Riepu maiņas sezona: kāpēc igauņi un latvieši ir liberālāki par lietuviešiem? - iAuto

Riepu maiņas sezona: kāpēc igauņi un latvieši ir liberālāki par lietuviešiem? 14

 

Foto: iAuto.lv

Goodyear | 3.aprīlis 2018 10:17

1. aprīlis Lietuvā ir diena, kad vieglās automašīnas satiksmē var piedalīties ar vasaras riepām. Neskatoties uz to, satiksmes speciālisti iesaka nesteigties: atkalu un pat sniegu pēdējos gados esam sagaidījuši arī aprīļa vidū. Tāpēc labāk pāris nedēļas pabraukāt ar ziemas riepām, nekā sagaidīt sniegu, kad automašīna jau aprīkota ar vasaras riepām.

Lietuvā ziemas riepu lietošana reglamentēta nedaudz stingrāk nekā kaimiņvalstīs – šeit vasaras riepas drīkst izmantot no 1. aprīļa. Pārējās Baltijas valstīs – Latvijā un Igaunijā – automašīna ar vasaras riepām satiksmē drīkst piedalīties jau no 1. marta. Polijā ziemas riepu lietošana vispār nav obligāta.

Vadās ne tikai pēc likuma, bet arī laikapstākļiem
“Nav tā, ka visi latvieši jau 1. martā stāv rindās pie riepu maiņas servisiem, un pēc tam nespēj savaldīt automašīnu ikreiz, kad uzsnieg sniegs. Visu martu lielākā daļa no mums vēl brauc ar ziemas riepām”, – apgalvo latvietis Mārtiņš Grīnbergs, “Goodyear” vieglo riepu tirdzniecības vadītājs Baltijas valstīs.

Arī Igaunijā vislielākais pieprasījums pēc riepu maiņas parasti ir marta beigās–aprīļa sākumā, lai arī obligātā ziemas riepu sezona beidzas pēdējā februāra dienā. Lietuvā autovadītājiem ir mazāk brīvības – šeit obligātā ziemas riepu sezona ilgst nevis trīs mēnešus, kā pārējās Baltijas valstīs, bet piecus mēnešus: no 10. novembra līdz 31. martam.

“Atšķirība starp šīm robežām ir tikai likumā. Autovadītājiem nevajadzētu vadīties pēc tajā paredzētā datuma un braukt ar vasaras riepām, līdzko tas kļūst likumīgi. Ja šodien ārā spīd saule, bet kalendārs saka, ka ir marta vidus, tas nenozīmē, ka aprīļa sākumā būs tādi paši laikapstākļi”, – skaidro M. Grīnbergs.

Riepu speciālists atgādina, ka gaisa temperatūra, pēc kuras autovadītājiem vajadzētu vadīties, ir 7 grādi. Ja tā ir zemāka, labāk lietot ziemas riepas, ja augstāka – vasaras. Taču labāk (vai ne tik slikti) dažas papildu dienas vai nedēļu palietot ziemas riepas un braukt ar tām, kad ārā ir +10 °C, nevis pārsteigties, uzstādīt vasaras riepas un ar tām nokļūt uz atkalas.

Tāpēc autovadītājiem, kuri lieto neradžotas ziemas riepas, ieteicams nesteigties un braukt ar tām vismaz līdz aprīļa vidum vai citam datumam, kad kļūst skaidrs, ka pēkšņas aukstuma iestāšanās varbūtība ir tuva nullei.

Autovadītājiem, kuri lieto radžotas riepas, brīvības ir mazāk, bet arī prasības attiecībā uz šādām riepām katrā valstī ir atšķirīgas: Latvijā ar tām drīkst braukt līdz pat aprīļa beigām, Lietuvā – līdz 10. aprīlim, bet Igaunijā – līdz 1. aprīlim. Lietuvā un Igaunijā ir bijuši gadījumi, kad laikapstākļu dēļ radžoto riepu sezona tikusi pagarināta. Polijā un pārējās Rietumeiropas valstīs aizliegts lietot ziemas riepas ar radzēm.

Pieredzējušais autosportists iesaka būt uzmanīgiem
Sporta kompleksa “333” vadītājs Haralds Šlēgelmilhs saka, ka ar automašīnu, kas aprīkota ar neradžotām riepām, viņš parasti brauc apmēram līdz 10. aprīlim, taču konkrētu datumu nav noteicis – katru gadu pieņem lēmumu atkarībā no tā brīža laikapstākļiem.

“Aprīļa sākumā daba vēl reizēm blēņojas, tāpēc es ieteiktu nesteigties. Ne reizi vien jau ir bijis tā, ka pēc siltas nedēļas esam sagaidījuši sniegu. Tad kāpēc riskēt? Labāk pagaidīt divas vai trīs nedēļas”, – apgalvo pieredzējušais autosportists, atgādinādams par pēdējos gados bieži sastopamu parādību – sniegu Lieldienās.

Ja noticis tā, ka automašīna jau aprīkota ar vasaras riepām, bet ceļš aiz loga ir klāts ar sniegu vai āra termometrs rāda apmēram 0 °C, H. Šlēgelmilhs iesaka autovadītājiem neriskēt un neizmantot savu transportlīdzekli. Taksometrs, sabiedriskais transports, īslaicīga automašīnas noma – alternatīvu netrūkst. “Te jau tikai daži kilometri, aizbraukšu lēnāk un nekas nenotiks”, – šāds viedoklis ir nepareizs, jo, neskatoties uz to, cik automašīna ir moderna, ar vasaras riepām uz atkalas tā ir tikpat kā nevaldāma. “Pavasari un vasaru garām nepalaidīsim, tādēļ aicinu pirmajā vietā likt drošību un sagaidīt stabilus plus grādus,” tā sporta kompleksa “333” vadītājs.

Braucot siltā laikā ar ziemas riepām, H. Šlēgelmilhs iesaka nepārvērtēt savas iespējas. Ziemas riepas siltā laikā pārkarst, saķere ar tām ir sliktāka, nekā ar vasaras riepām. Ja rodas nepieciešamība ekstremāli bremzēt vai veikt pēkšņu manevru, automašīna ar ziemas riepām uz uzsiluša asfalta var uzvesties pilnīgi ne tā, kā vēlētos autovadītājs. Turklāt pārkarsušas ziemas riepas nolietojas ātrāk.

 
14 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
kasinsh79 3.aprīlis 2018 12:04
16 0 Atbildēt

Bet, kādam stulbenim jābūt, mainot ziemas riepas uz vasaras riepām tad, kad ārā vēl ziema?... Pilnīgi vienalga, ko saka likums. Ieslēdzam smadzenes arīdzan

kasinsh79 3.aprīlis 2018 12:05
10 1 Atbildēt

Vēl gana laba alternatīva pēdējos gados paliek - vissezonu riepas. Tad vispār nav nekas jāmaina, brauc gana droši (mēreni arīdzan) visu gadu.

kasinsh79 3.aprīlis 2018 12:28
8 6 Atbildēt

Žēl man aizvainot (gan jau paC sapratīsi), bet - tāda diena (rīts) vēl bija pat vakar!! Braucot uz Pierīgas radu mājām, ar visām ziemenēm bija ne tik tīkams brauciens par sniega putru. Kādas vēl vasaras riepas, ibio

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TIEŠRAIDE no "Latvijas Gada auto 2026" apbalvošanas ceremoniju šovakar 19.00 1

Šovakar, 18.decembrī, svinīgajā apbalvošanas ceremonijā kļūs zināms, kurš auto izcīnīs prestižo titulu "Latvijas Gada auto 2026", kā arī laureātus papildus nominācijās. Lasīt vairāk

 

Avārijā uz Rēzeknes šosejas gājusi bojā nepilngadīga jauniete 4

Trešdien avārijā uz Rēzeknes šosejas gājusi bojā nepilngadīga jauniete, aģentūru LETA informēja Valsts policijā. Lasīt vairāk

 

Pāris, kas nav pāris. Kas kopīgs Lynk & Co modeļiem 02 un 08? (+ VIDEO)

Šoreiz TV Autoziņās salīdzinām divus it kā nesalīdzināmus Lynk & Co modeļus - elektromobili 02 un lādējāmā hibrīda 08. 02 kļuva par pirmo Lynk elektromobili Eiropas tirgū, un tas simboliski sekoja hibrīdautomobilim 01. Lynk & Co 08 turpretim ir tehniski identisks Volvo XC40. Lasīt vairāk

 

Vai Cupra sportiskais gars joprojām ir dzīvs? Atbildi meklē Jānis Vanks (+ VIDEO) 1

Cupra zīmols savulaik bija SEAT automašīnu sporta divīzija. Kopš tas kļuvis neatkarīgs, nebūt ne visas Cupra automašīnas aprīkotas ar 300 zirgspēku motoriem, un ražošanas apjomi tikko pārsnieguši miljonu. Vai tikai Cupra nav pārāk iegājusi "meinstrīmā"? Lai to noskaidrotu, paņemsim jaunāko Formentor VZ ar nu jau 333 ZS, un noskaidrosim, vai Cupra joprojām ir ātri un vienlaikus droši? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti