Motorlaiva nav putekļsūcējs - eksperta padomi, ko pārbaudīt pirms pirmā apļa ūdenī - iAuto

Motorlaiva nav putekļsūcējs - eksperta padomi, ko pārbaudīt pirms pirmā apļa ūdenī

 

Foto: Publicitātes attēls

UP PR | 22.aprīlis 2025 14:01

Pavasara saulei mūs lutinot arvien vairāk, sākam sapņot par laivu izbraucieniem plašajos Latvijas ūdeņos. Lai sezonas pirmais ezera aplis nepārvērstos murgā, "Inter Cars" Laivu segmenta vadītājs Andžs Rozenbergs, sniedz noderīgus padomus īpašniekiem.

“Laivas dzinējs nav putekļsūcējs – to nevar vienkārši ieslēgt pēc pusgada pauzes un cerēt, ka viss darbosies. Motors prasa sistemātisku apkopi un pārbaudes pirms sezonas sākuma,” stāsta “Inter Cars” Laivu segmenta vadītājs Andžs Rozenbergs.

Rozenbergs novēro – katru pavasari servisos ir ūdenstransportlīdzekļu pieplūdums, un bieži vien tās ir problēmas, ko ar nelielu rūpību varēja novērst vēl iepriekšējās sezonas noslēgumā.

Eļļas un dzesēšanas sistēmas
Viss sākas ar elementāro – eļļas maiņu, jo tā ir motora veselības pamatā. Pat ja tā veikta rudenī, Rozenbergs iesaka to atkārtot pavasarī. Eļļu var pielīdzināt asinsritei – tā nodrošina laivas motora veselību. Ja tajā parādās metāla skaidiņas vai ūdens klātbūtne, tas signalizē par nopietnākām problēmām, kuras labāk atklāt uz sauszemes, nevis esot ūdenī.

Nākamais solis – dzesēšanas sistēma. Ūdens sūkņa spārnītis jeb impellers (rotējošs elements, kas sūknē ūdeni) ir maza, bet būtiska detaļa. “Šī ir samērā lēta detaļa, kuras nemainīšana var beigties ar pārkarsušu motoru,” saka speciālists, mudinot laivotājus sezonas sākumā pārbaudīt detaļas stāvokli.

Svaiga degviela - lai motors zumm

Ja rudenī netika iztukšota degvielas tvertne un netika izmantots degvielas stabilizators, pavasarī motors var kapitulēt. Vecā, sistēmā palikusī degviela zaudē savas īpašības, un komplektā ar kondensātu tvertnē var radīt nogulsnes, kas aizduļķo sistēmu.

Rozenbergs iesaka vienkāršu pārbaudi – uzspiest manuālo degvielas sūkni un vērot, vai tas kļūst stingrs. Ja nē, iespējama noplūde. Viens no labākajiem drošības pasākumiem ir degvielas filtrs ar ūdens atdalīšanas funkciju. “Ja filtrā redzams ūdens, vari laicīgi rīkoties, pirms tas nonāk līdz inžektoriem,” viņš piebilst.

Korpusa uzfrišināšana - ne tikai vizuālam efektam

Laivas korpuss bieži tiek uzskatīts tikai par vizuālu elementu, taču realitātē tas ir arī drošības pamats. Rudenī nepamanītas mikroplaisas pēc ziemas var kļūt par nopietniem bojājumiem. Korpusa apsekošana, tīrīšana un pretapaugšanas krāsas atjaunošana ne tikai pagarina laivas mūžu, bet arī samazina degvielas patēriņu.

“Pretapaugšanas krāsa pasargā no aļģēm un citām radībām, mazinot pretestību ūdenī,” skaidro Rozenbergs.

Jutīgās sistēmas - elektronika un akumulatori

Pēc korpusa sagatavošanas, tikpat svarīgi ir pārbaudīt laivas elektronisko sistēmu. Ziemā mitrums un sāļi atstāj pēdas – oksidējušies kontakti ir viens no biežākajiem bojājumu cēloņiem.

“Laivas akumulators cieš daudz vairāk nekā automašīnai – mitrums, vibrācijas, temperatūras svārstības,” stāsta “Inter Cars” eksperts. Ja akumulators ziemā netika atvienots vai uzlādēts, tas zaudē daļu jaudas.

Rozenbergs iesaka izmantot lādētājus ar uzturēšanas funkciju, kā arī regulāri notīrīt kontaktus un pārbaudīt visu ierīču darbību. Viņš arī uzsver dielektrisko smērvielu un aizsargspreju nozīmi – neliels aerosols var ietaupīt tūkstošus eiro remontā.

Uzturēšana ilgtermiņā – gudrs ieguldījums
Laivas ilgtermiņa uzturēšanā mazās lietas rada lielu atšķirību. Viena no labākajām investīcijām – kvalitatīvs pārsegs vai tents. Tas aizsargā no UV stariem, mitruma un netīrumiem, kas laiku gaitā var sabojāt gan izskatu, gan tehniku.

Tāpat svarīgi – lietot ūdens tehnikai paredzētas eļļas un smērvielas. Tās satur speciālas piedevas, kas aizsargā sistēmas no korozijas un nosēdumiem.

Ekipējums laivā - ja gadās vakars uz ezera
Pat vislabāk sagatavotā laiva var piedzīvot pārsteigumus esot uz ūdens. Tāpēc drošības aprīkojums nav izvēle – tā ir nepieciešamība.

“Glābšanas vestes, ugunsdzēšamais aparāts, aptieciņa, signālraķetes – tam visam jābūt uz klāja, pārbaudītā stāvoklī,” norāda Rozenbergs. “Nedrīkst aizmirst par enkuru ar pietiekamu virves garumu, pamata instrumentiem un rezerves daļām – drošinātājiem, aizdedzes svecēm,” stāsta “Inter Cars” eksperts, piebilstot, ka nomaļākie ūdeņi ir vilinoši, bet bieži negaidītiem izaicinājumiem pilni.

“Vienkāršākais drošības pasākums – informējiet kādu par savu maršrutu un atgriešanās laiku.” Rozenbergs aicina izmantot aplikācijas, kas ļauj dalīties ar atrašanās vietu reāllaikā, piemēram, Life360 vai Google Location Sharing.

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Škoda Fabia – jau pieci miljoni saražotu eksemplāru; kas tālāk? 2

Šonedēļ no Mlada Boļeslavas rūpnīcas konveijera nobraucis Škoda Fabia piecmiljonais eksemplārs, apliecinot to, ka ir viens no čehu autoražotāja veiksmīgākajiem modeļiem. Lasīt vairāk

 

Latvijā pieaug degvielas cenas 9

Latvijā dīzeļdegvielas vidējā cena pagājušā nedēļā palielinājās par 1,9%, benzīna - par 1,4% Lasīt vairāk

 

Kāpēc elektromobilim nepieciešams siltumsūknis? (+ VIDEO) 5

Izvēloties elektromobili, pircēji gandrīz vienmēr painteresējas, vai tam ir siltumsūknis. Ko tāds dara, kāpēc ir vajadzīgs un vai par to vērts piemaksāt, jo siltumsūknis bieži vien neietilpst standartaprīkojumā. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Unikālais Mercedes-Benz All Terrain dīzeļhibrīds (+ VIDEO) 2

Mercedes E- Class apakšmodeli sauc All Terrain. Tam ir pilnpiedziņa, pneimopiekare ar maināmu klīrensu un unikāls noformējums. Savukārt tikpat unikālā plug-in hibrīda iekārta sastāv no 2 litru dīzeļa un 130 ZS jaudīga elektromotora. Summārā jauda pārsniedz 300 ZS, bet griezes moments - 700 Nm. Kā jau lādējamam hibrīdam 300de modelim ir divi vāciņi - elektrībai un dīzeļdegvielai. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti