Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Vēsture: braukšana ar auto «angļu stilā» 39

 
28.marts 2006 0:04

Jau sen mani mocīja jautājums - kāpēc Anglijā un citās valstīs braukšana notiek pa ceļa 'nepareizo' - kreiso pusi.

Nesen gadījās būt Nacionālajā Motoru muzejā Anglijā, Beaulieu pilsētiņā. Tur, starp citiem, uzdevu šo jautājumu muzeja darbiniekam, kurš ne tikai sniedza izsmeļošu atbildi, bet arī iedeva īsu konspektu ar svarīgākajiem datiem, kas atspoguļo šo fenomenu.

Un tātad: jau kopš senseniem laikiem ļaudis satiekoties, vai, vēlāk, jājot ar zirgiem, centās izmainīties ar pretimnācējiem jājējiem, tos palaižot pa labo pusi, un līdz ar to paši palikdami kreisajā. Tas tāpēc, ka labajā rokā visbiežāk ceļinieki tolaik turēja zobenu, un tā bija ērtāk vai nu sasveicināties, vai cīnīties. Šāda - neorganizēta kustība pa ceļiem un takām bija praktiski visā pasaulē. Turklāt tieši Anglijā, Londonā, drīz pēc slavenā Londonas tilta uzbūvēšanas 18. gadsimtā šādu kārtību apstiprināja ar likuma spēku, jo jau tajos laikos uz šī tilta veidojās sastrēgumi. Drīz pēc tam līdzīgs ieradums ieguva likuma spēku visā Anglijā.

Atšķirīgi paradumi veidojās Francijā. Šeit jau Saules karaļa Luija XIV laikā aristokrāti bija tik tālu distancējušies no vienkāršās tautas, ka aizliedza parastajiem pilsoņiem izmanot ceļa kreiso pusi - neies taču braukt aiz kāda, kas ved dārzeņus, vai, nedod dievs - mēslus! Varat iedomāties, kāds satiksmes haoss valdīja tajā laikā Parīzē!
Bet nekas nav mūžīgs, arī Francijas karaļnams, un ap to pašu laiku, kad Londonā pieņēma likumu, kā braukt, Francijā notika revolūcija.

Lielajās pārmaiņās, kas sekoja pēc tam aristokrātiem, ja viņi gribēja palikt ar galvu uz pleciem, vajadzēja rīkoties neuzkrītoši. Un arī viņi sāka braukt pa ceļa pusi, kas paredzēta plebejiem... Drīz pēc tam, jau Napoleona laikos, ceļa lietošana tādā veidā, kā pazīstam to mēs, ieguva likuma spēku. Iemesls - lielā armiju pārvietošana pa Eiropu brēktin brēca pēc lielākas kārtības. Un tā Napoleons izplatīja šo kārtību visur tur, kur atradās Francijas armija - visur, izņemot Austroungāriju, Skandināviju, Portugāli, un daļu Itālijas, kā arī Krievijas impēriju.

Un tā līdz pat 1939. gadam pa kreiso pusi brauca Čehoslovākijā un Ungārijā, 1920. gados uz labo pusi Spānijas ietekmē pārgāja Portugāle, Austrijas Tiroles daļā līdz 1930. gadiem brauca pa kreiso, bet pārējā teritorijā pa labo, Zviedrija, ko ar savām idejām neapmeklēja ne Napoleons, ne Hitlers, pārgāja pie labās puses tikai 1967. gadā.

Arī aiz okeāna bija līdzīga vēsture - valstīs un teritorijās ar stingru britu ietekmi brauca pa kreiso pusi, bet tajās valstīs, kur ietekme bija francūžiem vai vāciešiem, brauca pa labo pusi.

Mūsdienās pa kreiso pusi brauc praktiski tikai uz salām - Britu salās, Japānā, Austrālijā.

Krievijas impērijā, saskaņā ar šiem datiem, pa kreiso pusi brauca līdz 1916. gada beigām. Vai tas nozīmē, ka arī Rīgā, un citur Latvijā, pirmie automobiļi brauca pa kreiso pusi?

smaidiigais, iAuto lasītājs
 
Visi komentāri
 
196346. viesis 28.marts 2006 0:11
0 0 Atbildēt

Labs raksts, paldies autoram.

196347. viesis 28.marts 2006 0:11
0 0 Atbildēt

Latvijaa pa kreiso veeljoprojaam brauc reizeem, subaru piemeeram

196348. viesis 28.marts 2006 0:20
0 0 Atbildēt

subars jau defaultaa ir paredzeets kreisajai pusei

196349. viesis 28.marts 2006 0:27
0 0 Atbildēt

nu jaa taapat kaa, lexus, mazda, mitsubishi, toyota, jaguar, mini....

196351. viesis 28.marts 2006 1:13
1 0 Atbildēt

es eju guleet...

196356. viesis 28.marts 2006 7:30
0 0 Atbildēt

Tieshaam labs raksts!!!

196358. viesis 28.marts 2006 8:12
0 0 Atbildēt

Starpcitu interesants raksts. Nebiju zinājis šitās vēsturiskās aizkulises. ;)

196359. viesis 28.marts 2006 8:13
0 0 Atbildēt

Yonas: Indija ilgus gadus bija britu kolonija - tāpēc arī tur ir šitā "nepareizā" kārtība.

196361. viesis 28.marts 2006 8:23
0 0 Atbildēt

Ja kas Indija ir liela pussala! ;)

196364. viesis 28.marts 2006 8:41
0 0 Atbildēt

Austraalija ar itkaa ne gluzhi sala...

196365. viesis 28.marts 2006 8:43
0 0 Atbildēt

Vēl viena saliņa - Taizeme

196366. viesis 28.marts 2006 8:47
0 0 Atbildēt

Labs raksts :)

196368. viesis 28.marts 2006 8:48
0 0 Atbildēt

Labs raksts. Bija interesanti to palasīt!

196369. viesis 28.marts 2006 8:58
0 0 Atbildēt

labs raksts. uzslava autoram

196371. viesis 28.marts 2006 9:02
0 0 Atbildēt

par indiju - tur skaitās, ka brauc pa kreiso pusi;) Praksē brauc pa to pusi, kur labāks segums;D Joks, protams:D

196374. viesis 28.marts 2006 9:26
0 0 Atbildēt

interesanti fakti, paldies autoram.

196375. viesis 28.marts 2006 9:34
0 0 Atbildēt

atliek tikai uzslaveet autoru!!! par Zviedriju gan nezinaaju!!!!

196376. viesis 28.marts 2006 9:41
0 0 Atbildēt

Kaa ar lielu dalju Aaafrikas salas ??? manuprat tur arii rulee pa nepareizo pusi.

196377. viesis 28.marts 2006 9:45
0 0 Atbildēt

nu nav gan iisti taisniiba.

anglijaa satiksme pa labo pusi veidojaas ne tik daudz jaatnieku deelj, bet gan "kebu" ietekmee. kad londonaa attiistiijaas zirgu taksometri, tad veesturiski pajuuga vadiitaajs seedeeja aizmuguree un lielaakoties cilveeki paatagu tureeja labajaa rokaa. njemot veeraa shos faktus, diezgan viegli bija nejaushi traapiit vienkaarshajiem gaajeejiem un taadi paatagas cirtieni noteikti, ka nebija patiikami, tapeec lai no taadaam situaacijaam izvairiitos kustiibu noteica pa kreiso pusi.

par japaanu gan - te kustiiba pa labo pusi veidojusies kkaadaa saistiibaa ar samurajiem un vinju zobeniem. preciizu staastu gan diemzheel neizstaastiishu

196378. viesis 28.marts 2006 9:47
0 0 Atbildēt

par austraaliju un aafriku - kustiiba pa kreiso pusi ir kolonizaacijas sekas(nevienam tak nav nosleepums, ka austraalija un daudzas aafrikas valstis bija lielbritaanijas kolonijas)

196379. viesis 28.marts 2006 9:48
0 0 Atbildēt

Šajā portālā interesantos rakstus pievieno tikai neatkarīgie rakstītāji. Ļoti garlaicīgs viss te paliek. Auto ziņas, tās pašas, kas Delfos utt.

196381. viesis 28.marts 2006 9:49
0 0 Atbildēt
196383. viesis 28.marts 2006 10:00
0 0 Atbildēt

Tādās Indijās un Āfrikās brauc uz priekšu, nevis pa kādu noteiktu pusi :)

Bet raksts ļoti labs!

196385. viesis 28.marts 2006 10:03
0 0 Atbildēt

196379. viesis - :) reāli rullē :)

Delfi nereti bremzē aiz "šī portāla" par dienām divām - salīdzini datumus :)

196387. viesis 28.marts 2006 10:13
0 0 Atbildēt

cita sala - Austrālija :)

196392. viesis 28.marts 2006 10:29
0 0 Atbildēt

Dienvidāfrika un Jaunzēlande, tur arī brauc "nepareizi" :)

196393. viesis 28.marts 2006 10:30
0 0 Atbildēt

Malta arī un Kipra?

196416. viesis 28.marts 2006 11:57
0 0 Atbildēt

Paldies autoram par ieskatu vēsturē!

196434. viesis 28.marts 2006 13:06
0 0 Atbildēt

Zviedrijā bija interesanti, kad 1967 gadā viņi mainīja puses, tad vienā nāktī centās visas zīmes pārlikt otrā ceļa pusē.

196448. viesis 28.marts 2006 15:08
0 0 Atbildēt

Salās ne salās, bet nesen bija Prāta bankā vai Ķibilda miljonārā ''Miljonārā" jautājums, cik valstīs brauc pa ceļa kreiso pusi un pareizā atbilde bija - 69 valstīs! Tā lūk...

196450. viesis 28.marts 2006 15:22
0 0 Atbildēt

Zviedrijā mainīja puses, lai nebūtu jāražo atšķirigi auto modeļi iekšējam tirgum un eksportam. Tas nekādi nesekmē ekonomisko izaugsmi un konkurētspēju.

196452. viesis 28.marts 2006 15:29
0 0 Atbildēt

Labs, Zviedrijā pat šie bija mēģinājuši veikt referendumu, kas...izgāzās.

In 1955, the Swedish government held a referendum on the introduction of right-hand driving. Although no less than 82.9% voted “no” to the plebiscite, the Swedish parliament passed a law on the conversion to right-hand driving in 1963. Finally, the change took place on Sunday, the 3rd of September 1967, at 5 o’clock in the morning.

The change took place in the early Sunday morning at 5:00 on the 3rd of September 1967.

"The traffic conversion in Sweden was," says Hanquist, "very well prepared. A booklet with more than 30 pages was distributed to every household in the country. A special state authority, The National right-hand traffic commission,* was set up to administer the conversion. All traffic with private motor driven vehicles was prohibited four hours before and one hour after the conversion. In some cities there was no private traffic for 24 to 29 hours. Soldiers were called out to participate in work to rearrange all traffic signs." Malcolm Roe recalls that "the roads were completely closed, apart from emergency vehicles, for a day or two while changes were made to road signs etc. Then a very low speed limit was applied which was raised in a number of steps. The whole process, if I remember correctly, took about a month. After Sweden's successful changeover, Iceland changed the following year, in 1968.

Lēmuma pamatojums: pubsindex.trb.org/document/view...sp?lbid=116668

196459. viesis 28.marts 2006 15:51
0 0 Atbildēt

Žetons raksta autoram! :)

196460. viesis 28.marts 2006 15:56
0 0 Atbildēt

vai kādam nau atbilde uz rakstā izteikto jautājumi, t.i., vai Rīgā līdz 1916. gadam brauca pa ceļa kreiso pusi?

196461. viesis 28.marts 2006 16:12
0 0 Atbildēt

A kā ķīnā?

196471. viesis 28.marts 2006 17:30
0 0 Atbildēt

196377. viesis 28.03.2006 09:45

nu nav gan iisti taisniiba.

anglijaa satiksme pa labo pusi veidojaas ne tik daudz jaatnieku deelj, bet gan "kebu" ietekmee.....

Nu padomā kad jāja ar zirgiem un kad parādījās kebi! Man liekas, ka jātnieki bija bišķi agrāk nekā pajūgi un kur nu vēl kebi!

196569. viesis 29.marts 2006 12:34
0 0 Atbildēt

Nu padomā kad jāja ar zirgiem un kad parādījās kebi! Man liekas, ka jātnieki bija bišķi agrāk nekā pajūgi un kur nu vēl kebi!

--------------------------

Vispaar shaads pasaakums bija jau Senajaa Romaa, atminu lasiijis sen atpakalj "Za Ruljom". A Britaanijas salas viena puse labu laiku bija romieshu valdiijumaa. Ka tik tas nav taa pamazaam gaajis taalaak.

196571. viesis 29.marts 2006 12:41
0 0 Atbildēt

196460. viesis 28.03.2006 15:56

vai kādam nau atbilde uz rakstā izteikto jautājumi, t.i., vai Rīgā līdz 1916. gadam brauca pa ceļa kreiso pusi?

--------------------

Pirmsrevoluucijas "Russo-Balt" automobiljiem stuure ir labajaa pusee, secinaajumus izdari pats :-) Tagadeejaas Latvijas teritorija tak bija Krievijas Impeerijas sastaavdalja.

196574. viesis 29.marts 2006 12:56
0 0 Atbildēt

Nu es līdz šim biju dzirdējis ka Francijā un citās sauszemes valstīs kustība pa labo pusi bija tāpēc, ka kreisajā rokā turēja vairogu bet labajā cērtamo/duramo rīku. Anglijā un citās jūras valstīs kustība pa kreiso pusi tāpēc, ka jūrā kuģi tā izmainās (bet kāpēc tā kuģi dara ne mazākās jēgas).

Nekādi nevaru iedomāties situāciju, kad pa sauszemes ceļu būtu jāiet pa kreiso pusi - pat ja man kreisā rokā māla pods bet labā runga, tad es pretīmnācējam pagrūžu podu, bet ar labo atvēzējos un maucu. Vienīgais ja nu ar kreiso jātur kaza/sieva/sivēns. Kā tur īsti bija senajā Romā?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Nio ET9 – luksusa sedana pirmos 999 eksemplārus izpērk dažu stundu laikā (+ FOTO) 10

Ķīnas autobūves uzņēmuma Nio jaunā flagmaņa pārdošanas starts izrādījies ļoti veiksmīgs – klientus nav izbiedējusi prasītā cena aptuveni 112 000 dolāru vērtībā, jo visi 999 ET9 First Edition eksemplāri rezervēti vien dažu stundu laikā. Lasīt vairāk

 

"Nissan" un "Honda" paziņo par apvienošanās plāniem, izveidojot trešo lielāko autoražotāju pasaulē

Japānas autobūves uzņēmumi "Honda" un "Nissan" pirmdien paziņoja par plāniem apvienoties, lai izveidotu pēc pārdošanas apmēra pasaulē trešo lielāko autoražotāju laikā, kad nozare piedzīvo būtiskas izmaiņas saistībā ar atteikšanos no fosilās degvielas izmantošanas. Lasīt vairāk

 

Pieci bojāgājušie, vairāk nekā 60 ievainoti - Magdeburgā automašīna ietriekusies cilvēkos Ziemassvētku tirdziņā (+ VIDEO) 23

Piektdienas vakarā Vācijas centrālajā pilsētā Magdeburgā automašīna ietriekusies cilvēkos Ziemassvētku tirdziņā. Lasīt vairāk

 

Kā balsoja žūrija par “Latvijas Gada auto 2025” konkursa laureātiem (+ BALSOJUMS) 10

Jaunāko automobiļu konkurss “Latvijas Gada auto 2025” noslēdzies ar vienu no visblīvākajiem žūrijas balsojumiem pēdējo gadu laikā – vienādu punktu skaitu fināla septiņniekā ieguva gan 1. un 2. vieta, gan arī 3. un 4. vieta. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti