Katrs trešais līdzbraucējs nepievērš uzmanību tam, ka šoferis izmanto mobilo telefonu pie stūres 2

 

Foto: Ekrānbilde

Marika Ūdre | 19.septembris 2019 11:11

Satiksmes drošības eksperti Latvijā un citviet pasaulē uzsver, ka ar mobilā telefona lietošanu pie stūres ir saistīti līdz pat 30% no visiem ceļu satiksmes negadījumiem.

Savukārt to novēršanā var iesaistīties gan autovadītāji, gan līdzbraucēji. Tomēr, kā liecina mobilo sakaru operatora BITE un pētījumu aģentūras “Norstat” veiktās aptaujas dati*, teju katrs trešais blakussēdētājs nepievērš uzmanību tam, ja šoferis auto vadīšanas laikā izmanto mobilo telefonu.

Aptaujas dati atklāj, ka 29% līdzbraucēju nepievērš uzmanību tam, ka šoferis izmanto mobilo tālruni auto vadīšanas laikā, jo paļaujas, ka viņš zina, ko dara. Turpretim 22% aptaujāto mudina autovadītājus ātrāk nolikt mobilo telefonu, jo baidās, ka var notikt ceļu satiksmes negadījums. Bet vēl 25% pasažieru piedāvā autovadītājiem palīdzību mobilā telefona izmantošanā, vadot auto, piemēram, lai uzrakstītu ziņu vai piezvanītu un izliktu skaļruni, ievadītu galamērķi mobilajā aplikācijā “Waze” u.tml.

“Ir skaidrs, ka mūsu ikdiena bez tehnoloģijām ir teju neiespējama, tomēr atbildīga to lietošana ir atslēgas vārds tam, kā to darīt drošāk. Mobilo telefonu lietošana auto vadīšanas laikā nav pieļaujama, taču ārkārtas situācijām tehnoloģiju ražotāji cenšas izstrādāt maksimāli drošus un pieļaujamus risinājumus, piemēram, brīvroku sistēmas, mobilās aplikācijas, kas atskaņo ienākošās ziņas vai bloķē konkrētās mobilā telefona aktivitātes, navigācijas sistēmas, kas projicē maršrutu uz vējstikla u.c. Tajā pašā laikā jāatceras, ka robeža starp ārkārtas reizēm, kad nepieciešama mobilā telefona izmantošana pie stūres, un šīs ierīces lietošanu ikdienas nepieciešamībām, ir ļoti trausla. Tāpēc autovadītājos ir jāveicina paradums tehnoloģijas primāri izmantot pirms auto vadīšanas uzsākšanas un pēc tās, nevis braukšanas laikā,” uzsver BITES sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Una Ahuna-Ozola.

Interesanti, ka visbiežāk par mobilo telefonu lietošanu pie stūres autovadītājiem aizrāda gados jauni cilvēki, vecumā no 18-29 gadiem, un teju 40% šī vecumposma pārstāvju piedāvā šoferiem palīdzību mobilā telefona lietošanā auto vadīšanas laikā. Eksperti ir pārliecināti, ka tas iezīmē pozitīvu tendenci auto vadīšanas kultūrā Latvijā, sevišķi jaunāko paaudžu vidū.

Līdzās tam, ka 17% respondentu aizrāda šoferim par mobilā telefona izmantošanu, esot pie stūres, bet neko nedara, lai to novērstu, vēl neliela daļa līdzbraucēju – 2% - piekopj īpaši bīstamu praksi. Viņi atzina, ka telefona lietošanas laikā, palīdz šoferim “vadīt” automašīnu, brīdinot par sarkano gaismu luksoforā, palīdzot pārslēgt ātrumus u.tml.

“Ārvalstu eksperti mobilā tālruņa lietošanu pie auto stūres pielīdzina braukšanai reibumā, jo tas būtiski samazina reakcijas ātrumu un koncentrēšanās spējas. Daudzu satiksmes drošības kampaņu rezultātā sabiedrībā ir nostabilizējusies noliedzošā attieksme pret braukšanu reibumā. Tādēļ šā brīža uzdevums ir panākt, lai visa sabiedrība iestātos pret mobilā tālruņa lietošanu pie stūres. “Iekāp auto, izkāp no telefona!” - tāds ir CSDD aicinājums,” stāsta CSDD pārstāve Ieva Bērziņa.

*Aptauja veikta 2019. gada augustā, tajā piedaloties 1011 respondentiem ekonomiski aktīvajā vecumā no visas Latvijas.

 
Visi komentāri
 
Casio 19.septembris 2019 23:19
3 0 Atbildēt

2/3 līdzbraucēju sēžot telefonos nepamana šoferi sēžam telefonā 1/3 gadījumu.

gunbox 20.septembris 2019 10:41
1 0 Atbildēt

Es visu laiku kompostrēju smadzenes babulim. Vajadzēs nākošreiz izsviest mobīlo pa logu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 5

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 

2,8 sekundes līdz simtam - Mercedes-AMG prezentē 816 Zs jaudīgu kupeju (+ FOTO) 7

Vācijas Mercedes-AMG Šanhajā, Formula-1 sacensību pasākuma laikā nodemonstrējis savu GT saimes flagmani, kupeju Mercedes - AMG GT 63 S E-Performance, kas nodrošināta ar 816 Zs jaudīgu hibrīdiekārtu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti