Auto importētāji nedrīkst liegt auto īpašniekam veikt ārpusgarantijas remontu citos servisos 2

 

Foto: iAuto

Nozare.lv | 21.augusts 2014 16:44

Neviens auto importētājs nedrīkst ierobežot auto īpašnieku iespējas garantijas laikā veikt ārpusgarantijas remontu un tehnisko apkopi neatkarīgos servisos, vakar žurnālistiem atzina Konkurences padomes (KP) vadītāja Skaidrīte Ābrama.

Jau ziņots, ka KP automašīnu "Kia" importētājam Baltijas valstīs AS "Kia Auto" piemēroja sodu 134 514 eiro apmērā par to, ka uzņēmums nepamatoti ierobežoja auto īpašnieku iespējas garantijas laikā veikt ārpusgarantijas remontus un tehnisko apkopi neatkarīgos servisos.

Ābrama uzsvēra, ka, lai arī KP lēmums attiecas uz "Kia" markas automašīnām, būtībā tas ir attiecināms arī uz citu automašīnu marku izplatītājiem un pilnvarotajiem servisiem.

KP lietu pret "Kia Auto" sākusi pēc iesnieguma no viena auto īpašnieka, kam tika atteikts garantijas remonts pēc tehniskās apkopes veikšanas neatkarīgā servisā.

KP uzskata, ka atteikums bijis nepamatots un šāda prasība ir konkurenci ierobežojoša. "Eiropas Savienības regulas jau sen paredz, ka ir jāveicina konkurence starp neatkarīgajiem un pilnvarotajiem auto servisiem. Ja šādi ierobežojumi ir arī citu auto marku izplatītāju līgumos, remonta grāmatiņās, interneta vietnēs u.c., patērētāji aicināti vērsties KP," uzsvēra Ābrama.

Jau ziņots, ka KP pieķērusi "Kia Auto" pārkāpjot Konkurences likumu, vairāk nekā desmit gadu garumā nepamatoti ierobežojot auto īpašnieku iespējas garantijas laikā veikt ārpusgarantijas remontus un tehnisko apkopi neatkarīgos servisos un uzstādīt citu ražotāju rezerves daļas. Uzņēmumam solidāri ar tā māteskompāniju AS "Tallinna Kaubamaja" piemērots sods 134 514 eiro apmērā.

Līdztekus sodam "Kia Auto" piemērots arī tiesiskais pienākums pārtraukt pārkāpumu un informēt "Kia" automašīnu īpašniekus par viņu tiesībām, nezaudējot garantiju, veikt auto tehniskās apkopes un ārpus garantijas remontus pie neatkarīgiem remontētājiem, kā arī izmantot ne vien "Kia" oriģinālās rezerves daļas, bet arī atbilstošas kvalitātes analogas rezerves daļas.

Pārkāpuma izpēti KP sāka pēc iesnieguma no auto īpašnieka, kam tika atteikts garantijas remonts pēc tehniskās apkopes veikšanas neatkarīgā servisā. Lietas izpētes gaitā KP konstatēja, ka "Kia Auto" klientiem paredzētajā apkopes un remonta grāmatiņā dažādos periodos iekļāvusi garantijas nosacījumus, kas paredz, ka garantija saglabājas, ja tehniskās apkopes un remonti automašīnām veikti vienīgi autorizētajos servisos un izmantotas tikai "Kia" oriģinālās rezerves daļas, kā arī katras tehniskās apkopes dati ar parakstu jāapliecina pilnvarota servisa pārstāvim, bet neatkarīgie servisi to nevar izpildīt.

Tāpat grāmatiņā bija noteikts, ka tām rezerves daļām, kuras uzstādījis neatkarīgais remontētājs, netiks veikta bezmaksas nomaiņa. Konkurenci ierobežojoši nosacījumi bija norādīti arī pilnvaroto pārstāvju interneta vietnēs.

KP norāda, ka "Kia Auto" ar savu rīcību ierobežoja auto īpašnieku iespējas izvēlēties neatkarīgu servisu pakalpojumus un citu ražotāju rezerves daļas. Tādējādi uzņēmums radīja tiešu kaitējumu patērētājiem, samazinot izvēles iespējas un liedzot izmantot pakalpojumus, kas ir kvalitatīvi un varētu būt lētāki vai kā citādi izdevīgāki.

Vienlaikus kaitējums ticis nodarīts arī neatkarīgajiem servisiem un attiecīgi arī konkurencei tirgū kopumā. Savukārt, samazinoties konkurencei, samazinās arī pilnvaroto servisu motivācija piedāvāt patērētājiem zemākas cenas un izdevīgākus nosacījumus.

Tā kā pilnvarotie pārstāvji, kas īstenoja "Kia Auto" izvirzītos nepamatotos garantijas remonta nosacījumus, bija tieši atkarīgi no "Kia Auto", lai darbotos "Kia" tīklā, KP šiem uzņēmumiem sodu par dalību pārkāpuma īstenošanā nepiemēroja.

Saskaņā ar KP lēmumu "Kia Auto" uzlikts naudas sods solidāri ar tās māteskompāniju "Tallinna Kaubamaja", jo šis uzņēmums varēja tieši ietekmēt pārkāpēja darbības un saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) tiesas praksi par tām atbild. Solidāri piemērojot sodu pārkāpēju māteskompānijām, konkurences uzraudzības iestādes ES tiecas nodrošināt lielāku konkurences tiesību pārkāpumu prevenciju un efektīvāku naudas soda izpildi uzņēmumu restrukturizācijas gadījumā.

Kā liecina informācija "Kia Auto" mājaslapā, uzņēmums sāka darbību 1994.gada 17.maijā, kad tika parakstīts līgums ar "Kia Motors" par "Kia" automašīnu importēšanu Igaunijā. Kopš 1999.gada "Kia Auto" ir importētāja tiesības arī Lietuvā, un kopš 2002.gada - Latvijā.

Kopumā "Kia" ir aptuveni 20 dīleri Igaunijā, Latvijā un Lietuvā.

2006.gada decembrī "Tallinna Kaubamaja" noslēdza līgumu, kā rezultātā ieguva 100% "Kia Auto" akciju.

 

 
Visi komentāri
 
Bils 22.augusts 2014 20:58
0 0 Atbildēt

Kad pirku bobiku "TC Motrs", šie arī lika garantijas apkopes veikt tikai pie šiem. Šķiet ka pat līgumu parakstīju. Tad vēl nebija "Autobrava", kur ir salīdzinoši lētāks serviss un rezerves daļas arī. Nemaz nerunājot par neautorizētajiem servisiem.

focus2 25.augusts 2014 1:39
0 0 Atbildēt

Tad jau labāk pie dīlera. Varbūt, reizēm dārgāk- bet ar 100% garantiju. Pēc garantijas laika kaimiņš par diviem aliņiem saremontēs sķūnītī!

Ja nopietni, tad tiem tajā KP nav ne mazākās nojausmas par to, cik mūsdienu a/m ir sarežģītas. Daļēji par to varam PATEIKTIES ES. Piemēram, daudziem mūsdienu dīzelīšu īpašniekiem nav svešs apzīmējums DPF, D-CAT, FAP,...un problēmas ar tiem. Ir ļoti daudz nianšu, kas zināmas tikai dīlerim ( ja nav bijusi tehniskās info. noplūde).

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 2

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

Sieviete veikusi pirmo pasaules apceļošanu ar elektromobili (+ FOTO) 14

Leksija Olforda kļuvusi par pirmo cilvēku pasaulē, kas ar elektromobili apbraukusi apkārt zemeslodei. Lasīt vairāk

 

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Vecrīgā plāno ieviest no maija 6

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Rīgā plāno ieviest no maija, šodien preses konferencē informēja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks (JV). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti