Autotransporta direkcijas iepirkumā par deviņu jaunu akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādi otrajai kārtai izvirzīti trīs pretendenti - Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles", Čehijas personu apvienība "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" un Polijas "Stadler Polska", aģentūru LETA informēja Autotransporta direkcijā.
Ceturtdien noslēdzās atklāta konkursa pirmā kārta par pasažieru pārvadāšanai paredzētu akumulatoru bateriju elektrovilcienu piegādi. Visi trīs konkursa kandidāti atzīti par atbilstošiem konkursa nolikumā noteiktām kandidātiem izvirzītām prasībām un tiek virzīti otrajā konkursa kārtā.
Plānots, ka septiņi ar Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna atbalstu iegādātie vilcieni tiks piegādāti līdz 2026.gada beigām un kursēs Rīgā un Pierīgā, savukārt divu vilcienu iegāde tiks līdzfinansēta no Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. finansējuma, tostarp Kohēzijas fonda finansējuma, un tos varēs izmantot neelektrificētajās līnijās.
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš norāda, ka šis ir svarīgs solis Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā paredzēto saistību izpildei un ceļš uz videi draudzīgu un integrētu sabiedrisko transportu.
Viņš skaidro, ka sākotnēji bateriju vilcienus tiek plānots izmantot divās dzelzceļa līnijās - Rīga-Bolderāja un Rīga- Sigulda -, tomēr Autotransporta direkcija perspektīvā saredz iespēju paplašināt dzelzceļa līniju skaitu, kurās pakalpojums tiks sniegts ar videi draudzīgiem un mūsdienīgiem bateriju elektrovilcieniem.
Pēc direkcijā minētā, bateriju vilcieni ir klusāki, līdz ar to arī draudzīgāki gan pasažieriem, gan iedzīvotājiem, kuri dzīvo dzelzceļa sliežu tuvumā.
Tiklīdz iepirkuma komisija apstiprinās konkursa procedūras otrā posma nosacījumus (nolikumu, tehnisko specifikāciju un līguma projektu), tie tiks publicēti Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS) un visi trīs kandidāti tiks uzaicināti iesniegt sākotnējo piedāvājumu par akumulatoru bateriju elektrovilcienu vienību (BEMU) piegādi.
Plānots, ka otrā iepirkuma kārta tiks izsludināta 2022.gada rudenī.
Atklāts konkurss par deviņu jaunu akumulatoru bateriju elektrovilcienu piegādi tika izsludināts šogad 13.aprīlī.
Atbilstoši Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānam Latvijā tiek pakāpeniski veikta Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta maršruta tīkla reforma, attīstot pasažieru satiksmi dzelzceļa līnijā Rīga-Bolderāja (perspektīvā līdz Daugavgrīvai) un Rīga-Sigulda, pārvadājumus šajās līnijās nodrošinot ar bateriju vilcieniem. Plānots, ka sākotnēji tiks iegādāti deviņi bateriju vilcieni, tomēr iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā palielināt vilcienu apjomu vēl līdz pat septiņiem jauniem vilcieniem.
Godiņš iepriekš intervijā aģentūrai LETA sacīja, ka deviņu bateriju vilcienu iegāde orientējoši varētu izmaksāt 75-76 miljonus eiro. Projekts paredz deviņu vilcienu sastāvu iegādi ar 200 līdz 240 pasažieru sēdvietu ietilpību.
"Finansējums ir paredzēts tikai ritošā sastāva iegādei. Tas nozīmē, ka infrastruktūrai un uzturēšanai būs jāparedz valsts finansējums," teica Autotransporta direkcijas vadītājs.
Sākotnēji ir plānots, ka šie sastāvi tiks izmantoti līnijā Bolderāja-Sigulda. Bateriju vilcieni kalpotu Rīgas un Pierīgas areālā. Savukārt daļu dīzeļvilcienu, kuri pašlaik apkalpo Siguldas līniju, varētu novirzīt uz citām līnijām.
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.
...Rīgas Vagonu Rūpnīca (RVR) ražoja Cp3 (Sr3)tipa trīsvagonu elektriskās sekcijas...1959. gadā sākās pirmie eksperimenti, un pēc 2 gadiem, ņemot vērā uzkrāto pieredzi, no diviem trīsvagonu posmiem sastāvošais vilciens tika pārveidots par kontakta-akumulatora vilcienu.Tas saņēma apzīmējumu Sp3-A6.
Vilcienam bija 300 Ah akumulators ar 1872 niķeļa-dzelzs elementiem, tie bija izvietoti grupās pa 468 katrā vilciena piekabes vagonā- ventilējamās kastēs zem virsbūves un visas tās tika savienotas virknē. Akumulatora spriegums bija 2200V ,motorvagona masa 63t, piekabināmā vagona - 56t . Salīdzinājumam, parastais Сp3 vagons svēra 39 tonnas.
Elektrovilcienu varēja uzlādēt gan stāvvietā, gan braucot zem kontakttīkla. Maksimālais ātrums, darbojoties no kontakttīkla, sasniedza 85 km/h, darbojoties ar akumulatoriem, elektrovilciens varēja nobraukt attālumu līdz 150 km ar vidējo ātrumu 45 km/h un maksimālo ātrumu 65 km/h .
Elektrovilciens ieradās Latvijas PSR, Baltijas dzelzceļa Zasulauka depo.Pirmie braucieni tika veikti elektrificētajā posmā Rīga - Ogre (tur tika uzlādētas baterijas) un neelektrificētajā posmā Rīga - Jelgava.
No 1965. līdz 1967. gadam Ļeņingradas Oktyabrsky automašīnu remonta rūpnīcā tika pārveidoti vēl 8 vilcieni, katrs no diviem posmiem Ср3.Tie saņēma apzīmējumu Sr3-A6M un bija aprīkoti ar lielākas ietilpības akumulatoru (400 Ah) un lielāku maksimālo izlādes strāvu, kas ļāva palielināt maksimālo ātrumu braucot ar akumulatora enerģiju līdz 85 km/h. Sakarā ar zemo elektriskās apkures efektivitāti akumulatora darbības laikā, automašīnu virsbūves tika papildus izolētas. Tika labotas vecā modeļa darbības laikā konstatētās nepilnības.
Visi šie elektrovilcieni tika norīkoti uz Baltijas dzelzceļa Zasulauka depo un strādāja tādos neelektrificētos un daļēji elektrificētos maršrutos kā Rīga - Jelgava, Rīga - Sigulda, Rīga - Tukums. Viens no vilcieniem īsu laiku strādāja Igaunijā.
1980. gadā sakarā ar pietiekama dīzeļvilcienu skaita parādīšanos Baltijas dzelzceļā, sarežģīto un dārgo akumulatoru apkopi un diezgan zemo efektivitāti šo akumulatorvilcieni tika atzīta par neatbilstošiem. Tie visi tika nodoti Doņeckas dzelzceļam,kur akumulatori tika demontēti un vagonu sastāvi pārveidoti par parastajiem elektrovilcieniem. Tie tur strādāja līdz 90. gadu sākumam...