Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) vēlētos redzēt stabilāku autoceļu finansēšanas modeli, trešdien sarunā ar Satiksmes ministriju (SM) norādīja LPS pārstāvji.
Sarunā LPS atzīmēja, ka pašreizējā ceļu finansēšanas un ceļu vadības metode ir novecojusi, tādēļ būtu nepieciešams veidot jaunu finansēšanas un vadības modeli, vēlams izveidojot darba grupu ar jaunajām pašvaldībām.
Pašvaldību pārstāvji skaidroja, ka pašlaik spēkā esošais modelis, kas paredz daudz ceļu būvniecības darbus nav būvēts ilgtspējā, jo pārsvarā projektiem atvēlētie līdzekļi paredzēti no Eiropas Savienības (ES), tostarp Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma jeb ES Atveseļošanas fonda, finansējuma, kas paredzēts vienreizējs.
Puses pārrunāja arī finansējumu autoceļiem valsts vidēja termiņa budžetā un nepieciešamību no nākamā gada mainīt valsts budžeta mērķdotācijas sadales kārtību pēc jauno pašvaldību izveidošanas. "Līdz šim piemērotais mērķdotācijas sadales mehānisms ir novecojis un neatbilst ne reģionu ekonomiskajai aktivitātei, ne satiksmesintensitātei, ne iedzīvotāju vajadzībām. Tomēr pārejai uz jaunu sadales kārtību jābūt pietiekami izlīdzinātai," sarunas dalībniekiem skaidroja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
Sanāksmes dalībnieki bija vienisprātis, ka Latvijas izvirzīto mērķu sasniegšanai Eiropas zaļajā kursā ir nepieciešams apjomīgs finansējums, kas pašlaik ir nepietiekams. Transporta sektorā, izmantojot Eiropas fondu finansējumu, ir sākta sabiedriskā transporta zaļināšana, tāpat notiek dzelzceļa kā satiksmes mugurkaula stiprināšana gan pasažieru pārvadājumos, gan attīstot iekšzemes kravu pārvadājumus. Tomēr jāveicina starpinstitūciju sadarbība, iesaistot visas par klimata mērķu sasniegšanu atbildīgās ministrijas, lai rastu efektīvākos un piemērotākos risinājumu transporta negatīvās ietekmes uz vidi mazināšanai.
Runājot par sabiedriskā transporta pakalpojumiem Rīgā un Pierīgā, satiksmes ministrs atgādināja, ka ES Atveseļošanas fonda projektos paredzēts risināt ne tikai infrastruktūras attīstības un transportlīdzekļu nomaiņas jautājumi, bet tiks mainīta visa Rīgas aglomerācijas transporta sistēma.
Sarunas laikā ministrijas un LPS pārstāvji vienojās, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai 2021.gadā papildus būs nepieciešami 32,87 miljoni eiro. Tomēr SM pārstāvji bilda, ka pastāv pietiekami liela varbūtība, ka finansējuma apjoms Covid-19 seku dēļ būs jāpalielina. SM jau ir iesniegusi valdībā finanšu pieprasījumu par 13,3 miljoniem eiro iepriekšējā gada norēķiniem un Covid-19 ietekmes seku mazināšanai šā gada pirmajā pusgadā.
Tāpat notikušajā sarunā Autotransporta direkcija sanāksmes dalībniekus informēja par sabiedriskā transporta pakalpojumu iepirkuma gaitu turpmākajiem desmit gadiem. Sanāksmes dalībnieki pārrunāja arī pašvaldību iesaistes iespējas sabiedriskā transporta līdzfinansēšanā. Puses arī vienojās turpināt darbu pie skolēnu pārvadājumu maršrutu izvērtēšanas, sadarbojoties pašvaldībām, plānošanas reģioniem un Autotransporta direkcijai, kā arī Sabiedriskā transporta padomei.