Opel Rekord D: «miljonārs» sasniedz četrdesmit 5

16.februāris 2012 9:24

Pirms 40 gadiem jaunais Rekord lika Opel vārdam grozīties avīžu virsrakstos. Riselsheimā ražotā veiksmīgā vidējā izmēra klases auto pēdējā paaudze tika prezentēta 1972.gadā un varēja lepoties ar tam laikam progresīvām tehnoloģijām, funkcionālu un elegantu dizainu, kā arī ar neparasti plašu modeļu variantu klāstu.

Papildus sedana versijai ar divām vai četrām durvīm pircēji varēja izvēlēties arī sportisku kupeju, triju vai piecu durvju universālu un trīsdurvju kravas furgona versiju.

• Veiksmīgs vidējā izmēra klases modelis, kas debiju piedzīvoja 1972. gadā
• Opel pirmā pasažieru automašīna ar dīzeļa dzinēju (2,1 litrs, 60 ZS)
• Ekskluzīvs un sportisks sešu cilindru modelis Commodore B

Motoru spektrā ietilpa jau priekšgājēja modelī izmantotie1,7 un 1,9 litru dzinēji ar 66, 83 vai 97 ZS. 1973.gadā to pulkam pievienojās arī dīzeļmotors. Rekord 2100 D kļuva par Opel pirmo pasažieru auto ar dīzeļdzinēju: četrcilindru agregāts ar 2,1 litra tilpumu un 60 ZS jaudu.

1972.gada pavasarī tirgū tika ieviesta jauna, sportiska un ekskluzīva radniecīgā modeļa Commodore versija. Tā otrā paaudze tika piedāvāta tikai sedana un kupejas variantos ar jaudīgiem un vienmērīgu gaitu nodrošinošiem sešcilindru dzinējiem. 2,5 litru bāzes modeļa jauda bija 115 ZS, bet GS variants spēja sasniegt pat 130 ZS. 1972. gada septembrī klajā nāca arī visgreznākā versija: Commodore GS/E, kas bija aprīkots ar 2,8 litru iesmidzināšanas dzinēju un attīstīja 160 ZS lielu jaudu. GS/E ar Diplomat un Admiral dzinējiem spēja aizpildīt tukšumu starp vidējās izmēra klases un premium segmentiem. Tāpat kā to priekštečiem, arī Rekord D un Commodore B bija daudz piekritēju: līdz modeļa maiņai 1977.gadā tika pārdots 1,2 miljoni automašīnu.

Jaunā paaudze

Rekord D bija jādodas visai ievērojama priekšteča pēdās: iepriekšējais modelis, kura ražošana tika sākta 1966.gadā, bija pirmais Opel automobilis, kas savā segmentā sasniedza miljons pārdoto automašīnu robežu – vairāk nekā 1,2 miljoni pārdoto vienību. Turklāt jāpiemin, ka papildus tika pārdoti arī 150,000 augstvērtīgākā Commodore A modeļu. Pēc trīsarpus gadiem, kas tika veltīti pētījumiem un attīstībai, 1972.gada janvārī sabiedrībai tika atklāts jaunās paaudzes Rekord. Pretēji Record C un tā Amerikas iespaidā radītajai “kolas pudeles formas” virsbūvei ar “gurnu izvirzījumu” pirms aizmugurējā statņa, jaunais modelis vairāk atspoguļoja Eiropas dizaina tendences. Skaidrās un funkcionālās līnijas, gludās virsmas, lielie logi un zemā viduslīnija virsbūvei piešķīra mūžam modernu izskatu.

"Tā eiropeiskā forma pilda, ko solījusi"

Tāpat kā tā priekšgājējs, arī šis modelis bija pieejams trīs virsbūves versijās: klasiskais sedans ar divām vai četrām durvīm, sportiska kupeja un universāls, kas pieejams ar trijām vai piecām durvīm. Privātiem un valsts uzņēmumiem Opel piedāvāja arī kravas furgona versiju – tas bija trīsdurvju universāls bez aizmugurējiem sānu logiem.

Specifikācijā galvenā loma bija atvēlēta pasīvajai drošībai: stiprinātie sāni un jumts nodrošināja labu aizsardzību sānu trieciena un apgāšanās gadījumā. Tikko ieviestās deformācijas zonas pasargāja pasažierus no priekšpuses triecieniem. Uzlabotā šasija ar neatkarīgo priekšējo piekari un atkarīgo "tristabilo aizmugurējo piekari" bija balstīta uz šī modeļa priekšgājēja šasijas. Opel tālaika reklāmas sauklis bija "Tā eiropeiskā forma pilda, ko solījusi".

Rekord D dzinēji bija jau izmēģināto četrcilindru agregātu uzlaboti varianti ar sadales vārpstu dzinēja galvā (cih) – šāda versija tikusi izmantota jau vairāk kā diviem miljoniem automašīnu. Jaunajā motoru klāstā ietilpa 1,7 litru dzinējs ar 66 ZS, S versijas motors ar 83 ZS un 1,9 litru agregāts ar 97 ZS. Standarta versijā Rekord bija aprīkots ar četrpakāpju manuālo transmisiju, bet 83 un 97 ZS modeļus bija iespējams pasūtīt arī ar Opel trīspakāpju automātisko pārnesumkārbu.

Visus Rekord modeļus, izņemot kravas furgonu un versijas ar 66 ZS motoru, bija iespējams pasūtīt ar sportisko ‘Sprint’ apdari. Tajā ietilpa matēta melnas krāsas radiatora restes, instrumentu panelis ar tahometru, voltmetru un eļļas spiediena mērītājiem. Vēl jāpiemin arī tāds papildaprīkojums kā sporta stūre, drošības jostas, gāzes spiediena amortizatori un 185/70 SR 14 izmēra riepas .Gan sedans, gan piecdurvju universāls bija pieejami arī luksusa variantā. Rekord Coupé standartaprīkojumā bija premium līmeņa apdare “L”.

1972.gada septembrī Opel svinēja pasaules pirmizrādi: pirmoreiz vairāk kā 70 gadus ilgās Opel autobūves vēstures laikā tika prezentēts pasažieru automobilis ar dīzeļdzinēju – 1972.gada jūnijā Opel GT automašīnā. Četrcilindru turbomotors ar 95 ZS ļāva Opel GT uzstādīt 20 starptautiskus rekordus. Rekord dīzeļdzinēja jauda bija 60 ZS, tas vidēji patērēja 8,7 litrus degvielas uz 100 kilometriem un spēja sasniegt maksimālo ātrumu 135 kilometri stundā. Pateicoties tā vidū izliektajam motora pārsegam, Rekord 2100 D ir iespējams atpazīt nekavējoties. Dīzeļmotori ir augstāki nekā to benzīna līdzinieki, jo to sadales vārpsta atrodas augšā, un līdz ar to ir tikusi pārveidota arī cilindra galva.

"Opel Commodore. Šāda automašīna neparādās katru gadu."

Drīz vien pēc Rekord D parādīšanās tirgū, jau 1972.gada martā modeļu klāstu papildināja Commodore B. Būdams vidējā izmēra klases pārstāvis, tas aizpildīja tukšumu starp Rekord un premium klases modeļiem – Admiral un Diplomat. Virsbūves forma tika aizgūta no Rekord, taču pretēji Rekord, Commodore B bija apveltīts ar greznāku aprīkojumu un to bija iespējams pasūtīt tikai ar sešcilindru motoru. 2,5 litru S versijas jauda bija 115 ZS. Līmeni augstāk Commodore GS spēja sasniegt jau 130 ZS. Nedaudz vēlāk GS piedāvājumu papildināja arī 2,8 litru dzinējs ar 142 ZS lielu jaudu un dubultajiem karburatoriem. 1972.gada septembrī tika prezentēts Commodore saimes flagmanis: 160 ZS jaudīgais GS/E. Tā elektroniskā degvielas iesmidzināšana ļāva 2,8 litru dzinējam demonstrēt iespaidīgu jaudu. Kupeja spēja sasniegt maksimālo ātrumu 200 kilometri stundā, bet četrdurvju sedans - 195 km/h. Commodore GS/E bija aprīkots ar iespaidīgu priekšējo spoileri, ko Opel inženieri bija izstrādājuši vēja tunelī. Tajā laikā Opel vēstīja: "GS/E patīk jaudīgu ceļojumu auto piekritējiem, kuri mīl ar lielu vidējo ātrumu braukt garus ceļa posmus un vēlas izbaudīt labu vadāmību un braukšanas komfortu.”

Tāpat Commodore GS/E atstāja pēdas arī autosporta sacīkstēs un rallijos. 1973.gadā ar Opel automašīnu Montekarlo rallijā debitēja jaunais sacīkšu talants Valters Rērls (Walter Röhrl). Rērla un viņa blakussēdētāja Johena Bergera (Jochen Berger) sniegums bija labs, taču rezultātu diemžēl ietekmēja arī tas, ka ar Irmscher uzlabotais Commodore GS/E Coupe tika ierindots otrajā kategorijā – īstajām rallija automašīnām.

Lielākās uzvaras Opel ar savu duetu svinēja ikdienas dzīvē. Vienu gadu pirms modeļa maiņas tika sasniegta maģiskā viena miljona robeža. 1976.gada septembra sākumā kāds zelta krāsas Rekord sedans kļuva par miljono modeli, kas noripojis no ražošanas konveijera. Tieši laikā uz jubileju bija gatavs ierobežotā skaitā ražotais ‘Millionär’, kas bija aprīkots ar premium līmeņa ‘Berlina’ apdari un kopš 1975.gada septembra pieejamo 2,0 litru 100 ZS jaudīgo S motoru. Brīdī, kad 1977.gada septembrī savu debiju piedzīvoja pēdējais Rekord paaudzes modelis, no konveijera jau bija noripojušas 1,128,196 D varianta automašīnas un 140,827 Commodore B.

 

 
Visi komentāri
 
285349. viesis 17.februāris 2012 13:28
0 0 Atbildēt

tāds raksts un tikai viena bilde...

285351. viesis 17.februāris 2012 14:06
0 0 Atbildēt

Nu jau ielās ieraudzīt kādu opelrekordu - tas ir retums. Commandori jau pazuda krietni agrāk- jau 90-to beigās. Bet, vēl 90-to sākumā opelrekordi un commandori bija teju pirmās populārākās automašinas, kas ienāca no lietoto auto tirgus Vācijā. Pats vēl atceros, kā 80-to gadu opelrekordu kā lielu brīnumu pētīju pie operas stāvvietas.Ar 84.gada opelrekordu pāris gadu nobrauca mans brālis, pats gadiņu norullēju ar opelsenatoru 2.0. Ja nebūtu to tradicinalo problēmu ar rūsu, neslikts auto bija. Ar labu,līganu gaitu, arī ērts un komforts.

285352. viesis 17.februāris 2012 15:20
0 0 Atbildēt

cik atceros, commadoriem visiem bija līnijsešinieks dvižoks, kas degvielu rija pamatīgi...bet, tāpat commandoristi 1993.gadā jutās vareni - tas bija auto,ar kuru tolaik varēja pazīmēties. kad sāka parādīties merši w-123 ar sešiniekiem un lielie "haizivbembji", tikai tad commandori sāka zaudēt savu aktualitati...

285353. viesis 17.februāris 2012 15:34
0 0 Atbildēt

Jaa... Reksis jau ir nostaļģija. Arī tika pabraukts nedaudz. Bilžu trūkst tam rakstam, vai, kā trūkst.

285404. viesis 21.februāris 2012 12:59
0 0 Atbildēt

Cik atceros, 90-to vidū opelrekordi pie mums bija ļoti populari taksistu vidū. Kā paši taksisti toreiz teica- liels auto ar mazām izmaksām. Jau vēsturiski rezerves daļas veikalos tiem auto bija lētas. Vēl atceros, ka priekšējo kolodku komplekts veikalā piķoja tikai...3ls. BET, tajos gados rūsas problemas fiksi sagrāva reputāciju daudziem tolaik cienītiem auto , vecos meršus,skorpionus un to laiku japaniešus ieskaitot.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Divi vīri un mūsdienu "Mercedes" - 3 minūtes, lai izkustētos no vietas (+ VIDEO) 45

Diviem vīriem, kas neizskatās pēc iesācējiem autobraukšanā, vajag trīs minūtes, lai izdomātu, ka mūsdienu Mercedes izkustināt no vietas. Lasīt vairāk

 

Volkswagen T-Roc tagad ar 190 Zs dīzeļdzinēju un jaunām aprīkojuma iespējām (+ FOTO) 3

Volkswagen papildina kompaktā krosovera T-Roc motoru izvēli ar jaunu dīzeļdzinēju, kā arī Black Style un Beat aprīkojuma paketēm. Lasīt vairāk

 

Leklērs piekto reizi karjerā Lielās balvas izcīņu sāks no "pole position"

Monako braucējs Šarls Leklērs no "Ferrari" komandas sestdien bija ātrākais Pirmās formulas (F-1) pasaules čempionāta sezonas 15.posma - Singapūras "Grand Prix" kvalifikācijā, izcīnot savu piekto "pole position" karjerā. Lasīt vairāk

 

Ceļu policistam piemēro piespiedu darbu par protokola viltošanu, piemērojot vieglāku sodu 2

Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa par pārkāpēja protokola viltošanu piemērojusi 100 stundas piespiedu darba Valsts policijas Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja Speciālo uzdevumu nodaļas jaunākajam inspektoram, liecina publiski pieejamais tiesas spriedums. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti