Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Medijs - OCTA cenas pieaug gandrīz dubultā 27

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 4.jūlijs 2017 10:54

Lai mazinātu zaudējumus, ko apdrošināšanas kompānijām radot obligātās transportlīdzekļa civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) sistēma, apdrošinātāji būtiski paaugstinājuši OCTA polišu cenas.

Pēc Neatkarīgās Rīta Avīzes aprēķiniem, atsevišķos segmentos cenas kāpušas pat par 85%.

Neatkarīgās aptaujātās apdrošināšanas kompānijas neslēpj, ka OCTA tiešām ir kļuvusi dārgāka. Pēc pašu apdrošinātāju aplēsēm, cenu kāpums bijis pieticīgāks – vidēji 32% robežās, vien atsevišķos segmentos sasniedzot 50% kāpumu.

Naudas plūsma pozitīva, bilance – negatīva

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) rīcībā esošā informācija liecina, ka Latvijas apdrošināšanas kompāniju parakstīto OCTA prēmiju apmērs pēdējos piecos gados ir bijis lielāks nekā atlīdzībās izmaksātais. Piemēram, pērn Latvijas apdrošināšanas kompānijās OCTA parakstīto prēmiju apmērs bija 31,5 miljoni eiro, bet atlīdzībās izmaksāti 25,5 miljoni eiro (neskaitot ārvalstu apdrošināšanas sabiedrību filiāļu darbību). Tas nozīmē, ka vismaz daļai apdrošināšanas kompāniju naudas plūsma šajā apdrošināšanas veidā ir bijusi pozitīva. Tai pašā laikā apdrošinātāji žēlojas, ka pērn OCTA nozare cietusi 12 miljonu eiro zaudējumus. 2016. gada pirmajā ceturksnī zaudējumu apmērs bija 2 miljoni eiro, bet šā gada pirmajā ceturksnī – 4 miljoni eiro.

Speciālisti skaidro, ka nevar spriest par nozares kopējo peļņu vai zaudējumiem, ņemot vērā tikai Latvijas kompāniju ieņēmumus no apdrošināšanas prēmijām un atlīdzību izmaksām. Jāvērtē arī ārvalstu apdrošināšanas sabiedrību filiāļu darbības rezultāti, turklāt aprēķinos ir jāņem vērā arī izmaksas, kas veidojas, apkalpojot OCTA. Un tās, spriežot pēc zaudējumiem, ir gana lielas.

Vairāk negadījumu, dārgāki remonti

ERGO Transportlīdzekļu apdrošināšanas nodaļas vadītājs Aldis Eņģelis skaidro, ka OCTA polišu cenu pieaugums lielā mērā saistīts gan ar negadījumu skaita pieaugumu, gan ar negadījumu smagumu un ar tiem saistīto atlīdzību izmaksu apmēru palielināšanos nākamajos periodos. «Jāņem vērā, ka pieaug arī ārvalstīs notikušu negadījumu apjoms, un tur atlīdzību summas ir nesalīdzināmi lielākas nekā Latvijā aprēķinātās. Vienlaikus pieaug arī autoservisu pakalpojumu izmaksas, un arvien vairāk klientu izvēlas veikt transportlīdzekļu remontu autoservisā. Apdrošinātāju izmaksu pieaugumu veicināja arī tas, ka pagājušā gada beigās apdrošinātāji atsāka veikt iemaksas Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja administrētajā OCTA Garantijas fondā,» polišu cenu kāpuma iemeslus skaidro A. Eņģelis.

Balta tehniskais direktors un valdes loceklis Uldis Dzintars savukārt atgādina, ka par OCTA cenu pieaugumu jau tika runāts vairākus gadus, jo OCTA nozare ilgstoši Latvijas apdrošinātājiem radījusi zaudējumus. «Tomēr līdz šim dominēja vēlme palielināt savu tirgus daļu, neskatoties uz zemo rentabilitāti. Jau pagājušā gadā apdrošinātāji izmaksāja atlīdzībās un komisijas naudās lielākas summas, nekā ieguva prēmiju ienākumus, ko nevar saukt par uzņēmējdarbību. Šogad jau pirmajā ceturksnī atlīdzību izdevumi pārsniedza prēmiju ienākumus, un tas ir galvenais iemesls cenu pieaugumam. Cenu pieaugums, protams, uzlabos rentabilitāti, tomēr paredzam, ka vēl šogad zaudējumi no OCTA darbības ir sagaidāmi, bet mazākā apjomā nekā pērn un šī gada pirmajā ceturksnī,» prognozēja U. Dzintars.

Arī IF Apdrošināšana cenu kāpumu skaidro ar pieaugošo ceļu satiksmes negadījumu skaitu, pakalpojumu cenu kāpumu ārstniecību iestādēs un autoservisos par remontdarbu veikšanu (saskaņā ar Statistikas pārvaldes datiem pieaugums attiecīgi ir 2,4 % un 1,9 %). Tāpat būtiski esot palielinājušās kompensācijas par nemateriālajiem zaudējumiem (saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja datiem pieaugums bijis 2,3 reizes jeb 230% apmērā).

«Visa iepriekš minētā dēļ nopelnītās prēmijas kļūst nepietiekamas un nozare kļūst nerentabla. Saskaņā ar LTAB datiem OCTA nozares kombinētais rādītājs pagājušajā gadā bija 126%, bet šī gada pirmajā ceturksnī pat 138% – tas nozīmē, ka par katru nopelnīto OCTA eiro, apdrošinātāji no saviem līdzekļiem attiecīgi pērn un šogad papildus finansēja 26 un 38 eiro centus,» teic IF Apdrošināšana OCTA produkta vadītājs Agris Āva.

Arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika par šā gada pirmo ceturksni liecina, ka salīdzinājumā ar tādu pašu periodu pērn par 9,6% palielinājies apdrošināšanas sabiedrībām un LTAB iesniegto zaudējumu pieteikumu apjoms.

Lai arī uz 2017. gada 31. martu Latvijā, salīdzinot ar tādu pašu periodu pērn, par 2,7% samazinājies reģistrēto transportlīdzekļu skaits (1 029 149 transportlīdzekļi šogad; 1 057 216 transportlīdzekļi pērn), šī gada pirmajos 3 mēnešos gandrīz par 10% pieaudzis apdrošinātājiem iesniegto zaudējumu pieteikumu skaits (11 472 šogad; 10 472 – pagājušajā gadā). «Tas apliecina jau iepriekš novēroto tendenci, ka gadu no gada pieaug gan Latvijā, gan ārvalstīs notikušo CSNg skaits, par kuriem ir iesniegti zaudējumu pieteikumi apdrošinātājiem,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Tāpat pieaugusi arī vidējā atlīdzība par apdrošināšanas gadījumu. Šī gada pirmajā ceturksnī vidējās atlīdzības izmaksas lielums par apdrošināšanas gadījumu bija 762 eiro, kas ir par 7% vairāk nekā pirms gada.

Būs vēl dārgāk

Vienlaikus apdrošinātāji uzsver, ka Latvijā no visām Baltijas valstīm vēl joprojām ir zemākās OCTA cenas. Aldis Eņģelis zināja stāstīt, ka Latvijā OCTA polises cena ir vidēji 62 eiro, kamēr Igaunijā – 105 eiro, bet Lietuvā – 107 eiro.

«OCTA polišu cenu pieaugums vērojams visā Eiropā – piemēram, Polijā pērn OCTA cenas pieauga par 55%. Vienlaikus būtiski atzīmēt, ka Eiropas Savienībā ir milzīgas OCTA cenu atšķirības valstu vidū – Latvijā vidējā OCTA cena gada sākumā bija ap 60 eiro, bet, piemēram, Slovēnijā tie bija 225 eiro, Nīderlandē 260 eiro, Francijā 300 eiro, bet Lielbritānijā – 270 eiro. Jāņem vērā, ka cenu pieaugums ir normāla augšupejošas ekonomikas sastāvdaļa,» atklāj U. Dzintars.

Par to, vai arī nākotnē gaidāms OCTA polišu cenu kāpums, apdrošinātāji izsakās piesardzīgi.

«Ņemot vērā, ka OCTA polišu cenu ietekmē daudzu faktoru kopums, šobrīd nav iespējams precīzi prognozēt, par cik procentiem šogad kopumā varētu pieaugt OCTA cenas, bet paredzam, ka līdz gada beigām tās varētu turpināt pieaugt,» pieļauj A. Eņģelis.

 
27 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Zemesgramata 4.jūlijs 2017 11:59
15 11 Atbildēt

Nevari atļauties samaksāt Octa? Pārdod auto un meklē citu pārvietošanās līdzekli. Vai reģistre mašīnu uz personas, kurai ir zemāka cena par tevi.

GB12 4.jūlijs 2017 15:09
15 4 Atbildēt

Bet atlīdzības gan nez kāpēc visi gribiet tādas pašas kā tajās citās valstīs...

Kanibaals 4.jūlijs 2017 18:11
14 0 Atbildēt

jā beidz kultivēt bandītismu un sastādīt nereālus autobusu grafikus.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Sabiedrība ceļ trauksmi par OCTA grozījumiem: ManaBalss iniciatīva savāc jau gandrīz 2000 parakstu trīs stundu laikā 8

Jaunās prasības par obligātu OCTA polises iegādi visiem reģistrētajiem transportlīdzekļiem, neatkarīgi no to izmantošanas, ir izraisījušas plašu sabiedrības neapmierinātību. Saskaņā ar likuma grozījumiem, kas stāsies spēkā 23.decembrī, OCTA būs jāiegādājas pat tiem transportlīdzekļiem, kas netiek izmantoti un stāv garāžās vai pagalmos. Lasīt vairāk

 

Kā pasargāt dzinēju no priekšlaicīgas aizdegšanās? 12

Tiekšanās pēc energoefektivitātes un izmešu mazināšanas mudina automašīnu ražotājus izstrādāt arvien mazākus dzinējus. Turbokompresora tehnoloģija nodrošina, ka mazāka tilpuma dzinējs var būt tikpat jaudīgs. Tomēr mazam dzinējam bez pareizās apkopes draud liela problēma – priekšlaicīga aizdegšanās. Lasīt vairāk

 

Škoda katapultējas uz pretējo joslu (+ VIDEO) 8

Komentārā teikts, ka Škoda vadītājs saduras ar priekšā braucošo Audi, novirzās no kursa un uzbraucot zaļajai zonai, kas nostrādā kā tramplīns, pārlido apstādījumam un nonāk uz ielas, kur kustība virzās uz pretējo pusi. Lasīt vairāk

 

Pētījumā atklāts: palielinoties spēkrata nobraukumam, pieaug odometra "attīšanas" un bojājumu skaits 8

Nobraukums ir viens no galvenajiem transportlīdzekļa nolietojuma rādītājiem, tādēļ daudzi šoferi uz to paļaujas, pērkot automašīnu. Taču ne vienmēr šis skaitlis ir precīzs - it īpaši vecākiem automobiļiem. Spēkrata kalpošanas mūža gaitā veiktais kilometru skaits tiek fiksēts odometrā. Krāpnieki bieži cenšas manipulēt ar tā datiem, lai maldinātu pircējus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti