Valsts kontroles atklāj, ka liela daļa IeM sagādātā tehniskā aprīkojuma ceļu satiksmes drošības uzlabošanai stāv noliktavu plauktos 6

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 18.maijs 2020 13:40

Liela daļa Iekšlietu ministrijas iegādātā tehniskā aprīkojuma ceļu satiksmes drošības uzlabošanai stāv noliktavu plauktos un ļoti iespējams, ka tas nekad netiks izmantots, revīzijā konstatējusi Valsts kontrole.

Laikā no 2017. līdz 2019.gadam no valsts budžeta finansējuma ceļu satiksmes drošības uzlabošanai piešķirti 9,2 miljoni eiro, no kuriem 2019.gadā izlietoti 2,4 miljoni eiro.

Par šo naudu pirkti lāzera skeneri, kompaktās videokameras, rokas videoradari, dažādas kancelejas preces sabiedrību izglītojošiem pasākumiem, iegādāts pat bezpilota lidaparāts, tomēr liela daļa no iepirktajām ierīcēm netiek izmantotas nemaz vai arī nav lietošanas kārtībā. Vienlaikus finansējuma trūkst, piemēram, vidējā ātruma kontroles radaru darbībai un, saskaņā ar publiski pieejamo informāciju, esot apdraudēta arī stacionāro radaru darbība.

Transporta attīstības pamatnostādnēs 2014.-2020.gadam noteikts uzdevums - ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un arī smagi ievainoto skaitu, salīdzinot ar 2010.gadu, samazināt par 50%.

2017.gadā apstiprināts Ceļu satiksmes drošības plāns 2017.-2020.gadam, kurā par vairāku pasākumu realizēšanu atbildība noteikta Iekšlietu ministrijas padotībā esošajām iestādēm, galvenokārt Valsts policijai. Iekšlietu ministrijas padotības iestādes pamatā ir atbildīgas par preventīviem ceļu satiksmes drošības pasākumiem, vienlaikus tām uzticēts īstenot vairākus pasākumus satiksmes dalībnieku izglītošanā un informēšanā.

Plānā paredzētie pasākumi tiek īstenoti no trim finansējuma avotiem: valsts budžeta līdzekļiem, valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" dividendēm un civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšanas (OCTA) finansējuma. Šajā revīzijā Valsts kontrole vērtēja pasākumus, kas tiek īstenoti no valsts budžeta finansējuma un OCTA finansējuma 2019.gadam.

Revīzijā konstatētie fakti, Valsts kontroles vērtējumā, rada neizpratni par dārgu tehnisko ierīču iegādēm un realitāti to izmantošanā. Piemēram, par 513 175 eiro iegādāti pieci 3D lāzera skeneri, kas paredzēti satiksmes negadījumu noformēšanas kvalitātes uzlabošanai. Ikdienā Valsts policija tos izmanto reti, pamatā - smagu ceļu satiksmes negadījumu dokumentēšanā, lai iegūtu papildu pierādījumus. Izrādās, ka 3D skeneru izmantošana ir sarežģīta un, iespējams, nepieciešamas pat īpašas policistu apmācības darbam ar šo ierīci.

No 142 kompaktajām videokamerām, kuras iegādātas par 112 219 eiro un kuras paredzētas piestiprināšanai pie policista apģērba, lai konfliktsituācijās vai kukuļdošanas brīdī veiktu videoierakstu, revīzijas laikā ekspluatācijā bija vien 18 videokameras. Turklāt arī tās vēl ne reizi nebija izmantotas Valsts policijas funkciju izpildē.

Savukārt par 5145 eiro iegādātais bezpilota lidaparāts, kuru izmantojot plānots uzlabot autopārvadājumu kontroli un nodrošināt ceļu satiksmes negadījuma vietas noformēšanu, līdz 2020.gada martam izmēģināts tikai testa režīmā. Valsts policijas funkciju izpildei tas nav izmantots ne reizi, jo tā lidošanu virs autoceļiem nepieļauj normatīvais regulējums.

2018.gadā par 387 560 eiro iegādātajiem 40 rokas videoradariem 2019.gada 13.decembrī beidzies verifikācijas sertifikāta derīguma termiņš. Vienā no Valsts policijas kārtības struktūrvienībām, ko revīzijas laikā apmeklēja revidenti, atklājās, ka rokas videoradars izmantots tikai testa režīmā, bet Valsts policijas funkciju izpildē nav lietots ne reizi.

Ik gadu vairāk nekā 200 000 eiro Iekšlietu ministrijas padotības iestādes izlieto dažādu izglītojošiem un informatīviem pasākumiem domātu preču iegādei, tai skaitā pildspalvām, krāsainajiem zīmuļiem, aplikāciju papīram, izglītojošām spēlēm, krāsojamajām grāmatām, autostāvvietas pulksteņiem, gaismu atstarojošiem priekšmetiem, gaisa atsvaidzinātājiem, no kuriem daļa gulst noliktavu plauktos.

Šādu preču krājumu papildināšanai izlietoti un vēl plānots izlietot no OCTA finansējuma 2019. un 2020.gadā papildus piešķirtos 243 000 eiro.

Valsts kontroles vērtējumā, iedzīvotāju izglītošana un informēšana, neapšaubāmi, ir svarīgs ceļu satiksmes drošības veicināšanas pasākums, tomēr turpmāk, gatavojot priekšlikumus dažādu pasākumu iekļaušanai Ceļu satiksmes drošības plānā, rūpīgi jāapsver nepieciešamība minētās preces iegādāties līdzšinējos apjomos.

Valsts kontrole Iekšlietu ministriju aicina vērtēt, vai no OCTA finansējuma sabiedrības izglītošanai un informēšanai ir nepieciešams novirzīt tik lielu finansējuma daļu tieši šim uzdevumam, ja citiem ceļu satiksmes uzraudzības pasākumiem finansējuma nepietiek.

Publiski pieejamā informācija liecina, ka finansējuma trūkuma dēļ kopš 2019.gada 1.oktobra netiek turpināta vidējā ātruma kontroles radaru darbība, kas iepriekš atzīta par veiksmīgu pilotprojektu. Gan Valsts policijas, gan Iekšlietu ministrijas vadība vairākkārt ir publiski sniegusi informāciju, ka finansējuma trūkuma dēļ apdraudēta arī stacionāro radaru darbība.

"Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar citām par satiksmes drošību atbildīgajām institūcijām ir jāpārskata un nepieciešamības gadījumā jāmaina principi, pēc kādiem tiek izvērtēti ceļu satiksmes drošības pasākumi un to prioritāte. Tāpat ministrijai būtu jālemj, vai piešķirtais, bet ilglaicīgi neizlietotais izglītošanas pasākumu finansējums nav daudz vairāk nepieciešams citu, daudz svarīgāku pasākumu finansēšanai," atzīst valsts kontroliere Elita Krūmiņa.

Valsts kontrole revīzijā atklāja, ka arī citām institūcijām - Ceļu satiksmes drošības direkcijai, Latvijas Valsts ceļiem, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, Autotransporta direkcijai, Latvijas Automoto biedrībai, Izglītības un zinātnes ministrijai, Satiksmes ministrijai, kuras ir iesaistītas ceļu satiksmes drošības pasākumu izpildē, no OCTA finansējuma dažādu iedzīvotājus izglītojošu un informējošu kampaņu organizēšanai laikā no 2017. līdz 2020.gadam ir piešķirti 2,44 miljoni eiro, kas ir divas reizes lielāks finansējums, nekā šim mērķim minētajām iestādēm bija paredzēts piešķirt.

 
6 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
tā lūk/vot tā 18.maijs 2020 14:14
9 0 Atbildēt

Gribējām, kā labāk sanāca kā vienmēr. Iepirkts ir, otkats ir, izrādās nav apmācītu oprātoru, vai kā ar dronu, nemaz nav atļauts lidot. Interesanti, kāpēc saprātīgi privātuzņēmēji šādus bezjēdzīgus naudas ieguldijumus neveic. Uzminējāt, jo tā nav kolhoza nauda, bet viņu pašu nopelnīta.

Kanibaals 18.maijs 2020 22:06
3 0 Atbildēt

3d skeneri? Galīgi saspiedušies, kā uz poliču Windows 98 ar 120mb disku gribēja tos GB datus apstrādāt.

gunbox 19.maijs 2020 10:05
2 0 Atbildēt

Jāsāk ar citu jautājumu - vai vismaz viens no valsts iepirkumiem kaut vienu reizi pēdējos 15 gados ir bijis pārdomāts un tieši mērķim paredzēts, nevis kādam izdevīgs kabatai? Un ja atradīsies vismaz viens, tad jautājums, kurš muļķis ir šo organizējis? Un ja šis muļķis vairs nestrādā valsts sektorā, tad mēs tagad zinām, kāpēc.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti