Līgumsods autostāvvietās: instruments kārtībai, nevis sodīšanai - iAuto

Līgumsods autostāvvietās: instruments kārtībai, nevis sodīšanai 11

 

Foto: Publicitātes attēls

1.decembris 2025 11:41

Publiskajā telpā nereti redzam diskusijas par autovadītājiem piešķirtajiem sodiem par maksas autostāvvietu nekorektu izmantošanu. Pārsvarā šos līgumsodus uztver kā netaisnību, operatora iegribu un visatļautību.

Vai operatora galvenais mērķis ir iekasēt pēc iespējas vairāk soda naudas principa pēc? Vai varbūt līgumsods ir galējais līdzeklis, ar kura palīdzību nodrošināt godīgus spēles noteikumus ikvienam stāvvietas lietotājam?

Primāri jāuzsver, ka autostāvvietu operatori paši neizvēlas vietas, ko pārvaldīt, bet gan dara to zemes īpašnieka uzdevumā, piemēram, nodrošināt, lai pie poliklīnikas vai lielveikala apmeklētājiem vienmēr būtu vieta (un šādās vietās stāvēšana gandrīz vienmēr uz noteiktu laiku ir bez maksas), izveidot invalīdu stāvvietas vai vienkārši sakārtot esošu laukumu.

Mūsu kā operatoru uzdevums šajā ķēdē ir izpildīt īpašnieka uzstādījumus un nodrošināt kārtību. Lai to paveiktu, mēs izstrādājam autostāvvietu noteikumus, saskaņojam tos ar zemes īpašnieku un pašvaldību un tikai tad gādājam par to ievērošanu. Ja šie noteikumi netiek ievēroti, cieš ne tik daudz autostāvvietas operators, cik pārējie autovadītāji. Var teikt, ka mūs uzaicina, lai mēs nodrošinātu ērtu un pieejamu stāvvietu pašiem apmeklētājiem.

Iedomāsimies situāciju, kad kāds aizņem vietu stāvvietā ilgāk nekā paredzēts, neapmaksā stāvēšanu vai apzināti ignorē noteikumus. Viņš rada reālas neērtības kādam citam: nokavētu vizīti pie ārsta, atteikšanos no teātra apmeklējuma vai papildu riņķošanu pilsētas centrā, jo brīvu vietu vienkārši nav. Šādā gadījumā līgumsoda piemērošana nodrošina, ka ierobežots resurss – autostāvvieta – tiek izmantots godīgi.

Cita situācija – Jūs novietojat savu auto maksas stāvvietā, dodaties uz tikšanos, bet atgriežoties vairs netiekat savā auto, jo blakus kāds ir novietojis auto, neievērojot horizontālo marķējumu vai tautas valodā – baltās līnijas, tā, ka Jūsu auto durvis atvērt nav iespējams. Ar diezgan drošu pārliecību varu teikt, ka arī Jums pašam gribētos sodīt blakus esošā auto vadītāju.

Tieši tāpēc ar laipniem aicinājumiem vien nepietiek. Vairāk nekā puse mūsu pērn aptaujāto autovadītāju uzskata, ka noteikumu esamība nenodrošina sakārtotu un pieejamu vidi automašīnu novietošanai, jo ne visi cilvēki godprātīgi ievēro noteikumus*. Lai šo sistēmu sakārtotu un autostāvvietas funkcionētu kā paredzēts, nākas izmantot stingrākas metodes, un līgumsods ir viens no instrumentiem, kas palīdz novērst situācijas, kas pilsētvidē rada haosu.

Līgumsoda apmērs nav izvēlēts nejauši. Tam jābūt pietiekami atturošam, lai noteikumi tiktu ievēroti, bet vienlaikus samērīgam un sabiedrībai pieņemamam. Nozares pieredze rāda, ka 35 eiro nodrošina šo līdzsvaru – tas ir pietiekams, lai novērstu atkārtotus pārkāpumus, bet būtiski zemāks nekā daudzās Eiropas valstīs, kur līgumsodi sasniedz 50–100 eiro.

Protams, dzīvē gadās dažādas situācijas. Tāpēc autostāvvietu operatori, 2025. gada novembrī parakstot labās prakses memorandu ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru (PTAC), ir apņēmušies autostāvvietu noteikumus pielāgot katrai stāvvietai – tās izmēram, konfigurācijai un atrašanās vietai – un nodrošināt, ka tiek dots pietiekami daudz laika, lai vadītāji iepazītos ar stāvvietas noteikumiem, reģistrētu auto, lai saņemtu bezmaksas stāvēšanas laiku un varētu korekti veikt maksājumus. Cilvēcīga pieeja un samērīgums ir būtiski principi, kas nozares uzticamību padara stiprāku.

Pēdējos divus gadus kopā ar PTAC un citiem nozares pārstāvjiem esam strādājuši pie vienotu vadlīniju izstrādes, un caur sarunām esam nonākuši pie vienota dokumenta – sadarbības memoranda –, kur vienkāršoti skaidroti ne tikai autovadītāju tiesības izmantot autostāvvietas, bet arī būtiskākie pienākumi. Esmu pārliecināts, ka šis solis ļaus samazināt pārpratumus un nepatīkamos līgumsodus.

Vēlos uzsvērt, ka neviena autostāvvietu operatora pašmērķis nav sodīt autovadītājus, bet gan nodrošināt autostāvvietu pieejamību  apmeklētājiem un kvalitatīvi izpildīt zemes īpašnieka dotos uzdevumus. Ja mēs – autostāvvietu nozare un sabiedrība kopumā – skatīsimies uz līgumsodu nevis kā uz “sodu principa pēc”, bet kā uz rīku sakārtotai pilsētvidei, mēs varēsim radīt skaidrāku un draudzīgāku vidi ikvienam autovadītājam.

*Aptauja veikta 2024. gadā un tajā piedalījās vairāk nekā 1000 iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

 
11 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Lūk 1.decembris 2025 12:42
15 0 Atbildēt

Lūk, kārtējais demagogs ir izlicis rakstu savas mantrausības attaisnošanai. Klau, demagog,ej politikā, tur Tavas mālēšanas prasmes noderēs vēl lielāku tautas masu muļķošanai

Rexx 1.decembris 2025 16:49
12 0 Atbildēt

Čalīt, tas ir tavs bizness, šīs stāvvietas. Un nefleitē te par kaut kādu kārtības ieviešanu. Es, kā stāvvietas lietotājs, tavus līgumsodus neatzīstu. Jā, par cita īpašuma lietošanu ir jāmaksā, šaubu nav. Organizē pasākumus, sakārto lietas. Par adekvātu cenām, ne samitrinātu 4lpp A4 formātā rokasgrāmatu.

Jajajā, 1.decembris 2025 17:15
3 0 Atbildēt

briļļainaiss Kretiin, tev taisnība, lohus ir jāslauc visiem iespējamajiem līdzekļiem un jebkādos veidos.

Sodam būt jābūt Samērā Samērīgam,domāju savi 7-8simt eur/stundā būtu tāds itin Valstiski/vidēji Taisnīgs tarifs.Ja latviskais Sviests maksā jau savus 4arpus eur/pac, tas nozīmē, ka arī Vaselīnam drusku ir jāpiepaceļ.

Tā tur PTAC izspūrusī Fuurija ganjauarī cieti piebalsos, jo ar';i tam šarlataānu kantorim vaig aizvaigs no kaut kā "dzīvāt". Jā.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: "MG ZS Hybrid+" - B klases hibrīds, kas izaicina pat lielākus konkurentus (+ VIDEO) 13

“MG ZS Hybrid+” modelis ir ienācis mūsu tirgū, apvienojot efektīvu tehniku, labu aprīkojumu, britu zīmola sentimentu un, pats galvenais, zemu cenu. Latvijā tas tiek piedāvāts tikai pašuzlādes hibrīda versijā ar 1.5 litru benzīna dzinēju - sistēma attīsta 197 zirgspēku jaudu. Lasīt vairāk

 

Sācies “Latvijas Gada auto 2026” tautas balsojums – vai žūrijas izvēle sakritīs ar tautas simpātiju

Ir sākusies balsošana par konkursa “Latvijas Gada auto 2026 Tautas simpātiju” - nomināciju, kuras uzvarētāju var noteikt ikviens interesents. Balsot iespējams gan internetā, gan tirdzniecības centrā “Mols”, kur arī apskatāma fotogrāfa Raimonda Volonta lielformāta izstāde. Tajā redzamas visas 33 jaunākās automašīnas, kas piedalās “Latvijas Gada auto 2026” konkursā. Lasīt vairāk

 

Avārija pierāda – Nio elektromobiļi ir droši 8

Ķīnā notikusi avārija, kas, iespējams nomierinās tos, kas apšauba elektroautomobiļu drošību. Lasīt vairāk

 

Noderīgas lietas drošai ziemai. Kādi jaunumi? (+ VIDEO) 3

Iestājoties aukstam laikam, dodamie pie Inter Cars Latvija, kur vairs nerunāsim par ziemas riepām, bet gan citiem ziemā nepieciešamiem produktiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti