Jaunu auto tirgus Latvijā pirmskrīzes līmeni saniedzis nav. Ne tuvu nav. Deviņos mēnešos nepilni astoņi tūkstoši reģistrāciju. Gadā tātad būs ap 10 - 11. 2008. bija gandrīz trīsreiz vairāk. Kvantitatīvi mēs esam 2003. gada līmenī. Bet tirgus struktūrā tomēr manāmi optimisma stariņi.
Ieskatam plašajā reģistrāciju statistikā (avots CSDD un LPAA) piedāvājam dažu segmentu tabuliņas.
1. __________________________________________
Mazās klases lielākā daļa jeb B segments (auto garums aptuveni 4 metri). Kopējais šādas izvēles apjoms joprojām ievērojami mazāks nekā Eiropā (tur ap 30%, mums knapi virs 10), tomēr 2012. gads ir par veseliem 30% taupīgāks nekā iepriekšējais. Salīdzinot ar pērno ievērojamu pieaugumu sasnieguši četri tirgus līderi. Fantastiska šķiet krasi atjaunojusies interese par FIAT Punto. Knapi parādījies jaunums Chevrolet Aveo jau atradis astoņus saimniekus.
2. _________________________________________
C segments, agrāk saukts par kompaktklasi, faktiski vairs nemaz tik kompakts nav. Garumā šie auto izauguši līdz četriem ar pusi metriem (agrāk tas tika uzskatīts par vācu „mitelklases” standartu), dažās sedanu un universāļu versijās tie knapi ielien pat 4,8 metru robežās. Un taupības laikos šķiet daudziem jau sāk izskatīties pārāk izšķērdīgi. Segmenta kopējais kritums – mīnus 27% pret pērno gadu. Savus apjomus gada laikā palielinājusi vien „džeta” (neiznīdējamā sedanu mīlestība!), Opel Astra, Kia Cee’d, par konkurentiem dārgākais Honda „Civic” (marka ar gadsimta sākumā iegūtu uzticamības un itkā tomēr nedaudz „premium” auru). Un Lada jaunums „Priora”...
3. __________________________________________
Automobiļi, kuriem pat īsta nosaukuma latviski nav. LPAA klasifikatorā tie saucas „apvidus”. Mazie apvidus (šajā tabulā) un apvidus (nākamajā). Sakiet – kāds te „apvidus”, ja liela daļa no sarakstā iekļautajiem iztiek pat bez pilnpiedziņas? Ar nedaudz palielinātu klīrensu vien. Kā var vienā tabulā iekļaut Suzuki SX-4 un Jeep Wrangler? Vienu varētu saukt par „krosoveru” (arī ar smaidu), otrs taču ir DŽIPS!
Labi. Lai nu paliek klasifikācijas problēmas. Skaidrs, ka šīs grupas Latvijā ir un palie (un paliks) populāras. Populārākās. Ceļu dēļ. Klimata dēļ. Dzīves veida dēļ.
Abas grupas gada laikā augušas. Bet – mazie par veselu 21 procentu, lielākie, dārgākie – tikai par trim. Mazie panākuši lielākos absolūtajā skaitā. Škoda Yeti ir vairāk pirkts nekā VW Tiguan. Juke „kabina” vecākajam brālēnam „Qashqai”. Un „Qashqai+2” zaudē mazākajam, lētākajam, ekonomiskākajam brālim. Pie prāta lēnītēm nākam, vai?
4. ____________________________________________
Un kā salīdzinot ar ,piemēram, 1981. gadu ?