Latvijas apdrošināšanas asociācija (LAA) aicina likumdevēja pārstāvjus, valsts ierēdņus un sabiedrību iesaistīties diskusijā par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumprojektu ar mērķi izstrādāt un pieņemt tādu likumu, kas kalpotu gan valsts, gan sabiedrības interesēm un kas neizraisītu OCTA polišu tarifu ievērojamu paaugstināšanos.
LAA izpilddirektors Juris Dumpis: “Šim likumam jāatbilst Eiropas Savienības direktīvu prasībām. Pašreiz likumprojekts atrodas izskatīšanā Ministru kabinetā (MK) un tiks skatīts MK Komitejas sēdē 1.martā. Likumprojekts ir uzskatāms par Latvijas sabiedrībai ļoti nozīmīgu un jūtīgu tiesību aktu, jo vistiešākajā veidā skar ne tikai gandrīz 850 tūkstošus Latvijā reģistrēto automašīnu vadītāju, bet arī visu sabiedrību kopumā – pasažierus, gājējus, viņu veselību un īpašumu”.
Apdrošinātāji aicina ierēdņus un vēlētas amatpersonas iesaistīties likumprojekta un tā mērķu izskaidrošanā sabiedrībai, kā arī vēlas atgādināt par tām prasībām, ko nosaka ES direktīvas šajā obligātajā apdrošināšanas veidā.
LAA apliecina savu gatavību piedalīties izskaidrošanas darbā, lai izvairītos no pārpratumiem, kas varētu rasties sabiedrības neinformētības dēļ.
LAA augstu vērtē likumdevēja un attiecīgu valsts pārvaldes institūciju amatpersonu ieinteresētību likuma izstrādes gaitā konsultēties ar apdrošināšanas nozares pārstāvjiem, taču vienlaikus norāda, ka apdrošinātājiem ir atvēlēta diezgan pasīva loma likuma normu izpildē. “Apdrošināšanas pakalpojuma sniedzējiem, veicot valsts noteikto obligāto apdrošināšanu, ir svarīgi zināt, kādas prasības tiks izvirzītas apdrošinātājiem un uz kādiem nosacījumiem valsts uzliks par pienākumu sniegt šo pakalpojumu,” uzsver Juris Dumpis
LAA uzskata, ka par likumprojektā ietverto normu atbilstību Latvijas iedzīvotāju interesēm var spriest tikai paši apdrošināšanas ņēmēji jeb transportlīdzekļu īpašnieki, tādēļ viņu viedoklim ir būtiska nozīme.
Ir virkne būtisku jautājumu, par kuriem nepieciešama sabiedrības diskusija.
1. Nenoskaidrota transportlīdzekļa nodarīto zaudējumu kompensācija.
Iekļaujot likumā prasību atlīdzināt neidentificēta autovadītāja nodarītos materiālos zaudējumus, OCTA polises nenoliedzami sadārdzināsies. ES dalībvalstu pieredze liecina, ka šī norma ir spēkā tikai dažās ES valstīs, un šīs polises cenas ir ievērojami augstākas nekā vidēji Eiropā.
2. Apdrošināšanas polises minimālais derīguma termiņš.
Ieviešot minimālo polises derīguma termiņu 15 dienas, apdrošināšanas pakalpojuma sniedzējiem nebūs iespējams realizēt individuālu pieeju pakalpojuma pārdošanā. Tas var radīt draudus, ka OCTA polises arī pēc valsts regulēto cenu atcelšanas tiks tirgotas kā tipveida produkts, neizvērtējot risku un nepiemērojot zemākas cenas tiem apdrošināšanas ņēmējiem, kas rada mazu risku. Apdrošinātāji kā ideālu variantu ierosina noteikt polises derīguma termiņu viens gads, kā vēlamu trīs mēneši.
3. Obligāta prasība no 2005.gada 1.janvāra OCTA polišu izsniegšanu organizēt tikai on-line jeb tiešsaistes režīmā.
Šī norma prasīs papildu investīcijas sasteigtas on-line sistēmas izveidei, tādējādi vēl vairāk sadārdzinot polises. Pašreizējā situācijā nav iespējams izveidot visu valsti aptverošu OCTA on-line sistēmu, jo valstī nav izveidota tam nepieciešamā telekomunikāciju un datu pārraides infrastruktūra.
4. OCTA garantijas fondā uzkrāto līdzekļu nodošana Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja rīcībā.
Līdz ar garantijas fonda līdzekļu iekļaušanu valsts budžetā ir radīts drauds, ka, izpildot ES prasību par apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēju veidotu garantijas fondu, autovadītāji riskē zaudēt tos līdzekļus, kuri garantijas fondā tika ieskaitīti kopš OCTA sistēmas izveides. Tā kā šī fonda līdzekļi ir autovadītāju sakrātā nauda, ko izmantot gadījumiem, kad ceļu satiksmes negadījumu izraisījusi neapdrošināta persona, apdrošinātāji ierosina likumā noteikt, ka tā no valsts budžeta tiek pārskaitīta sabiedriskās organizācijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs rīcībā garantijas fonda darbības turpināšanai. Pretējā gadījumā fonda uzkrājumi ir jāveido no jauna, kas nenoliedzami atstās iespaidu uz OCTA polises cenu.
Juris Dumpis
Latvijas Apdrošinātāju asociācija
Rīga, 25.februāris.
eiropa