Elektrisko automašīnu pārdošanas rādītāji pēdējo desmit gadu laikā ir piedzīvojuši strauju pieaugumu, pat neskatoties uz to, ka inflācijas dēļ ir būtiski pieaugušas litija jonu akumulatoru pakešu izmaksas, kas ir paaugstinājušas arī pašu transportlīdzekļu cenu. Globālās tendences liecina, ka dabai draudzīgās automašīnas savu popularitāti tikai nostiprina.
Interesanti ir arī tas, ka pandēmijas laikā tradicionālo automašīnu pārdošanas apjomi samazinājās, bet elektroauto tirgū bija vērojams pieaugums par četriem pieciem procentiem. Kopš tā laika pieaugums kļuvis arvien lielāks, īpaši pozitīvi tirgus līkni iezīmējot nestabilās ekonomiskās situācijas laikā, kad arvien vairāk tiek domāts ilgtermiņā. Šajā laikmetā dabai draudzīgi transporta līdzekļi, kā arī patīkamās elektroauto uzlādes cenas iedrošina cilvēkus izvēlēties alternatīvos transportlīdzekļus.
2022. gadā ir reģistrēti apmēram 26 miljoni elektroauto visā pasaulē, no kuriem teju 70 procentu ir pilnībā elektriski. Salīdzinājumā ar 2021. gadu pieaugums bijis par 68 procentiem. Vidēji viens no 10 pārdotajiem transporta līdzekļiem 2022. gadā bija elektrisks, kas ir pilnīgi jauns pagrieziena punkts automašīnu pasaulē. 19 procentu elektroauto tirgus pieder Ķīnai, tai seko Eiropa ar 11 procentu tirgus daļu.
Pēc jaunākajiem datiem, no 28 Eiropas valstīm 2022. gadā Eiropā tika pārdoti 1,6 miljoni pilnībā elektrizētu automašīnu, no kā varam secināt, ka 14 no katriem 100 pārdotajiem elektroauto Eiropā ir elektrizēti. Top valstu sarakstā ierindojas Norvēģija, kura ir izteikta līdere, tālāk ar jau līdzīgiem datiem seko Zviedrija, Nīderlande un Dānija.
Arī politiskās institūcijas domā par elektroauto tirgus attīstību un investē miljardus šīs nozares paplašināšanā. Ķīna un Eiropa ir lielākie konkurenti tirgū – Ķīna 2022. gadā ir investējusi 17 miljardus, Eiropa seko ar 13 miljardiem ASV dolāru. Kas ir interesanti, ASV tika reģistrēti vieni no zemākajiem izdevumiem – 2 miljardi ASV dolāru elektrisko transporta līdzekļu tirgus attīstībai. Būtiski atcerēties, ka, veicinot elektroauto pārdošanu, ir jādomā arī par infrastruktūras pielāgošanu – ir jāizbūvē publiski pieejamas elektromobiļu uzlādes stacijas, kuras tiek iedalītas divās kategorijās – lēnās uzlādes (līdz 22 kilovatiem) un ātrās uzlādes (virs 22 kilovatiem).
Populārākais elektroauto
Runājot par lielākajiem elektroauto pārstāvjiem, pirmā prātā nāk Tesla, tomēr pirmo vietu pasaulē ar visvairāk pārdotajām mašīnām ieņem BYD, kas 2022. gadā ir pārdevuši teju 1,9 miljonus automašīnu (19 procentu šī tirgus pieder viņiem). Tālāk seko jau minētā Tesla kopā ar lielo Volkswagen grupu.
Ķīnas uzņēmums BYD ierindojas pirmajā vietā pasaulē kā vispārdotākā marka ar ļoti plašu un daudzveidīgu modeļu klāstu, taču Tesla joprojām notur stabilu pirmo vietu ar konkrētiem modeļiem – Tesla Model Y ir vispopulārākais modelis pasaulē ar teju 800 tūkstošiem pārdotu vienību 2022. gadā.
Ja runājam specifiski par situāciju Eiropā, tad pie mums Tesla notur savu pirmo vietu arī kā pārdotākā marka, taču pēc pārdošanas datiem ļoti tuvu ir Volkswagen grupa, kas ir lielākie elektroauto ražotāji Eiropā. Kopā ar pārdotākajiem Tesla modeļiem Eiropā ierindojas arī vairāki Volkswagen grupas pārstāvji – Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.3 un Škoda Enyaq, kā arī Stellantis automašīnas FIAT 500e un Peugeot 208. Top desmitniekā ir arī Dacia Spring ar savu pilsētniecisko raksturu un pievilcīgo cenu.
Divu veidu elektroauto
Kad domājam par elektroauto, svarīgi ir atcerēties, ka ir divu veidu elektrotīklam pieslēdzami transporta līdzekļi – pilnībā elektrizēti un hibrīdvarianti. Abām automašīnām ir uzlādējams akumulators un nepieciešama uzlāde, tomēr otrās kategorijas auto ir iebūvēts arī iekšdedzes dzinējs, kas ieslēdzas, ja akumulatora līmenis ir zems. No tā var secināt, ka 100 procentu bezizmešu transporta līdzeklis ir tikai pilnībā elektrizētajām mašīnām. Arī pieprasījums tieši pēc tām ļoti pieaug – 2021. gadā pārdošanas apjomi bija divas reizes lielāki nekā 2020. gadā.
Protams, nevajag novērtēt par zemu arī hibrīdtransporta līdzekļu nozīmi ne tikai apkārtējās vides saudzēšanas kontekstā, bet arī cilvēku ikdienas gaitu resursu taupīšanā. Šo automašīnu lietotājus būtiski mazāk ietekmē degvielas cenas, jo transporta līdzekļi maksimāli efektīvi izmanto elektrisko dzinēju, kā arī šiem, līdzīgi kā pilnībā elektrizētajām automašīnām, ir piemēroti dažādi nodokļu, izmaksu un ceļu satiksmes regulācijas atvieglojumi.
Nu kā, kas notiek.. Nekas nenotiek!
Kā pēc "automašīnām ar elektrisko dzinēju" tiek piemēroti "ceļu satiksmes regulācijas atvieglojumi" ??
Kā šis veicina tā dēvēto "noteikumu un/vai Likumu" vispārējo ievērošanu (neatkarīgi no "ievērotāja" sociālā,mantiskā un/vai morālā statusa) ?
Kā šeit izpildās (piepildās) tas slavenais izteiciens "viens Likums un/vai viena Taisnība"?
Cik atvieglojumi tad šiem ir? Drīkst legāli braukt pa sabjoslām un noparkoties par velti. Ir vēl kas? Cik to e-vāgenu ir Latvijā? Kaut pusprocents salasīsies?
Vai Jūrmalā e-rati drīkst iebraukt bez maksas? Gan jau ka nē.