Eksperts: Ražotājs, braukšanas apstākļi un maciņa biezums – ko ņemt vērā, izvēloties riepas 1

 

Foto: Publicitātes attēls

UP PR | 22.marts 2024 12:01

Kāds ir vidējais riepu mūžs un kad jāsāk domāt par to maiņu?

Pavasarim arvien uzstājīgāk klauvējot pie Latvijas platuma grādu durvīm, arī autovadītāji sāk domāt par riepu maiņu. Kāpēc ir svarīgi riepu maiņu nesasteigt, kādi ir to veidi, cik ilgi drīkst braukt ar vienu riepu komplektu un vai pēc riepu protektora nodiluma var pateikt, kāds ir Tavs braukšanas stils? Uz šiem jautājumiem atbildes sniedz eksperts Gundars Liekne.

Latvijā oficiāli ziemas riepas var mainīt uz vasaras riepām jau no 1. marta, un ar tām var braukt līdz pat 1. decembrim. Tiesa gan, auto jomas pārstāvji aicina ar riepu maiņu nesteigties, jo nereti arī aprīlis atnes pa kādam pārsteigumam uz ceļa. Taču, kad pienācis mainīt ziemas riepas uz vasaras riepām, vai domāt par jaunu riepu iegādi, svarīgi ir ņemt vērā vairākus faktorus. 

Noskaidrot ražotāja paredzēto izmēru 

Lai veiksmīgi izvēlētos vasaras vai ziemas riepas savam spēkratam, pirmkārt, ir jāsaprot, kāds ir rūpnieciski paredzētais izmērs konkrētajai automašīnai, stāsta Gundars Liekne, “Inter Cars Latvija” vieglo riepu pārdošanas vadītājs. “Rūpnieciski paredzētais riepu izmērs, vēlamais spiediens riepās utt. parasti ir norādīts vai nu uzlīmē, kas atrodas uz automašīnas degvielas bākas vāka vai uz uzlīmes, kas atrodama uz vadītāja durvju statnes. Iesaku izvēlēties tieši šo izmēru, - ja reiz ražotājs paredzējis šos parametrus, tad tie būs vislabākie konkrētajai automašīnai, riepu protektors mazāk dils, braukšana būs vieglāka un vadāmība – drošāka,” stāsta G. Liekne.

Vasaras un ziemas riepas sajaukt ir bīstami

Eksperts skaidro, ka visas riepas dalās sezonās – vasaras riepas, vissezonas riepas un ziemas riepas. “Vasaras riepas ir tās, kuras izmantojamas no plus 7 grādiem un siltākos laika apstākļos, vissezonas riepas ir tās, kuras ražotājs ir paredzējis rudenīgiem un viegliem ziemas apstākļiem, kad gaisa temperatūra aiziet nedaudz zem nulles, taču ne mīnusos ar ledu, sniegu utt. Savukārt, ziemas riepas paredzētas tādai ziemai, kādu to saprot Latvijā – kad temperatūras stabiņš ir krietni zem nulles, uz ceļiem ir sniegs, ledus un viss pārējais, ko mēs katru ziemas sezonu redzam,” stāsta “Inter Cars Latvija” pārstāvis. 

Viņš iesaka izvēlēties gadalaikam un apstākļiem atbilstošas riepas, jo tas ietekmē ne vien riepu mūžu, bet arī drošību: “Ja vasarā brauc ar ziemas riepām (kad ir +25 grādi, +30 grādi), tad automašīnai ir slikta saķere un noturība uz ceļa, faktiski tas ir tas pats, kā ar vasaras riepām braukt ziemā. Noturība uz ceļa būs būtiski sliktāka nekā vasaras riepām. Protams, riepas arī nodils daudz ātrāk” pauž G. Liekne.

Speciāli pielāgotas riepas jaunākām automašīnām

Piemēram, premium automašīnām ir paredzētas riepas ar homologāciju – riepu ražotājs kopā ar auto ražotāju ir radījuši riepas, kas piemērotas konkrētai automašīnai. “Tad šīs riepas būs perfekti piemērotas konkrētai automašīnai, salāgotas ar elektronikas sistēmām utt. Kāpēc nepieciešamas šādas riepas? Piemēram, ja automašīna atrodas vēl garantijas etapā, tad riepas bez homologācijas nav pieļaujamas, jo tad konkrētajai automašīnai var nestrādāt garantija. Tāpat ir bijuši arī precedenti, kad uzliekot neatbilstošas riepas, mainās automašīnas noturība uz ceļa, vadāmība, veiktspēja,” eksperts stāsta par riepu homolgāciju kā pēdējā laika tendenci jauniem spēkratiem.

Braukšanas paradumi

Pārējos riepu izvēles aspektus nosaka šofera braukšanas paradumi. “Piemēram, uzliekot izteiktas šosejas riepas, ar tādu riepu komplektu būs mazāka saķere uz grants ceļiem vai jebkur nost no asfalta, šādiem apstākļiem ir paredzētas riepas ar rupjāku protektoru. Un otrādi – riepas, ar rupjāku protektoru uz asfalta seguma nolietosies ātrāk. Ir jāsaprot savas automašīnas pielietojums un riepas jāizvēlas atbilstoši tam,” pauž eksperts.

Ir dažādi piemēri, kā, ņemot vērā vairākus faktorus, var šo to secināt arī par auto īpašnieka braukšanas stilu, pauž G. Liekne. “Riepas dilst, atbilstoši daudz un dažādiem faktoriem, no kuriem viens ir braukšanas stils – tas noteikti atspoguļojas arī tajā, kā dilst riepas. Piemēram, “ejot” agresīvi līkumā - riepām vairāk nodils sānu malas, asu braukšanas uzsākšanu un strauju bremzēšanu – varēs redzēt pēc protektoru bloku nodiluma,” stāsta eksperts. Protektora dilums nereti ir indikators tam, vai automašīnas amortizācijas sistēma un savirze ir kārtībā,” stāsta G. Liekne, piebilstot, ka viņš runā par maksimālas slodzes gadījumiem, nevis situācijām, kad retu  reizi šoferim sanāk kāda asāka kustība līkumā utt.

Maciņa biezums

“Izvēle nereti ir atkarīga arī no katra šofera rocības – vai nu automašīnas īpašnieks izvēlas budžeta, vidus segmenta vai premium klases riepas. Taču jebkurā gadījumā, ne vienmēr klasei ir izšķiroša nozīme, jo arī, piemēram, budžeta klases riepas arī mēdz būt dažādas kvalitātes. Var atrast gan labākas, gan arī tādas, kas mazāk atbilst iecerētajam,” stāsta G. Liekne. Vissvarīgākais, kas nosaka riepu kvalitāti, ir gumijas sastāvs.

Cik ilgs ir riepu mūžs?

“Vidējo riepu mūžu nevar mērīt sezonās – ne vienmēr četri vai pieci gadi ir kritiskais riepas mūža ilgums. Riepas var nodilt arī daudz ātrāk vai arī - vēlāk, stāsta G. Liekne, piebilstot, ka to ietekmē vairāki faktori.

“Riepu nodilums atkarīgs no nobraukuma, riepas diametra, riepas platuma, piemēram, jo platāka riepa, jo kaut kādā mērā tā arī dilst ātrāk. Lieli diski un lielas riepas parasti nozīmē arī jaudīgākas automašīnas, kurām ir lielāka slodze, tāpēc – arī ātrāks nodilums. Taču ne tas vien nosaka riepu nodilumu – arī braukšanas stils, vai riepās ir pareizais spiediens, kāda ir gaisa temperatūra, kādi braukšanas apstākļi, vai tā ir pilsēta, lauki utt. Un, protams, arī gumijas sastāvs – jo tas ir mīkstāks, jo riepas dils ātrāk,” daudzos faktorus min eksperts G. Liekne.

Faktiski vienīgais precīzais indikators ir riepas protektora atlikums, ko pats var izmērīt ar lineālu vai bīdmēru, vai arī palūgt to izdarīt autoservisā pirms riepu maiņas.  “4 mm protektora biezums ir indikators ziemas riepām – tas nozīmē, ka ziemas apstākļos ar šīm riepām vairs braukt nevar. Tas noteikti ir minimālais pieļaujamais dziļums, un es teiktu, ka uz  sniegota ceļa ar protektora atlikumu 5 mm jau var būt bīstami,” pauž vieglo riepu eksperts. Vasaras riepām šis pieļaujamais minimālais protektora dziļums ir 1,6 mm, arī te eksperts iesaka negaidīt, kad sasniegts protektora dziļuma minimums.

Pavisam drīz – ziemā tikai ziemas riepas!

Nākamajā ziemas sezonā gaidāmas izmaiņas, ko paredz pagājušā gada rudenī pieņemti Ministru kabineta noteikumi. Proti, visi transportlīdzekļi būs jāaprīko ar ziemas riepām, kas marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”, - par to jau iepriekš informējusi Ceļu satiksmes un drošības direkcija (CSDD). 

Noteikumos tiek paredzēts, ka, sākot ar 2024.gada 1.oktobri, Ceļu satiksmes noteikumos noteiktajā ziemas periodā (1.decembris – 1.marts), transportlīdzekļu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, riteņiem ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un, kas marķētas ar apzīmējumu "kalns un sniegpārsliņa". Šis starptautiskais apzīmējums norāda, ka riepa izgājusi noteiktus testus un atzīta par piemērotu braukšanai sniega, ledus un apledojuma apstākļos. Savukārt, riepas, kurām šāda apzīmējuma nebūs, netiks uzskatītas par ziemas riepām. 

Kā norāda G. Liekne, “praksē autovadītājiem nevajag satraukties, jo, visticamāk, attiecīgie apzīmējumi uz esošajām ziemas riepām jau ir. Jau tagad visām ziemas riepām, kas ir, piemēram, Inter Cars Latvija un IC24.lv, sortimentā, ir šādi atbilstoši marķējumi. Taču šoferiem noteikti vajadzētu vēlreiz pārliecināties, vai uz ziemas riepām ir šis “kalns un sniegpārsliņa” starptautiskais apzīmējums.”

 

 
Visi komentāri
 
Jo 23.marts 2024 13:34
0 0 Atbildēt

garantijas etapā riepas bez homologācijas nav pieļaujamas

Viens čals pat tirgo nost subi, jo jaunajā auto tāds nevar būt. Par to vien jau noņems garantiju

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Bugatti varētu pārdod komplektā ar personīgo benzīntanku 2

Miljonu vērts Bugatti ar personīgo benzīntanku, kurā uzpildīt sintētisko degvielu mūža garumā. Lasīt vairāk

 

Aizmiga pie stūres; absorbējošās barjeras darbībā (+ VIDEO) 9

Busiņš maina kursu un ietriecas barjerās - vadītājs apgalvo, ka aizmidzis pie stūres. Ierakstā labi redzams, kā nostrādā barjeras konstrukcija, mazinot trieciena spēku un, iespējams, glābjot šofera dzīvību - tā video komentārā. Lasīt vairāk

 

Jaunais Renault Master 4tā paaudze - tā kā "smagais" buss! (+ VIDEO)

Arī mums labi pazīstamais Renault Master sasniedzis ceturto paaudzi. Jaunākā izlaiduma pamatā ir vēl elastīgāka platforma, kas piemērota arī degvielas šūnu piedziņām. Lasīt vairāk

 

Latvija sāks Rail Baltica pamatlīnijas būvniecību 6

Sasniedzot vēl vienu Rail Baltica projekta būtisku posmu, Latvija sāks pamatlīnijas būvniecību. 21. maijā Rail Baltica komanda, Eiropas Komisijas pārstāvji un starptautiskie partneri no Francijas, Itālijas, Polijas, Lietuvas un Igaunijas tikās Rīgā. Projekta partneri, atzīmējot šo simbolisko brīdi, izveidoja laika kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm, kuru iebūvēs pamattrases pamatos. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti