Komisija atbalsta ieceri palielināt transportlīdzekļu vecumu, uz kuriem attiecināt atsavināšanas aizlieguma reģistrēšanu - iAuto

Komisija atbalsta ieceri palielināt transportlīdzekļu vecumu, uz kuriem attiecināt atsavināšanas aizlieguma reģistrēšanu 1

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 1.aprīlis 2025 18:01

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē otrdien deputāti atbalstīja Saeimā otrajā lasījumā virzīt grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz palielināt transportlīdzekļu vecumu no pieciem līdz desmit gadiem, uz kuriem attiecināt atsavināšanas aizlieguma reģistrēšanu fiziskās un juridiskās personas īpašumā esoša transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas gadījumā.

Finanšu ministra padomniece Sanda Liepiņa sēdē informēja, ka patlaban attiecībā uz juridiskām personām, kas pirmo reizi reģistrē transportlīdzekļus, kuru vecums ir līdz pieciem gadiem, piemēro atsavināšanas liegumu uz 15 dienām, savukārt fiziskām personām - 30 dienas.

CSDD dati liecina, ka 2023.gadā bija reģistrēti 22 638 juridisko personu īpašumā esoši transportlīdzekļi līdz piecu gadu vecumam, kam reģistrēts atsavināšanas liegums. Tostarp 7064 gadījumos tika veikts padziļināts risku izvērtējums un sākti nodokļu administrēšanas pasākumi, savukārt 112 gadījumos tika pagarināts atsavināšanas aizliegums.

Savukārt fizisko personu īpašumā 2023.gadā bija reģistrēti 4627 transportlīdzekļi, kam reģistrēts liegums, tostarp 1171 gadījumā tika veikts padziļināts risku izvērtējums, bet 251 gadījumā - atsavināšanas liegums tika pagarināts. Attiecīgi Finanšu ministrija (FM) uzskata, ka tas rada vairākus riskus.

Viņa skaidroja, ka "A" reitinga nodokļu maksātājiem atsavināšanas lieguma noņemšanai nevajag iesniegt iesniegumu un Valsts ieņēmumu dienests (VID) noņem liegumu divu darba dienu laikā, savukārt pārējie nodokļu maksātāji iesniedz lūgumu VID noņemt liegumu kopā ar transportlīdzekļa iegādes dokumentiem. Ja VID nekonstatē nodokļu nomaksas riskus, liegums tiek noņemts divu līdz trīs dienu laikā.

FM pārstāve norādīja, ka iepriekš bija izteikts priekšlikums nelikt liegumu A reitinga nodokļu maksātājiem, tomēr VID ir izvērtējis, ka tas būtu dārgs risinājums, jo jebkuras izmaiņas CSDD sistēmā ir ārpakalpojums, tostarp būtu jāveic iepirkums, kas ir laikietilpīgs process. Viņa minēja, ka nodokļu maksātāju reitings mainās reizi ceturksnī, tādēļ sistēmā var neatpazīt jaunos "A" reitinga nodokļu maksātājus.

Sēdes noslēgumā komisijas vadītājs Kaspars Briškens (P) norādīja, ka patlaban otrajā lasījumā tiek virzīti attiecīgi grozījumi par transportlīdzekļa vecuma palielināšanu, savukārt trešajā lasījumā būs iespējams vēl papildināt likumprojektu ar priekšlikumiem.

Jau ziņots, ka šogad 14.janvārī valdība atbalstīja FM sagatavotos grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz palielināt transportlīdzekļu vecumu, uz kuriem attiecināt atsavināšanas aizlieguma reģistrēšanu fiziskās un juridiskās personas īpašumā esoša transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas gadījumā.

Šobrīd spēkā esošais Ceļu satiksmes likuma regulējums nosaka atsavināšanas aizlieguma reģistrēšanu fiziskās un juridiskās personas īpašumā esoša transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas gadījumā, kuru izlaiduma gads ir kārtējais gads vai pieci iepriekšējie gadi un kura kategorija ir M1 (tai skaitā M1G) vai N1 (tai skaitā N1G), un kurš iegādāts citā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstī un tiek pirmoreiz reģistrēts Latvijā vai kurš pēc tā pirmās reģistrācijas Latvijā atkārtoti iegādāts citā ES dalībvalstī un tiek atkārtoti reģistrēts Latvijā.

Saskaņā ar VID sniegto informāciju transportlīdzekļiem, kuru vecums ir lielāks par pieciem gadiem un to vērtība ir augsta, ir konstatējami dažādi nodokļu nomaksas riski.

Viens no izplatītiem riskiem ir saistāms ar neskaidras izcelsmes naudas līdzekļu izmantošanu transportlīdzekļu iegādei, norāda VID. Lieguma piemērošana transportlīdzeklim un tas, ka nodokļu maksātājam būs jāspēj pierādīt naudas līdzekļu izcelsmi (ja dati nesakritīs ar VID rīcībā esošo informāciju), veicinās nodokļu maksātāju ienākumu labprātīgu deklarēšanu un iedzīvotāju ienākuma nodokļa nomaksu valsts budžetā, skaidro FM.

Otrs izplatīts nodokļu nomaksas risks ir saistīts tieši ar transportlīdzekļu tirdzniecības uzņēmumiem, kas izvairās no pievienotās vērtības nodokļa (PVN) nomaksas, piemēram, nedeklarē darījumu. Lieguma piemērošana un papildus apstākļu noskaidrošana (ja tāda būs nepieciešama), veicinās transportlīdzekļu tirdzniecības uzņēmumus uzrādīt visu apgrozījumu un papildus deklarēt un nomaksāt PVN, norāda FM.

Transportlīdzekļu tirdzniecības nozarē ir konstatējami arī citi nodokļu nomaksas riski. VID identificē ēnu ekonomikā darbojošās gan fiziskas, gan juridiskas personas, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu pārpirkšanu un izvairās no nodokļu nomaksas.

Spēkā esošais Ceļu satiksmes likuma regulējums attiecas uz atsavināšanas aizlieguma reģistrēšanu transportlīdzekļiem, kuru izlaiduma gads ir kārtējais gads vai pieci iepriekšējie gadi. Savukārt, ja saistībā ar transportlīdzekļu iegādi, kuru izlaiduma gads ir seši vai vairāki iepriekšējie gadi, VID konstatē nodokļu nomaksas riskus, tad veic kontroles pasākumus. Kontroles pasākumus veic arī gadījumos, ja ir piemērots transportlīdzekļa atsavināšanas liegums un ir apstiprinājies nodokļu nomaksas risks, un nodokļu maksātājs atsakās labot deklarāciju un nomaksāt nodokli. Šādā gadījumā ir nepieciešams veikt kontroles pasākumu konkrētam nodokļu maksātājam un noteikt valsts budžetā maksājamo nodokli.

Ar likumprojektu paredzēts grozīt Ceļu satiksmes likumu, nosakot, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija informāciju par reģistrēto transportlīdzekli elektroniski nodod VID un vienlaikus ar transportlīdzekļa reģistrāciju reģistrē atsavināšanas aizliegumu transportlīdzeklim, kura izlaiduma gads ir kārtējais gads vai desmit iepriekšējie gadi.

Paredzēts, ka turpmāk fiziskas personas, kuras reģistrēs transportlīdzekli, kura izlaiduma gads ir kārtējais gads vai 10 iepriekšējie gadi un kura kategorija ir M1 (tai skaitā M1G) vai N1 (tai skaitā N1G), un kurš iegādāts citā ES dalībvalstī un tiek pirmoreiz reģistrēts Latvijā vai kurš pēc tā pirmās reģistrācijas Latvijā atkārtoti iegādāts citā ES dalībvalstī un tiek atkārtoti reģistrēts Latvijā, attiecīgi attieksies atsavināšanas aizliegums uz 30 dienām.

Savukārt juridiskas personas, kuras reģistrēs transportlīdzekli, kura izlaiduma gads ir kārtējais gads vai 10 iepriekšējie gadi un kura kategorija ir M1 (tai skaitā M1G) vai N1 (tai skaitā N1G), un kurš iegādāts citā ES dalībvalstī un tiek pirmoreiz reģistrēts Latvijā vai kurš pēc tā pirmās reģistrācijas Latvijā atkārtoti iegādāts citā ES dalībvalstī un tiek atkārtoti reģistrēts Latvijā, attiecīgi attieksies atsavināšanas aizliegums uz 15 dienām.

 
1 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
topinamburs 2.aprīlis 2025 10:42
1 0 Atbildēt

Nulādētā birokrātiskā valoda. "attiecināt tsavināšanas aizlieguma reģistrēšanu fiziskās un juridiskās personas īpašumā esoša transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas gadījumā" - tas ir aizliegt pārdot, kamēr nav skaidrs, vai no darījuma ir nomaksāti nodokļi?

 
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Analogu nav – Krievijā zīmīgā datumā uzsāk jaunās Lada Niva Sport pārdošanu (+ FOTO) 7

AvtoVAZ uzsācis jaunā modeļa Lada Niva Sport pārdošanu. Ar 122 Zs motou apgādātajam sportiskajam modelim nav konkurentu savā segmentā, apgalvo rūpncas vadība. Lasīt vairāk

 

Aprites ekonomika: Audi nodrošina stratēģisku un ekonomiski izdevīgu pārstrādātu izejmateriālu piegādi 1

Audi sasniedzis vēsturisku brīdi un turpina attīstīt aprites ekonomikas stratēģiju autobūves nozarē. Uzņēmums vēlas palielināt otrreizējo materiālu izmantošanas intensitāti automobiļu ražošanā gadījumos, kad tas ir tehniski iespējams, kā arī ekoloģiski un ekonomiski pamatoti. Mērķis – arvien vairāk izmantot izejmateriālus jauniem nolūkiem, kad to sākotnējais kalpošanas laiks ir beidzies. Lasīt vairāk

 

Zaļi arī bez elektromobiļiem. No dīzeļa uz lādējamo hibrīdu. (+ VIDEO) 9

Lādējamie jeb spraudņa hibrīdi kļuvuši par pieejamu pārejas metodi no iekšdedzes automašīnām uz elektromobiļiem, kā arī atrisina obligātos autoparka zaļināšas uzdevumus. Tā tas ir arī vācu uzņēmumā Jungheinrich Lift Truck, kur pirms diviem gadiem pieņemts lēmums pāriet uz elektriskiem auto vai vismaz hibrīdiem. Lasīt vairāk

 

Kundziņsalas pārvadam uzbīda laiduma konstrukcijas; projekts kavēsies (+ VIDEO) 7

Savienots satiksmes pārvads, kas nodrošinās jaunu ceļu, kā no Sarkandaugavas nokļūt Kundziņsalā. Tas atbrīvos daļu Sarkandaugavas ielu no intensīvās kravas auto plūsmas. Pārvads ir noslēguma posms Austrumu maģistrālei jeb Rīgas centra apvedceļam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti