Scania izpilddirektora vietnieks nosauc iemeslus, kuru dēļ uzņēmēji joprojām vilcinās pāriet uz elektrisko kravas transportu 2

Foto: Publicitātes attēls

Scania | 5.novembris 2021 9:20

Transporta un inovāciju forumā Viļņā eksperti, uzņēmējdarbības un valsts sektora pārstāvji apsprieda perspektīvas loģistikas jomā, un viena no svarīgākajām tēmām bija efektīvākie pasākumi nulles emisiju panākšanai nozarē.

Aleksanders Vlaskamps, Scania izpilddirektora vietnieks un pārdošanas un mārketinga vadītājs, dalījās svarīgās atziņās par ražotāju izšķirošo lomu pārejā uz ilgtspējīgu kravas transportu.

Scania bija pirmais uzņēmums savā nozarē, kas par galveno virzienu izvēlējās zinātniski pamatotus mērķus pakāpeniskai oglekļa dioksīda emisiju samazināšanai. Mērķis ir panākt, lai līdz 2025. gadam uzņēmuma darbības procesi radītu par 50 procentiem mazāku CO2 pēdas nospiedumu un klientu aktivitātēs šis samazinājums sasniegtu 20 procentus.

Pamatojoties uz šiem mērķiem, tika pieņemti lēmumi par to, kurās jomās būtu jāiegulda lielākās investīcijas, un līdz ar to līdz 2025. gadam visu uzņēmuma ražoto transportlīdzekļu kopējām CO2 emisijām vajadzētu sarukt par 20 procentiem.

“Tas ir vairāk, nekā Eiropas Komisija pieprasa ražotājiem šajā laika posmā, bet, ja mēs vēlamies būt uzņēmums, kas rada būtiskas izmaiņas, mums tas ir jāparāda ar rezultātiem, ko esam faktiski sasnieguši,” sacīja Scania izpilddirektora vietnieks.

Prognozē straujas izmaiņas

Pēc A. Vlaskampa teiktā, tehnoloģiju barjera jau sen ir zudusi. Scania sērijveidā ražo elektriskas plaša pielietojuma kravas automašīnas un pat kravas automašīnas ar uzlādējamā hibrīda piedziņu. Pašlaik Sēderteljē, Zviedrijā, tiek būvēta jauna akumulatoru rūpnīca, lai nodrošinātu atbilstošu komponentu piegādi.

Scania pāreju uz elektrisko piedziņu vislabāk ilustrē pēdējo gadu stratēģiskie lēmumi. 2020. gadā ražotājs papildus investēja Northvolt, kas būvē videi saudzīgu akumulatoru ražotni citā Zviedrijas pilsētā Šellefteo. Litija jonu elementus Scania kravas automašīnu baterijām piegādās no ražotnes, kas visu tai nepieciešamo enerģiju iegūst no atjaunojamiem resursiem.

A. Vlaskamps tuvākajā nākotnē prognozē strauju elektrisko kravas transportlīdzekļu pārdošanas pieaugumu. Tiek lēsts, ka līdz 2025. gadam 10 procenti no visiem Eiropā pārdotajiem Scania kravas automobiļiem un autobusiem būs elektriski, un līdz 2030. gadam šim īpatsvaram vajadzētu pieaugt līdz 50 procentiem. Uzņēmuma galvenais mērķis ir līdz 2040. gadam pilnībā pāriet uz nulles izmešu transportlīdzekļu ražošanu.

Scania pārdošanas un mārketinga vadītājs arī atzīmēja, ka, lai sasniegtu Parīzes nolīgumā par klimata pārmaiņām izvirzītos mērķus, jāapsver transporta parka atjaunošanas paātrināšana un ievērojami palielināta atjaunojamās biodegvielas un biogāzes izmantošana.

Jūlijā Eiropas Komisija paziņoja par ļoti vērienīgu plānu līdz 2030. gadam samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas vismaz par 55 procentiem salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni.

Uzņēmējiem nepieciešams iedrošinājums

Baterijās uzkrāta elektroenerģija, atzīmēja A. Vlaskamps, nākotnē kļūs par galveno enerģijas avotu dažādu veidu transportlīdzekļiem. Pēc Scania pārstāvja teiktā, pāreju no dīzeļdegvielas kravas transporta uz elektrisko veicinātu atbilstoša infrastruktūra un nodokļu atvieglojumi uzņēmuma klientiem.

“Pārejas periodā ļoti svarīga būs arī biodegvielas un biogāzes izmantošana. Jāveicina visi risinājumi, kas garantē zemākas CO2 emisijas nekā ar dīzeļdegvielu darbināmu kravas transportlīdzekļu izmantošana,” komentēja uzņēmuma izpilddirektora vietnieks.

A. Vlaskamps norādīja, ka klienti izvēlēsies alternatīvus transporta risinājumus tikai tad, ja redzēs, ka tas var būt izdevīgi. Ražotāju uzdevums ir mudināt to darīt pirmajiem uzņēmējiem, taču valsts atbalsts ir svarīgs. Pēc Scania izpilddirektora vietnieka teiktā, labs piemērs ir subsīdijas, kas Vācijā sasniedz pat 80 procentus no elektriskā kravas automobiļa vērtības.

Norvēģijas pasta dienests pašlaik izmēģina Scania elektriskos kravas automobiļus vietējiem pārvadājumiem, tos izmantojot 1600 kilometru garajā maršrutā starp Oslo un Trumsi. Baterijas kapacitāte ir 300 kWh, un nobraukuma rezerve 250 kilometri, tāpēc tas ir nopietns pārbaudījums salīdzinoši jaunai tehnoloģijai.

Tehnoloģijām attīstoties, sākot no 2023. gada, Scania plāno ražot elektriskos kravas automobiļus, kas spēj pārvadāt arī ārkārtīgi smagas kravas. Ar 40 tonnu pilno masu šādai kravas automašīnai būtu jāspēj braukt vismaz četrarpus stundas, bet ar 60 tonnu – trīs stundas.

“Mēs esam tam gandrīz gatavi, taču mums arī jāpielāgo infrastruktūra. Vieglo automašīnu ar elektrisko piedziņu parasti uzlādē reizi dienā. Kravas automašīnu baterijas tiks uzlādētas divas reizes dienā un var prasīt līdz 1000 kWh enerģijas,” gaidāmos izaicinājumus ilustrēja A. Vlaskamps.

Jāpaplašina infrastruktūra

Transporta nozarei ir vajadzīgas efektīvas un daudzpusīgas lieljaudas kravas automašīnas, taču, kā atzīmēja A. Vlaskamps, tām ir nepieciešama arī infrastruktūra, kas varētu tās apgādāt ar enerģiju. Uzņēmējus, kas šaubās par pāreju uz elektrisko tehniku, varētu iedrošināt moderns lieljaudas elektrotīkls un iespēja piekļūt elektroenerģijai no atjaunojamiem resursiem. Vēl viens svarīgs jautājums ir daudz lielāks pieprasījums pēc enerģijas.

“Vidēja lieluma loģistikas centru, kas veic kravu pārdali, dienā apmeklē 500 līdz 800 kravas automašīnas. Paturēsim prātā, ka atbraukušās 500 kravas automašīnas būs jāuzlādē, un katras baterijai būs nepieciešamas 800 kWh elektroenerģijas. Vienkāršs aprēķins rāda, ka kopumā tiks patērēts 40 megavatu enerģijas – tikpat daudz kā vidēja lieluma pilsētā. Līdz ar to ir jānodrošina, lai elektrotīkli tam būtu sagatavoti,” uzsvēra uzņēmuma izpilddirektora vietnieks.

A. Vlaskamps uzsver nepieciešamību nodrošināt, lai pārvadātāji varētu strādāt līdz šim ierastajā veidā. Un tas prasa ne tikai pietiekamu enerģijas piegādi loģistikas centriem, bet arī uzlādes stacijas starp tiem, lai autovadītāji vajadzības gadījumā varētu papildināt elektroenerģijas krājumus.

“Būtiskas izmaiņas notiks, ieviešot vienkāršus, bet ne pārāk dārgus risinājumus elektrisko transportlīdzekļu bateriju uzlādēšanai. Loģistikas uzņēmumiem ir jāgarantē, ka pēc pārejas tie varēs strādāt, kā ierasts,” sacīja Scania pārdošanas un mārketinga vadītājs.

A. Vlaskamps piebilda, ka vēl lielāki nodokļi par piesārņojumu un stimuli to samazināt vēl vairāk palīdzētu pakāpeniski pārtraukt fosilās degvielas izmantošanu. Viņš piebilda, ka ir nepieciešama cieša sadarbība starp dažādām nozarēm un lielāka likumdevēju iesaistīšanās, lai īstenotu starptautiskus ilgtspējīga transporta projektus un risinātu klimata pārmaiņu problēmas.

“Visefektīvākais veids, kā ieviest dažas no izmaiņām, ir strādāt ar partneriem. Šodien mēs jau noslēdzam stratēģiskus līgumus ar piegādātājiem, kuru elektroenerģija nāk no atjaunojamiem resursiem, un uzņēmumiem, kas ražo baterijas bez CO2 pēdas nospieduma un pat kausē tēraudu bez fosilā kurināmā,” sacīja Scania izpilddirektora vietnieks.

Vlaskamps arī nosauca labu ciešas sadarbības piemēru. Traton grupa, kurai pieder Scania un MAN, kopā ar Volvo Trucks un Daimler nākamo piecu gadu laikā plāno ieguldīt vairāk nekā 1 miljardu eiro un uzstādīt vismaz 1700 publisko uzlādes staciju uz Eiropas galvenajiem autoceļiem.

 
2 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Chankaishi 7.novembris 2021 10:38
4 0 Atbildēt

Interesanti - cik maksās elektrība 2030. gadā? Skaisti izklausās, bet par kādiem līdzekļiem pie katras lielās noliktavas veidos elektrības piegādes? Un kur ņems strāvu?Pagaidām izklausās kā Hruščova(PSRS komunistu līderis) runa kāda tur kongresā - pēc 20 gadiem dzīvosim komunismā

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Audi Q5 Sportback estētiskais spēks (+VIDEO) 1

Pazīstamā premium krosovera variants ar noslīpinātu aizmugures daļu tik organiski iekļaujas Audi modeļu paletē, ka nudien jāpabrīnās, kāpēc Q5 Sportback neparādījās daudz ātrāk. Lasīt vairāk

 

Toyota: iekšdedzes motoriem bija, ir un būs liela nozīme (+VIDEO) 24

Eiropas Savienība patlaban ir pārņemta ar elektromobilitāti. Plāns jau 2030. vai vēlākais 2035. gadā pilnībā atteikties no vieglajām automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem ir cēls uz papīra, taču sarežgīti realizējams dzīvē. Lasīt vairāk

 

Atbalsts elektroauto iegādei. Kad un kā to reāli varēs saņemt ? (+VIDEO) 11

28. decembrī stājās spēkā Ministru Kabineta noteikumi Nr. 896, kas nosaka elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādes vērtēšanas kritērijus, projektu pieteikšanas, izskatīšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību. Lasīt vairāk

 

Vieglā vadītājs uzbrauc autoevakuatoram - 22.janvāra avārija pie Ādažiem (+ FOTO) 87

Šajā avārijā gāja bojā vieglās automašīnas vadītājs bet divi citi cilvēki guva traumas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti