Sniegs, ledus un tumšie ziemas vakari - braukšana ziemas apstākļos var būt īsts izaicinājums ikvienam autovadītājam. Aptaujas dati* rāda, ka 21% autovadītāju ir pasargājuši sevi no avārijas, pateicoties pareizai riepu izvēlei.
Auto sagatavošana ziemas sezonai ir būtiska un tam ir jābūt katra autovadītāja galvenajam mājasdarbam vēl pirms sala iestāšanās. Tāpēc, lai sniegotie ceļi un skaistās ziemas ainavas nepārvērstos bīstamā piedzīvojumā, Latvijas Automoto biedrība (LAMB) uzsāk sociālo kampaņu “Kam auto gatavs, tam ziema droša!”
Mainīgi laikapstākļi - sniegs, apledojums un tumsa - ir vieni no galvenajiem faktoriem, kas apgrūtina braukšanu ziemā, tādējādi radot nopietnus izaicinājumus. Jebkurš transportlīdzeklis, kas nav sagatavots tehniskā kārtībā, ir potenciāls risks gan vadītājam, gan citiem satiksmes dalībniekiem. Tāpēc jāsaprot ir viens - auto sagatavošana ziemas sezonai nav tikai rekomendācija, bet gan nepieciešamība satiksmes drošības veicināšanai.
“Pieaugot satiksmes negadījumu riskam ziemas sezonā, arvien būtiskāk kļūst transportlīdzekļu sagatavošana drošai braukšanai uz ceļa. Tāpēc ar šo kampaņu vēlamies aktualizēt drošības prasības un atgādināt autovadītājiem par ziemas riepu nozīmi un citiem būtiskiem auto sagatavošanas aspektiem. Kaut arī šīs lietas šķiet pašsaprotamas, ikdienas steigā bieži vien par tām aizmirstam, tāpēc ceram, ka šī kampaņa autovadītājiem liks aizdomāties - vai mans auto ir gatavs ziemas sezonai? Drošība uz ceļa ir ne tikai katra vadītāja, bet arī visas sabiedrības kopīga atbildība,” skaidro LAMB prezidents Juris Zvirbulis.
Ziemas riepas – drošības un likuma prasības
No 1. decembra līdz 1. martam, ceļu satiksmē atļauts piedalīties vieglajiem transportlīdzekļiem, kas aprīkoti ar ziemas riepām, kas marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”. Ja riepas ir nolietotas vai neatbilst prasībām, to nomaiņa ir daudz izdevīgāka nekā iespējamie remonti pēc avārijas. Minimālajam ziemas riepu protektora dziļumam ir jābūt 4 mm un šādas riepas uzlabos saķeri ar slideno ceļu, tādējādi samazinot slīdēšanas risku. Tāpat uzmanība jāpievērš arī riepu vecumam – eksperti iesaka neizmantot riepas, kas vecākas par pieciem, sešiem gadiem.
Tehniskajās kontrolēs uz ceļiem 9% transportlīdzekļu konstatē minimālo pieļaujamo riepu protektora dziļumu
2023./2024.gada ziemas sezonā VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) sadarbībā ar Valsts policiju kopumā ir pārbaudījuši 9173 transportlīdzekļa tehnisko stāvokli un riepu atbilstību ziemas prasībām.
No tiem, 245 transportlīdzekļi saņēma 2.vērtējumu, kas nozīmē, ka tiek anulēta tehniskā apskate un transportlīdzeklim mēneša laikā trūkumi ir jānovērš un tas atkārtoti jāatrāda tehniskajā apskatē. Savukārt 94 transportlīdzekļi bija aprīkoti ar tik nolietotām riepām, ka tas būtiski apdraudēja ceļu satiksmes drošību. Šie transportlīdzekļi šķīrās no transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīmēm un ceļu varēja turpināt tikai ar evakuatora palīdzību.
“Atbilstošas ziemas riepas, kvalitatīvas loga tīrāmās slotiņas, nesasalstošs logu tīrāmais šķidrums – tās ir pamatlietas, bez kurām ziemā neiztikt. Tāpat nepieciešams pārbaudīt, vai automašīnas lukturi ir noregulēti tā, lai tie neapžilbina pretim braucošos šoferus. Sagatavojot auto ziemai, jūs ne tikai garantējat drošību uz ceļa, bet arī izvairāties no iespējamām papildus izmaksām, ja remonti jāveic negaidīti. Tāpēc, jo laicīgāk sāksiet gatavoties, jo lielāka iespēja, ka aukstajā laikā brauksiet, nevis iesiet ar kājām,” piebilst Juris Zvirbulis.
Sociālās kampaņas “Kam auto gatavs, tam ziema droša!” mērķis ir pievērst uzmanību drošībai pārvietojoties ar auto ziemas sezonā un atgādināt autovadītājiem par būtiskākajiem sagatavošanās darbiem ziemas sezonai, lai veicinātu drošu un atbildīgu dalību ceļu satiksmē.
*Reprezentatīva iedzīvotāju aptauja sadarbībā ar pētījumu uzņēmumu “Norstat Latvija” 2024. gada oktobrī veikta visā Latvijā, aptaujājot 1001 iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Sociālās kampaņas ”Kam auto gatavs, tam ziema droša!” organizators ir Latvijas Automoto biedrība (LAMB) un to atbalsta OCTA, Valsts policija, CSDD, Satiksmes ministrija un Latakko, lielākais riepu vairumtirgotājs Baltijas valstīs un oficiālais Yokohoma zīmola izplatītājs.
Kāda var būt (izrādīties??) "saķķere" 4mm "ziemas" riepai? Nu konkrēti kāda? Kurš diez Lohs vispār novembrī "brauc" ar 4mm riepām?
Jauno Lohmaņa gatvi jau ievērtējāt? Nupat slavenaiss 5.0 ir novākts, tagd var ritīg Maukt (p/st..).
Tici man, ir pietiekami daduz lohu kuri redzot, ka viņa ūber brenda ziemenei ir 4-5mm atlikums, saka šogad vēl laba un montē virsū! (jo tak ūber BRENDS!!!!)
👍 Tas tapēc, ka uzķerties uz tās vienas kontroles ekipāžas ir gandrīz neiespējami, bet ja uzķer un nomēra tev zem 4mm, tad uzliek smieklīgu 55€(līdz 140€) sodu, kā arī ja vien nav galīgi liselīni atļauj turpināt braukt talāk ar tām pašām riepām - apdraudot pārējos, jeb ar melno skati, kur mēneša laikā tik jāiebrauc csdd atradīt, ka esi uzmontējis gumiju virs 4mm! 😅
Sodam par neabilstošām riepām privatpersonai vajadzētu būt 300€-600€, vēl šoferim 4 soda punkti un ja kaut vienai riepai ir 3.5mm un mazāk, skate tiek atņemta pavisam, tā ka tikai uz evakuatora vari turpināt savu ceļu!
Tikai tad varbūt šis slānis, kas brauc ar kaut kādu gumiju ziemā, jo domā ka viņš i profiks, padomās uzlikt ko jaunu... Pagaidām šādi cilveki liek mīksto.
ssā vēl nesen pie viena autiņa redzets- ziemas riepas ar diskiem komplektā, ielikta pat mērijuma bilde, bet tur 4.3mm (un tas drošvien bija labākais mērijums) 😂 Tā kā reāli tādu lohu tiešām netrūkst, kas domā ka tāda riepa ir vēl laba.
Ja nu kādu apsstākļu dēl kādam tiešām gadās kādu laiku pabraukt tiem "4mm", viņam tas būtu jādara uzmanīgi un ar izpratni/Par! ,nevis kā te tagad atskan- ka bezmaz ar Lepnumu/Par!
www.youtube.com/watch?v=PXOE1DpjQGg
Nav viss tik viennozīmīgi, atkarīgs ko ar ko salīdzina. Timecode 1:23 pirmā tabuliņa.
P.S. Bet kopumā piekrītu tam ko Ābols raksta