Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un ceļu policijas akcijas "Agresīviem šoferiem ir maziņš...IQ" laikā par agresīvu braukšanu apturēti un brīdināti vairāk nekā 100 autovadītāji.
Akcijas organizētāji to uzskata par izdevušos, savukārt daļa aģentūras BNS aptaujāto autovadītāju domā, ka akcija bijusi šoferus aizvainojoša, tās mērķi formulēti neskaidri, bet izpildījums amatniecisks.
"Akcija ir plaši izskanējusi, cilvēki par to runā un izsaka dažādus viedokļus," apgalvo CSDD direktors Andris Lukstiņš. "Protams, jāpieiet reāli un jāsaprot, ka reklāmas rezultātā ne visi agresīvie autovadītāji izmainīs savu attieksmi un braukšanas stilu, tomēr akciju pamanījuši arī daudzi citi satiksmes dalībnieki. Tieši ar viņu palīdzību iespējams ieviest korekcijas agresīvo braucēju ieradumos. Automašīnā, kuru vada nikni noskaņots šoferis, līdzās sēdētājs ir tas, kurš var pozitīvi iespaidot vadītāju un aicināt viņu braukt prātīgāk un civilizētāk attiecībā pret citiem satiksmes dalībniekiem."
Arī Ceļu policijas pārvaldes priekšnieks Visvaldis Puķīte atzinīgi vērtē kampaņas rezultātus, kā arī uzsver, ka šādas sabiedrības izglītošanas akcijas par drošību uz ceļiem ir jārīko regulāri.
"Ir ļoti labi, ka sabiedrība šiem jautājumiem pievērsusi uzmanību. Autovadītāju agresīvās braukšanas stils patiesībā ir cilvēcisko attiecību veidošanas rezultāts un, agresīvi braucot, autovadītāji vienkārši izrāda necieņu pret citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Kampaņas laikā tikai aizturēti vairāk nekā 100 autovadītāji, kas tika informēti un brīdināti par to, ka no 1.jūlija viņu braukšanas veids var tikt klasificēts kā agresīva braukšana un sods par to būs piemērojams līdz pat 200 latiem," norādīja Puķīte.
Vairāki desmiti aģentūras BNS aptaujāto vadītāju pauda neizpratni par to, kāpēc vārds koeficients akcijas plakātā atkārtojas ("Agresīviem šoferiem ir maziņš...IQ koeficients"), kā arī norāda uz vārda "maziņš" neatbilstību kontekstam - intelektuālais koeficients nevar būt mazs, bet gan zems. Aptaujātie šoferi bija neizpratnē par to, kā cilvēka agresivitāte var ietekmēt viņa intelektu un otrādi. Tāpat reklāmas kritiķiem nav izprotams, kāpēc "intelekta koeficientam jānosaka koeficients."
Viens no akcijas realizētājiem, reklāmas aģentūras "Bates ADM" projektu vadītājs Andris Akmentiņš aģentūrai BNS skaidroja - ņemot vērā, ka IQ ir angļu, nevis latviešu valodas jēdziena abreviatūra, plakāta variantā akcijas veidotāji nolēmuši atstāt, lai burti IQ nesaplūstu ar logotipiem. Turklāt plakātā abreviatūra IQ un vārds "koeficients" rakstīti dažādās krāsās uz dažādas krāsas fona, lai vismaz nosacīti nodalītu tos vienu no otra, skaidroja Akmentiņš.
Viņš klāstīja, ka "zems IQ ir termins, ko lieto medicīnā. Mēs apzināti nelietojam medicīnisko terminu. Tāpēc jau devīze ir grafiski atdalīta visos tekstos, lai IQ uztvertu arī kā sinonīmu vārdam "krāniņš"." Akmentiņš arī apgalvoja, ka agresivitāte ir tieši saistīta ar intelektu, jo cilvēks ar augstu IQ savu agresivitāti kontrolē krietni labāk.
Akmentiņš arī noraidīja aģentūras BNS aptaujāto vadītāju norādi uz to, ka agresīva braukšana nav pārkāpumu virkne, bet gan necieņa pret otru satiksmes dalībnieku, viņa ignorēšana. "Nejauciet juridiskos formulējumus ar to, kas notiek uz ielām," sacīja Akmentiņš. "Arī TV klipā atrādīto situāciju var dēvēt par necieņas izrādīšanu. Tur jau tā lieta, ka agresīva braukšana ētiskā ziņā ir necieņa, bet policistam uz ielas agresija ir kaut kā jānomēra. Somijā tā var būt jau riepu iekaukšanās, sākot kustību pie zaļās gaismas, bet Latvijā, galvenokārt, pārkāpumu virkne. Starp citu, necieņa ir pat minēta likumā, turklāt par visiem šiem pārkāpumiem arī agrāk bijuši sodi. Bet jaunums ir tas, ka policisti sodus par šo virkni pārkāpumu tagad summēs kopā, nevis sodīs tikai par vienu, smagāko pārkāpumu. Piemēram, klipā redzamais šoferis, sākot ar jūliju, saņems sodu par visiem tur redzamajiem pārkāpumiem - pārējo kustības dalībnieku apbraukšanu pa pretējās kustības joslu, braukšanu krustojumā pie dzeltenās gaismas, labā pagrieziena izdarīšanu no kreisās joslas un pagrieziena signāla neieslēgšanu."
Tāpat reklāmas kampaņas kritiķi norāda, ka akcija vērsta tikai pret vīriešu kārtas vadītājiem un ironizē par radioreklāmās dzirdamo naivo skaidrojumu, ka "IQ ir gudrība."
Lai gan minētā kampaņa sabiedrībā guvusi neviennozīmīgu rezonansi un daži šoferi pat demonstrē klaju ironiju par CSDD un policijas rīkoto kampaņu (par ko liecina aģentūras BNS Rīgas ielās novērotās automašīnas ar uzlīmēm "Man ir maziņš IQ" un tamlīdzīgām uz aizmugurējā stikla), paši akcijas rīkotāji uzskata, ka kampaņa ir izdevusies un "tās lielākais ieguvums - cilvēki apzinājušies, ka agresīva braukšana ir nopietna problēma, kas ietekmē satiksmes drošību," uzskata CSDD.
RĪGA, MAI 04 , BNS
Pilniigs sviesc. Gan taa reklaama, gan formuleejumi, gan jaunais lamuvaards IQ!
Sevi par agresiivu nu nekaadi nevaru nosaukt, bet ir reizes, kad kaads "oopis" izbesii taa, ka gribas vinju noshaut!
Un tad es taa iisti nesapratu - sods buus liidz 200Ls. Taatad sods buus konkreeto paarkaapumu sodu summa? Vai arii vienkaarshi - man tavs purns patiik - 50Ls; man tavs purns nepatiik - 200Ls??
Dugass