Ņemot vērā Konkurences padomes ziņojuma secinājumus, Satiksmes ministrija atgādina, ka 2023.gadā tehniskās kontroles veicējus izvēlēsies publisko iepirkumu reglamentējošos tiesību aktos noteiktajā kārtībā, kā to nosaka spēkā esošie normatīvie akti (2017.gada 30.maijā apstiprinātajiem Ministru kabineta noteikumi Nr.295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa").
Savukārt atbilstoši Pārresoru koordinācijas centra apstiprinātajai CSDD darbības stratēģijai 2018.-2020. vēlākais līdz 2020.gadam, CSDD vairs nesniegs tehniskā stāvokļa kontroles pakalpojumu un veiks tikai uzraudzības funkcijas.
Satiksmes ministrija uzsver, ka šobrīd CSDD darbība transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates jomā nodrošina transporta līdzekļu drošu dalību satiksmē, nodrošinot bojā gājušo skaita samazinājumu (pēdējos gados bojā gājušo skaits samazinājies par 60%), kā arī pakāpenisku pāreju, lai pēc 2020.gada CSDD veiktu tikai uzraudzības funkcijas un lai no 2023.gada tehniskās kontroles veicējus izvēlētos publisko iepirkumu reglamentējošos tiesību aktos noteiktajā kārtībā. Šobrīd visas iesaistītās puses strādā pie juridiskā izvērtējuma un pārejas perioda izstrādes laika posmam no 2020.-2023.gadam.
Satiksmes ministrija norāda, ka Konkurences padomes secinājumos tiek uzsvērts, ka tā uzmanību pievērš tikai konkurences saistītiem aspektiem, taču ziņojumā nav pievērsta uzmanība ne tirgus atvēršanas ietekmei uz valsts budžetu, ne arī jauna kontroles mehānisma ieviešanas praktiskai pusei. Konkurences padome nav ņēmusi vērā Latvijas autoparka tehniskās apskates tirgus atvēršanas ietekmi uz satiksmes drošību.
Satiksmes ministrija aicina izvērtēt Konkurences padomes izmantoto cenu salīdzināšanas metodikas atbilstību pētījuma mērķim, proti, ziņojumā cenas starp dažādu Eiropas valstu pakalpojumiem tiek salīdzinātas, ņemot vērā pirktspēju un pakalpojuma sniegšanas biežumu (jeb periodiskumu). Ministrija uzsver, ka Latvijā ir ceturtā zemākā cena Eiropas Savienībā. Lētāks pakalpojums ir tikai Maltā, Bulgārijā, un Lietuvā. Ministrija vērtē citu valstu pieredzi un aicina ieviest Latvijas apstākļiem atbilstošāko tehniskās kontroles modeli. Nevienā citā Eiropas valstī, izņemot Nīderlandi, servisā netiek veikta tehniskā apskate.
Šobrīd pētījumi liecina, ka CSDD Tehniskās apskates pakalpojumam uzticas 75% autovadītāju, kā arī līdz šim visas ES institūcijas un citas valstis, kas izvērtēja LV tehniskās apskates sistēmu, sniedza atgriezenisko saiti, kā vienu no modernākajām, efektīvākajām un cenas ziņā lētākajām sistēmām ES.
Jāpiebilst, ka 2016.gadā portālā manabalss.lv tika sākti vākt paraksti par to, lai Transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšana tiktu nodota arī sertificētiem servisiem. Divu gadu laikā anonīmā balsojumā ir savāktas 1492 balsis.
Vienreiz savam palīgstrādniekam, lai no laukiem var braukt uz darbu, nopirku lētu auto ar svaigu TA (ko bija izdevis CSDD), kurā nebija neviena divnieka. Katram gadījumam aizvedu pie paziņas laukos uz servisu. Tajā ieteica man šo auto nodot lūžņos, jo ar to braukt ir reāli bīstami. Jautāju, vai varbūt var saremontēt. Paziņa atteicās to darīt. Pēc tam speciāli aizvedu vēlreiz uz CSDD, lai [par papildus maksu] veic tehniskā stāvokļa atkārtotu izvērtējumu. Viņi tad piekrita, ka ar to braukt ir bīstami. Uz jautājumu, kā tad šim auto tika izsniegta TA, viņi nevarēja sniegt saprotamu skaidrojumu. Varēja just, ka viņiem ir vienalga; galvenais ievērot TA procedūru.
Kā saprotu, CSDD TA procedūras viens no būtiskākajiem aspektiem ir pirmajā reizē iedot divniekus, lai noteikti iekasētu maksu par atkārtotu apskati pēc mēneša. Pārējais mazsvarīgi, jo var laiku pa laikam palielīties, kādu peļņu šis SIA ir ieguvis [pildot publisku funkciju, kas ar likumu ir noteikta kā obligāta].
Ko es tev pateikšu? Kamēr brauci no csdd uz pāķiem, pārbaudīt tehnisko stāvokli, sapisi auto...
...
Bet ja godīgi - tu tiešām domā, ka CSDD ir labdarības organizācija, kas par padsmit eiro veic diagnostiku????
Aptuveni tā arī CSDD skaidroja - ka bojājumi radušies laika posmā, kas bija pēc TA veikšanas.
Nē, es nedomāju, ka viņi ir labdarības organizācija. Manas domas ir gluži pretējas - CSDD ir tīrākais bizness. Tikai netaisnīgs bizness, jo nenodrošina, lai uz ceļa būtu drošas automašīnas, kaut arī panāca monopolstāvokli. Taisnīgāk būtu, ja TA veiktu autoservisi, kuri uzreiz arī visu var saremontēt, ko vajag.
TA ir auto tehniskā stāvokļa novērtēšana konkrētajā brīdī. Es pats esmu redzējis, ka ar uzlīmi logā izbraucot no līnijas auto atstāj antifrīzu uz ielas. Un otrs gadījums bija, kad aizbrauca no līnijas ar nobloķētu aizmugurējo riteni. Laikam rocene noķīlēja.
Un tagad iedomājies, ja cilvēks ar tādu auto aizbrauc no autoservisa un viņu uz ceļa CSDD izčakarē - vai tas cilvēks otreiz dosies uz to pašu autoservisu? Nē, viņš dosies uz konkurējošu autoservisu. Rezultātā auto tehniskais stāvoklis uzlabosies, jo būs abpusējs spiediens tieši uz šo apstākli.
Kamēr CSDD ir monopolists, mierīgi tiek pieļautas situācijas, ka ar svaigu TA satiksmē piedalās bīstami auto. Jo monopolsituācijā nav tirgus spiediens uz šo apstākli - paši vērtē tehnisko stāvokli, paši to kontrolē, nevienam neatskaitās.
Tieši par to jau ir šī tēma. Uzskatu Konkurences padomes lēmumu par pilnīgi pamatotu, bet CSDD un Satiksmes ministrijas ieinteresēto amatpersonu (jo viņi paši lielījās ar miljoniem lielu peļņu) paziņojumus par nekorektiem.
Abpusējs tāpēc, ka autoservisi paši, savukārt, ir ieinteresēti ieteikt veikt pēc iespējas vairāk remontus, jo ar to pelna.
Un vienlaikus piesaistīt savam servisam pēc iespējas vairāk klientu, par kuriem konkurē ar citiem.
Lai konkurences apstākļos autoservisa īpašnieks attīstītu savu biznesu, viņam gan godīgas cenas būs jāuztur, gan laba reputācija jāsaglabā (bet viņus stingri kontrolēs, jo CSDD būs vēlme atriebties), gan jāpelna ar savu darbību brīvā tirgū.
Ja kādam vēl aizvien nav saprotamas monopolstāvokļa neesamības jeb brīvā tirgus priekšrocības, atcerieties par to, kāda darba kvalitāte un produktivitāte bija kolhoziem (kas tika izveidoti, ar varu sadzenot zemniekus kopā, kuriem tika atņemtas saimniecības) un valstij piederošajām rūpnīcām, fabrikām. Tāda, ka PSRS tikpat kā viss kļuva tik nekvalitatīvs un deficīts, ka šī impērija sabruka.
Padsmit eu par 15-20 min. jau ir par daudz.Lielākajai daļai cilvēku samaksa 3.50 stundā.Viņu operācijas veikt var uztrenēt jebkuru puišeli dienas laikā.