LTAB Garantijas fondā izdevies atgūt 9 102 243 EUR kopš 1997.gada 2

 
LTAB | 23.februāris 2015 11:30

Kā liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk - LTAB) dati, 2014.gadā ir pieņemti 1 137 lēmumi par atlīdzību izmaksu no Garantijas fonda un kopējā izmaksātā summa ir par 107,7 % vairāk nekā 2013. gada 12 mēnešos. "Palielinājums ir saistīts ar to, ka Garantijas fondam jāveic atlīdzības izmaksas LAAS Balva vietā ārvalstu CSNg gadījumos. Tajā pat laikā jāatzīmē, ka pateicoties sekmīgajam LTAB darbam, līdz šim izdevies atgūt vairāk kā 9 miljonus no līdzekļiem, kas kopš 1997. gada izmaksāti no Garantijas fonda," stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Foto: iAuto.lv

Zaudējumu atlīdzība no Garantijas fonda tiek izmaksāta saskaņā ar OCTA likuma un starptautisko normatīvo aktu prasībām. Lielāko Garantijas fonda atlīdzību izmaksu daļu sastāda atlīdzību izmaksas par CSNg, kurus ir izraisījuši transportlīdzekļi bez OCTA apdrošināšanas. Ievērojama daļa no Garantijas fonda izmaksām ir par personas veselībai vai dzīvībai nodarītajiem kaitējumiem un autovadītājs, kas izraisījis CSNg, nav identificēts. "Pērnajā gadā vidējās izmaksas lielums uz vienu apdrošināšanas gadījumu sastādīja 2 597 EUR, kas ir palielinājies par 46,6%, salīdzinot ar 2013.gadu. Pērn konstatēts vidējās izmaksas palielinājums par Latvijā notikušajiem CSNg, ko ietekmēja trīs izmaksas no Garantijas fonda, katra vairāk kā 25 tūkstošu EUR apmērā. Savukārt attiecībā uz ārvalstīs notikušiem CSNg ir vērojams vidējās izmaksas samazinājums par 40,4%. 2013.gadā no Garantijas fonda tika veikta ievērojama izmaksa – 172 500 eiro par Īrijā izraisītu CSNg, bet 2014.gadā tik lielas izmaksas nav bijušas, tādēļ arī šāds samazinājums", informē J.Stengrevics.

OCTA likums nosaka - ja ceļu satiksmes negadījums tiek izraisīts ar auto, kura īpašnieks nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību, tad cietušajiem nodarītie zaudējumi sākotnēji tiek atlīdzināti no OCTA Garantijas fonda, bet vēlāk regresa kārtībā atgūti no neapdrošinātā auto īpašnieka vai vadītāja. "Vainīgajai pusei vienmēr sākotnēji tiek piedāvāts atrisināt jautājumu, abpusēji vienojoties par zaudējumu atmaksas kārtību. Tomēr, ja vainīgā puse atsakās labprātīgi atlīdzināt parādu, tad tiek izmantotas citas līdzekļu atgūšanas metodes un Garantijas fonda līdzekļi tiek atgūti tiesas ceļā vai ar tiesu izpildītāju starpniecību. Tas neapšaubāmi palielina nodarīto zaudējumu apmēru ar administrēšanas vai tiesas izmaksas izdevumiem," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs.

Parādu piedziņa notiek ne tikai par tikko notikušām avārijām, bet arī par daudzus gadus atpakaļ neapdrošināto izraisītajiem negadījumiem, atgūstot līdzekļus pat par 1997.gadā veiktajām izmaksām, un pēdējos gados LTAB ir dažādojis naudas līdzekļu atgūšanas metodes, izmantojot šajā procesā ne tikai iekšējos resursus. "Ir arī situācijas, kad nepastāv iespējas pieprasīt atlīdzināt nodarītos zaudējumus, jo OCTA likumā ir noteikti gadījumi, kad zaudējumi regresa kārtībā nav atgūstami, tādējādi nav iespējams atgūt pilnībā visus izmaksātos līdzekļus. Tomēr, lai atgūšanas process būtu efektīvs, šobrīd pielietojam visus iespējamos zaudējumu piedziņas veidus. Ar Garantijas fonda līdzekļu piedziņu nodarbojas gan pats birojs, gan apdrošināšanas sabiedrības un parādu piedziņas kompānijas, kā arī zvērināto tiesu izpildītāji. Tāpat veiksmīgi turpinām dažus gadus atpakaļ uzsākto regresa lietu cedēšanu jeb parādu pārdošanu.", skaidro J.Stengrevics.

2014.gadā Garantijas fondā izdevies atgūt 1 304 340 EUR. No atgūtās summas 62.25% CSNg izraisītāji ir atlīdzinājuši labprātīgi, t.sk. slēdzot vienošanās par līdzekļu atmaksu noteiktā kārtībā ilgstošākā laika periodā, 4.23% gadījumos zaudējumi ir atgūti ar zvērināto tiesu izpildītāju palīdzību, bet 1.12% gadījumos lietas cedētas.

"Piedzenot līdzekļus no neapdrošināto transportlīdzekļu īpašniekiem vai vadītājiem, nereti nākas sastapties ar maldīgu uzskatu, ka Garantijas fonda līdzekļu piedziņa tiek attiecināta tikai uz neseniem ceļu satiksmes negadījumiem. Varu apgalvot, ka ikvienam autoīpašniekam, kas bez OCTA piedalās satiksmē un izraisa CSNg, zaudējumi, kas nodarīti citām personām, jebkurā gadījumā būs jāatlīdzina no savas kabatas. Un tas, vai būs jāmaksā tikai nodarīto zaudējumu pamatsumma un izdevumi par atlīdzību lietas administrēšanu vai arī vēl piedziņas un tiesu izdevumi, paliek paša cilvēka ziņā," ir pārliecināts J.Stengrevics, papildus atgādinot, ka rūpēties par to, lai OCTA apdrošināšana vienmēr tiek laikus iegādāta, ir visvienkāršākais veids kā izvairīties no papildus problēmām.

 
Visi komentāri
 
LMT 23.februāris 2015 12:07
1 0 Atbildēt

Izskatās, ka Juris sataisījies uz citu darbu, ja sāk apkopot padarīto...

J 2.marts 2015 14:37
0 0 Atbildēt

Bet kāpēc nav rakstīts cik tad ir kopā no 1997.gada izmaksāts? Tad arī varētu spriest vai atgūtā summa ir adekvāta...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti