Viedtālruņi un mikromobilitāte – 24 % iedzīvotāju bijuši liecinieki negadījumam - iAuto

Viedtālruņi un mikromobilitāte – 24 % iedzīvotāju bijuši liecinieki negadījumam 1

 

Foto: Publicitātes attēls

IF | 8.aprīlis 2025 13:25

Uz ielām arvien vairāk ir redzami velosipēdu un elektrisko skrejriteņu vadītāji, un to vidū ir arī bērni un pusaudži. Tāpēc ir īstais brīdis atgādināt par drošību uz ceļa, sākot no ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas, ķiveres un citu drošības līdzekļu izmantošanas un beidzot ar to, ka abām rokām ir jāatrodas uz stūres.

Ceturtdaļa Latvijas iedzīvotāju (24 %) ir bijuši liecinieki tam, ka, pārvietojoties ar velosipēdu vai elektrisko skrejriteni, viedtālruņu lietošana var būt cēlonis smagiem negadījumiem, kas var apdraudēt cilvēka dzīvību, liecina If Apdrošināšanas veiktā aptauja.

Ko novērojuši Baltijas iedzīvotāji?

If Apdrošināšanas veiktajā aptaujā Baltijas valstīs noskaidroti riski, kas saistīti ar viedtālruņu izmantošanu un pārvietošanos ar mikromobilitātes rīkiem. 92 % Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka viedtālruņu izmantošana pie elektroskrejriteņu, velosipēda un citu mikromobilitātes rīku stūres nav droša, kamēr 8 % atbildējuši, ka tā ir droša. Līdzīga situācija ir arī kaimiņos – Lietuvā 94 % un Igaunijā 96 % iedzīvotāju uzskata, ka viedtālruņu izmantošana nav droša, savukārt 6 % lietuviešu un 4 % igauņu norādījuši, ka tā ir droša.

Tomēr realitāte atklāj mazliet citu ainu – 24 % Latvijas iedzīvotāju atzinuši, ka ir bijuši liecinieki negadījumam ar elektroskrejriteni vai velosipēdu, kur pie vainas ir bijusi viedtālruņa izmantošana, tikmēr Lietuvā šis radītājs ir visaugstākais – 29 %, bet Igaunijā vien 21 % cilvēku ir norādījuši uz šo problēmu.

“Uz visiem mikromobilitātes rīkiem ir attiecināmi tie paši noteikumi kā uz automašīnām – vadot transportlīdzekli, nedrīkst izmantot viedtālruni. Pārvietojoties ar velosipēdu vai elektroskrejriteni, ir jāizvairās arī no mūzikas klausīšanās, jo tādējādi tiek zaudēta spēja koncentrēties uz apkārtējo vidi, piemēram, sadzirdēt auto signalizēšanu vai citas apkārtējas skaņas,” norāda If Nelaimes apdrošināšanas produkta vadītāja Latvijā Inga Draule.

Visizplatītākās ir transporta traumas

“Pavasarī un vasarā ir ļoti izplatītas traumas, kas gūtas, pārvietojoties ar mikromobilitātes transportlīdzekļiem. Pērn pie mums, Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas (TOS) uzņemšanas nodaļā, 377 pacientu gūtie savainojumi bija saistāmi ar elektroskrejriteņiem, un 59 gadījumos pacientiem bija nepieciešama stacionāra ārstēšana,” stāsta ārsts traumatologs Pēteris Jukonis.

P. Jukonis min, ka risks savainoties sadursmē ar elektroskrejriteni ir ļoti augsts, jo ātrums mēdz būt liels, ne visur ceļi ir ideāli gludi – var gadīties viegli nemanāma bedrīte vai apmalīte, aiz kuras var aizķerties, pēkšņi uz ceļa var parādīties gājējs vai auto negaidīti var izbrauc no pagalma, un tad ir iespējama ļoti bīstama situācija. Svarīgākais ir nebūt pārgalvīgam, bet gan piesardzīgam.

“Nelaimes gadījumu apdrošināšanā arīdzan tiek bieži pieteikti gadījumi, kur iesaistīti dažādi mikromobilitātes rīki – gan elektroskrejriteņi, gan velosipēdi. Piemēram, vasarai vēl īsti nesākoties, bērns, braucot ar elektroskrejriteni, neveikli ar to aizķērās un nokrita, salaužot abas rokas. Tikmēr kāds cits cilvēks no rīta, braucot uz darbu ar velosipēdu, piebrauca pie gājēju pārejas, pārliecinājās, ka ceļš ir brīvs, un sāka šķērsot ceļu, bet tad pilnīgi negaidīti pietuvojās mašīna un cilvēks, strauji bremzējot, nokrita no riteņa, rezultātā sagriežot kāju pret zobratu,” stāsta apdrošināšanas eksperte.

Lēnāk brauksi – tālāk tiksi

“Viens no svarīgākajiem noteikumiem, ko bērni un pusaudži bieži aizmirst, ir tas, ka, šķērsojot gājēju pāreju, no skrejriteņa vai velosipēda ir jānokāpj un jāvada tas blakus. Tāpat jāaizsargā arī pa blakus ietvi pārvietojošies gājēji, samazinot braukšanas ātrumu, apdzenot tos ne ātrāk par 5–7 km/h, tas ir, ar tādu pašu ātrumu, kādā pārvietojas gājēji. Svarīgi bērniem izskaidrot, ka katra brauciena laikā drošu ātrumu būtu jāizvēlas, ņemot vērā ne tikai maksimālo skrejriteņa ātrumu, bet arī ceļu segumu, laikapstākļus un braukšanas iemaņas,” uzsver I. Draule.

“Ikvienam, kas vada elektroskrejriteni, ir obligāti jābūt uzvilktai ķiverei. Lai arī kāju vai elkoņu aizsardzības līdzekļi nav obligāti, tomēr to nēsāšana var palīdzēt izvairīties no traumām – kaulu lūzumiem, nobrāzumiem vai citiem ievainojumiem.

Sezonai sākoties, aicinu gan pieaugušos būt uzmanīgiem uz ceļa, gan vecākus pārrunāt ar bērniem visus drošības aspektus, kas jāievēro uz ceļa, kā arī pašiem būt par piemēru saviem bērniem, lietojot ķiveri, kad tiek braukts ar elektroskrejriteni vai velosipēdu,” norāda I. Draule.

 
Visi komentāri
 
0pis 9.aprīlis 2025 13:26
0 0 Atbildēt

"Viens no svarīgākajiem I. Draules izdomātajiem noteikumiem, ko bērni un pusaudži bieži aizmirst, ir tas, ka, šķērsojot gājēju pāreju, no skrejriteņa vai velosipēda ir jānokāpj un jāvada tas blakus".

Pirms pārejas šķērsošanas ir jāpārliecinās par drošību. ieteicams apstāties, ja ceļš abos virzienos nav labi pārskatāms. Bet ja nav auto - kādēļ šķērsot pāreju lēnāk? Lai sagaidītu tuvojamies auto, kas pirmīt vēl bija labi tālu? Piespiestu A/V bremzēt vai pat apstāties?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jau no rītdienas: Valsts policija uzsāk automatizētu lēmumu pieņemšanu par pārkāpumiem, kuri fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem 7

No rītdienas, 11. decembra, Valsts policija uzsāks automatizētu lēmumu pieņemšanu par pārkāpumiem, kuri fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, tādiem kā – pārvietojamie un stacionārie fotoradari, 360 grādu kameru sistēmas un vidējā ātruma kontroles radari. Automatizēti pieņemtos lēmumus personām būs tiesības pārsūdzēt viena mēneša laikā no tā paziņošanas brīža. Lasīt vairāk

 

"Porsche Latvia Racing Team" sacīkšu auto "Kaimanu mednieks" pārtapis unikālā 1:18 mēroga kolekcionāru modelī 1

Rīga. Porsche Latvia Racing Team" sacīkšu auto "Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport", ko simboliskā dizaina dēļ dēvē arī par "Kaimanu mednieku", nu ir pārtapis 1:18 mēroga ekskluzīvā modelī, kas ir pieejams ierobežotā daudzumā kā kolekcionāru priekšmets, informēja "Porsche Latvija" vadītājs Ivars Norvelis. Lasīt vairāk

 

Latvija stiprina "dronu sienu" uz austrumu robežas, būtiski palielina dronu spēju finansējumu, attīsta modernu gaisa aizsardzības sistēmu, ir viena no dronu spēju grupu vadītājām ES līmenī 3

Aizsardzības ministrs Andris Sprūds informē, ka nākamajā gadā pretgaisa aizsardzības stiprināšanai plānots novirzīt 200,54 miljonus eiro. Savukārt 50 miljoni eiro tiks ieguldīti bezpilota lidaparātu spējās, kas ir ievērojams pieaugums, salīdzinājumā ar šo gadu, kad šīm spējām tika novirzīti 20 miljoni eiro. Tas tika paziņots otrdien, 9. decembrī ikmēneša Aizsardzības ministrijas preses konferencē. Lasīt vairāk

 

Nolaistais Aston Martin atkal mirdz kā jauns, tagad tā vērtība sasniedz 1 miljonu 3

Automašīna, kas gadu desmitus bija atstāta bez pienācīgas aprūpes, ir pilnībā restaurēta un atguvusi agrāko spožumu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti