Riepu maiņas sezona: kāpēc igauņi un latvieši ir liberālāki par lietuviešiem? 14

 

Foto: iAuto.lv

Goodyear | 3.aprīlis 2018 10:17

1. aprīlis Lietuvā ir diena, kad vieglās automašīnas satiksmē var piedalīties ar vasaras riepām. Neskatoties uz to, satiksmes speciālisti iesaka nesteigties: atkalu un pat sniegu pēdējos gados esam sagaidījuši arī aprīļa vidū. Tāpēc labāk pāris nedēļas pabraukāt ar ziemas riepām, nekā sagaidīt sniegu, kad automašīna jau aprīkota ar vasaras riepām.

Lietuvā ziemas riepu lietošana reglamentēta nedaudz stingrāk nekā kaimiņvalstīs – šeit vasaras riepas drīkst izmantot no 1. aprīļa. Pārējās Baltijas valstīs – Latvijā un Igaunijā – automašīna ar vasaras riepām satiksmē drīkst piedalīties jau no 1. marta. Polijā ziemas riepu lietošana vispār nav obligāta.

Vadās ne tikai pēc likuma, bet arī laikapstākļiem
“Nav tā, ka visi latvieši jau 1. martā stāv rindās pie riepu maiņas servisiem, un pēc tam nespēj savaldīt automašīnu ikreiz, kad uzsnieg sniegs. Visu martu lielākā daļa no mums vēl brauc ar ziemas riepām”, – apgalvo latvietis Mārtiņš Grīnbergs, “Goodyear” vieglo riepu tirdzniecības vadītājs Baltijas valstīs.

Arī Igaunijā vislielākais pieprasījums pēc riepu maiņas parasti ir marta beigās–aprīļa sākumā, lai arī obligātā ziemas riepu sezona beidzas pēdējā februāra dienā. Lietuvā autovadītājiem ir mazāk brīvības – šeit obligātā ziemas riepu sezona ilgst nevis trīs mēnešus, kā pārējās Baltijas valstīs, bet piecus mēnešus: no 10. novembra līdz 31. martam.

“Atšķirība starp šīm robežām ir tikai likumā. Autovadītājiem nevajadzētu vadīties pēc tajā paredzētā datuma un braukt ar vasaras riepām, līdzko tas kļūst likumīgi. Ja šodien ārā spīd saule, bet kalendārs saka, ka ir marta vidus, tas nenozīmē, ka aprīļa sākumā būs tādi paši laikapstākļi”, – skaidro M. Grīnbergs.

Riepu speciālists atgādina, ka gaisa temperatūra, pēc kuras autovadītājiem vajadzētu vadīties, ir 7 grādi. Ja tā ir zemāka, labāk lietot ziemas riepas, ja augstāka – vasaras. Taču labāk (vai ne tik slikti) dažas papildu dienas vai nedēļu palietot ziemas riepas un braukt ar tām, kad ārā ir +10 °C, nevis pārsteigties, uzstādīt vasaras riepas un ar tām nokļūt uz atkalas.

Tāpēc autovadītājiem, kuri lieto neradžotas ziemas riepas, ieteicams nesteigties un braukt ar tām vismaz līdz aprīļa vidum vai citam datumam, kad kļūst skaidrs, ka pēkšņas aukstuma iestāšanās varbūtība ir tuva nullei.

Autovadītājiem, kuri lieto radžotas riepas, brīvības ir mazāk, bet arī prasības attiecībā uz šādām riepām katrā valstī ir atšķirīgas: Latvijā ar tām drīkst braukt līdz pat aprīļa beigām, Lietuvā – līdz 10. aprīlim, bet Igaunijā – līdz 1. aprīlim. Lietuvā un Igaunijā ir bijuši gadījumi, kad laikapstākļu dēļ radžoto riepu sezona tikusi pagarināta. Polijā un pārējās Rietumeiropas valstīs aizliegts lietot ziemas riepas ar radzēm.

Pieredzējušais autosportists iesaka būt uzmanīgiem
Sporta kompleksa “333” vadītājs Haralds Šlēgelmilhs saka, ka ar automašīnu, kas aprīkota ar neradžotām riepām, viņš parasti brauc apmēram līdz 10. aprīlim, taču konkrētu datumu nav noteicis – katru gadu pieņem lēmumu atkarībā no tā brīža laikapstākļiem.

“Aprīļa sākumā daba vēl reizēm blēņojas, tāpēc es ieteiktu nesteigties. Ne reizi vien jau ir bijis tā, ka pēc siltas nedēļas esam sagaidījuši sniegu. Tad kāpēc riskēt? Labāk pagaidīt divas vai trīs nedēļas”, – apgalvo pieredzējušais autosportists, atgādinādams par pēdējos gados bieži sastopamu parādību – sniegu Lieldienās.

Ja noticis tā, ka automašīna jau aprīkota ar vasaras riepām, bet ceļš aiz loga ir klāts ar sniegu vai āra termometrs rāda apmēram 0 °C, H. Šlēgelmilhs iesaka autovadītājiem neriskēt un neizmantot savu transportlīdzekli. Taksometrs, sabiedriskais transports, īslaicīga automašīnas noma – alternatīvu netrūkst. “Te jau tikai daži kilometri, aizbraukšu lēnāk un nekas nenotiks”, – šāds viedoklis ir nepareizs, jo, neskatoties uz to, cik automašīna ir moderna, ar vasaras riepām uz atkalas tā ir tikpat kā nevaldāma. “Pavasari un vasaru garām nepalaidīsim, tādēļ aicinu pirmajā vietā likt drošību un sagaidīt stabilus plus grādus,” tā sporta kompleksa “333” vadītājs.

Braucot siltā laikā ar ziemas riepām, H. Šlēgelmilhs iesaka nepārvērtēt savas iespējas. Ziemas riepas siltā laikā pārkarst, saķere ar tām ir sliktāka, nekā ar vasaras riepām. Ja rodas nepieciešamība ekstremāli bremzēt vai veikt pēkšņu manevru, automašīna ar ziemas riepām uz uzsiluša asfalta var uzvesties pilnīgi ne tā, kā vēlētos autovadītājs. Turklāt pārkarsušas ziemas riepas nolietojas ātrāk.

 
Visi komentāri
 
extrmutp 3.aprīlis 2018 11:23
0 0 Atbildēt

Ziemas riepu auto un vasaras riepu auto.Divi auto,un nekadu problēmu.

kasinsh79 3.aprīlis 2018 12:04
16 0 Atbildēt

Bet, kādam stulbenim jābūt, mainot ziemas riepas uz vasaras riepām tad, kad ārā vēl ziema?... Pilnīgi vienalga, ko saka likums. Ieslēdzam smadzenes arīdzan

Krokodils 5.aprīlis 2018 19:53
0 0 Atbildēt

kapeikpisējiem nav smadzenes. Viņi taupa savu kapeiku uz citu dzīvībām

kasinsh79 3.aprīlis 2018 12:05
10 1 Atbildēt

Vēl gana laba alternatīva pēdējos gados paliek - vissezonu riepas. Tad vispār nav nekas jāmaina, brauc gana droši (mēreni arīdzan) visu gadu.

Krokodils 5.aprīlis 2018 20:04
1 0 Atbildēt

Nu nu... Kadam 'svēdienas' braucējam varbūt, kurš gadā moš 5K nobrauc, ta divus komplektus pirkt un turēt protams ka nav rentabli... bet ikdienas braukšanai mūsu platuma grādos pat tuvu nestāv tā visezoniece.. un ta.. vēl domāju par pilsētu kur nokaisa un nošķūrē... ārpus tās vispār čau... un ir tikpat bīstamas kā vasaras tupeles...

Visezoniece ir noderīga, ja ziema nepārsniedz -5°C, kā arī sniega biezums 1cm, bet vasarā +20°C.

Mums lai arī klimats ir mainījies, tomēr ir gan pietikami daudz sniedziņš gan aukstumiņš, tapēc stipri neiesaku latvijā 'visezonieces.'

Jo ārpus šī diapazona tās riepas ir pilnīgākais mēsls!... Protams uz priekšu kaut kā brauks, pietam 'legāli' bet cik realitātē viņas būs drošas, ĪPAŠI ja minimālais protekta atlikums atlicis...

Savu visezonieču taupīšanu varēsi izmest servisa musarā, kad būs jāremontē bampers, kapots, radiators.... nedod dies kas trakāk... Jo nenobremzēji un 'ieslīdēji' kādā.

Damn 3.aprīlis 2018 12:21
0 5 Atbildēt

Uzliku jaunas vasaras riepas 10.martā. Nevienu dienu nav bijusi nepieciešamība pēc ziemas riepām.

kasinsh79 3.aprīlis 2018 12:28
8 6 Atbildēt

Žēl man aizvainot (gan jau paC sapratīsi), bet - tāda diena (rīts) vēl bija pat vakar!! Braucot uz Pierīgas radu mājām, ar visām ziemenēm bija ne tik tīkams brauciens par sniega putru. Kādas vēl vasaras riepas, ibio

Damn 3.aprīlis 2018 13:40
2 5 Atbildēt

Manā maršrutā ceļi bez problēmām. Katra situācija savādāka. Nesaku, ka visiem jāliek vasaras riepas 1.martā. Ja būsi cirvis tad arī ar labām ziemas riepām nesavāksi auto uz ceļa.

kasinsh79 3.aprīlis 2018 14:34
0 0 Atbildēt

Tas gan. Pirmo kārtīgo sniega segu dabūju ar R18 vasaras ripuļiem Gan braucu ļoti uzmanīgi, viss bija ok.

Kāpēc esmu izteikts pretinieks tik agrai riepu maiņai - manuprāt, vidējais svērtais autovadītājs nekādi nav gatavs straujai laika apstākļu maiņai (kad strauji apledo vai uzkrīt sniegs), tāpēc labāk nē. To pierāda arī Jūrmalas šosejas agrā pavasara brīnumavārijas u.c. Kā tādi pamuļķi uz ceļa.

Krokodils 5.aprīlis 2018 20:14
0 0 Atbildēt

Es tādus kā tu uz jūrmalas šosejas konkrēti Marta 20tajos datumos no rīta, diezgan bieži pa grāvjiem redzēju un uz babītes ceļa, kur arī bij melnais ledus, auto bleķi bij sastapušies ar ceļa norobežojuma bleķiem... Un vienmer ierēcu.... Cik vajadzēs tagad vērt maciņu vaļā jo redz ietaupīja 0.5mm ziemas gumiju uzliekot ātrāk vasarenes...

Man ar visām svaigām šogad pirktam Dunlop ziemenēm no rīta diezgan bieži sāka mirgot ESC lampiņa... kur nu vēl ar vasarenēm braukt Martā...

Tagad... 10. Aprīļa nedēļā gan jau saku domāt uz nomaiņu.. jo naktī vismaz Rīgā mīnusus vairs nesola.

Krokodils 5.aprīlis 2018 20:27
0 0 Atbildēt

P.S. PROTAMS, ka pat dārgākās ziemenes tevi neglābs ja neadekvāti pārvērtēsi attiecīgā brīža ceļu stāvokli un laik apstākļus.

Vienmēr ir jābūt veselam saprātam braucot pie stūres, bet ar cietu vasareni pēkšņi uz tāda melnā ledus esi galīgi kā pīle uz ledus... pilnīgi un galīgi nekādas izredzes izvilkt to spēli.

;) Ar 'mīkstāko' ziemeni vēl var meiģināt ko darīt, protams ja ir braukts ar prātu.

Ir bijusi pieredze, ka ziemas vidū atdzina mašīnu ar vasarenēm un ta nācās braukt 'nelegāli' uz tuvāko riepu servisu lai uzautu ziemenes.. tie bija super stresaini daži km, jo mašīnu mētāja kā sūdu.

vārds 3.aprīlis 2018 16:17
4 1 Atbildēt

Ceļi mums sūdīgāki, bet atļaujam tos plēst ar naglām ilgāk nekā kaimiņi. Laiks samazināt naglu termiņu līdz 1.aprīlim.

scope 4.aprīlis 2018 10:44
2 0 Atbildēt

Nedomāju, ka naglas nodara tik būtisku kaitējumu.

Pamatā problēma jau ir nevis dilumkārtā, bet sliktā pamatnē, kuras dēļ veidojas plaisas asfaltā, un šīs plaisas sasalšanas/atkušanas ciklos pavasarī pārtop lielās bedrēs.

P.S. Sasalšanas/atkušanas ciklu mums ir daudz, savukārt plaisu hermetizācijai ar bitumena mastiku, kā parasti, nauda neatrodas, jo izdevīgāk ir pēc tam lāpīt bedres.

kaarlisk 5.aprīlis 2018 15:43
0 0 Atbildēt

Igauņi (un somi!) savā ziņā ir par mums liberālāki gan: lai gan pie viņiem aukstāks, minimālais protektora dziļums ir nevis 4mm, bet 3mm.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 2

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

Sieviete veikusi pirmo pasaules apceļošanu ar elektromobili (+ FOTO) 14

Leksija Olforda kļuvusi par pirmo cilvēku pasaulē, kas ar elektromobili apbraukusi apkārt zemeslodei. Lasīt vairāk

 

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Vecrīgā plāno ieviest no maija 6

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Rīgā plāno ieviest no maija, šodien preses konferencē informēja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks (JV). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti