Pie automašīnas stūres piesardzība ir svarīgāka par pieredzi, secināts Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) informatīvi izglītojošās kampaņas par gājēju drošību pilsētā "Redzi-paredzi!" laikā, aģentūrai LETA norādīja CSDD pārstāvji.
Kampaņas laikā CSDD apkopoja pieredzējušu autovadītāju atziņas par galvenajām riska situācijām pilsētas vidē.
Piemēram, pamanot gājēju pāreju, bērnus, vecāka gada gājuma vai iereibušus cilvēkus ielas tuvumā, Drošas braukšanas skolas pasniedzējs Māris Krauze iesaka vadītājiem noņemt kāju no gāzes pedāļa un būt gataviem nobremzēt. Tāpēc, ka šādās vietās ir jābūt gatavam, ka pēkšņi var parādīties gājējs.
Veicot kreiso pagriezienu, īpaši sastrēgumu laikā, autovadītāja uzmanība vispirms tiek veltīta pretim braucošajam transportam, tādēļ gājēji paliek "otrajā plānā". Vadītājs cenšas pēc iespējas ātrāk pabeigt manevru, turklāt redzamību apgrūtina citu automašīnu gaismas, tādēļ gājējs bieži vien tiek pamanīts pēdējā brīdī. Tāpēc, kā uzsvēra autovadītājs ar 28 gadu stāžu Raivo Valters, vietās, kur auto veic kreiso pagriezienu, arī gājējiem ir jāpārliecinās, ka šoferis viņu ir pamanījis.
Pieredzējuši autovadītāji atzina, ka kļūdas pieļauj gan autovadītāji, gan gājēji. Savstarpēja cieņa un izpratne ir teju tikpat svarīga kā noteikumu pārzināšana, teica uzņēmuma "Velokurjers.lv" šoferis Jānis Namiķis.
Pēc Namiķa domām, svarīgi, lai gājēji zinātu ceļu satiksmes noteikumus un izprastu, kādu manevru veic auto. Savukārt autovadītājam jāapzinās, ka sabiedriskā transporta pieturvietās, skolu tuvumā un citās potenciāli bīstamās vietās gājēji var uzvesties neparedzami.
Kā liecina pieredzējušo autovadītāju novērojumi, bieži vien gājēji pārāk paļaujas uz autovadītāju modrību, tādējādi riskējot ar savu veselību un dzīvību. Tādēļ Krauze atgādināja, ka pirms brauktuves šķērsošanas pa gājēju pāreju, kur satiksme netiek regulēta, arī gājējiem jāpārliecinās, ka viņš ir pamanīts un ka auto paspēs nobremzēt.
"Īpaši svarīgi tas ir slidenos laika apstākļos," piebilda Krauze.
Jau vēstīts, ka CSDD aicina nākamās divās nedēļās gan autobraucējus, gan kājāmgājējus svētku steigā pievērst lielāku uzmanību arī ceļu satiksmei, lai svētku gaidīšanas laiks nebūtu nepatīkamiem notikumiem aizēnots.
Šī gada nogale bijusi tumša un slapja, šādi apstākļi paaugstina bīstamību uz ceļa, arī statistika ir skarba - oktobrī un novembrī ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 23, bet ievainoti 402 cilvēki. Kaut gan, salīdzinot ar šo pašu laiku pērn, bojā gājušo skaits ir samazinājies, ceļu satiksmes negadījumos ievainoto skaits ir ievērojami pieaudzis, informēja CSDD.
Nāves sodu sistēma gājējam! Nāves sods par izkāpšanu uz brauktuves bez pārliecināšanās par savu drošību. Par ceļa šķērsošanu ar sadalošo joslu pa vidu. Par četru joslu ielas šķērsošanu ārpus gājēju pārejas. Par iziešanu uz ielas no šķēršļa, bet tas pats šķērslis apstājies pirms šīs gājēju pārejas! Un šajā sakarā CSDD bija, ir un ceru ka nebūs neiespējamā misija uzrakstīt sadaļas "Brīdinājuma signāli" un "Ātruma samazināšanas process". Visa cerība, gan jau kaut kā, braucēji izlīferēs!
Redz kur dzīvs piemērs ka pieredze nāk par sliktu, sāk jau piespriest nāvessodus. Ja kāds uzsver ka šim ir stāžs 25 gadi tas nozīmē ka brauc pēc 25 gadu veciem noteikumiem.
Pirms sāc vadīt auto Tev bija jāzina tā CSN daļa kas paredzēta gājējam! Bet Tavs komentārs ir spilgts piemērs tam, ka Tu nezini gājēja pienākumus un tādi kā Tu šo Nāves sodu gājējam arī izpilda!!! Noteikumi paliek Noteikumi neatkarīgi no tā kad tie rakstīti.
Ja vadītāji skrupulozi izpilda autovadītāja pienākumus, tad gājējam ir tik vien kā ar skatienu jāievērtē, kā VISAS automašīnas VISĀS joslās samazina ātrumu un bremzē, lai uz pārejas palaistu gājēju...