Vinjeti no 2030.gada plānots aizstāt ar ceļu infrastruktūras nodevu - iAuto

Vinjeti no 2030.gada plānots aizstāt ar ceļu infrastruktūras nodevu 6

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Nozare.lv | 4.marts 2025 14:55

Valdība otrdien atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) izstrādāto likumprojektu, kas paredz autoceļu lietošanas nodevu par laiku jeb vinjeti kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par trim tonnām, no 2030.gada aizstāt ar ceļu infrastruktūras nodevu.

SM skaidro, ka grozījumi paredzēti, lai tiktu izpildīta Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasība dalībvalstīm no 2030.gada ieviest ceļu infrastruktūras nodevu.

Atbilstoši direktīvai ceļu infrastruktūras nodeva tiks noteikta atkarībā no transportlīdzekļa radītā piesārņojuma un nobrauktā attāluma, un tā aizstās vinjeti kravas auto smagākiem par trīs tonnām. Tādējādi tiks veicināta taisnīgāka pieeja un atbildīgāka un videi draudzīgāka transportlīdzekļu lietošana.

Ceļu nodevu likumprojekts paredz, ka no 2030.gada tiks ieviesta ceļu infrastruktūras nodeva, kas transportlīdzekļa īpašniekam jāmaksā par valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis un no transportlīdzekļa veida, nodrošinot principa "lietotājs maksā" un "piesārņotājs maksā" piemērošanu, tādējādi aizstājot līdzšinējo autoceļu lietošanas nodevu par laiku.

Atbilstoši direktīvai ceļu infrastruktūras nodeva sastāv no infrastruktūras lietošanas maksas, maksas par satiksmes sastrēgumiem, kā arī maksa par satiksmes radītu gaisa, trokšņa un CO2 emisiju piesārņojumu.

Papildu jau esošajiem atbrīvojumiem no autoceļu lietošanas nodevas tiks atbrīvoti visi bezemisiju kravas transportlīdzekļi neatkarīgi no masas.

Likumprojektā noteikti ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas pakalpojuma veidi un maksāšanas kārtība, kā arī prasības ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas pakalpojuma sniedzējam. Tāpat normatīvā noteikti ceļu infrastruktūras nodevas aprēķināšanas kritēriji, kārtība un apmērs, kā arī ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas un administrēšanas kārtība.

Vienlaikus likumprojekts paredz tiesības pašvaldībai noteikt nodevu par ielu, izņemot tranzīta ielas, lietošanu ar M, N un O kategorijas transportlīdzekļiem un traktortehniku, ja pašvaldības teritorijā gaisa piesārņojuma līmenis, ko rada transportlīdzekļi, pārsniedz gaisa kvalitātes normatīvus.

Attiecīgi plānots, ka ne vēlāk kā divus mēnešus pirms ielu nodevas ieviešanas attiecīgajai pašvaldībai būs pienākums īstenot informatīvus pasākumus, lai informētu par nodevas ieviešanu. Ielu nodevu varēs pārskatīt vai atcelt, pārskatot pašvaldības piesārņojuma un sastrēgumu samazināšanas gaisa kvalitātes uzlabošanas plānu atbilstoši normatīviem.

Vienlaikus SM skaidro, ka arvien vairāk pieaug pārkāpumu skaits, kas fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli. Tādējādi transportlīdzekļa īpašnieks var tikt sodīts par autoceļu lietošanas nodevas nesamaksāšanu vairākas reizes dienā, jo praksē tas netiek atzīts par ilgstošu pārkāpumu.

Autoceļu lietošanas nodevas likums patlaban paredz sodu par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem, kas tiek paredzēts arī likumprojektā. Vienlaikus, ņemot vērā pieaugošo tehnisko līdzekļu skaitu uz autoceļiem, ar kuriem iespējams noteikt autoceļu lietošanas nodevas pārkāpumu, neapturot transportlīdzekli, ir divkārt samazināts sods par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem.

Līdz šim bija noteikts, ja nav samaksāta autoceļu lietošanas nodeva, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa īpašniekam no 500 eiro līdz 1000 eiro, bet patlaban plānots, ka sods būtu no 250 eiro līdz 500.

Tāds pats soda apmērs ir paredzēts arī par ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas noteikumu neievērošanu, ņemot vērā, ka no 2030.gada ceļu infrastruktūras nodeva aizstās autoceļu lietošanas nodevu.

SM norāda, ka ir izstrādāts jauns likumprojekts, nevis grozījumi spēkā esošajā Autoceļu lietošanas nodevas likumā. Līdz ar to, kad spēku zaudēs Autoceļu lietošanas nodevu likums, stāsies spēkā likumprojekta "Ceļu nodevu likums" attiecīgās normas.

Patlaban Latvijā vinjete ir obligāta kravas auto, kas smagākas par trim tonnām, un tā ir jāmaksā neatkarīgi no nobrauktā attāluma.

Ceļu nodevu likumprojekts vēl tiks skatīts Saeimā.

 
6 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
650 4.marts 2025 15:40
3 0 Atbildēt

Kurš (un kā,un ar/ko) izmērīs to "nobraukto attālumu"? 

Tehnisko līdzekļu uzstādīšana,kuri fiksē ne tikai ātrumu- bet šis taču bija (un ir) tas "patiesais" V/vid posmu ieviešanas mērķis.Iekasēt pēc iesp vairāk!

1000eur par vinjeti, kuras iegādi iespējamais lohs var savureiz gluži vienkārši labticīgi aizmirst- nu tas taču ir riktīgi fenomenāls tarifs! Un turklāt vēl neierobežotu skaitu režu/diennaktī, kā tas ilgu laiku aizkadrā reāli notika.Noteicēji vienkārši par to itin neko "nezināja",nejauši tas tā viņiem Gadījās.

 Fiksēt pēc iespējas vairāk tieši "dārgo" pārkāpumu (vinjette,ta,octa) un "iekassēt" pēc iespējas vairāk reižu, pirms pats pārkāpējs vispār ko sapratīs- šāds bija (un ir!) tas Galvenaiss uzdevums.

Rexx 5.marts 2025 6:28
2 0 Atbildēt

Viss ir saprotams,  tik nevajag te pīt iekšā tās ekošmeko būšanas. 

Valsts budžetā ir nepieciešami līdzekļi,  tāpēc arī tiek pieņemti likumi. Varbūt šis likums tomēr būs taisnīgāku attiecībā uz TL lietošanas intensitātes attiecību pret fiksētajam izmaksām.

Esmu secinājis, ka CSDD datubāzē esošā informācija nav objektīva, bet vadības rīcībā nav vērsta uz to, lai to sakārtotu.

1984 5.marts 2025 12:10
2 0 Atbildēt

Fiksēt pēc iespējas vairāk tieši "dārgo" pārkāpumu (vinjette,ta,octa) un "iekassēt" pēc iespējas vairāk reižu, pirms pats pārkāpējs vispār ko sapratīs- šāds bija (un ir!) tas Galvenaiss uzdevums.

Visa būtība vienā teikumā. Visi lohi (noderīgie idioti) vētraini un ilgstoši applaudē, kājās piecēlušies

 
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

BMW un Kia sadursmē gandrīz cieš cilvēks (+ VIDEO) 1

BMW veic kreiso pagriezienu un saduras ar Kia, kas pēc inerces turpina ceļu, gandrīz notriec gājēju un beidz savu skrējienu sagāžot ielas malā novietotās tehniskās konstrukcijas. Tiek ziņots, ka viens cilvēks guva traumas un tika nogādāts slimnīcā. Lasīt vairāk

 

Aicinām ziedot Ukrainas aizstāvjiem - nepieciešamas kaujas formas 12

Aizstāvjiem īpaši vajadzīgas Lielbritānijas tipas kaujas formas, lai sekmīgi cīnītos pret Krievija armijas iebrucējiem. Lasīt vairāk

 

BYD piesaka Eiropas tirgum savu luksusa zīmolu Denza (+ VIDEO) 11

Denza pirmais modelis Eiropas tirgū varētu ierasties tuvāk 2025. gada nogalei. Lasīt vairāk

 

Pārkāpēju mazāk: noslēdzies 24 stundu ātruma kontroles maratons (+ VIDEO) 9

Autovadītāji kļuvuši disciplinētāki un pārkāpumu skaits, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, samazinājies, novērots Valsts policijas 24 stundu ātruma kontroles maratona laikā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti