Satiksmes ministrija uzskata, ka autoparka tehniskās apskates tirgus atvēršana var atstāt iespaidu uz satiksmes drošību 12

 

Foto: Ilustratīvs attēls

Nozare.lv | 20.jūlijs 2018 7:35

Latvijas autoparka tehniskās apskates tirgus atvēršana var atstāt iespaidu uz satiksmes drošību, aģentūru LETA pauda Satiksmes ministrijā, komentējot Konkurences padomes secinājumu, ka valsts nepamatoti liedz privātajiem uzņēmumiem iesaistīties transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles tirgū.

Kā skaidroja SM, KP ziņojuma secinājumos uzsvērts, ka uzmanība vērsta tikai konkurences saistītiem aspektiem, taču ziņojumā nav pievērsta uzmanība ne tirgus atvēršanas ietekmei uz valsts budžetu, ne arī jauna kontroles mehānisma ieviešanas praktiskai pusei.

SM aicina izvērtēt KP izmantoto cenu salīdzināšanas metodikas atbilstību pētījuma mērķim, proti, ziņojumā cenas starp dažādu Eiropas valstu pakalpojumiem salīdzinātas, ņemot vērā pirktspēju un pakalpojuma sniegšanas biežumu jeb periodiskumu. SM uzsvēra, ka Latvijā ir ceturtā zemākā cena Eiropas Savienībā, savukārt lētāks pakalpojums ir tikai Maltā, Bulgārijā, un Lietuvā. SM vērtē citu valstu pieredzi un aicina ieviest Latvijas apstākļiem atbilstošāko tehniskās kontroles modeli. Nevienā citā Eiropas valstī, izņemot Nīderlandi, servisā netiek veikta tehniskā apskate.

Patlaban pētījumu dati liecina, ka Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) tehniskās apskates pakalpojumam uzticas 75% autovadītāju, kā arī līdz šim visas Eiropas Savienības institūcijas un citas valstis, kas vērtēja Latvijas tehniskās apskates sistēmu kā vienu no modernākajām, efektīvākajām un cenas ziņā lētākajām sistēmām Eiropas Savienībā.

SM pārstāvji atzīmēja, ka 2016.gadā portālā "Manabalss.lv" sāka vākt parakstus, lai transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšana tiktu nodota arī sertificētiem servisiem. Divu gadu laikā anonīmā balsojumā savāktas 1492 balsis.

Ņemot vērā, ka no 2023.gada tehniskās kontroles veicējus izvēlēsies konkursā, izsludinot publisko iepirkumu, CSDD pārstāvji aģentūrai LETA sacīja, ka tuvākajā laikā izstrādās kontroles mehānismu, lai pārliecinātos par tehniskās apskates veicēja atbilstošas drošības kvalitātes nodrošināšanu satiksmē.

KP vēstulē SM norāda, ka valsts iestādēm, ieskaitot izpildvaras institūcijām, ir pienākums novērst nacionālo tiesību normu piemērošanu, kuras ir pretrunā ar ES tiesību normām. Vēstulē KP aicina SM ne vēlāk kā līdz šā gada 1.oktobrim izstrādāt nepieciešamo rīcības un pasākumu plānu, lai tiktu pārskatīts SM izstrādātais normatīvais regulējumus attiecībā uz CSDD darbībām, nodrošinot, ka akreditācijas process veicina transportlīdzekļu tehniskās apkopes tirgus atvēršanu konkurencei.

KP arī aicina nodrošināt, ka tiek nodalīta uzraugošā institūcija - CSDD - no akreditētajām sabiedrībām. "CSDD finansiāla atsaiste un neatkarība no transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles veicējiem nodrošinās neitrālu un objektīvu kontroli un akreditāciju, kā arī veicinās konkurenci kopumā," uzskata KP.

Tāpat SM aicināta pārskatīt CSDD un akreditēto sabiedrību savstarpējo līgumu par transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles nodrošināšanu darbības termiņiem. Ministrija arī aicināta izstrādāt rīcības plānu par nepieciešamajiem pasākumiem un grozījumiem normatīvajos aktos, kas neierobežotu transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles veicēju iespējas patstāvīgi noteikt cenas, darbības apjomus vai citus konkurences elementus, tādējādi nodrošinot nepārtrauktu pakalpojumu sniedzēju konkurenci, kas veicinātu konkurences attīstību transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles tirgū sabiedrības interesēs.

KP aicina ministriju nodrošināt, ka Latvijā līdz 2020.gada 1.janvārim tiek pilnvērtīgi ieviesta objektīva un pamatota akreditācijas kārtība jaunu tirgus dalībnieku akreditācijai transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles tirgū, kas nodrošina dažādu tirgus dalībnieku iespēju vienlīdzību.

Kā ziņots, KP ieskatā, auto tehniskās apskates funkcijas būtu jāuztic arī autoservisiem, nevis tikai CSDD. Tāpat KP atzīmē, ka Latvija, nepamatoti ierobežojot tirgus attīstību, draud pārkāpt ES tiesību normas.

Lai novērstu valsts nepamatotu iejaukšanos tehniskā stāvokļa kontroles tirgū, novērstu konkurences ierobežojumus un negatīvo ietekmi uz patērētājiem, KP rosina šo tirgu atvērt brīvai konkurencei. Kā optimālo sistēmu konkrētajam tirgum iestāde piedāvā valstij saglabāt uzņēmumu akreditācijas un uzraudzības funkciju, kamēr pakalpojuma sniegšanu uzticēt privātajam sektoram - servisiem un remontdarbnīcām -, kas vienlaikus varētu gan identificēt un novērst transportlīdzekļa defektus, gan veikt tehnisko kontroli.

KP noliedza pieņēmumus, ka atvērtā tirgū samazinātos ceļu satiksmes drošība. Proti, citu ES dalībvalstu pieredze un ES Tiesas prakse apstiprina, ka drošība uz ceļiem nav atkarīga no tirgus modeļa. Tā ir atkarīga no efektīva valsts uzraudzības mehānisma ieviešanas un uzraudzības.

KP norādīja, ka CSDD piemērotā darbības politika, kas ietverta SM vadlīnijās, ir pretrunā ar ES tiesību normām, un satur līguma par ES darbību pārkāpuma - dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas - pazīmes. Lai Latvija būtu atbilstīga ES tiesību normām un nodrošinātu brīvas un godīgas konkurences apstākļus, KP ir nosūtījusi SM vēstuli ar aicinājumu līdz šā gada 1.oktobrim iesniegt nepieciešamo rīcības un pasākumu plānu. Neizpildes gadījumā KP ir tiesības ierosināt lietu par pārkāpumu CSDD darbībās.

 
Visi komentāri
 
Oskars 20.jūlijs 2018 8:10
15 5 Atbildēt

Anglijā normāla prakse. Latvijā atstāj iespaidu. Labāk stāvēt rindās, tērēt piķi n-tās reizes braucot lai atrādītu sīkumus, ko varētu tur pat tehniskās apskates "garāža" novērst. Anglijā gāju tehnisko, mocim apskatē bija bremžu stends. Vajadzēja salabot 1nu lietu, tur pat saremontēja un uz ielas izbrauca absolūti drošs transporta līdzeklis. Vai CSDD spēj to garantēt? CSDD novecojusi iestāde kurai, vai nu jāaug līdzi vai nu jāatdod savs monopols, tiem kam ir vēlme uzlabot pakalpojuma sniegšanas kvalitāti.

gh 20.jūlijs 2018 9:24
16 3 Atbildēt

kur jūs tās rindas izraujat?

Pēdējos kādus 5 gadus Rīgā vienmēr tieku cauri ar apmēram 30 minūtēm.

Servisos gan nekad neko nevar uzreiz, vienmēr iepriekš jāpierakstās, un kad atbauc uz laiku, kad esi pierakstījies, tad parasti jāgaida 30 minūtes , lai pieķertos pie tava auto. Tad lēnu garu tur kaut ko palauž.

Varu saderēt, ka servisiem apskates veikšana aizņems krietni ilgāku laiku - un līdz ar to arī būs dārgāka. Kurš normāls serviss par apskati ņems zem 40eur, ja šobrīd piekares diagnostika lētajos servisos tāpat maksā ap 20 eur, kļūdu nolasīšana 30eur, bremžu stends 20eur, lampu pārbaude 2-5eur + vēl ir atgāzes. Un tas vēl ir servisos, kur pēc tam jātīra mašīna, jo servisnieks ir pietiekami netīrīgs, lai ar saviem eļļainajiem pirkstiem visu apgrābstītu. Par normāliem servisiem nemaz nerunājot, kur šie visi pakalpojumi ir dārgāki.

Nenoliedzu, ka pārmaiņas/konkurence ir vajadzīgas, bet neuzskatu, ka vienkārši apskates nodošana atsevišķiem servisiem esošo situāciju padarītu labāku.

GB12 20.jūlijs 2018 9:55
1 0 Atbildēt

Pagājušajā nedēļā darba dienas vidū gribēju vienam no saviem auto iziet skati. Pat stāvvietā nebija kur auto nolikt. Rinda bija jau pirms šlakbaumiem. Bet, nu, priekš tā ir iespēja pierakstīties.

Un pareizi jau par tām rindām raksti - pirms kāda laika gribēju veikt pirmsiegādes diagnostiku vienam Jaguāram. Man pateica, ka jāgaida apm. 2 nedēļas.

Cik zinu, Anglija kāreiz apsverot ideju tehnisko apskati nodot valsts pārziņā tieši augstās korupcijas dēļ (kam, protams, nav nekāda sakara ar mūsu bāleliņu straujo izceļošanu uz turieni pēdējo 15 gadu laikā )

Vienīgais pluss, kas varbūt tiešām šajā visā ir - sarunā laiku, atstāj mašīnu, tie visu sataisa, un uzreiz jau iedod skati, un nav vairs jābrauc uz CSDD. Tas ideālā gadījumā... bet - zinot dažu servisu tieksmi pierakstīt neesošus defektus, nepamanīt esošus, plus vairumu mūsu bāleliņu uzskatu, ka tie servisi jau neko nejēdz...

exCSDD 20.jūlijs 2018 16:48
5 0 Atbildēt

Precīzi teikts.

Vienīgais pluss, kad to dara servisā ir tāds, ka uzreiz vari novērst defektu, ja tāds ir, vai arī aidzen auto un atpakaļ saņem ar jaunu TA, tas ir vienīgais pluss.

Viss pārējais būs, kā parasti. Rindas būs (lai gan csdd izmantoju ipakalpjumu un rindās tāpat negaidu, lai gan ir cilvēki kuri protams nav pieraduši to darīt, dīvainākasi ir tas, ka starp šiem cilvēkiem ir ļoti daudz gados jaunu cilvēku, kuri varētu reģistrēties kaut izmantojot viedtālruni, savādāk besī saņemt tos tupos skatienus no šiem cilvēkiem, redz viņi stundu stāv rindā, es iebraucu paņemu papīru un dodos uz TA.

Servisi, protams žuļīsies, bez tā nu neiztik, un dārgāk arī tas protams būs, bet nu CSDD vajag papurināt, ne tādus vien sūdus viņi tur taisa

Esmu tur strādājis iepirkumu nodaļā.

Edis 21.jūlijs 2018 23:56
0 0 Atbildēt

Jaguārus pie dīlera jāremontē ja tie jaunāki pa r 10 gadiem un vecāki par 20! Tiem arī vajadzētu dot tiesības skati piešķirt!

Piekasīgais 20.jūlijs 2018 13:39
4 0 Atbildēt

Sāksim ar to, ka neviens nesaka, ka CSDD ar savu skati ir uzreiz jāpazūd - lai viņi paliek (vismaz sākumā) un konkurē ar privātajiem.

Daudzi ir gatavi maksāt arī vairāk, vieta, darba laiks ir elastīgāks + ja skates un servisa pakalpojumu var apvienot vienā, lai nav dēļ nebūtiskiem defektiem jātērē laiks jāmeklē servis, atkal jābrauc uz vienīgo pieejamo CSDD.... Čakars

Agaga 20.jūlijs 2018 9:24
2 0 Atbildēt

Kāda starpība tagad, kur pasaka, ka tava mašīna ir šrots?

Tedis 20.jūlijs 2018 9:56
15 1 Atbildēt

Vai nevarētu būt tā, ka kāda šīs idejas bīdītāja omes vecākā māsa ir ieguldījusies servisu biznesā ? Un, kā jau pie mums ierasts, tiesības veikt TA iegūs piem. 3 it kā savstarpēji nesaistīti servisu tīkli, kuru īpašnieku radi vai čomi izrādīsies saistīti ar kādu no partijām?

eseris 20.jūlijs 2018 11:12
0 1 Atbildēt

ja tas tā būs (un domāju ka būs) tad man tas nu nemaz nerada izbrīnu.

Tālāk viss pēc scenārija: "Klientam taisnība jo viņš par to maksā".

P.S Es gan ar labu servisu LV neesmu sastapies gan ar jauniem auto (Citroen, Pežo, Reno - to 2 gadi ik pa laikam taisīja un tā arī nodevu tālākpārdošanai nesataisītu) gan ar lietotiem auto.

. 21.jūlijs 2018 11:29
0 3 Atbildēt

Kāpēc lai TA nevarētu tikt vaikta pie dīlera?

Nebūtu jābrauc uz csdd, kur strādā uz dzīvi apvainojies audists, kurš piekasās pie viss neiedomājamākām lietām.

Vito 21.jūlijs 2018 23:35
0 0 Atbildēt

Kaadas mulkiibas rakstiits..arii Anglijaa tehniskaas apskates veic servisi.Veco masiinu vedu uz pavisam parastu servisu,jo tur bija leetaak.Tagad jauno vedu uz diilera servisu,izdeviigaak,jo par velti,ja taisa masiinai servisu.

Edis 21.jūlijs 2018 23:50
0 1 Atbildēt

Englandē gan ir servisos veicama apskate,gan kam ir sertifikāts ,bet pie mūsu visbiežāk nabadzības tādas tiesības vajadzētu dot tikai dīlerservisiem,kur visi biezie tāpat brauc un viņiem 1000 eur ir sīknauda!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 

2,8 sekundes līdz simtam - Mercedes-AMG prezentē 816 Zs jaudīgu kupeju (+ FOTO) 7

Vācijas Mercedes-AMG Šanhajā, Formula-1 sacensību pasākuma laikā nodemonstrējis savu GT saimes flagmani, kupeju Mercedes - AMG GT 63 S E-Performance, kas nodrošināta ar 816 Zs jaudīgu hibrīdiekārtu. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis 2

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti