Visi komentāri - Autoražotājiem nāksies padomāt: ES pieprasa ilgtspējīgākus risinājumus

Autoražotājiem nāksies padomāt: ES pieprasa ilgtspējīgākus risinājumus 28

 

Ilustratīvs attēls Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

iAuto.lv | 18.septembris 2025 4:24

Eiropas Savienībā šobrīd top jauns likums, kas varētu būtiski mainīt to, kā ražojam, lietojam un pēc tam atvadāmies no saviem transportlīdzekļiem.

Katru gadu Eiropā savu mūžu beidz aptuveni 6,5 miljoni automašīnu, un līdz šim ne visas nonāca pārstrādē vai atkārtotā izmantošanā tādā apjomā, lai maksimāli samazinātu atkritumus. Jaunais regulējums, ko Eiropas Komisija iesniedza un par kuru šobrīd diskutē Parlaments, paredz mainīt šo sistēmu pašos pamatos.

Galvenā ideja ir vienkārša: automašīnai jābūt ilgtspējīgai visā dzīves ciklā — no pirmās skices rasējumos līdz brīdim, kad tā tiek izjaukta. Ražotājiem nāksies domāt par to, kā padarīt detaļas viegli nomaināmas un atkārtoti izmantojamas, bet pašas automašīnas — pārstrādājamas. Tāpat tiks ieviests pienākums automobiļu būvē izmantot noteiktu daudzumu pārstrādātas plastmasas. Pirmajos gados šis apjoms būs vismaz piektdaļa no visiem izmantotajiem plastmasas materiāliem, bet vēlāk — vēl vairāk.

Jaunajā likumā paredzēts arī nostiprināt ražotāju atbildību: viņiem būs jārūpējas ne tikai par automobiļa ražošanu un pārdošanu, bet arī par to, kas ar to notiek dzīves cikla beigās. Līdz ar to pārstrādes nozarē būs skaidrāka kārtība, noteikti kritēriji un lielāka kontrole, lai no automašīnām savlaicīgi atdalītu kaitīgās vielas, bīstamos šķidrumus un citus materiālus, kurus var pārstrādāt vai izmantot atkārtoti.

Vienlaikus noteikumi paredzēs arī stingrākus nosacījumus attiecībā uz automašīnu eksportu ārpus ES. Skaidri tiks definēts, kad auto uzskatāms par lietotu transportlīdzekli, bet kad tas jau ir pilnībā nolietots un vairs nav eksportējams. Tas ļautu izvairīties no situācijām, kad uz trešajām valstīm tiek sūtīti spēkrati, kas patiesībā jau ir atkritumi.

Šie jaunie noteikumi vēl tiek saskaņoti starp Eiropas Parlamentu, Padomi un Komisiju, taču mērķis ir skaidrs — samazināt atkritumu daudzumu, saglabāt vērtīgās izejvielas un padarīt autobūves nozari Eiropā ilgtspējīgāku. Rezultātā ieguvēji būs visi: gan vide, gan ekonomika, gan nākotnes paaudzes, kurām nāksies tikt galā ar mazāk piesārņotu vidi un resursu trūkuma problēmām.

 

 

 
Visi komentāri
 
Po 18.septembris 2025 7:36
8 2 Atbildēt

Ko tur vēl domāt?

Jāatjauno golf2 ražošana ar likuma spēku...

Teslists 18.septembris 2025 8:37
6 6 Atbildēt

Kādam gan jābūt mazohistam lai gribētu ar tādu mēslu braukt.

Rexx 18.septembris 2025 9:16
11 0 Atbildēt

Par gaumi nestrīdas. Diez vai pilsonim, kuram ir būtiski nokļūt no mājām līdz darbam iespējami lētāk, ir būtiski, kāda veida mantra jāskaita pirms superauto lietošanas vai uz kuru pusi jāglāsta ekrāns, kad gribas siltumu salonā

Teslists 19.septembris 2025 9:26
2 4 Atbildēt

Šādus pilsoņus sauc par bomžiem.

FDR 18.septembris 2025 8:01
4 1 Atbildēt

"Tas ļautu izvairīties no situācijām, kad uz trešajām valstīm tiek sūtīti spēkrati, kas patiesībā jau ir atkritumi"  - tikmēr trešās un vēl jo vairāk otrās valstis, EU spļauj un irš virsū no trešā stāva un čakarē visos iespējamos veidos,

REXX 18.septembris 2025 9:20
3 1 Atbildēt

Auto ražotājiem nav izdevīgi auto, kuri kalpo 20+ gadus. Rezerves daļu tirgotājiem nav izdevīgi tirgot balstiekārtas svirām bukses pa 3 eur, ja var pārdot visu sviru pa 70eur. Auto servisā arī negrib čakarēties ar lētās bukses maiņu, jo klients iebildīs, ,ja par 3 eur vērtas bukses nomaiņu paprasīsi 50 eur.

WALA 18.septembris 2025 9:23
2 2 Atbildēt

Atkal jauns likumprojekts kas mazturīgakos pilsoņus turēs pa gabalu no auto Bet tikmēr rēderejas laicīgi pārdod savus nākotnes lūzņus kamēr tie vēl nav uzsaktāmi par lūžņiem un tad kad jau pienākas "TAS" brīdis, tad tos uzdzen Turcijas, Indijas vai Indonēzijas krasta smiltīs un sagriež ar gāzes degli  .. .tāda ekoloģija ka tik turies

Hmm 18.septembris 2025 9:29
1 2 Atbildēt

Un ko tu iesaki - tirgot jaunas mašīnas par 15 000 eiro?

Un 18.septembris 2025 10:49
5 0 Atbildēt

Kāpēc gan ne  ? Ķīnā un daudz kur D.amerikā tirgo. Pie tam Ķīnā vidēji alga, nu jau ir lielākā nekā ĒŪ.

Nu 18.septembris 2025 10:59
1 1 Atbildēt

Jā. Jo tikai pie mums ir tādu cilvēki,  kas panorāma priecājos,  par plānoto 5€ iebraukšanas maksu Jūrmalā.  Neesot tik traki,  varbūt varētu vēl vairāk pielikt  : D

imzz 18.septembris 2025 10:56
2 0 Atbildēt

Atceros SCI FI stāstu, kur viens kadrs pievērsa uzmanību kādam putekļsūcēja robotam, kurš neizskatījās jauns, bet daudzkārt rūpīgi remontēts. Jā, teica kāds vietējais, tam robotam ir kādi 200 gadi, mēs kaut ko jaunu taisām tikai retos gadījumos, jo tā ir resursu izšķērdība.

Tas ir izdarāms, tikai jautājums, kas beigsies pirmais Briseles idejas vai ES nauda to realizācijai.

Nu 18.septembris 2025 11:01
1 0 Atbildēt

ES naudu var sadrukāt,  cik vien vēlas un uzdzīt inflāciju vēl augstāk,  nekā šobrīd.

imzz 18.septembris 2025 11:14
2 1 Atbildēt

Kā es to darītu: Vajag noteikt auto standartu pēc formulām, teiksim Formula 1-Formula7 ( varbūt ar 5  pietiek )vieglajiem auto. Un noteikt, ka katrai formulai detaļu izmēri un parametri vienādi vai labāki ( ja runa par izturību ). Piemēram auto "Formula 3" visām piekares detaļām jābūt savstarpēji apmaināmām neatkarīgi no ražotāja vai pat importētāja. Tāpat arī dzinēju stiprinājumu vietām u.c. jāatbilst pēc izvietojuma. Virsbūves varētu atškirties, bet visam pārējam jābūt standartizētam konkrētās "formulas" ietvaros. Arī dzinējiem, saprotams. Inženieri varētu izvērsties, bet viņus ierobežotu konkrētās formulas standarti.

0pis 18.septembris 2025 11:35
0 0 Atbildēt

Tūlīt tevi iA klienti bez sāls apēdīs, jo tu "gribi, lai visi brauktu ar vienādiem auto bez dvēseles, kas atšķiras tikai ar nosaukumu un krāsu" 😊

WALA 18.septembris 2025 12:25
3 0 Atbildēt

Neesi uztvēris imzz domu gājienu - ja motora un piedziņas elementus standartizētu pēc teiksim stiprinājuma vietām - tad tehniski gan virsbūvi, gan motoru tu ražo kādu ienāk prātā ... un Hondas motors mierīgi ietilps Ford un Audi motors ietilps Mersī ... atliek tik transmisiju utml. salāgot ...

ASV tas tehniski ir iespējams pat bez speciāliem standartizētiem risinājumiem, tā kā tur ir stipri liberālāki pārbūves noteikumi ... pat līdz līmenim kad Ferrari utml. cenšas ierobežot detaļu pieejamību dažādiem būvētājiem kuri liek Ferrari motorus kur ienāk prātā, un savukārt Chevy mnotorus iekš Ferrari virsbūvēm utml.

Freijers 18.septembris 2025 15:04
3 0 Atbildēt

Tieši tā ! Varēja vēl ar likumu noteikt ka virsbūvēm no ņiržas jābūt, tad vispār varētu LV mūžīgi lietot

0pis 18.septembris 2025 11:38
1 0 Atbildēt

Es sūcu bambukus aiz konteineriem.

Ābols 18.septembris 2025 11:49
2 0 Atbildēt

Kas tur ko domāt, ja pie jauna auto iegādes autotirgotājam nenodod uzreiz savu veco auto BEZMAKSAS darījumā, priekš utilizācijas ar mērķi priekš ''pasaules glābšanas'' tad jaunais auto uzreiz izmaksās dārgāk jeb +30% klāt(zaļuma nodoklis!!!)

 Ko apreiķina no konkrētās auto modeļa, standarta cenas! Jo krutāks/nezaļāks auto jo dārgāka izprieca.

Tā kā uzreiz tuvākajā 10gadē, pasaulē krietni samazinātos jaunu auto skaits, tādējādi viss pārejais kas ir sasitīts ar izmešiem.

Jo cilvēks padomātu, vai tiesām priekš viņa vajag ražot jaunu auto, tapēc ka skaistās puķu reklāmas saka- ŅEM! Ja esošais darbojas pilnīgi normāli!

 Savādāk tik ņem un ņem un ņem un kas tur var būt zaļš?!?? Pilnīgākais BULL!

  Ja 10 gadu laikā viens un tas pats ''zaļais indivīds'' brauc jau savā trešajā tosterī uz līzinga nosacījumiem. 

 Tādejādi globālais auto skaits un izmeši tik aug, jo tik bezgalīgi štancē, tikai tapēc, ka indivīds grib braukt jaunākajā zaļuma tosterī jo redz viņu 5gadīgais auto reklāmās vairs neskaitas zaļš(tikai tas jaunākais modelis!!!)

Freijers 18.septembris 2025 15:02
0 0 Atbildēt

Šrots kā ilgstspējas garants un etalons.

Tak_jau_sen_teicu 18.septembris 2025 15:12
1 0 Atbildēt

-jaunu auto TIKAI caur vecā(esošā) pilnīgu utilizāciju!

Acīmredzami loģisks, un pilnīg visiem (Lohiem) saprotams mehānisms.

Par boJāta lietota auto pārdošanu- noteikt smalkus sankciju normatīvus.Un tā, lai tiešām reāli novērstu krāpšanu un/vai pat  jebkādu "izkombinēšanās" iespēju.

Tādi acīmredzami būtiski defekti, aka motora defekts,izplūdes trakta "izrūnīšana", ekakakoloģijas "atslēgšana"- momentā konfiscēt un prom metāllūžņos.Sprauslu vai izplūdes trakta defektu pie zin;amas izvecības jebkurš lohs var noteikt (atšķirībā no mūsu glumi izmanīgā CssdTA).

Noteikt oficiālus sertificētus uzņēmumus (līdzīgus tam pašam loh cssdTA..), kuros esošajam īpašniekam obligātā kārtā būtu jāuzrāda jebkuru pārdodamo (maz)lietoto auto.Pietiek pļjūtīt lažu, sassprindziniet olas un pieņemiet reālus mēērus!

Aizliegt "jurid personām" lietoto riepu tirdzniecību kā šķiru,izņemot reāli "savu esošo" pārdošanu attiecībā uz privāt personām.Un 1mām kārtām likvidējot miskastē ssā bezprecedentā izvērsto "maz"lietoto skadināvijas miskastēs izmesto suudu massveida piedāvājumu! Neko nekam bez čeka,visus pažobelēs dislocētos pagrīdes "pusšrota kantorus" pašus uz šrotu prom!

Pļurkt 18.septembris 2025 16:09
1 0 Atbildēt

Jāceļ gaismā vecie labie Mersedesi, kas kalpoja ne mazāk kā vienai paaudzei!!

Cik resursu vajag un cik izmešu ir jāizmet, lai saražotu VIENU MB, kas bez problēmām nobrauc 2 - 4 miljoni KM un cik mūsdienu konservu bundža, kas knapi 250 000 km noripo..... i ta ne vienmēr!

Pat kopā 2 reizes lielāku degvielas patēriņu MB ir tītāks!!

0pis 18.septembris 2025 16:48
1 0 Atbildēt

No kurienes izcelsi, no Zviedrijas uz kurieni tos savulaik veda no LT/LV/EE jo bija kas maksāja, jo saprata kas notiek?

Krišs 19.septembris 2025 10:01
0 0 Atbildēt

'Dienvidos' gandrīz jebkas brauks miljonu.

Bet cik ta pie mums tie ''ūber krutie'' vecie labie, merši ir palikuši uz ceļa? Pārsvarā visi jau sen tolmetā.

 😂 Ta kā beidz sapņot ka 2025 gadā nopērkot 95gada mersi, mūsu platuma grādos, brauksi un bēdu nezināsi.

topinamburs 18.septembris 2025 18:00
0 0 Atbildēt

Ja automašīnas ražos tādas, lai tas ilgāk kalpo, tad gtlatavojieties par tam vairāk maksāt.

Ja jau nopirkšanas brīdī būs vēl jāsamaksā arī par utilizāciju un pārstrādi, tad tas arī nevūs par velti.

kbduuvh 18.septembris 2025 21:30
0 0 Atbildēt

Ura tavarišči!

Niknais 19.septembris 2025 0:23
0 0 Atbildēt

Ja godīgi, tad pofig. Man vairāki auto....vienai ir 34gadi. Detaļas nav dārgas, nav ne dārga , ne sarezģīta apkope. Braukts, aizbraukuši un izbraukts ir daudz  kur. Un ne jau tikai pa Latviju vien. Un jā.... TA izeju ar pirmo. Nafig man tos mūsdienu elektromēslus.

Pienadelivery 19.septembris 2025 9:29
0 2 Atbildēt

Plukata, tu esi sasniedzis savas dzīves augstāko punktu! Ar to arī apsveicu!

Vērotājs 20.septembris 2025 8:08
0 0 Atbildēt

Diez cik % šādu atkritumu no kopējā LV autoparka  pārvietojas pa mūsu ceļiem?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto par satiksmes organizēšanu Rīgā jaunajā krustojumā K.Ulmaņa gatve ar Lielirbes ielu 2.daļa (+ VIDEO)

iAuto.lv skaidro kādēļ jaunizveidotais satiksmes risinājums Rīgā, K.Ulmaņa gatves krustojumā ar Lielirbes ielu, nav efektīvs. Lasīt vairāk

 

Aizsardzībai nākamgad tērēs teju astoto daļu valsts budžeta

Vakar pieņemtajā valsts budžetā aizsardzībai kopumā paredzēti 2,16 miljardi eiro, no kuriem 50% jeb 1,07 miljardus eiro plānots novirzīt Nacionālo bruņoto spēku (NBS) kaujas spēju tiešai attīstībai un stiprināšanai, aģentūru LETA informēja Aizsardzības ministrija. Lasīt vairāk

 

Degvielas cenas Igaunijā un Latvijā 3.12.2025. (+ FOTO) 22

Atšķirība starp degvielas cenām Igaunijā un Latvijā arvien ir labi jūtama, starpībai sasniedzot gandrīz 10 centus - attēlos redzamās cenas fiksētas 30. novembrī Tallinā un 3. decembrī Gulbenē. Lasīt vairāk

 

Par gandrīz 70 miljoniem bez PVN: Vanšu tiltu remontēs "Vanšu tilts" 28

28. novembrī Rīgas pašvaldība pieņēma lēmumu par atklātā konkursa “Vanšu tilta pārbūve, projektēšana un autoruzraudzība” uzvarētāju atzīt Piegādātāju apvienību “Vanšu tilts”. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti