Džeriņš: CSDD spītīgi neatzīst kļūdas 19

 

Foto: iAuto.lv

Edagrs Džeriņš speciāli iAuto | 31.decembris 2015 9:52

Mēs jau rakstījām par tiesas spriedumu, kur Rīgas apgabaltiesa atzina CSDD izstrādātus dokumentus par neatbilstošiem augstāka juridiska spēka tiesību aktiem. Šoreiz par vēl vienu apelācijas instances spriedumu, kur CSDD kļūdas jau skar daudz plašāku autovadītāju loku (par šo spriedumu gan CSDD ir iesniegusi kasācijas sūdzību). Proti izrādās, ka par vienu vidēji smagu pārkāpumu ceļu satiksmē, kas nav agresīva braukšana, bēgšana vai transportlīdzekļa vadīšanas alkohola vai narkotisko vielu ietekmē, ir iespējams zaudēt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz 5 gadiem (par transportlīdzekļu vadīšanu ar maksimālo promiļu skaitu vai narkotisko vielu ietekmē maksimālais sods ir vadīšanas tiesību atņemšana uz 4 gadiem). Šajā sakarā ar Administratīvās apgabaltiesas 2015.gada 09.novembra spriedumu lietā Nr.A420505013 tika atcelts CSDD lēmums pret I.G. par transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšanu uz 5 gadiem.

Ceļu satiksmes likuma (turpmāk – CSL) 43.1panta 6.daļā noteikts, ka transportlīdzekļa vadītājs zaudē transportlīdzekļa vadīšanas tiesības un atkal var tās iegūt ne agrāk kā pēc 5 gadiem, ja viņam 10 gadu laikā atkārtoti piemērots transportlīdzekļa vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums par maksimālā pārkāpumu uzskaites punktu (jeb plašāk pazīstami kā soda punkti) skaita sasniegšanu. Jaunajiem vadītajiem maksimālais soda punktu skaits ir 10, personām, kurām transportlīdzekļa vadītāja stāžs ir 2 un vairāk gadi – 16. Sodu punktu piemērošanu sīkāk regulē 21.06.2004. MK noteikumi Nr.551 "Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.551).

Lai gan CSDD to neatzīst, sodu punktu sistēmā ir vairākas rupjas kļūdas, no kurām daļa ir novērstas, bet daļa vēl pastāv. Piemēram, nav nekāda tiesiska pamata piemērot papildu sodu punktus par neizpildītajiem ietekmēšanas līdzekļiem (neapmeklēti apmācības kursi un eksāmeni), jo CSL neko tādu neparedz. Proti, CSL 43.1panta septītajā daļā norādīts, ka soda punktus piemēro tikai un vienīgi par administratīvajiem pārkāpumiem. MK noteikumiem Nr.15 kā hierarhiski zemākam normatīvajam aktam ir jāatbilst likumam, bet CSL 43.1pantā nekur nav dota atļauja Ministru kabinetam izdot tādus noteikumus, kuros vēl bez administratīvajiem pārkāpumiem noteiktu citus pamatus soda punktu piemērošanai.

Šādā situācijā ir diezgan viegli sakrāt maksimālo sodu punktu skaitu. Lielisks piemērs tam ir I.G., kurš līdz 2008.gadam par vairākiem pārkāpumiem bija sakrājis 8 soda punktus. 2009.gadā I.G. vadīja transportlīdzekli alkohola reibumā, par ko viņam uz gadu atņēma tiesības un piešķīra 8 soda punktus (šādiem punktiem noilgums ir 5 gadi). Tiesību atņemšanas sods sakrita ar tiesību izmantošanas liegumu 16 punktu dēļ. Pēc gada I.G. nokārtoja eksāmenus un atguva tiesības. Lai gan patlaban, sakrājot maksimālo sodu punktu skaitu, tie visi neatkarīgi no noilguma dzēšas, tomēr tolaik soda punkti pārkāpumiem, par kuriem piešķīra 8 soda punktus, tik un tā nedzēsās. Līdz ar to pēc tiesību atgūšanas I.G. bagāžā nāca līdzi 8 soda punkti. Vairāk nekā 2 gadus vēlāk I.G. izdarīja pārkāpumu, par ko piešķīra 4 soda punktus.

Tad pēkšņi attapās CSDD, un vairāk nekā 2 gadus pēc tiesību atgūšanas beidzot atnāca CSDD paziņojums par apmācības kursiem ceļu satiksmes drošības jautājumos un transportlīdzekļa drošas vadīšanas jautājumos jau vairākus gadus veco un iepriekš nedzēsto 8 sodu punktu dēļ. Vēl pēc mēneša atnāca vēl viens paziņojums par eksāmenu ceļu satiksmes drošības jautājumos un transportlīdzekļa vadīšanas iemaņu pārbaudi. Par šiem paziņojumiem I.G. neko nezināja, jo tie nāca tikai uz uzņēmuma e-pastu, kuru saņemšanai uz uzņēmuma e-pastu I.G. bija piereģistrējis radinieks (skolnieks, kurš māk apieties ar datoru, jo I.G. šādu iemaņu nebija). Rezultātā I.G. ietekmēšanas līdzekļus neizpildīja un par abiem kopā piešķīra vēl 4 soda punktus. Kopā ar nedzēstajiem vecajiem 8 soda punktiem tika atkal sakrāti 16 soda punkti, kas nu jau nozīmēja tiesību atņemšanu uz 5 gadiem. Tādējādi izveidojās absurda situācija, ka pēc tiesību atgūšanas par vienu vienīgu vidēji smagu pārkāpumu ceļu satiksmē I.G. tiesības zaudēja uz 5 gadiem. Tik smags sods nav paredzēts pat par paša smagākā administratīvā pārkāpuma izdarīšanu. Turklāt atkal pierādījās CSDD nekompetence, jo lēmumu par tiesību atņemšanu CSDD nu jau atsūtīja pa pastu papīra formātā, vēlāk norādot, ka tas ir svarīgākais lēmums un lai persona būtu vislabāk informēta par to. Diemžēl šajā apgalvojumā nav nekādas loģikas, jo svarīgākie lēmumi bija tieši iepriekšējie paziņojumi, kad persona vēl kaut ko varēja darīt lietas labā.

CSDD lēmuma tiesā pārsūdzēšanas laikā MK noteikumos stājās spēkā grozījumi, kas liedza par vienu pārkāpumu piešķirtos 8 soda punktus izmantot jaunā sodu punktu aprēķināšanas ciklā. Proti, sasniedzot maksimālo sodu punktu skaitu, dzēš arī iepriekš nedzēšamos 8 soda punktus. Tas tikai apstiprināja mūsu argumentus, ka sākt no jauna skaitīt 16 soda punktus uz veco 8 soda punktu pamata nav tiesiski. Tas bija jauns pamats CSDD lēmuma pārskatīšanai. Tomēr CSDD to spītīgi negribēja darīt, tiesas pārtraukumā aizbildinoties, viņiem it kā nav tādu tiesību un ka tas radītu nevienlīdzīgu situāciju, jo līdzīgā situācijā ir daudzi citi cilvēki, un CSDD nav laika un vēlmes viņus apzināt.

Lai gan pastāvēja vairāki pamati CSDD lēmuma atcelšanai, Administratīvā apgabaltiesa tos visus nevērtēja, jo pietika ar vienu argumentu CSDD lēmuma atcelšanai. Apgabaltiesa secināja, ka I.G. uz iepriekš piešķirto un vēl aizvien nedzēsto 8 sodu punktu pamata bija jau piemērots smagākais ietekmēšanas līdzeklis – tiesību izmantošanas liegums uz gadu. Tāpēc CSDD nebija tiesiska pamata uz šiem pašiem 8 soda punktiem piemērot no jauna ietekmēšanas līdzekli – apmācības kursus – un piemērot papildu soda punktus par šā ietekmēšanas līdzekļa neievērošanu. Apgabaltiesa nosprieda, ka CSDD pārkāpa principu (ne bis in idem), ka nav atļauts par vienu un to pašu pārkāpumu negatīvi ietekmēt atkārtoti.

 
Visi komentāri
 
ideja 31.decembris 2015 11:09
21 5 Atbildēt

Man ir dalītas jūtas par šo notikumu. Visu cieņu par taisnības meklēšanu, un beidzot lietas ir jāsakārto arī šajā līmenī, es pat ieteiktu saorganizēt, varbūt pat kādam finansēt aktīvistus, kas pamana un izķer šādas kļūdas. Un tos kas negrib labot šīs kļūdas, saukt vārdos , lai tauta zin savus divkošus.

Nākamais, ja cilvēks savāc tik īsā laikā punktus, tad vēl pamanījies dzērumā braukt, tad es ieteiktu vispār noņemt tiesības, tādus pat nav vērts aizstāvēt, ja nav prāta, tad lai vismaz neapdraud citus satiksmes dalībniekus.

Kanibaals 2.janvāris 2016 17:43
8 0 Atbildēt

Piemērs nav tas labākais, bet tas ka CSDD piešķir soda punktus par kursu neapmeklēšanu, kas nav pārkāpums gan ir pretlikumīgi.

Janozaurs 31.decembris 2015 12:34
30 17 Atbildēt

Es pa 10 gadiem esmu savācis tikai 2 punktus. Regulāri braucu pa pilsētu 60, aiz pilsētas tikai 100, pat līdz 110. Kukuli neesmu NEREIZI devis. Nezinu kādam daunim jābūt, lai nopelnītu 8 punktus pa gadu!!!! Tādiem tiesības vajag noņemt vispār uz mūžu. es csdd pusē.

kasinsh79 31.decembris 2015 13:01
26 1 Atbildēt

Nav tik elementāri.

Pāris reižu par ātrumu, varbūt kādas pagrieziena zīmes neievērošana, tad vienreiz strīdīgi trāpīts iebraukt krustojumā, kad mirgojoša papildsekcija (un par to uzreiz 4 punkti) - saņem uzaicinājumu apmeklēt kursus :)

Neaizej - + 2 punkti vēl klāt.

Man tā ir bijis.

Pēdējos gados - punktu man maz, ar CP es nekad pat netaisos strīdēties!

Janka 31.decembris 2015 14:07
11 22 Atbildēt

CSDD ir svētā govs, kam neviens klāt ķerties negrib. Valsts aģentūra, kas iekasē naudu pat par naudas iekasēšanu, katrā ziņā nav izveidota lai pildītu savu nosaukumā minēto funkciju, toties pelnīšana, arī ar CP starpniecību, padodas lieliski.

TDIOTS 31.decembris 2015 14:23
9 1 Atbildēt

pa visu biogrāfiju ira dabūti 2X2 punkti par to ka nabij videoreģistrātõra....:) Kopš videoreģistrātõri ir visās drabās ieskrūvēti -O punkti . ~5x doti kukuļi LV , 1x EE , pa vienam brīdinājumam DE,NL un US .

kā var pāris gados savākt max punktus un atraut liegumu ??!!! nu totāls farta trūkums čalītim :):):)

DD 1.janvāris 2016 0:26
0 18 Atbildēt

Cienijamais Janozaur te raksta viens no dauniem 4 reizes par to ka nedega tuva gaisma katru reizi pa 2viem punktiem nakosais neielaida josla aizgaju plusma no citas joslas kopa ar vel 4 dauniem jo bremzeju visu satiksmi rezultats agresiva brauksana 4 punkti paskreju pa dzelteno daunis tads atkal punkti pazinojumu par kursiem oficialu uz adresi nesanemu vel pieskieba klat un tiesibas nost braucu 17gadus bez avarijam un nopietniem parkapumiem par atrumu neviena jutos pilnigs Daunis paldies.

Janozaurs 1.janvāris 2016 17:40
18 0 Atbildēt

4 reizes trāpīt uz policijas, kad nedeg gaisma gada laikā. Cik reizes tad neslēdzi gaismas un netiki uz policijas? Es pieļauju, ka vēl biežāk. + pirmo reizi dodas brīdinājums, ja vien nesāc uzreiz "pierādīt ka esi gudrāks" par policiju.

Ja pēc diviem sodiem neidomājies, vismaz lapiņu uz stūres uzlīmēt " ieslēgt gaismas" tad ļoti labi, ka atņēma tiesības un csdd tur nav vainīgs.

Kanibaals 2.janvāris 2016 17:39
12 0 Atbildēt

Tak tas ir kārtējais bembists, kas braukā ar eņģeļacīm(lasīt gabarītlukturiem) tuvo lukturu vietā un brīnās, ka sodu dabū. Ir teiciens ja visi apkārt stulbi, tad visticamāk pats tāds esi nevis visi citi.

kasinsh79 2.janvāris 2016 19:49
0 0 Atbildēt

Piebilde.

BMW eņģeļacis kā gabarīti spīd tikai aftermarket "china style".

Oriģinālās BMW eņģeļacis ir ar vienu "gabarītu" gaismu un otru spilgtāku tādu pašu gaismu. Es esmu ieslēdzis auto režīmu, nekad neviens CP nav aizrādījis. Reāli tikai eņģeļacis spīdēs tikai perfekti gaišā (saulainā) dienā.

Man 2008.gada auto (pārejas 5-er).

Kanibaals 5.janvāris 2016 15:29
0 0 Atbildēt

Tad gaidi kad aizrādīs.

Powerists 1.janvāris 2016 11:27
14 0 Atbildēt

Manuprāt tipisks LLP (Lohiem Lohu Problēmas)

Braucat,ievērojot csn un nebūs nedz sodi,nedz punkti,kur ir problēma?vajag vēl stingrākus noteikums!un krietni,tikai tā izaudzinās elementāru kultūru un pieklājibu uz ceļa,kā arī vajag vairāk un igāk apmācīt jaunos,un nedod tiesības katram,kurš māk iebraukt kabatā,un izbraukt 15 min pa pilsētu!

bet saknē jā,LLP

Pļurkt 1.janvāris 2016 12:24
3 14 Atbildēt

Vispār šitā apmācības sistēma ir jāmaina!!

Ir bezjēdzīga mācīšana izbraukt tos maršrutus, kas būs eksāmenā, ne reizi no tiem nenobraucot!

Savu dēlu pienācās ilgi un nopietni pārmācīt braukt ar auto pēc to autoskolas instruktoru sastrādātā. Bija iemācīts par naturālo potenciālo slepkavu pie stūres! Pilnīgi nekādas spējas domāt kaut pussoli uz priekšu un nekādas spējas iejusties citu ādā.

Kanibaals 2.janvāris 2016 17:41
6 9 Atbildēt

Latvijā sodu un sodu punktus var dabūt arī neko nepārkāpjot,CP likās ka pārkāpi un maksāsi. Pie tam izlasi rakstu, CSDD piešķir soda punktus arī ja nekas nav pārkāpts, neaizejot uz viņu lobētajiem kursiem.

Pļurkt 1.janvāris 2016 12:19
14 1 Atbildēt

Pa visiem šiem gadiem nav neviena soda punkta, nekad nekam neesmu devis nekādus kukuļus. Ir viens brīdinājums, bez "ieraksta".

Nekad neesmu pinies citiem pa kājām, vienmēr braucu ar maksimāli atļauto un ne vairāk kā + 10.

Patiešām nezinu kādam daunim ir jābūt lai sapelnītu maksimālo soda punktu skaitu vienā gadā!! Vienmēr esmu uzskatījis, ka šitādiem ir jāierobežo piekļuve ceļu satiksmei, bet pie otrās reizes jāatņem tiesības uz mūžu!

Kārlis 1.janvāris 2016 13:11
11 1 Atbildēt

Es pilnigi atbalstu tādu āmuru novākšanu no ceļiem!

Mindza 1.janvāris 2016 18:16
0 1 Atbildēt

Nelasiju bet man patik kad vismaz kads ir kurs iedod ru4ka.Zel :(

Fakts 3.janvāris 2016 11:12
3 21 Atbildēt

Lai kāu tur nebuutu visu cienu Džerinam,kas prakstiski viens cinās ar lielīgajiem tiesību "monopolistiem" no CSD

šoferis ar stāžu 3.janvāris 2016 11:21
1 12 Atbildēt

Kāpēc ne CSDD,ne šoferi neko nesaka par idiotiski spilgtajām gaismām autostāvvietu prozektoros, mūžam daļēji pret autoceļu pavērstiem un daudz biežāakie pretiīmbraucēju nenoreguletie lukturi,kas regulari apzilbina, ari daudz saviesušies kretīni,kas nerāda pagriezienus

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 6

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 

2,8 sekundes līdz simtam - Mercedes-AMG prezentē 816 Zs jaudīgu kupeju (+ FOTO) 7

Vācijas Mercedes-AMG Šanhajā, Formula-1 sacensību pasākuma laikā nodemonstrējis savu GT saimes flagmani, kupeju Mercedes - AMG GT 63 S E-Performance, kas nodrošināta ar 816 Zs jaudīgu hibrīdiekārtu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti