Aiz pārgalvīgas braukšanas slēpjas apspiestas emocijas 9

 

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com

P.R.A.E. | 28.janvāris 2021 13:31

Pārgalvīga, agresīva braukšana, atkārtota noteikumu pārkāpšana – lietas, kas reizēm šķiet kļuvušas teju par normu, kaut gan tam tā pilnīgi noteikti nevajadzētu būt.

Pārgalvīga braukšana, trakošana un savu spēju pārvērtēšana apdraud pašu autovadītāju, pasažierus, līdzcilvēkus un citus ceļu satiksmes dalībniekus. Kas ir tas, kas cilvēkam liek būt pārgalvīgam, un kā šāda pārgalvīga braukšana mūs var ietekmēt ilgtermiņā? To skaidro ārsts-psihoterapeits Artūrs Miksons un neiroloģe Līga Mekša.

Dažādu tipu pārgalvīgie braucēji                                                                                 

Kā stāsta psihoterapeits Artūrs Miksons, visi pārgalvīgie braucēji nav vienādi, tos var iedalīt divās grupās. ‘’Vieni ir tie, kas apzināti un mērķtiecīgi pie stūres ir pārgalvīgi vai agresīvi, jo tas viņiem palīdz izlādēties. Šie cilvēki šķietami jūtas pārliecināti par savām spējām un uzskata, ka var paredzēt situācijas uz ceļa. Savukārt otra grupa ir cilvēki, kas nemaz neapzinās, ka ir agresīvi vai pārgalvīgi. Viņus kaitina pārējo vadītāju rīcība, un viņi skaidro savu agresīvo braukšanu kā reakciju uz citiem, nevis pašu problēmas izlādi pie stūres. Bet patiesībā abās grupās aiz šīs agresīvās braukšanas slēpjas problēmas, kas radušās vēl pirms sēšanās pie stūres,” stāsta eksperts.

Savukārt neiroloģe Līga Mekša skaidro, ka autovadītāja braukšanas stilu var ietekmēt arī sava veida anonimitāte, ko sniedz atrašanās savā auto. “Anonimitāte cilvēkam ļauj uzvesties brīvāk un bieži vien, kā liecina pētījumu dati, arī ļaunprātīgāk. Apziņa par to, ka no malas neviens mani neatpazīs, ļauj atbrīvoties no ikdienā pastāvošajām morālajām un ētiskajām uzvedības normām. Ļoti labi to var novērot, piemēram, interneta vietņu komentāru sadaļā. Līdzīgi to var attiecināt arī uz autovadītājiem,” skaidro neiroloģe. Taču izvēlēto braukšanas stilu var ietekmēt arī tādi faktori kā, piemēram, satiksmes kavēšanās vai agresivitāte kā uzvedības norma.

Ar agresiju jātiek galā vēl pirms sēšanās pie stūres

Tā kā aiz pārgalvīgas un agresīvas braukšanas bieži vien slēpjas kādas konkrētas emocijas vai samilzušas dzīves problēmas, ir jāspēj noteikt dusmu cēloni, vēl pirms ir iedarbināts auto. Ja tomēr nav iespējams nomierināties, tad varbūt no sēšanās pie stūres jāizvairās. “Tā ir mūsu pašu katra atbildība – sakārtot savas problēmas un spēt tikt galā ar emocijām, pirms vēl sākam braukt. Ja tu regulāri jūti to, ka pie stūres sēdies aizkaitināts vai uzvilkts, tā jau ir tava paša individuālā atbildība, un neviens uz ceļa pie tā nav vainīgs. Tu pats neesi sakārtojis savu ikdienu, labi zinot, ar ko tas var beigties. Ir jācenšas ikdienā ar tām tikt galā, pirms nonākam līdz automašīnas stūrei, un zināt reizes, kad nevajag vispār pie stūres sēsties,” aicina psihoterapeits.

Arī salīdzinoši vienkāršas lietas var palīdzēt mazināt stresu un pie stūres palikt mierīgam. “Viens no vienkāršākajiem veidiem, kā mazināt satraukumu, ir dot sev vairāk laika. Proti, ierēķināt pietiekami daudz laika nonākšanai galamērķī un doties ceļā bez liekas kavēšanās,” atgādina neiroloģe Līga Mekša.

Jāspēj noteikt dusmu īsto iemeslu

Patieso dusmu vai citu emociju iemeslus jāprot atpazīt ne tikai pirms sēšanās pie stūres, bet arī, piedaloties ceļu satiksmē. “Atrodoties pie stūres, mēs savas emocijas varam izlādēt dažādi – klausoties konkrētu mūziku, dziedot līdzi, zvanot draugam un, jā, arī skaļi dusmojoties. Savas emocijas var izlādēt arī verbāli, atrodoties auto, tas var palīdzēt nomierināties. Galvenais ir šīs emocijas neizgāzt uz apkārtējiem. Nevajag vērt vaļā logu vai kāpt ārā no auto, lai bruktu kādam virsū. Jāatceras, ka bieži var būt situācijas, kad patiesībā dusmojies, piemēram, nevis uz garāmbraucošo velosipēdistu, bet gan par kaut ko, kas pa dienu pirms tam ir noticis – gara/smaga darbadiena, nepatīkama saruna ar priekšnieku, strīds ar sievu/vīru u.c. Tādā gadījumā velobraucējs ir pēdējais piliens, kurš tikai palaiž dusmu reakciju, nevis ierosina to. Ir svarīgi apzināties savu dusmu patieso cēloni,” atgādina psihoterapeits Artūrs Miksons.

Pārgalvīga braukšana var ietekmēt ilgtermiņā

Pārgalvīga braukšana mūs var ietekmēt ne tikai, atrodoties pie auto stūres, bet arī ilgtermiņā gan fiziski, gan mentāli. “Ja mēs ilgstoši netiekam galā ar savām emocijām, var izveidoties sava veida maģiskais aplis. Proti, mums ikdienā ir problēmas, dusmas, aizkaitinājums vai kādas citas neizreaģētas emocijas. Braucot ar auto, šīs emocijas vēl tikai saasinās, dusmojoties par dažādām situācijām uz citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Pēc tam, atnākot mājās un turpinot dusmoties par piedzīvoto, var rasties konflikti, piemēram, ar ģimeni par to, kas noticis uz ceļa. Bet tajā pašā laikā tiek aizmirsts, ka dusmu galvenais cēlonis ir problēmas, kas cilvēkam bija, vēl pirms viņš apsēdās pie stūres. Kas nozīmē, ka netiek risināta patiesā problēma, kas izraisīja šīs emocijas vēl pirms sēšanās pie stūres,” skaidro eksperts.

Savukārt ilgstoša agresija un nervozitāte var radīt dažādas veselības problēmas. Nevar arī aizmirst par to, kādas sekas var nākties piedzīvot pēc avārijas, kas radusies pārgalvīgas braukšanas dēļ. “Cilvēce darbojas kā “neatliekamības sabiedrība”. Visi ir aizņemti, skrien no vietas uz vietu, dara vairākus darbus reizē. Šādos apstākļos tiek apdraudēta drošība un veselība. Smagākās agresīvas braukšanas sekas varētu būt nozīmīgas sadzīves traumas gūšana, kas izraisa paliekošu dažāda smaguma nespēju, pat invaliditāti vai nāvi. Ja bojātas galvas vai muguras smadzenes, kā arī kāds no ķermeņa nerviem, - traumas sekas gandrīz vienmēr saistāmas ar nozīmīgu turpmāku nespēju, jo nervi nevar pilnībā atjaunoties. Nemaz nerunājot par psiholoģisku traumu, ko pārdzīvo satiksmes negadījuma izdarītājs un cilvēks, kas tajā cietis,” atgādina neiroloģe.

 
Visi komentāri
 
WALA 28.janvāris 2021 15:26
6 3 Atbildēt

Valstī kurā pamata ātruma limiti ir 20/50/90 par pārgalvīgu braukšanu sauc arī braukšanu ar 30/60/100 km/h ja tavs "novērotāja" spidometrs tā rāda ...

Vai cien. pašreklāmas "upuri" negribētu sākt iedziļināties kāpēc speciālos dienestos paskatās vai cilvēkam ir piemēram kāds pārkāpums par stāvēšanu, par sarkanās gaismas škēršošanu ar kājām ejot utml. pilnīgi normāli sodi. Un kāreiz uz tiem kam viss ir balts un tīrs skatās ar daudz lielākām aizdomām ;)

viencexperc 28.janvāris 2021 22:40
2 1 Atbildēt

bet urinēšana pieturā - tas ir normals pārkapums?

Dabisks process, nekas netiek bojāts.

Nevajag šķirot - normalos no nenormāliem.

Cilvēks pārkāpj likumu.

WALA 29.janvāris 2021 6:36
1 0 Atbildēt

A tu vecīt sameklē to tualeti svešā pilsētā tad kad alus galvā, un no bāra jau esi kādu 20 min. attālumā. Es reiz pat Rīgu nolādēju , kad līdz īretam dzīvoklim ir 45 min. ar kājām, ar tramvaju potenciali bija ap 30min. un es jau biju savas 15 min. kā attālinajies no Vecrīgas, un tas pat bija situācija kad dzēris nebiju. Kamer tiku līdz dzīvoklim es tur ne tikai pieturu varetu apmīzt, bet Rīgas tukšpauriem seja nodarīt lietas ...

Ex 28.janvāris 2021 18:37
4 1 Atbildēt

Vaitad kādu laiku atpakaļ jau nebija šāds sūduraksts?

Un tagad pamainījuši nosaukumu?

650 28.janvāris 2021 23:59
1 0 Atbildēt

Autopsihopātijas pētnieki jau senāk bija ieteikuši vienkāršu lietu- katram braucējam ik pa laikam ir jāpārdomā un jānovērtē sava ierastā uzvedība.Ja pats saprot, pie kā vajadzētu "piestrādāt", tad pa lielam būšot ok.

ZZZZ 29.janvāris 2021 10:55
1 0 Atbildēt

Statistika 29.janvāris 2021 11:57
1 0 Atbildēt

Statistika liecina, ka cilvēki par psihoterapeitiem sāk mācīties, jo vēlas atrisināt savas iekšējās psiholoģiskās problēmas, par kurām viņiem ir kauns runāt ar citiem!

Kāpēc lai cilvēks, kuram ir smagas psiholoģiskas problēmas, tagad mācītu citus, kas ir un kas nav normāli?

Ja tavs kaimiņš sestdienā no agra rīta trimmerē zāli un neļauj tev gulēt, psihoterapeites teiks, ka tā ir tava problēma, ka tev jāsavalda sava agresija. Bet, lai tie psihoterapeiti iet pie velna, jo es gribu izgulēties, mana ģimene grib izgulēties, mana sieva grib izgulēties un visi kā viens bļauj, tak aizej tam kretīnam sadod pa redeli, lai mēs varam gulēt.

Tātad, ja kaimiņš, vai cits šoferis uz ceļa nav pieklājīgs pret mani, man ir tiesības būt nepieklājīgam pret tiem, kas ir nepieklājīgi pret mani. Nepieklājība provocē agresiju, un psihoterapeitiem vajadzētu saviem klientiem mācīt būt pieklājīgiem un neizturēties pret citiem tā, kā viņi negrib, lai izturas pret viņiem. Palaid ātrāk braucošu un priecājies, cik tu biji labs, ka palaidi, bet ātrāk braucošais tev pateiksies un novērtēs, ka tu biji foršs. Netrimmerē zāli agri no rīta un tev būs foršs smaids un draudzīgi kaimiņi!

ZZZZ 29.janvāris 2021 12:06
1 0 Atbildēt

Tu ko, saki?

WALA 29.janvāris 2021 12:13
0 0 Atbildēt

Tāds tādu atrod, ari uz ceļa ... un tad labakaja gadijuma raksta saskaņoto paziņojumu un uz "10:30" Rīgā vairs nepaspēj ...

P.S. Tam lielajam viram kam patik rokas vicinat busā, japriecājas ka tas Perkona klausitājs tīri automātiski nešāva pa to vietu kur parasti jekurā pašaizsardzībā māca ;)

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti