Drošība automašīnā ir grūti izmērāms lielums, un diemžēl bieži vien šī tēma netiek pietiekami nopietni novērtēta.
Sabiedrībā nereti sastopams uzskats, ka vecākas un lielākas automašīnas ir drošākas par jaunajām, bet izmēros mazākajām mašīnām. Taču pastāv vairāki praktiski un teorētiski piemēri, kas pierāda pretējo – jauna automašīna vienmēr ir izturīgāka nekā veca.
“Ikvienam autovadītājam laika gaitā izveidojas savi braukšanas ieradumi un pieņēmumi par to, ko nozīmē droša braukšana. Taču ceļa negadījumu analīze liecina, ka bieži vien, paļaujoties uz saviem priekšstatiem, vadītāji bīstamās situācijās nespēj laikus un pareizi reaģēt. Šeit tad arī nāk talkā šīs palīgsistēmas, kuras tiek patstāvīgi pilnveidotas un uzlabotas, lai mūsdienu dinamiskajā ritmā nodrošinātu maksimāli labāko drošību. Priecē, ka ja vēl kādu laiku atpakaļ autovadītāji par šiem asistentiem smīkņāja, tad tagad jau nāk ar konkrētām vēlmēm, kuras mēs tikai palīdzam piepildīt.” stāsta Zane Plostniece, SIA Autobrava - FIAT,FIAT Professional, Alfa Romeo un Jeep zīmolu vadītāja.
Jaunums auto drošības jomā
Šī gadsimta sākumā automašīnu struktūra ir krietni uzlabojusies, un pēdējos gados jaunajās mašīnās aizvien biežāk tiek iebūvētas sistēmas, ko pēc to būtības pielīdzina drošības jostām un spilveniem. Tādas, piemēram, ir autonomā avārijas bremzēšanas sistēma un priekšējās sadursmes brīdinājuma iespēja.
Automašīnas reti tiek aprīkotas ar šādām sistēmām jau standarta komplektācijā, tāpēc tās visbiežāk var atrast papildu aprīkojuma sarakstā. Piemēram, inovatīvie drošības asistenti ir pieejami kā papildu aprīkojums tādām Fiat automašīnām kā Tipo hečbeks un 500X krosovers. Taču jau no 2022. gada šādas sistēmas tiks iebūvētas pilnīgi visās jaunajās automašīnās, kas paredzētas pārdošanai Eiropas Savienībā.
Pretēji drošības jostām un spilveniem, autonomā avārijas bremzēšanas sistēma un priekšējās sadursmes brīdinājuma iespēja ir aktīvās drošības sistēmas, kas darbojas, lai novērstu negadījumus nevis samazinātu to sekas. ASV ceļu drošības apdrošināšanas institūta (US Insurance Institute for Highway Safety) dati liecina, ka dažādas autonomās avārijas bremzēšanas sistēmas palīdz novērst līdz pat 50 procentiem avāriju, kurās iesaistīta automašīnas aizmugurējās daļas saduršanās. Šīs sistēmas gan ne vienmēr nodrošina pilnīgu auto apstāšanos, taču pat ātruma samazināšana un vadītāja uzmanības pievēršana ievērojami samazina negadījuma sekas un gūtos ievainojumus.
Līdz ar viedtālruņu lietošanas popularitātes pieaugumu palielinās arī sadursmju skaits, kas notiek, mašīnām pārvietojoties mazā ātrumā, tāpēc autonomās drošības sistēmas palīdzēs ilgtermiņā ievērojami uzlabot drošību uz ceļiem. Tieši ar tādu sistēmu ir aprīkoti arī Fiat modeļi – tie pilda svarīgo drošības funkciju, mašīnai lēni pārvietojoties pa pilsētu. Balstoties uz ASV ceļu drošības apdrošināšanas institūta pētījumu, Fiat priekšējās sadursmes brīdinājuma asistents ir viena no efektīvākajām šāda veida sistēmām, kas brīdina vadītāju par iespējamiem negadījumiem, pārvietojoties ar ātrumu līdz 25 km/h.
Automašīnas struktūras nozīme
Interneta vidē atrodami daudzi video, kur mazas automašīnas ietriecas vecākās, bet daudz lielākās un smagākās mašīnās; šādus eksperimentus ir veikuši dažādi auto raidījumi, piemēram, Fifth Gear un Car TV. Visos video rezultāts ir vienāds – “pasažieri” jeb automašīnās ievietotie testa manekeni, kas atrodas jaunajos auto, iegūst mazākas traumas vai netiek traumēti nemaz. Kāpēc tā?
Automašīnas struktūra ir lieta, kas attīstās nepārtraukti. Mūsdienu mašīnām izveidotas īpašas deformācijas zonas priekšpusē, kas spēj uzņemt lielāko daļu trieciena sadursmes gadījumā. Tas acīmredzami izceļas, izpētot auto negadījumus – jaunu automašīnu durvis ir atveramas pat pēc smagām sadursmēm, taču vecajām mašīnām virsbūve tiek neglābjami sadragāta.
Protams, nav iespējams apiet fizikas likumus, tāpēc ir skaidrs, ka smagākais objekts vienmēr pagrūdīs to, kas sver mazāk. Taču automašīnu sadursmes nav tik vienkāršas. Virsbūvē iestrādātās deformāciju zonas ļauj pat mazām mašīnām, piemēram, Fiat Tipo, pasargāt auto interjeru no bojājumiem sadursmes laikā pat ar pusotru reizi smagāku transportlīdzekli.
Vēl viena nozīmīga jaunu automašīnu priekšrocība ir metāls. Arī auto platforma noveco – tā uzņem triecienus no bedrēm un nelīdzenumiem uz ceļiem, un ilgtermiņā metāls, kas izmantots automašīnā, kļūst mazāk noturīgs pret triecieniem nekā pilnīgi jaunā auto. Tāpat jaunas automašīnas vējstikls ir pilnīgi neskarts un nesaskrāpēts un tās lukturi spīd spožāk – arī šie faktori ne vienmēr tiek pietiekami augstu novērtēti, taču tiem ir liela ietekme uz braukšanas drošību un komfortu.
Tomēr, neskatoties uz pārējo, vislielākā ietekme uz drošību ir katras konkrētās automašīnas vēsturei. Lietotas automašīnas mēdz būt slikti salabotas pēc negadījumiem jeb, kā saka auto tirgotāji – salabotas pārdošanai. Automašīna tiek salabota tā, lai vizuāli tā labi izskatītos, bet tās pamatstruktūra var palikt sabojāta, tāpēc pat mazākais negadījums ar šādu auto var beigties traģiski. Tādos gadījumos mašīnas virsbūves drošībai nav nozīmes, un diemžēl medijos atrodamas neskaitāmas bildes ar šādos negadījumos cietušiem auto.
Ir tikai viens veids kā nodrošināties no negadījumiem uz ceļa pie lieliem ātrumiem. Visiem iesaistītajiem auto ar sensoru palīdzību izšaut pūsli apkārt auto. Un tad pa gabalu jau varētu redzēt kā domino efektā lēkā lielas bumbas, bet visi dzīvi un veseli. Bet tādu tehnoloģiju automašīnā neredzēt, tā pat kā visbīstamākajā pārvietošanās veidā - lidmašīnā izpletņus, jo kāds tajā ieinteresētais vienmēr nopelnīs - sākot no ārstiem līdz apbedīšanas kantorim.
Ar šo ironiju gribu pateikt, ka mūsdienās ir daudz efektīgākas tehnoloģijas, kā radīt kaut kādu ticamāku drošību, kā uztaisīt mīkstākus dzelžus ar cietāku korpusu. Ražotāji paši bremzē visu auto industriju ar izgudrojuma apcirpšanu uz 80%, lai realitātē viņu ieviestu tikai pēc gadiem 10, bet līdz tam pa strēķim liktu klāt un nosmeltu par katra sensora pievienošanu piķi.
nu var jau visu uzreiz pielikt klāt, bet tad auto cena būs tik liela, ka tos pirks stipri mazāk, tādēl - ja nav ar likumu noteikts, ka kādai drošības sistēmai jābūt, tad bāzes komplektācijās tās neiekļauj.
Vidējās klases mašīnām pilnīgi visas sistēmas var pasūtīt par papildu maksu, ebt tas arī maksās parasti dažus tūkstošus eur klāt pie auto cenas. Maziem auto, jā, reizēm kaut konevar dabūt, be ttas arī ir ekonomisks apsvērums - tie daži tūkstoši klāt pie 50 tūkstošiem ir salīdzinoši maz, kamēr daži tūkstoši klāt pie 15 tūkstošiem jau ir daudz un būtiski ietekmē patērētāju vēlmi šo auto iegādāties.