Par 35 autoavārijās izglābtajiem vairāk, kādēļ to nedarām! 10

 
18.septembris 2009 0:01

Bieži esam dzirdējuši bēdīgo statistiku, ka Latvija atrodas pēdējās vietās ES dalībvalstu vidū, vērtējot dažādus tautsaimniecības rādītājus. Protams, ir objektīvi iemesli, tomēr dažkārt rodas iespaids, ka mūsu vietu ES reitingā un arī iespaidu par Latviju ietekmē ne tikai ekonomiskās grūtības, uz kurām vienmēr var atsaukties, bet arī pašu neizlēmība un neizdarība.

Šādus piemērus var meklēt visdažādākajās mūsu dzīves jomās, tomēr šoreiz vēlētos akcentēt satiksmes drošību, kas ir cieši saistīta ar mūsu veselību un pat dzīvību.

Jau 2002.gadā EK sāka izstrādāt eDrošības iniciatīvas, kuru neatņemama sastāvdaļa ir eZvana ieviešana. Kad automašīna nokļūst ceļu satiksmes negadījumā, eZvana iekārta automātiski izvēlas nummuru 112 un nosūta trauksmes signāla centram informāciju par ceļu satiksmes negadījuma vietu. Tādejādi cietušie var saņemt palīdzību daudz savlaicīgāk, pat ja viņi fiziski nav spējīgi to izdarīt vai nezina savu atrašanās vietu.    

EK rekomendācijas paredzēja, ka eZvana aprīkojums kļūs obligāts jaunajos automašīnu modeļos sākot no 2010.gada. Dominējošs ES dalībvalstu vairākums (arī Lietuva un Igaunija) ir vienojies par kopējiem pasākumiem tā ieviešanā, kā arī parakstījis kopēju memorandu. Latvija, diemžēl, ir to sešu ES dalībvalstu vidū, kuras nav parakstījušas eZvana saprašanās memorandu. „Šīm valstīm vajadzētu pārstāt būt par bremzējošu faktoru un vajadzētu paātrināt šīs sistēmas ieviešanu”, teikusi ES Telesakaru Komisāre Viviāna Redinga. Atkal mūsu kaimiņi igauņi un lietuvieši mūs apsteidz gan satiksmes drošības, gan valsts pozitīvā tēla jomā.

Kad eZvana sistēma pilnībā būs izvērsta, tā nodrošinās precīzus datus par avārijas vietu, palielinās efektivitāti, kas ļaus samazināt ceļu satiksmes negadījumu seku smagumu, jo tiks nodrošināta ātrāka medicīniskā palīdzība un cietušo aprūpe. Jaunā sistēma var samazināt traumu smagumu par 10-15%, bet bojāgājušo skaitu par 5-10%. 2008.gadā vairāk nekā 1,2 miljonos negadījumu  uz Eiropas ceļiem gāja bojā 39 000 cilvēku, bet ievainoto skaits pārsniedza 1,7 miljonus. Savukārt, Latvijā aizvadītajā gadā 30-35 cilvēki pēc autoavārijām tiktu izglābti, ja eZvanu sistēma darbotos.

Nesen EK pieņēmusi politikas dokumentu, kurā dalībvalstīm ir izteikts brīdinājums - ja līdz šī gada beigām nebūs vērojams progress eZvana  ieviešanā, EK varētu ierosināt regulatīvus pasākumus dzīvības glābšanas tehnoloģiju izplatīšanā Eiropā.

Ko tas nozīmētu Latvijai? Ja EK tiktu pieņemta atbilstoša regula, mums tāpat būtu jāveic pasākumi, lai nodrošinātu eZvana sistēmas ieviešanu. Tomēr šādā gadījumā diez vai mēs varētu lepoties ar atbalstu ES kopējām vērtībām, tajā skaitā rūpēm par satiksmes dalībnieku veselību un dzīvību. Tādā gadījumā mēs nebūtu izmantojuši brīvprātīgu iespēju pievienoties citām ES dalībvalstīm, bet saistības mums tiktu noteiktas. Vai mums atkal nebūs iespēja ar nokārtu galvu taisnoties, kādēļ gribējām iestāties ES, bet no nozīmīgām kopējām aktivitātēm izvairāmies?

No nākamā gada Latvijā arvien vairāk būs automašīnu ar eZvana aprīkojumu. Bet vai mūsu valstī ir kāds kopējs informācijas centrs, kas avārijas signālu uztvertu un tālāk nodotu palīdzības dienestiem? Diemžēl nav. Valsts Ugunsdzēsības un glābšanas dienests ir saņēmis budžeta finansējumu vienotā palīdzības telefona 112 izveidei. Tomēr šis dienests nav un domājams tuvākajā laikā nebūs gatavs uzņemt palīdzības signālus. Latvijā ir gan „Satiksmes informācijas centrs” pie VAS „Latvijas Valsts ceļi”, gan „Satiksmes vadības centrs” pie RD Satiksmes departamenta, gan citi dienesti. Mūsu valsts nav teritoriāli liela un nav nepieciešama dažādu satiksmes drošības centru izplatība. Drīzāk būtu lietderīgi un arī finansiāli izdevīgāk izveidot vienotu centru. 

Latvijas atbildīgajām institūcijām, tajā skaitā Satiksmes ministrijai, būtu jāizrāda aktīvāka iniciatīva atbalstot pasākumus, kuru mērķis ir sargāt satiksmes dalīnieku  veselību un dzīvību. Laikā, kad valdība runā par funkciju deleģēšanu, varbūt ir lietderīgi pārdomāt privātuzņēmēju iesaisti satiksmes drošības pasākumos, ja reiz ir grūtības ar valsts finansējumu.

Juris Zvirbulis,
Latvijas Automoto biedrības prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

 
Visi komentāri
 
271212. viesis 18.septembris 2009 1:56
0 0 Atbildēt

Aha, ja tas būs tāpat kā ar līdzīgo GM Onstar sistēmu, tad paldies nevajag.

"Great - so they provide the distraction for you whilst you're driving too. That normally leads to them alerting the police to your location via GPS when they detect an airbag has gone off because you crashed whilst your attention was diverted talking to a *******ing OnStar® advisor! In fact, given the complexity of their system and how deeply it's embedded with the vehicle's onboard computers and engine management systems, they can perform OBD engine diagnostics remotely, which implies they most likely have the power to remote start and remote stop your car from GM HQ."

www.carbibles.com/nannycars.html

271213. viesis 18.septembris 2009 2:06
0 0 Atbildēt

Sauciet mani par skeptiķi, bet zinot kā darbojas GSM/GPRS/GPS neticu, ka sistēma iedarbosies tikai avārijas gadījumā. Tā kā GSM vajag laiku, lai piereģistrētos tīklā, kā arī GPS līdz pat 30sek, tad visticamāk sistēma darbosies visu laiku un būs cieši sajūgta ar borta datoru. Valdības nelaidīs garām iespēju izspiegot savus pilsoņus, jo šādi iegūti dati būtu ļoti vērtīgi. Piemēram ejot tehnisko apskati "melnās kastes" dati tiktu nolasīti un piestādīts rēķins par visām reizēm, kad ātrums LV ir bijis lielāks par 100km/h. Forši, nekādas drošas apdzīšanas.

271216. viesis 18.septembris 2009 7:46
0 0 Atbildēt

Ja ar šito redzēs katru sekundi, kur un ko dara

TAS BŪS CILVĒKTIESĪBU PĀRKĀPUMS!!!

P.S Ko ta dos tas e-zvans?

MUMS NEBŪS SLIMNĪCAS,

NEBŪS MEDIĶI

STUNDĀM ILGI BRAUKS NO CENTRA...

271217. viesis 18.septembris 2009 7:47
0 0 Atbildēt

Vispār jau pasaulei drizumā draud pārapdzīvotības problēma.

271229. viesis 18.septembris 2009 11:31
0 0 Atbildēt

"Savukārt, Latvijā aizvadītajā gadā 30-35 cilvēki pēc autoavārijām tiktu izglābti, ja eZvanu sistēma darbotos.". Jā-jā, Latvijā 150% vadītāji brauc ar pilnīgi jaunām automašīnām, un ne tām lētākajām, bet tādām, kuras ir aprīkotas ar eCall sistēmu.

Labākajā gadījumā kāds reāls ieguvums no šādas sistēmas varētu būt pēc 5-8 gadiem Latvijā reģistrēto automašīnu vecuma dēļ. Tā kā šīs nav pat tuvu īstais laiks kad šādai hujņai tērēt valsts naudu.

271241. viesis 18.septembris 2009 14:16
0 0 Atbildēt

iekš LV šo sistēmu varētu nosaukt par eKāls.

uz kuģiem jau darbojas sistēma , kur ar vienas pogas palīdzību tiek nosūtīts glābšanas signāls

271268. viesis 19.septembris 2009 12:03
0 0 Atbildēt

seaman [?] 18.09.2009 14:16

...uz kuģiem jau darbojas sistēma, kur ar vienas pogas palīdzību tiek nosūtīts glābšanas signāls

un ne tikai, ir arī EPIRB un SART, bet USīšiem vajadzēja vēl arī AIS ieviest? bet vai tas ko īpaši mainīja attiecībā uz kuģu drošību un cilvēku dzīvībām?

Neko tikai radīja iespēju kāst naudu par sisitēmu uzstādīšanu, apkopi, servisu un personāla regulāru apmācību.

Tapat ar visām citām obligātajām cilvēku automātiskās glābšanas sistēmām, ieviešanas sakums brīvprātīgi-humānais, vēlāk pārvēršas piespiedu-kontrolējošā ar sodīšanas tendenci.

271278. viesis 20.septembris 2009 21:56
0 0 Atbildēt

Totālā kontrole - un tas viss "jūsu drošības labad"

271344. viesis 24.septembris 2009 1:19
0 0 Atbildēt

eCall ......

Labvakar !

Jūs esat sazvanijis mūs studijā !

Vai redzat skaitli, ko Jums rādu ?

---

Jā..... 123km/h .....

---

Labi....tad pagrieziet klusāk TV skaņu, un turpinam spēli -

kurp dosieties -> uz leju, pa kreisi, vai pa labi ......

272201. viesis 1.novembris 2009 22:54
0 0 Atbildēt

Varētu atzīmēt, cik daudz naudas no valsts budžeta tas prasītu un kāda finansiāla atdeve būtu no glābtajām dzīvībām. Cik saprotu, tad no 30 līdz 35 mašīnām, kas bijušas iesaistītas satiksmes negadījumos ar cietušajiem pagājušajā gadā, bija tehniskas iespējas nosūtīt attiecīgu izsaukumu, bet izsaukums uz avārijas vietu nav bijis vai tas ir bijis novēlots un tādēļ cilvēki ir gājuši bojā. Vai tā? Bez tam - regulas, ko parezēts pieņemt, pieņemšanu Latvijas pārstāvji var arī apturēt gan ES Komisijas, gan Padomes līmenī, tā kā ar regulas pieņemšanu nevajag gan baidīt. Latvijai tāpat pietiek jau esošu ES normu, ko tā, diemžēl, nevar pildīt finansējuma trūkuma dēļ.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Dīzelis beidzot lētāks par benzīnu: Dīzelis 1.637 un 95 benzīns 1.657 EUR -26.03.2024 (+ VIDEO) 16

iAutolv uzpilda degvielu, secina, ka dīzeļdegviela lētāka par benzīnu un aicina aizdomāties par to, vai varam atļauties zaļo politiku šādā formātā un maksāt par degvielu vairāk kā, piemēram, Spānijā. Lasīt vairāk

 

Saskaņotais paziņojums – kā to pareizi aizpildīt 11

Ceļu satiksmes negadījums var notikt ar ikvienu, neatkarīgi no autovadītāja vērības vai braukšanas pieredzes. Pārsvarā notiek nelieli satiksmes negadījumi, un ļoti bieži auto braucējiem nākas pildīt saskaņoto paziņojumu. Lasīt vairāk

 

ASV kravas kuģis daļēji sagrauj 2,5 km garo tiltu Baltimoras pilsētā (+ PAPILDINĀTS 11:45 VIDEO) 25

ASV, Baltimorā kuģim ietriecoties tilta konstrukcijās daļēji sagrauts tilts pār Potapskas upi. Tiek ziņots, ka tajā brīdī pār tiltu braukušas automašīnas un pārvietojušies gājēji, tādēļ iespējami upuri. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti