Izmaksas trīskāršojušās: "Rail Baltica" Latvijas aktivitāšu izmaksas 2022.gada sākumā lēstas 3,4 miljardu eiro apmērā 2

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Nozare.lv | 6.jūnijs 2024 8:31

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Latvijas aktivitāšu izmaksas 2022.gada sākumā tika lēstas aptuveni 3,4 miljardu apmērā 2021.gada cenās, liecina Satiksmes ministrijas informatīvais ziņojums par "Rail Baltica" projekta ieviešanas progresu Latvijā 2022.gada sākumā, kuram iepriekš bija noteikts statuss "Ierobežota pieejamība".

Ziņojumā norādīts, ka sākotnēji projekta Latvijas aktivitāšu izmaksas saskaņā ar ieguvumu-izmaksu pētījumu 2016.gada cenās un apjomā tika lēstas 1,92 miljardu eiro apmērā.

2022.gada sākumā Satiksmes ministrija norādīja, ka projekta cenas ir būtiski pieaugušas, tostarp projekta apjoma pieauguma izmaksas tika lēstas 501 miljona eiro apmēra, kā arī par 51% jeb 979 miljoniem eiro prognozēja darbaspēka un izejvielu izmaksu pieaugumu.

Tādējādi 2022.gada sākumā projekta Latvijas izmaksu aplēse 2021.gada cenās bija 3,4 miljardi eiro.

Tajā laikā ministrija norādīja, ka rezultātā projekta Latvijas aktivitāšu aptuvenais finanšu resursu deficīts 2021.-2027. daudzgadu budžeta ietvarā 2021.gada cenās varētu būt sasniedzis 1,6-1,7 miljardus eiro.

Savukārt informatīvajā ziņojumā par "Rail Baltica" projekta ieviešanas progresu Latvijā 2022.gada trešajā ceturksnī, norādīts, ka uz 2022.gada 30.septembri Latvija bija apguvusi 31% no visiem līdz šim piešķirtajiem Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) līdzekļiem. Kopā CEF piešķīrums veidoja 392,239 miljonus eiro, no kuriem Latvija bija apguvusi 120,934 miljonus eiro jeb 31%.

Visos trīs informatīvajos ziņojumos par "Rail Baltica" projekta ieviešanas progresu Latvijā 2022.gadā, kuriem iepriekš bija statuss "Ierobežota pieejamība", aprakstīta projekta realizācijas gaita, projekta finansējuma gaita, nekustamo īpašumu atsavināšanas process, projekta pārvaldības jautājumi, "Rail Baltica" projekta progress Igaunijā un Lietuvā, kā arī Krievijas iebrukuma Ukrainā ietekme uz projektu.

LETA jau rakstīja, ka Latvijas kopējās izmaksas "Rail Baltica" projektā pirms pieciem gadiem bija lēstas ap 1,9 miljardiem eiro, bet tagad izmaksu daļa pirmajā posmā ir vismaz trīskāršojusies, pirmdien, 3.jūnijā, pēc koalīcijas sanāksmes sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

Detalizētu informāciju par izmaksām sabiedrība uzzināšot tuvākajā laikā, kad tiks publiskota visa izmaksu analīze. Ja salīdzina kopējo investīciju apjomu aplēsi, kas bija pirms pieciem gadiem, kas bija apmēram 1,9 miljardi eiro Latvijai, tagad šī summa esot vismaz trīs reizes lielāka, norādīja ministrs. Briškens solīja, ka Satiksmes ministrija atslepenos daudzus iepriekš gatavotos dokumentus, lai sabiedrībai ir iespēja ar to iepazīties.

Briškens pauda, ka 11.jūnijā valdība varētu skatīt informatīvo ziņojumu, kas cita starpā iezīmē projekta pirmās fāzes ieviešanas scenāriju, kas esot arī svarīgs partneriem Eiropas Savienībā, lai izzīmētu ceļu, ko Latvija izvēlas.

"Mēs ļoti labi apzināmies izaicinājumus, kas ir saistīti ar finansējuma pieejamību vai daļēju nepieejamību", sacīja satiksmes ministrs, piebilstot, ka ziņojumā ir atzīmēti daži alternatīvi finansējuma avoti. Tāpat aktīvāk tikšot piesaistīta Finanšu ministrija.

Satiksmes ministrs ir pozitīvi noskaņots, ka "kopīgiem spēkiem" tiks atrast veids, kā nodrošināt finansējumu projekta pirmajai fāzei. Vienīgais Briškenu bažīgu radot tas, ka līdzšinējā pārvaldība bijusi "ļoti vāja", kas izpaudies dažādos līmeņos - gan ieviesējinstitūcijās, gan politiskā līmenī.

Pēc politiķa sacītā, šobrīd iezīmētie termiņi esot "ļoti, ļoti ambiciozi", tikai virzoties uz priekšu izlēmīgi, sameklējot finanšu risinājumus var pretendēt uz infrastruktūras izveidi laikā, nepieļaujot tālākus kavējumus.

Kā ziņots, "Rail Baltica" pamatlīnijas būvniecību plānots sākt šovasar, šajā būvniecības sezonā, aģentūru LETA informēja par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" izbūvi Latvijas teritorijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) pārstāvji.

EDzL pārstāvji aģentūrai LETA norādīja, ka patlaban Iecavas apkaimē turpinās atmežošanas darbi, bet būvdarbi varētu sākties vairāk uz vasaras otro pusi.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.
 

 
2 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
BMW 7.jūnijs 2024 8:39
1 0 Atbildēt

Es 2016.gadā pasūtīju terasi par 700 eur. Šogad gribēju paplašināt x2. Par tādu pašu platību man šogad sarēķināja jau 3500 eur un tas ir ar priedes, nevis lapegles dēļiem, kā 2016.gadā. 

Kāds brīnums, ka izmaksas pieaugušas arī dzelzceļa izbūvei.

1+1≠2 7.jūnijs 2024 11:02
1 1 Atbildēt

Ja vienu tiltu taisa un uztaisa dārgu putnubiedēkli, tad mūsējie nav ieinteresēti taisīt kaut ko, jo shēmo lai nozagtu, valsts nauda - shēma- zādzība.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

4 miljoni eiro, 300 km/h 10 sekundēs - Bugatti pastāsta par jauno modeli Tourbillon

Francijas hiperauto ražotājs Bugatti atklājis attēlus un informāciju par jauno modeli Tourbillon, kas nomaina Chiron. Molsheimā bāzētais uzņēmums plāno 250 eksemplārus, kas jau ir izpirkti. Lasīt vairāk

 

Modernizētais Audi RS 3 uzstāda jaunu apļa rekordu Nirburgringā 1

Franks Štiplers ir uzstādījis jaunu apļa rekordu kompaktklases automobiļiem Nirburgringas Nordšleifes trasē ar modernizēto RS 3 modeli. Audi Sport sacīkšu un testa pilots uzrādīja iespaidīgu laiku – 7:33,123 minūtes, pašreizējo ātrāko apļa laiku šajā klasē pārspējot par vairāk nekā piecām sekundēm. Lasīt vairāk

 

Aston Martin ir “nenokaujams” – 90% vēl ierindā 4

90 procenti no visiem izgatavotajiem Aston Martin automobiļiem joprojām ir apritē. Lasīt vairāk

 

Elektriskais Alfa Romeo Junior būs jaudīgāks nekā plānots

Alfa Romeo pabeidzis modeļa Junior Veloce dinamiskos testus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti