Pavisam maz laika atlicis, iekams uzzināsim, kādus panākumus ikgadējā konkursā Latvijas Gada auto 2024 būs guvis viens no tam pieteiktajiem elektromobiļiem – Audi Q8 e-tron –, kam veltīts šis apskats.
Jāsāk ar to, ka ar atjaunināto Q8 e-tron pirmoreiz tikos vēl tad, kad zāle bija zaļāka, debesis zilākas un termometra stabiņš aiz loga taustījās ap 20 grādu atzīmi virs nulles. Citiem vārdiem sakot, ir pagājis zināms laiks, kopš uz vairākām dienām saņēmu elektriskā "gredzenu pavēlnieka" atslēgas, tomēr spilgtākie iespaidi par to nekur nav zuduši. Un galvenais no tiem – Q8 e-tron viennozīmīgi ir komfortablākais auto, kam aizvadītā gada laikā sanācis ķertie pie stūres. Tas ne tuvu nav pats dārgākais, lai gan maksā ļoti daudz, taču relaksējošākais, ērtākais un ar aizraujošiem gaismu efektiem bagātākais gan.
Dizains
Kā redzams šeit pievienotajos attēlos, Q8 e-tron ārējais izskats jau iztālēm kliedz, ka tas ir Audi un pieder lielo apvidnieku saimei, turklāt līdzība ar iekšdedzes Q8 ir nenoliedzama (lai neteiktu vairāk). Ja uzmanīgi neseko līdzi Audi modeļu evolūcijai, lielas pārvērtības ārējā izskatā pēc modernizācijas būs grūti pamanīt. Taču būs virkne elementu, kas pozitīvā nozīmē noteikti kritīs acīs. No priekšpuses tas noteikti ir jaunais divdimensiju zīmola logo ar melnu apdari, ko pēc izvēles var izcelt ar izgaismotām četru gredzenu kontūrām un dekoratīvu gaismas joslu zem priekšējā pārsega malas. Protams, var tā patikt un var nepatikt, tomēr mans tīri subjektīvais viedoklis par šo dizaina risinājumu – izskatās vienkārši fantastiski. Turklāt lieliski sapas ar horizontālo gaismas joslu mašīnas aizmugurē visā virsbūves platumā.
To pašu var teikt arī par priekšējo lukturu projekcijas funkciju, kas naktī uz ceļa dinamiski zīmē horizontālas, vertikālas un diagonālas līnijas, un beigās vēl priecē ar animētu uzrakstu e-tron. No vienas puses pilnīgi nevajadzīga lieta. No otras – kādēļ gan nepapriecāties, ja reiz esi nolēmis atvēlēt 5000 eiro, lai savam auto uzstādītu digitālos Matrix LED lukturus, kas spēj daudz vairāk nekā tikai izgaismot ceļu 200 metrus uz priekšu? Vai, piemēram, virtuālie sānu spoguļi. Tas ir vēl viens aprīkojuma elements, kas mašīnā iedveš inovatora garu un piedevām vēl kardināli izmanaina ārējo izskatu. Pats es savam auto tādus nekad negribētu, jo trūkst vēlamā praktiskuma, tie neveicina braukšanas drošību, jo neļauj precīzi novērtēt attālumu līdz aizmugurē braucošajiem auto, un arī neizskatās sevišķi labi. Taču, ja kāds var atvēlēt vēl kādus 1500 eiro, tad kāpēc nē? Lai notiek un Q8 e-tron majestātiski atturīgais ārējais dizains iegūt tehnoloģiskāku piegaršu.
Interjers
Majestātiska greznība ar modernajām tehnoloģijām mijas arī interjerā. Te ir faktiski viss, ko cilvēks ar ienākumiem virs vidējā var vēlēties. Milzīgs plašums, visos iespējamos virzienos regulējams sēdeklis, augstvērtīgi apdares materiāli un Audi līmeņa montāžas kvalitāte, un, protams, ekrāni, ekrāni, ekrāni – aiz stūres, priekšējā paneļa centrā un viduskonsoles galā. Tie strādā ļoti plūdeni un ātri, vienīgi žēl, ka autobūvē vēl netiek plaši lietots kāds risinājums pret pirkstu nospiedumiem. Tumšajā rudens un ziemas periodā, kad saule pa mākoņu spraugām uzspīd reizi mēnesī, tie īpaši netraucē, taču spilgtā gaismā netīri glancētie ekrāni izskatās dramatiski.
Versijas un tehniskā puse
Jaunais Q8 e-tron tiek piedāvāts divās virsbūves versijās: kā klasisks SUV un kā Sportback modelis, kas apvieno SUV plašumu ar lielas kupejas līnijām. Būdams 4915 mm garš, 1935 mm plats un 1633 mm (SUV) vai 1619 mm (Sportback) augsts, Q8 e-tron nodrošina solīdu plašumu un komfortu. Modeļi SQ8 e-tron un SQ8 Sportback e-tron ir par diviem milimetriem zemāki un par 39 mm platāki. 2928 mm riteņu bāze nozīmē, ka pat aizmugurējo sēdekļu pasažieriem ir pietiekami daudz vietas kājām. Man gan nācās dzirdēt cilvēkus sūkstāmies par vietas trūkumu, taču es šīs sūdzības neuzskatu par pamatotām – vietas jebkurā virsbūvē ir ļoti daudz, turklāt kā priekšā, tā aizmugurē. Arī bagāžnieku tilpums ir iespaidīgs – aptuveni 630 litri (ieskaitot tā dēvēto frunk jeb novietni zem priekšējā pārsega) SUV versijā un aptuveni 590 litri Sportback versijā.
Visbeidzot par dzinēju opcijām. Visniknākais, protams, būs SQ8 e-tron, kura čaulā paslēpti trīs elektromotori ar 370 kW kopējo jaudu un iespaidīgiem 973 Nm, kas nodrošina standarta paātrinājumu 4,5 sekundēs 210 km/h maksimālo ātrumu. Pakāpi zemāk stāv 300 kW modelis ar 664 Nm, bet vēl zemāk – Q8 e-tron ar 250 kW un tādu pašu griezes momentu. Mazāk jaudīgais arī ir vienīgais, kam pieejams 86 kWh akumulators, kamēr pārējām divām modifikācijām paredzēts gaitas akumulators ar 106 kWh neto ietilpību.
Jautāsiet, cik tālu ar tādu var tikt? Oficiāli tie ir ap 600 kilometriem, bet man sanāca nedaudz virs 400, lai gan lietotāju pieredze rāda, ka vienmērīgā kruīza tempā uz šosejas 300 kW modelis ar lielo bateriju var iztikt ar nepilniem 20 kWh/100 km un tīri aritmētiski tad arī sanāk, ka ar pilnu uzlādi lielais SUV var mērot attālumu starp divām uzlādes stacijām, kas atrodas vairāk nekā 500 kilometru attālumā viena no otras. Modelim Q8-e-tron 50 quattro ar nosacīti mazo bateriju sniedzamība, protams, ir mazāka, taču tas arī maksā jau no nepilniem 73 tūkstošiem eiro. Izmēģinātā Q8-e-tron 55 quattro sākuma cena savukārt ir 90 tūkstoši eiro, bet ar digitālajām gaismām, virtuālajiem spoguļiem un citām ekstrām galīgā summa var krietni pārsniegt 100 tūkstošus. Konkrētajā gadījumā pieskarties 125 000 eiro atzīmei.
Fonā kaut kāds R low cost, mums tak daudz savu lidotāju un stūrmaņu pietiek.