0 Atbildēt

Es vot nevaru atcerēties, par ko Kains Ābelu nosita.

vienmēr 90+20 13.decembris 2014 18:44
1 0 Atbildēt

Es reiz knapi izvairījos no sadursmes ar uz brauktuves aiz līkuma atstātu kravasauto riepu. Un trakākais - šai riepai nebija atstarotāja!

EDZUS,,,, 13.decembris 2014 20:23
0 0 Atbildēt

Pec skates visi censas lukturus uzcelt aukstak,lai redzetu gajejua,,,,,,,,bet preti braucosie knapi redz balto norobezojoso svitru,,,,visus sodit tapat ka DZERAJUS

d'Artanjans 14.decembris 2014 10:58
0 0 Atbildēt

Ja man būs jāizvēlās,uz ceļa degungalā iztenterējis plencis bez atstarotāja,vai mana ģimene(kura var ciest man izvairoties no alkāna ar sekojošo..nezin ko),plencim vāks....

Vernons 14.decembris 2014 14:08
1 0 Atbildēt

Viss, kas nav redzams, ir nobraucams! Ciniski, bet patiesi!

Tad kad policija, priekšā esošo. sāks kārt pie "lielā zvana", saskaņā ar CSN 10. punkta nepildīšanu, iestāsies lūzuma punkts kustības drošībā.

Auto vadītājam ir pilnīgi neiespējami izpildīt CSN 113. punkta prasību, ja es, kā gājējs, esmu neredzams!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 29

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti