Lietotu auto shēmās valsts zaudē vismaz 20 miljonus eiro gadā 4

 

Foto: Hannah Bluedawn

Pēteris Tārs | 28.decembris 2016 10:52

Latvijas lietoto automašīnu tirgus krietni atšķiras no Rietumeiropas - ar auto vecumu, nobraukumu, tehnisko stāvokli, degvielu sadalījumu un arī ar cenām.

Automašīnas, kas atvestas no rietumiem, vairumā gadījumu maksā lētāk kā izcelsmes valstī. Rodas loģisks jautājums - kur tad uzņēmējam rodas peļņa?

Populārajā sludinājumu portālā ss.lv regulāri tiek publicēti jauni sludinājumi ar automašīnām, kuras ir tikko atdzītas no ārvalstīm un gaida savus jaunos īpašniekus Latvijā. Pircējus cenas priecē, jo bieži vien tās ir tādā pašā līmenī vai pat zemākas, kā Eiropas lielākajā auto sludinājumu portālā Mobile.de.

"Mānīšanās ar odometru rādījumiem ir tikai kaitinoša blakus parādība daudz lielākai problēmai. Savu artavu šai ēnas pusei sācis dot arī pašmāju populārais sludinājumu portāls ss.lv, ļaujot par atsevišķu samaksu slēpt automašīnas nobraukumu, kas pretējā gadījumā sludinājumā ir obligāti jānorāda. Arī VIN numuri šad tad tiek "kļūdaini" ierakstīti, kas atskaitēs slēpj gan patieso nobraukumu, gan arī datus par avārijām," norāda portālu autoDNA.lv un AutoDetektīvs.lv pārstāvis Agris Dulevičs.

Latvijas Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš skaidro, ka zemā cena nebūt nenozīmē, ka auto ir sliktā tehniskā stāvoklī, bet gan to, ka, iespējams, šis auto Latvijā ir nonācis ar kādas no krāpnieciskās shēmas starpniecību.

"Negodprātīgie autotirgotāji pārsvarā izmanto trīs shēmas - PVN karuseli, kurā nodoklis, iespējams pat vairākkārtīgi, tiek izkrāpts no valsts; auto tirgošana par neto cenu, manipulējot ar īpašajiem PVN noteikumiem un nenomaksājot PVN, kā arī priekšnodokļa ģenerēšana, izmantojot fiktīvus darījumus uzņēmuma saimniecībā, tādējādi samazinot valsts budžetā nomaksājamo summu," stāsta I.Rūtiņš.

Saskaņā ar Auto asociācijas aprēķiniem, PVN shēmās pēc ļoti konservatīviem aprēķiniem pazūd aptuveni 20 miljoni eiro gadā. Ja vēl piesummējam 30 milj, kas autoservisos netiek nomaksāti algu nodokļos, tad autonozarē kopā tie ir vismaz 50 miljoni eiro gadā!

Vispopulārākās automašīnas, kuras tiek importētas caur PVN karuseļiem, ir premium segmenta vecumā līdz pieciem, maksimums septiņiem gadiem. Jo dārgāks automobilis, jo vairāk var nopelnīt uz nenomaksātā PVN rēķina.

"Lietoto auto tirgus Latvijā ir ļoti savdabīgs. Katru dienu mūsu datubāzēs parādās jauni auto, kuri ievesti no ārvalstīm par ļoti kārdinošām cenām. Tas vien liek uzdot jautājumu - kāpēc? Vai tad importētāji nevēlas gūt peļņu? Vai konkurence ir tik sīva, ka jāstrādā ar zaudējumiem? Bieži vien sanāk apvienot visu kopā - auto ir bijis ar lielu nobraukumu, avarējis, pārdots izsolē, izvazāts pa karuseļiem un pārdots Latvijā "bez defektiem", " absurdo situāciju stāsta A. Dulevičs.

Kā darbojas PVN karuselis

Piemēram, Latvijā tikko ievesta auto neto cena ir 10 000 eiro un pircējs kopā ar PVN attiecīgi samaksā tirgotājam 12 100 eiro. ,Tirgotājam valsts budžetā būtu jānomaksā 2100,- EUR, bet tas netiek izdarīts un auto ir kļuvis par PVN tiesu lētāks. Tirgotājas gan vairumā gadījumu ir tikai reklāmas izkārtne un nodokļa izkrāpšanai ir radīts viens vai vairāki buferuzņēmumi, kas laiku pa laikam beidz savu darbību un visu laiku mainās.

Saskaņā ar likumu, importējot preci, PVN nav jāmaksā. Tā no uzņēmuma A Lietuvā auto nopērk uzņēmums B Latvijā, kurš to tālāk pārdod uzņēmumam C, piemērojot PVN, kurš arī ,piemērojot PVN, automobili pārdod tālāk uzņēmumam D, kurš savukārt preci eksportē atkal uz Lietuvu. Uzņēmumam D pienākas nodokļa atmaksa, bet uzņēmums B, kuram nodoklis būtu jāieskaita valsts budžetā, to neizdara.

Tā tas auto griežas PVN karuselī, nenomaksājot ne tikai PVN nodokli, bet papildus vēl izkrāpjot no valsts naudu.

Auto neto?

Ne mazāk izplatīta ir metode, kurā auto tiek importēts no ārvalstīm un pārdots par neto cenu, nesamaksājot to pašu PVN. Šajā gadījumā pircējs tiek apzināti iesaistīts dokumentu viltošanā un melu stāstīšanā pie automašīnas reģistrācijas CSDD.

Tirgotājs - reģistrēts PVN maksātājs Latvijā auto nopērk no uzņēmuma, kas ir PVN maksātājs Vācijā. Šādā gadījumā auto tiek pārdots par neto summu. Pēc tam veicot jau pārdošanas darījumu Latvijā, iegādes dokumenti tiek iznīcināti un pie automašīnas pārdošanas jaunajam pircējam, privātpersonai, Latvijā tiek piedāvāts noslēgt līgumu it kā pa tiešo ar šo pārdevēju Vācijā. Protams, ka līgums ir fiktīvs un parakstīts it kā no Vācijas uzņēmuma puses, kura parakstu visdrīzāk ir uzlicis izpalīdzīgais pārdevējs Latvijā.

Ar savu parakstu pircējs ir apzināti iesaistījies dokumentu viltošanas shēmā - parakstījies uz viltota līguma skaidri apzinoties, ka nav bijis iesaistīts auto iegādes procesā ar Vācijas kompāniju! Tādējādi pircējs ir apzināti iesaistījies PVN izkrāpšanā. Arī atbildība par automašīnas tehnisko stāvokli no negodprātīgā autotirgotāja tiek momentā noņemta un pircējs paliek ar fiktīvu līgumu, kurš noslēgts starp viņu un kaut kādu uzņēmumu Vācijā.

Ko darīt?

Ja runa ir par PVN karuseli, tad ļoti efektīvi to būtu apturēt ar reverso PVN. Respektīvi, pie auto importa no ārvalstīm un pārdošanas tālāk gala lietotājam, PVN daļu maksā nevis tirgotājam, bet pa tiešo valstij. Tāda kārtība, piemēram, ir būvmateriālu, metāllūžņu, elektronikas tirdzniecībā un vēl dažās citās jomās.

"Galvenā problēma ar reversā PVN ieviešanu ir milzu birokrātijā. Ir nozares, kurās reversā PVN piešķiršana ir atstāta nacionālo valdību atbildībā, bet pārējās nozarēs šāda nepieciešamība ir jāpierāda un jāsaņem atļauja no Eiropas Komisijai (EK). Auto tirdzniecība arī ir vien no šīm nozarēm. Līdz ar to Latvijai ir jāpaveic milzu mājasdarbs, kas jāiesniedz EK, ko neviens īsti nevēlas darīt," komentē I.Rūtiņš.

 
4 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
ronis 28.decembris 2016 13:18
5 0 Atbildēt

Čīkst te par kaut kādām automašīnām. Un cik zaudē dēļ tantiņām, kuras pa pastu sūta piecas paciņas ar lietotām bērnu drēbēm? Lūk, kur ir īstā ļaunuma sakne un valsts budžeta posta avots!

:P 28.decembris 2016 11:52
4 0 Atbildēt

Pārāk daudz sasprausti visur nodokļi. Kā piemērs līknei, ja prece ceļo no uzņēmuma uz uzņēmumu un beigās gala lietotājs maksā PVN, tad citā līknē uz to pašu preci tiek nepamatoti pievienoti nodokļi, kā beigās prece tikai sadārdzinās. Teiksim, pienu ražo, pārdod, pārdod un PVN samaksā piena lietotājs pie pirkšanas. Kas notiek pa vidu? Cilvēks iepako pienu, saņem algu un vēl no savas algas samaksā nodokli. Piena ražotājs samaksā ienākumu nodokli no pārdotā piena peļņas. Samaksā slaucējai algu, kurai jāsamaksā nodoklis. Kurjeram no algas nodoklis. Iepakojumam dabas vai hvz kā sauca nodoklis, ja ieved no kaimiņiem, kaut gan iepakojums aiziet otrejzējai pārstrādei, kurā atkal kādam būs jāmaksā nodoklis. Telpu īre, nomas maksa - galā nodoklis. Elektrība piena ražošanai - galā nodoklis. Apkure - galā nodoklis. Un tad nav brīnums, ka patiesībā lielākā daļa no piena uzcenojuma aiziet nodokļos. Tieši tāpēc es labāk pērku pa tiešo no zemnieka rokas. Ja piena iepirkšanas cena ir kaut kas pie 20 centiem, tad kā var veikals pārdot par 1 eiro? Viss aiziet nodokļos.

Un tad šeit es teiktu, kurš tad ir lielāks sodāmais - cilvēks, kuram dzīve nav tik rožaina un jādomā kā apiet nodokļi vai valsts ar savu likumdošanu, kura izveido nodokļu slogu tik lielu, ka beigās preces ir pārcenotas? Bet nodokļus nevis novirza lai sakārtotu to pašu auto tirdzniecības kvalitāti un novērstu tajā krāpniecību, bet piepilda dažiem indivīdiem maciņus ar nevienam nevajadzīgām bibliotēkām?

Kā piemērs - kur ir likums par kilometru atgriešanu? Vācijā soda uz gadiem, ja pieķer. Pie mums visiem pie vienas vietas, kamēr kādam valstsvīram tas neienesīs peļņu.

msh 28.decembris 2016 12:50
1 0 Atbildēt

°Savu artavu dod ss.lv°.. Es baidos ka nobraukuma paslēpšanas fīčas mērķauditorija būs cita - cilvēkiem, kuri godīgi grib pārdot, teiksim, 10 gadus vecu mašīnu ar patiesu 400k noskrējienu un labu stāvokli, un kuriem vajag palielināt iespējamību ka kāds no tiem muļķiem, kas pērk nobraukumu, nevis mašīnu, arī atbrauktu apskatīties reālo mašīnu, nevis tikai paskatās cipariņu "ai, liels, labāk tur to ar 200k"...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti