Valsts kontroles atklāj, ka liela daļa IeM sagādātā tehniskā aprīkojuma ceļu satiksmes drošības uzlabošanai stāv noliktavu plauktos 6

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 18.maijs 2020 13:40

Liela daļa Iekšlietu ministrijas iegādātā tehniskā aprīkojuma ceļu satiksmes drošības uzlabošanai stāv noliktavu plauktos un ļoti iespējams, ka tas nekad netiks izmantots, revīzijā konstatējusi Valsts kontrole.

Laikā no 2017. līdz 2019.gadam no valsts budžeta finansējuma ceļu satiksmes drošības uzlabošanai piešķirti 9,2 miljoni eiro, no kuriem 2019.gadā izlietoti 2,4 miljoni eiro.

Par šo naudu pirkti lāzera skeneri, kompaktās videokameras, rokas videoradari, dažādas kancelejas preces sabiedrību izglītojošiem pasākumiem, iegādāts pat bezpilota lidaparāts, tomēr liela daļa no iepirktajām ierīcēm netiek izmantotas nemaz vai arī nav lietošanas kārtībā. Vienlaikus finansējuma trūkst, piemēram, vidējā ātruma kontroles radaru darbībai un, saskaņā ar publiski pieejamo informāciju, esot apdraudēta arī stacionāro radaru darbība.

Transporta attīstības pamatnostādnēs 2014.-2020.gadam noteikts uzdevums - ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un arī smagi ievainoto skaitu, salīdzinot ar 2010.gadu, samazināt par 50%.

2017.gadā apstiprināts Ceļu satiksmes drošības plāns 2017.-2020.gadam, kurā par vairāku pasākumu realizēšanu atbildība noteikta Iekšlietu ministrijas padotībā esošajām iestādēm, galvenokārt Valsts policijai. Iekšlietu ministrijas padotības iestādes pamatā ir atbildīgas par preventīviem ceļu satiksmes drošības pasākumiem, vienlaikus tām uzticēts īstenot vairākus pasākumus satiksmes dalībnieku izglītošanā un informēšanā.

Plānā paredzētie pasākumi tiek īstenoti no trim finansējuma avotiem: valsts budžeta līdzekļiem, valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" dividendēm un civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšanas (OCTA) finansējuma. Šajā revīzijā Valsts kontrole vērtēja pasākumus, kas tiek īstenoti no valsts budžeta finansējuma un OCTA finansējuma 2019.gadam.

Revīzijā konstatētie fakti, Valsts kontroles vērtējumā, rada neizpratni par dārgu tehnisko ierīču iegādēm un realitāti to izmantošanā. Piemēram, par 513 175 eiro iegādāti pieci 3D lāzera skeneri, kas paredzēti satiksmes negadījumu noformēšanas kvalitātes uzlabošanai. Ikdienā Valsts policija tos izmanto reti, pamatā - smagu ceļu satiksmes negadījumu dokumentēšanā, lai iegūtu papildu pierādījumus. Izrādās, ka 3D skeneru izmantošana ir sarežģīta un, iespējams, nepieciešamas pat īpašas policistu apmācības darbam ar šo ierīci.

No 142 kompaktajām videokamerām, kuras iegādātas par 112 219 eiro un kuras paredzētas piestiprināšanai pie policista apģērba, lai konfliktsituācijās vai kukuļdošanas brīdī veiktu videoierakstu, revīzijas laikā ekspluatācijā bija vien 18 videokameras. Turklāt arī tās vēl ne reizi nebija izmantotas Valsts policijas funkciju izpildē.

Savukārt par 5145 eiro iegādātais bezpilota lidaparāts, kuru izmantojot plānots uzlabot autopārvadājumu kontroli un nodrošināt ceļu satiksmes negadījuma vietas noformēšanu, līdz 2020.gada martam izmēģināts tikai testa režīmā. Valsts policijas funkciju izpildei tas nav izmantots ne reizi, jo tā lidošanu virs autoceļiem nepieļauj normatīvais regulējums.

2018.gadā par 387 560 eiro iegādātajiem 40 rokas videoradariem 2019.gada 13.decembrī beidzies verifikācijas sertifikāta derīguma termiņš. Vienā no Valsts policijas kārtības struktūrvienībām, ko revīzijas laikā apmeklēja revidenti, atklājās, ka rokas videoradars izmantots tikai testa režīmā, bet Valsts policijas funkciju izpildē nav lietots ne reizi.

Ik gadu vairāk nekā 200 000 eiro Iekšlietu ministrijas padotības iestādes izlieto dažādu izglītojošiem un informatīviem pasākumiem domātu preču iegādei, tai skaitā pildspalvām, krāsainajiem zīmuļiem, aplikāciju papīram, izglītojošām spēlēm, krāsojamajām grāmatām, autostāvvietas pulksteņiem, gaismu atstarojošiem priekšmetiem, gaisa atsvaidzinātājiem, no kuriem daļa gulst noliktavu plauktos.

Šādu preču krājumu papildināšanai izlietoti un vēl plānots izlietot no OCTA finansējuma 2019. un 2020.gadā papildus piešķirtos 243 000 eiro.

Valsts kontroles vērtējumā, iedzīvotāju izglītošana un informēšana, neapšaubāmi, ir svarīgs ceļu satiksmes drošības veicināšanas pasākums, tomēr turpmāk, gatavojot priekšlikumus dažādu pasākumu iekļaušanai Ceļu satiksmes drošības plānā, rūpīgi jāapsver nepieciešamība minētās preces iegādāties līdzšinējos apjomos.

Valsts kontrole Iekšlietu ministriju aicina vērtēt, vai no OCTA finansējuma sabiedrības izglītošanai un informēšanai ir nepieciešams novirzīt tik lielu finansējuma daļu tieši šim uzdevumam, ja citiem ceļu satiksmes uzraudzības pasākumiem finansējuma nepietiek.

Publiski pieejamā informācija liecina, ka finansējuma trūkuma dēļ kopš 2019.gada 1.oktobra netiek turpināta vidējā ātruma kontroles radaru darbība, kas iepriekš atzīta par veiksmīgu pilotprojektu. Gan Valsts policijas, gan Iekšlietu ministrijas vadība vairākkārt ir publiski sniegusi informāciju, ka finansējuma trūkuma dēļ apdraudēta arī stacionāro radaru darbība.

"Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar citām par satiksmes drošību atbildīgajām institūcijām ir jāpārskata un nepieciešamības gadījumā jāmaina principi, pēc kādiem tiek izvērtēti ceļu satiksmes drošības pasākumi un to prioritāte. Tāpat ministrijai būtu jālemj, vai piešķirtais, bet ilglaicīgi neizlietotais izglītošanas pasākumu finansējums nav daudz vairāk nepieciešams citu, daudz svarīgāku pasākumu finansēšanai," atzīst valsts kontroliere Elita Krūmiņa.

Valsts kontrole revīzijā atklāja, ka arī citām institūcijām - Ceļu satiksmes drošības direkcijai, Latvijas Valsts ceļiem, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, Autotransporta direkcijai, Latvijas Automoto biedrībai, Izglītības un zinātnes ministrijai, Satiksmes ministrijai, kuras ir iesaistītas ceļu satiksmes drošības pasākumu izpildē, no OCTA finansējuma dažādu iedzīvotājus izglītojošu un informējošu kampaņu organizēšanai laikā no 2017. līdz 2020.gadam ir piešķirti 2,44 miljoni eiro, kas ir divas reizes lielāks finansējums, nekā šim mērķim minētajām iestādēm bija paredzēts piešķirt.

 
Visi komentāri
 
Freijers 18.maijs 2020 13:59
0 3 Atbildēt

šis būtu tas gadījums, kad tas nav nekas slikts !

tā lūk/vot tā 18.maijs 2020 14:14
9 0 Atbildēt

Gribējām, kā labāk sanāca kā vienmēr. Iepirkts ir, otkats ir, izrādās nav apmācītu oprātoru, vai kā ar dronu, nemaz nav atļauts lidot. Interesanti, kāpēc saprātīgi privātuzņēmēji šādus bezjēdzīgus naudas ieguldijumus neveic. Uzminējāt, jo tā nav kolhoza nauda, bet viņu pašu nopelnīta.

Kanibaals 18.maijs 2020 22:12
0 0 Atbildēt

Uz VP tas dronu likums nemaz neattiecas -

2.10. valsts bezpilota gaisa kuģis – bezpilota gaisa kuģis, kuru izmanto valsts iestāde vai cita valsts institūcija ārkārtas un neatliekamu uzdevumu, kā arī operatīvo darbību izpildei

71. Valsts bezpilota gaisa kuģa lidojuma laikā var neievērot šo noteikumu prasības, ciktāl to paredz attiecīgo jomu regulējošās speciālās tiesību normas. Šajā gadījumā bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam ir pienākums nodrošināt ar šiem noteikumiem salīdzināmu lidojuma drošuma un drošības līmeni.

gunbox 18.maijs 2020 15:56
1 0 Atbildēt

5tk.€ - faktiska nozagšana no valsts kases, jo tiešā mērķī zināma tā neatbilstība. Tātad ko ar parastu mirstīgo dara, ja viņš nozog kādam 5tk.? Administratīvais sods? LV likumdošana neparedz iesēdināt ik vienu, kurš pie šī darījuma ir līdzdarbojies, bet vajadzētu tā pa krupnomu profilakses nolūkos, tā paņemt un iesētupināt šo grupiņu uz kādiem 10 gadiem bez amnestijas un labas uzvedības blatiņiem. Jebkura rezultātu nesoša sankcija ir vairāk vērta, nekā tās rezultātā tiek iztērēts. Nākošie pie valsts kases līdošie gliemji padomātu. Bet šobrīd - zogam visi, jo LV likumdošana paredz tikai pakratīt pirkstu.

Kanibaals 18.maijs 2020 22:06
3 0 Atbildēt

3d skeneri? Galīgi saspiedušies, kā uz poliču Windows 98 ar 120mb disku gribēja tos GB datus apstrādāt.

gunbox 19.maijs 2020 10:05
2 0 Atbildēt

Jāsāk ar citu jautājumu - vai vismaz viens no valsts iepirkumiem kaut vienu reizi pēdējos 15 gados ir bijis pārdomāts un tieši mērķim paredzēts, nevis kādam izdevīgs kabatai? Un ja atradīsies vismaz viens, tad jautājums, kurš muļķis ir šo organizējis? Un ja šis muļķis vairs nestrādā valsts sektorā, tad mēs tagad zinām, kāpēc.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

"Zaļais" vēl negarantē, ka viss būs labi (+ VIDEO) 8

Video autors iebrauc krustojumā pie luksofora zaļā signāla un saduras ar Volvo, kura vadītājs aizšķērso ceļu, griežoties pa kreisi. Lasīt vairāk

 

Sestdien, 27.aprīlī, Rīgā ar motociklu parādi atklās motosezonu. 2

27.aprīlī pie t/c „Mols” Krasta iela 46. sākot no plkst. 10.00 pulcēsies ap Latvijas motobraucēji, lai kopīgi atklātu ikgadējo motosezonu. Pulcēšanās laiks no plkst. 10.00-12.59. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 16

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

X stundai nav gatavi: Aizsardzības industrijas pārstāvji pārmet valstij nepietiekamo finansējumu inovācijām un pasūtījumu trūkumu 3

Aizsardzības industrijas pārstāvji šodien Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē pauda kritisku nostāju par nepietiekamo valsts finansējumu jomas inovācijām, atbilstošu pasūtījumu trūkumu un birokrātiskiem novecojuša normatīvā regulējuma radītajiem šķēršļiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti