Dīvaini piemīlīgā “Isetta” - mazs auto ar lieliem mērķiem (+ foto) 15

 

Foto: Publicitātes attēls

Public ID Group | 10.maijs 2017 13:56

Par burbuļauto vai ripojošo olu dēvētā “Isetta” ar savu dīvaini piemīlīgo izskatu ir iekarojusi daudzu sirdis un, kā izrādās, aiz šā mazā cinīša stāv varonīgs stāsts par to, kā šis spēkrats BMW pārdzīvoja piecdesmito gadu krīzi.

Kaut arī šo auto neražo jau kopš 1962.gada maija, BMW nav aizmirsis “Isetta” ieguldījumu uzņēmuma attīstībā. Tāpēc jaunajā BMW autocentrā Rīgā, Dārzciema ielā 64a, kas durvis vērs jau 11.maijā, “Isetta” vārdā ir nodēvēta kafejnīca, tādējādi godinot šo neparasto automašīnas modeli.

Turklāt citiem spēkratu ražotājiem šis modelis ir bijis iedvesmas avots. Nule 2016.gadā kāds šveiciešu uzņēmējs Ženēvas motošovā prezentēja elektrisko automašīnu “Microlino”, kuras pamatā ir oriģinālais Isetta dizains.

“BMW Isetta 250, 300 un 600 ražotas laikā, kad bija liels pieprasījums pēc lētām automašīnām, kuras būtu piemērotas īsām distancēm un spētu stāties pretim jebkādiem laikapstākļiem. Degvielas cenas piecdesmitajos bija augstas, bet mazās mašīnas bija mazliet ērtākas par motocikliem ar blakusvāģi, bet tikpat izdevīgas,” stāsta BMW tirdzniecības vadītāja Kristīne Nesaule.

Auto, ko radīja ledusskapju ražotājs
Pirmo šādu auto 1952.gadā radīja ledusskapju ražotājs Renzo Rivolta Milānā, Itālijā. Tā kā viņa ražoto ledusskapju zīmols bija “Iso”, tad šim mazauto deva vārdu “Isetta”, burtiskā tulkojumā “mazais Iso”.

1953.gada novembrī Isettu Turīnā prezentēja presei, radot sensāciju, jo nekas tāds līdz šim nebija redzēts. Auto bija 2,29 m garš un 1,37 m plats, aprīkots ar trīs riteņiem un ar 236 cm3 divcilindru dzinēju, kas novietots labā rata priekšpusē kā pretbalanss vadītāja svaram.

Pati dīvainākā šī olveidīgā auto iezīme bija iekāpšanas un izkāpšanas metode. Iespējams, Rivolta iedvesmojās no saviem ledusskapjiem, jo visa automašīnas priekša, ieskaitot vējstiklu un stūres kolonnu, bija arī vienīgās durvis. Arī pats atvēršanas kloķis līdzinājās leduskapja rokturim. No iekšpuses durvis aizvērās, pavelkot stūri uz vadītāja pusi. Frontālas sadursmes gadījumā pasažieri varēja izkļūt no automašīnas caur lūku.

BMW Isetta 250
Tā kā 1955.gadā Rivolta nolēma pārtraukt “Isetta” ražošanu, bet BMW tajā laikā piedzīvoja finansiālu krīzi luksus auto pārdošanā, “Isetta” ražošanas licence un dizains nonāca BMW īpašumā. Pirmā BMW “Isetta 250” tika laista klajā 1955.gada aprīlī un kļuva par pasaulē pirmo masu produkcijas automašīnu, kuras degvielas patēriņš bija tikai 3l/100 km.

BMW mainīja sākotnējo Rivoltas dizainu, ievietojot BMW viena cilindra, 247 cm3 dzinēju. Tika mainīti arī dizaina elementi, piemēram, galvenie lukturi tika novietoti ārpus kopējā korpusa, sānos. Pateicoties saviem parametriem, Vācijā “Isetta 250” automašīnu varēja vadīt ar motocikla vadītāja apliecību. Tās maksimālais ātrums bija vien 85 km/h.

BMW Isetta 300
1956.gadā Vācijas Federālā republika mainīja noteikumus motociklu vadīšanai, tāpēc diemžēl BMW Isetta 250 ar motocikla vadītāja apliecība vadīt vairs nevarēja. Šīs pārmaiņas iedrošināja BMW pārskatīt savu mikroautomašīnu dizainus.

1956.gada februārī tikai laista klajā BMW “Isetta 300” ar 300 cm3 dzinēju. Maksimālais ātrums gan palika tāds pats kā “Isetta 250”, taču tika uzlabota vadāmība un arī automašīnas “uzrāviens”. Kā jauninājums šim modelim bija arī atbīdāms lodziņš.

BMW Isetta 600
BMW “Isetta 600” tika ražota kā palielinātā “Isetta” versija - ar lielāku jaudu un parastu četru riteņu konfigurāciju. Ja iepriekšējos modeļos ietilpa ne vairāk kā divi cilvēki, tad šis modelis bija ar četrām sēdvietām. Palielinātā izmēra un svara dēļ, “Isetta 600” tika arī pie jaudīgāka, 582 cm3 dzinēja, kas tika aizgūts no R67 motocikla. Līdz ar to arī maksimālais ātrums pieauga līdz 103 km/h.

Kopā “Isetta” tika ražota deviņus gadus un šajā laikā no konveijera noripoja 161 728 automašīnas.

 
Visi komentāri
 
viencexperc 10.maijs 2017 14:03
5 5 Atbildēt

Tagad BMW ir gopņiku auto, agrāk - nabagu. Laiki mainās, bet klientūras finansialāis stāvoklis nē.

viencexperc 10.maijs 2017 14:05
5 1 Atbildēt

Paldies i auto par rakstu. Bija ļoti interesanti palasīt. Vairāk tādus rakstus, ne tikai par to, kā VW sataisīja jaunu modeli, kurš no iepriekšējā atšķiras ar nosaukumu, divām led lampiņām un lielāku atmiņu multimēdiju sistēmā ( ja tāda ir konkrētajam modelim)

Nelabojams 10.maijs 2017 15:31
0 0 Atbildēt

Heh, toties ISO Rivolta bij savam laikam riktīgs superkārs :)

. 10.maijs 2017 15:36
3 0 Atbildēt

Ja šitam blakus noliktu bigmacku, neviens amerikānis tos neatšķirtu...

DALJNOBOJS 10.maijs 2017 16:21
2 0 Atbildēt

Ideals aparāts vasaras izbraucienam, gribētos tādu savā garažā, prieks un pozitīvs noskaņojums garentēts paskatoties vien.

@ 10.maijs 2017 19:02
0 0 Atbildēt

Zemesgramata

10.05.2017 18:22 Litri: 64, Līmenis: 2 Reģ.: 14.08.2013

Interesanti ir fakts, ka USA autobūve nav spējīga dzīvot bez patstāvīgas valdibas naudas adatas. Eiropas markām to nevajag.

Tas pats Chrysler vienmēr ir bijusi pērkama ielene, vienmēr ar kādu kopā naudas dēļ. Sen senos laikos ar Mitsubishi, pēc tam Merc un visbeidzot Fiat. Ar Fiat,Karl!

Par cik paši neko daudz nav spējigi izdomāt vismaz ņem no mātes kompānijas. Pirms MB iedeva savu Sprinter, ko ASV sauc par Dodge Ram van, viņiem praktiski nebija attīstīti vieglie kravas busi. Mūsdienās jauno modeļa godu ieņem Fiat Ducato.

Arī 300c ir atvasinājums no MB C klases, laikam.

Jā, vienīgais, ko viņi paši ir izdomājuši ir minivens.

viencexperc 10.maijs 2017 19:29
0 0 Atbildēt

Vēl viens jampampiņs, kurš domā, ka visa ASV autobūve ir kraislers. Vispār, ASV autobūvē toni nosaka GM un Ford. Tas ir tas pats, kas teikt, ka Eiropas autobūve ir sūds, jo SEAts pieder VW, bet Volvo ķīniešiem, neko nepasakot par pārējām kompānijām.

Senos laikos, savos pirmssākumos, kraisleris aktīvi nodarbojās ar citu kompāniju pirkšanu. Viņi pirka pusbankrotējušas autokompānijas anglijā, spānijā, un citur. Izdevīgākie pirkumi protams - dodge un jeep.

Tomēr divi bankroti ir saistīti ar ko citu. Pirmkārt, eksperimenti.

Daudzas kompānijas varētu riskēt uzražot ko tādu:

www.allpar.com/model/prowler.html

mediacaffeine.com/wp-content/up...PT-Cruiser.jpg

un citus.

Ar mersi viņiem nesanāca sadarbība, nesaskaņu dēļ. Bija plānots apvienoties, bet Daimlers pārņēma visu vadību. :) Pareizi, pārņēma kā ieleni.

Bet par busiem, gan tu samuldēji. Dodžs ražoja busus un pikapus no saviem pirmssākumiem. Lūk vizuāls piemērs, ja vārdiem netici.

i37.photobucket.com/albums/e63/ryanbsc/IMAG0254.jpg

1979.ajā gadā dodžam nebija nekāda sakara ar mersi. Bet kraislers viņus nekad arī neražoja un neražo.

Palasi interesantu grāmatu, ko sarakstījis Li Jakokka "Menedžera karjra". Laba grāmata par ASV autobūvi. Šis Jakokka bija FORD prezidents un tad strādāja Kraislerā, izglābjot to no otra bankrota.

p.s.

Nevajag vienu kompāniju likt kā paraugu visai ASV autobūvei. Tāpat, nevajag likt vienādības zīmi ševroletam ar dawo ( kā nekā, tas tika radīts nabagiem - eiropai un āzijai), vai visu fordu salīdzināt ar galaxy, s max, focus un ka kas ražoti Eiropā un domāti Eiropai. ASV tos modeļus pat nemaz nevar nopirkt. Fokusu laikam var.

Lai gan S-max ieliek VW šaranam vienos vārtos....

Sharan 10.maijs 2017 19:40
0 0 Atbildēt

Ar ko tur tas fordelis ieliek??? Ar to, ka pat dīleris iesaka 2x gadā vest uz pretrūsas apstrādi? Nezināju, ka tā ir ekstra.

es 11.maijs 2017 16:28
0 0 Atbildēt

Apstiprinu! Sharan praksē ir viens slikti aprīkots un slikti būvēts mēsls.

Galaxy arī ir ģimenes auto, tomēr aprīkojums ir pilnīgi citā līmenī. Bet nu abi ir grīļīgi un neresponsīvi. Īpašumā negribu nevienu no šiem. Bet Sharan neņemtu pat ar milzu piemaksu

viencexperc 10.maijs 2017 19:47
0 0 Atbildēt

Lai @ jeb ( vai) Zemesgramata neko neteiktu, ka galaxy bija nokopēts no šarana, tad skaidroju, ka ASV Fords ražoja minivenus ( Aerostar), arī kraislers ražoja savu voijageri, bet nabagu eiropā lielākais auto tautai bija VW universālis.

Tad FORD KOPĀ AR VW izveidoja savu kopēju projektu - pārņemt minivenu tirgu Eiropā. Projekts sākās 1991.ajā gadā. 1995.tika izlaists pirmais šarans, alhambra ( seats) un galaxie. Viņi bija gandrīz identiski. Jau tad kompānijas zināja, ka Eiropas komunistiem nepatīk dažādība. Vajag lai visi auto būtu vienādi.

Vienošanās paredzēja, ka šarans un galaxie nenonāks ASV, lai nekonkurētu ar jau minētajiem amerikāņu ražojumu. Tomēr, pēc tam nonāca.

Tagad projekts ir beidzies, un ford s max un šaran 2.0 ir jau taisīti atsevišķi. Un redz, kas iznāca. VW būvē kārtējo klonu, bet fords aizgāja priekšā.

@ 10.maijs 2017 19:47
1 0 Atbildēt

Tu jau te dirs šķidru kā Trumps no tribīnes pirms vēlēšanām. Te nav ASV, te tavs dirsiens aiziet uzreiz kanalizācijā. Uz pašizdomātiem faktiem un googles muļķībām var uzrauties tikai tumsonīgie amerikāņi (un arī tikai ar Puina atbalstu), nevis eiropieši...

viencexperc 10.maijs 2017 20:14
0 0 Atbildēt

Kad argumenti beidzas, sākas piekasīšanās gramatikai vai teikšana - "tā nav, jo tā nevar būt".

Ha!

@ 10.maijs 2017 20:40
0 0 Atbildēt

Tad jau sanāk ka tieši amerikāņi ir tie nabagi, jo brauc ar subsidētajiem auto. Tur jau tā cenu starpība starp Eiropu un ameriku veidojās, ja savā iekšējā tirgū Trumpis subsidē gan auto gan degvielu. Ja atvērtu tirgu, gada laikā visi amīši pārsēstos uz Polo.

Zemesgramata 10.maijs 2017 22:07
1 0 Atbildēt

Es skatos, ka Eksperts visus rakstus padara par Uscar cildināšanas vietu, savukārt daudzi citi gan reģistrēti, gan anonīmi personāži panesās līdzi un cenšas oponēt. Jā, es tai skaitā.

Zinu par to Lī Iakoka izglāba kompāniju radot K-platform. Daudz dažādus sedanus, kas izskatījās ļoti līdzīgi viens otram. Te nu VW-Ford nav vienīgie. Tu saki, ka eiropieši nemīl atšķirības. Paskaties uz to pašu Caravan-Voyager -Town&Country. No attāluma I nepateiksi, kurš ir kurš.

Pirka daudz ražotājus, bet lielāko daļu arī likvidēja. Ko dod citu pārpirkšana, ja beigās pašu jāglābj no bankrota? Velk līdzības ar British Leyland.

A Ford :D Tie ir vislielākie komunisti no visiem. Viņi tak uzbūvēja Gaz.

General Motors.

Pirmkārt,ārpus ASV, viss ,izņemot Chevy un Opel ir mistika. Es domāju, ka ļoti maz cilvēku zin,ka Saturn virsbūve agrāk daļēji bija no plastmasas vai stikla škiedrašķiedras kā autobuss. Bet to noraka, tāpat kā Oldsmobile un Saab.

Kopumā teikšu Tev tā, katrs pats izvēlas ar ko braukt. Kādam patīk vecs, paša sabūvēts golfs, kurā ielikta trīškārša šodienas vērtība. Tāpēc pārdot žēl, jo cits to novērtēt nespēs.

Cits brauc ar bomža komplektāciju, bet jaunu. Ir cilvēki, kuriem naudas vairāk un atļaujas lepnākus modeļus.

Tāpat būs cilvēki, kuri brauks ar stipri nobružātu Uscar vai Xc90. Kaut arī praktiski tāds auto viņiem nav vajadzīgs. Katram sava izvēle, ne sliktāka par citu.

Man pašam arī patīk un gribētos savā īpašumā divus Uscar Ford Mustang un GMC Yukon. Bet es nebļauju,ka tie ir uber alles, jo zinu arī to ēnas pusi, kas nāk izmantojot šos auto. Tāpēc es esmu to skaitā, kuri brauc ar VW Passat B5. Ar pretīgo alumīnija piekari un elektronikas problēmām.

Kamēr Tu nepateiksi ar ko pats brauc tikmēr Tu neesi ne ar ko labāks par 18 gadīgu zaļu tīni kurš tik tikko redz pāri savā E39 stūrei. Wiki mēs visi mākam lasīt

viencexperc 11.maijs 2017 0:20
0 0 Atbildēt

Town&country ir amerikāņu versija, voidžer ir priekš eiropas. Tāpēv t&c ir labi aprīkots, bet voidžers mazāk.

Bet karavānu ar voidžeri salīdzināt ir tā pat kā alhambru ar šaranu. arī te dodžs būs sliktāk aprīkots, jo tas domāts lētais variants.

Par vienādiem modeļiem es domāju ko citu. Audi, vw, bmw, volvo, pežo...viņi visi ir vienādi savā starpā. Vai tas ir q7 vai a3, lukturi, to forma un izskats vienāds. Atšķiras tikai izmērs un augstums virs zemes...vēl auto forma. Bet amerikāņiem tā nav. Ir līdzīgi modeļi, ( tahoe un suburban) bet pārsvarā atšķirīgi. Forda eiropas modeļi ir vienādi, bet asv - grūti atrast vienādus.

Pat tāda maza kompānija kā dodž ražo dažādus. Pat čērdžers un čelendžers kas ir vienā klasē ir dažādi. Vw vai audi tie atšķirtos tikai ar izmēru.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti