Eksperti dod padomus, kā rīkoties bīstamās situācijās uz ceļa (+ foto) 3

 
Inchcape | 21.septembris 2017 10:17

Sākoties lietainajam laikam, drošība uz ceļiem kļūst vēl aktuālāka, tāpēc eksperti aicina ikvienam automašīnas vadītājam uzdot sev jautājumu - vai zina, kā rīkoties, kad zaudēta kontrole pār savu spēkratu, kā arī vienlaikus atgādina par būtiskajām bīstamībām uz ceļiem.

Kaut arī automobiļu ražotāji, tostarp BMW, aizvien vairāk spēkratos integrē sistēmas, kas padara tā vadīšanu drošāku un pat vieglāku, tomēr nekas nespēs aizstāt paša šoferīša uzmanību un modru attieksmi.

“Piemēram, jaunākajās BMW automašīnās ir iestrādāta aktīvās aizsardzības sistēma, kas pati piestūrējot palīdz autovadītājam noturēt spēkratu joslā, brīdina, ja blakus joslā esošā automašīna atrodas “aklajā zonā”, un pat par iespējamu sadursmi, ja automašīna pārāk ātri tuvojas priekšā braucošajam auto, un pati piebremzē,” stāsta BMW tirdzniecības vadītāja Kristīne Nesaule, kurai pašai ir vairāk nekā 15 gadu auto vadīšanas stāžs.

Tikmēr Drošas braukšanas poligona (DBP) instruktors Aleksandrs Voļskis uzsver, ka pareizā attieksme ir vienkāršākais un lētākais veids, kā uzlabot drošību uz ceļiem.

“Jāsaprot, ka automašīnas vadīšana ir atsevišķa, nopietna darbība, tas nav blakusdarbs. Tomēr ikviens mēs mēdzam iegrimt domās un nokļūt gala mērķī, pat neatceroties kā. Pārsvarā jau viss vienmēr beidzas laimīgi, tomēr pašiem jābūt gataviem netipiskām situācijām,” piebilst Voļskis.

Pēc ekspertu domām, sākoties rudens lietavām, vadītājiem jāatgādina sev par rīcību, kad sākas akvaplanēšana, sānslīde vai ceļā pēkšņi gadās kāds dzīvnieks.

“Akvaplanēšana sākas, kad starp riepām un ceļa segumu iekļūst ūdens. Ja ātrums ir pārāk liels, ūdens vairāk netiek novadīts, zūd saķere ar ceļa segumu un pasliktinās vadītāja kontrole pār automašīnu - iespēja stūrēt, piebremzēt vai paātrināt braukšanu. Saķere var zust arī, ja uz ceļa ir daudz putekļu, sniegs vai ledus,” stāsta DBP instruktors.

Situācijā, ja automašīna neiekļaujas pagriezienā un slīd virzienā ārpus tā un nav sākusies sānslīde, ir jāsamazina braukšanas ātrums, laideni atlaižot akseleratora pedāli. Taču, ja ir sākusies aizmugurējās ass izslīde, gan priekšējās, gan aizmugurējās piedziņas automašīnu vadītājiem ir jāstūrē virzienā atpakaļ uz ceļu jeb sānslīdes virzienā. Šajā situācijā nevajadzētu baidīties, bet gan griezt stūri pietiekami ātri un plaši, lai apsteigtu sānslīdi. “Virzienā atpakaļ uz ceļu” nozīmē - ja, piemēram, aizmugurējā ass slīd pa labi nost no ceļa, stūre ir jāgriež pa labi.

Tajā pat laikā priekšējās piedziņas automašīnu vadītājiem eksperts iesaka nedaudz piespiest akseleratora pedāli. Nekādā gadījumā nedrīkst strauji bremzēt, jo bremzējot automašīnas smaguma centrs tiek novirzīts uz priekšu un aizmugurējā ass kļūst vēl vieglāka, kas tikai pastiprinās sānslīdi.

Savukārt, ja izslīdējusi ir priekšējā ass, eksperts iesaka turēt stūri esošajā pozīcijā vai arī nedaudz pagriezt pretējā virzienā un atlaist akseleratora pedāli, lai atgūtu saķeri ar ceļu. Jāsaprot, ka šāda situācija veidojas, jo inerces spēks ir lielāks par saķeres spēku. Biežākā kļūda šādās situācijās ir, ja tiek par daudz sagriezta stūre, tad saķere ar ceļu samazinās un kontroli pār automašīnu atgūt ir grūtāk.

Lai arī pilnpiedziņas auto uz ceļa ir stabilāki, arī tie nav gluži neuzvarami. Šīm automašīnām aizmugurējā sānslīde notiek biežāk kā priekšpiedziņas automašīnām. Pēc Voļska teiktā šādās situācijās ir jāsaglabā vienmērīgs ātrums - nedrīkst ne strauji bremzēt, ne arī paātrināt braukšanu. Papildu tam ir pareizi jāstūrē kā aprakstīts augstāk.

Taču lietus nav vienīgā autovadītāju raize - gana nopietnu postījumu var nodarīt arī uz ceļa izskrējis dzīvnieks. DPB eksperts izšķir divas rīcības - ja dzīvnieks nav augstāks par automašīnas pārsega augstumu un ja dzīvnieks ir augstāks par pārsegu. Gadījumā, ja dzīvnieks ir mazāks, piemēram, lapsa, zaķis un pat stirna, instruktors iesaka nemēģināt to apbraukt, jo lielā ātrumā neveiksmīgas izvairīšanās sekas var izrādīties smagākas par sadursmes sekām. No lielākiem, izvērtējot situāciju, ir jāmēģina pēc iespējas izvairīties.

“Ja pirms sadursmes ir iespēja izvērtēt apkārtni un redzat, ka ir iespēja dzīvnieku apbraukt, neiebraucot grāvī, kokā vai pretim braucošā automašīnā, tad tas ir jādara. Pirms tam vajadzētu pēc iespējas vairāk samazināt ātrumu, bet pirms pašas apbraukšanas atlaist bremzes pedāli, tādējādi ar automašīnu būs vieglāk manevrēt un apbraukšanas diapazons būs lielāks,” paskaidro Voļskis.

Ikkatru mirkli, esot pie auto stūres, ir jāsaglabā modrība. Lai izvērtētu pareizo rīcību ikvienā situācijā, uz ceļu ir jāskatās plašāk par priekšējās automašīnas aizmuguri, tad iespējams nepieļaut negaidītas situācijas. Tādēļ ieteicams novērot trīs līdz četras priekšā braucošās automašīnas, kā arī apkārt notiekošo. Tāpat abi eksperti iesaka nepārvērtēt savas un arī automašīnas spējas - labāk tās novērtēt kontrolētā situācijā, lai labāk reaģētu uz ceļiem.

Foto: Publicitātes attēls

 
Visi komentāri
 
650 21.septembris 2017 13:13
5 1 Atbildēt

Uhhh, ka te gribētos "papizdiskutēt" ar šiem te kosmosbraukšanas profesoriem. Tas ir kas- x6 reklāma, vai "rekomendācija" priekš mums/nabagajiem par to kā šoruden izdzīvot?

Tam x6 drošvien ir 315 platuma riepas.Pastāsti man, kā ir ar šīm riepām pa jūrmalas šoseju plūdu un lietus laikā maukt, nevis tur izpendrīties pa kaut kādu siltumnīcu ar netraucētu un nesodītu izslīdēšanas iespēju jebkurā virzienā un veidā.

Pastāsti "uz kuru pusi" griezt vai varbūt "ko mutē iebāzt" lai taisni noturēties, kad viens tev uz 90km/h no blakus joslas risēm negaidīti ielej logā 3 spaiņus ūdens. Ko "pareizi" darīt tādā situācijā???? Pastāsti aktuālas un vienkāršiem cilvēkiem saprotamas lietas, nevis vicināties ar tituliem un jaunākajām technoloģijām.Tas visāds formālais fufelis no jums,"kosmosa speciālistiem" katru gadu izskan, bet reālu padomu vai situācijas analīzi no jums ar spīdzināšanu neizvilksi, kamēr kādus pāris eur nabadziņiem nesamaksāsi un i tad maz jēgas..

(c)...“Piemēram, jaunākajās BMW automašīnās ir iestrādāta aktīvās aizsardzības sistēma, kas pati...(c) ... p....---> nu, Kristīne, no ko Tu man te nafig muldi, kāds tev nafig "jaunais" Bmw,- tās tavas uzskaitītās sistēmas ir jebkuram daudzmaz normālam jau 5-6 g vecam auto.Cita lieta, ja nabagiem pastāstīt kā un kur viņas LV var lietot un kam ticēt/neticēt/paļauties vai nē- bet to jau ierindas "speciālists" nevar, tur tak ir jāsauc ārā pats Bwmw Presidents, bet tam tak nav laika un intereses ar visādiem te muadakiem runāt.

viencexperc 21.septembris 2017 19:27
4 1 Atbildēt

Īstie eksperti iesaka nepirkt lūžņus, kuri pa ceļam var izjukt, piemēram, bmw.

dsa 21.septembris 2017 19:47
0 0 Atbildēt

Braukt jau arī vajag mācēt!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

No 45 750 eiro - Toyota sākusi jaunā GR Yaris iepriekšpārdošanu

Ir sākusies jaunā Toyota GR Yaris iepriekšpārdošana, un tā cenas ir no 45 750 eiro. TOYOTA GAZOO Racing rallija programmā dzimušais un sacīkstēs rūdītais hečbeks debitēja pirms trim gadiem, bet pēc modernizācijas tas ir ieguvis dažādus dizainiskos, tehniskos un konstruktīvos uzlabojumus, kas braukšanu pacels jaunā līmenī. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 9

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti