Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Gaidāmi spēcīgi nokrišņi un apledojums. Vai tavs auto ir gatavs? 3

 

Foto: Publicitātes foto

Balta | 19.novembris 2024 18:39

Latvijas rudenī dzestras dienas, sniegs un apledojums nav retums. Kaut arī automašīnām obligāti jābūt aprīkotām ar ziemas riepām no 1. decembra, apdrošināšanas sabiedrība BALTA (PZU grupa) atgādina – labāk neatlikt riepu maiņu uz pēdējo brīdi, jo vasaras riepas aukstumā zaudē savas īpašības, bet slikta saķere ar ceļu var izraisīt bīstamas situācijas.

 Šī iemesla dēļ pēdējā laikā ir ievērojami pieaudzis satiksmes negadījumu skaits. Pērn lielākā atlīdzība par satiksmes negadījumu, automašīnai noslīdot no ceļa, pārsniegusi 100 000 eiro.

Visbiežāk atlīdzības par negadījumiem automašīnu slīdēšanas dēļ tiek pieteiktas ziemas mēnešos – decembrī (26%), janvārī (22%) un februārī (20%), taču gana daudz šādu negadījumu notiek arī rudenī un agrā pavasarī  – faktiski pusi no gada. Lielākā BALTA izmaksātā atlīdzība pērn bija 101 000 eiro, kad vadītājs nesavaldīja vieglo transportlīdzekli un nobrauca no ceļa ar slidenu segumu novembra beigās – tātad pirms obligātās ziemas riepu sezonas sākuma.

“Skatot gada mēnešus, šāda statistika, manuprāt, ir visai loģiska – tiklīdz tuvojas ziema un gaisa temperatūra noslīd līdz nullei, saņemam pirmos pieteikumus, it īpaši tad, ja vakarā ir nokrišņi, kas pa nakti piesalst. Tiesa, bieži vien, ziņojot par ceļu satiksmes negadījumiem un piesakot atlīdzības, klienti nenorāda slidenos ceļus kā negadījuma iemeslu, jo slidenā laikā, iespējams, daudzi turpina braukt ar vasaras riepām,” saka BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.

Jāatgādina, ka ziemas riepas ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam, tomēr tās būtu ieteicams uzlikt jau tad, kad gaisa temperatūra noslīd zem +8 grādiem. Vasaras riepas aukstumā kļūst neefektīvas – to gumija sacietē, saķere ar ceļu mazinās, bet bremzēšanas ceļš pagarinās. Samazinoties saķerei, pieaug ceļu satiksmes negadījumu risks.

Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra novērojumi liecina, ka temperatūra, kas rada ledus veidošanos, novembrī nav retums. Piemēram, pērn rudens vidējā gaisa temperatūra Latvijā bija +8,2 °C, bet vienlaikus tika novērota arī ļoti zema gaisa temperatūra – 29. novembrī Madonā reģistrēti -15,1 °C. Novembra otrajā pusē katru gadu ir dienas, kad gaisa temperatūra ir zemāka par nulli, kas nozīmē arī paaugstinātas bīstamības braukšanas apstākļus. BALTA eksperts norāda – uzsniegot pirmajam sniegam, pēdējos gados vairākas reizes fiksētas situācijas, kad ceļu satiksmes negadījumu skaits dubultojas. Daudziem atmiņā palicis 2018. gada 27. novembris, kas Latvijas autobraucējiem sagādāja pamatīgu “pārsteigumu” – visā Latvijā sniga, un braukšanas apstākļi pēkšņi pasliktinājās.

Apdrošināšana vismaz daļēji pasargā autovadītāju no finansiāliem zaudējumiem, taču vēl lielāka nozīme ir prevencijai. “Nav jau tā, ka ziema mūs pārsteigtu kā liels brīnums, katru gadu tā atkal atnāk, tikai cilvēkiem pašiem nav vēlmes mācīties no savām kļūdām. Raugoties KASKO atlīdzību pieteikumu statistikā, būtu pat vērtīgi pārskatīt likumu un noteikt obligātu ziemas riepu lietošanu jau no 15. novembra,” uzsver Kristaps Liecinieks.

Tagad ir īstais brīdis riepu nomaiņai – gan tādēļ, ka gaisa temperatūra naktīs un rīta stundās arvien vairāk tuvojas nullei, gan tādēļ, lai nodrošinātos pret pirmā sniega “pārsteigumu”. Jau pašlaik riepu maiņas servisos pieraksta kalendāri sāk aizpildīties, bet brīdī, kad uzsnigs pirmais sniegs, visticamāk, tie būs pārpildīti vairākas dienas vai pat nedēļas uz priekšu.

BALTA atgādina, ka ziemas riepas ir vērts uzlikt jau savlaicīgi!

-       Rudenī uz ceļa nereti ir peļķes, bet ziemas riepām ir rupjāks protektors, kas palīdz novērst akvaplanēšanu, t. i., situāciju, kad starp riepu un asfaltu veidojas ūdens slānis un saķere līdz ar to samazinās vairākas reizes.

-       Vasaras riepām ir cietāks gumijas sastāvs, kas aukstā laikā vēl vairāk sacietē, samazinot riepas saķeri ar ceļu.

-       Tiem, kuri atliek riepu maiņu uz pēdējo brīdi, visticamāk, nāksies gaidīt rindā vairākas stundas.

-       Saskaņā ar Latvijas ceļu satiksmes noteikumiem pieļaujamais minimālais ziemas riepu protektora dziļums ir 4 milimetri.

-       Pat ja riepas nodilums vēl nav sasniedzis pieļaujamo maksimumu, ilgāk par 5 gadiem ar vienu ziemas riepu komplektu braukt nevajadzētu, jo gumija ar laiku sacietē un zaudē daļu ražotāja paredzēto saķeres spēju ar ceļa virsmu.

-       Uz katras riepas ārējās malas kvadrātiņā vai aplītī ir atzīmēti četri cipari, kas apzīmē riepas ražošanas laiku. Pirmie divi ir nedēļas, otrie divi – gada atšifrējums. Īpaši svarīgi šo atzīmi aplūkot, iegādājoties lietotas ziemas riepas.

-       Ministru kabinets (MK) apstiprinājis grozījumus MK noteikumos Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”. Sākot no 2024. gada 1. oktobra, Ceļu satiksmes noteikumos noteiktajā ziemas periodā (no 1. decembra līdz 1. martam) transportlīdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”.

 
Visi komentāri
 
650 20.novembris 2024 0:00
0 0 Atbildēt

Vai tad šodien ir 1mais decembris? Kā diez sauc to Autoru, kurš šajā Likumā ierakstīja šo likumīgo datumu?

Kādā vel rindā gaidīt- vai tad Brīvdienās vairs nerok? Zeme tak vēl nav sassalusi, būtu jābūt visam ok.

Rudenī ir peļķes- bet vai tad rudenī ir jābrauc jau ar Ziemas riepām? Vai ar Likumā noteiktajiem (atļautajiem) 1,6 mili metriem? (nejaukt ar promilēm).

Ar 4.5mm 5g vecām riepām nevajadzētu braukt? Bet kāpēc vajadzētu (atļaut) tās publiski tirgot????

Vasaras riepai ir sliktāka noturība pret akvāparkošanos? Tas ir kā, varbūt ka salīdzinot "likumīgos" parametrus 1,6mm pret 4,0mm ? Testi ir?

Nja 20.novembris 2024 9:09
2 1 Atbildēt

Paskaties testus, tur bieži vien ziemas riepām noliek blakus vasaras riepu. Sniegs, ledus, var būt pirms 1. decembra, ja uztaisīsi avāriju ar vasaras riepām, Policija to fiksē, nebrīnies ka regresā dabūsi maksāt no savas kabatas. Riepām jābūt atbilstošām ceļa apstākļiem.

650 21.novembris 2024 1:25
0 0 Atbildēt

Kādus vēl testus,Tevi kaut kāda mānija vajā? Varbūt noliec sev blakus gultā to Riepu,jau 1jā septembrī. 

Noderīgie ipdipoti parasti sasskata sekas, taču cēloņi un sakarības viņiem nav saredzami.Tev te kādus n-tos gadus katrreiz "noVEMbrī" vaicāju- kurš konkrēti ir tas idiots, kurš (Tev,to) noteica ''no 1mā decembra''.Pat Lietuvā ir "sadzirdējuši", bet Tu nekādīgi nē.

Būtu vēl atradies kāds tas diplohmētais oficiālais Lohs, kurš pārējiem būtu "ieteicis" tajā suuda rudenī kārtīgi izvērtēt- gan savu vasaras kalošu atlikumu, gan izmēru, gan arī sava hlama un sevis kā Vadītāja patiesās iespējas.Bet nee, TO tu 'diezin vai kur sadzirdēsi.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ķīnas autoindustrija Krievijā mēneša laikā pārdevusi gandrīz 100 000 jaunu automašīnu 2

Ķīnas autobūves uzņēmumi turpina kurināt tempu Krievijā – sasniegts jauns viena mēneša rekords. Lasīt vairāk

 

Vairāk par 7 miljoniem vienuviet - četru superauto sadursme 6

Uz kalnu pārejas Alpos notikusi avārija, kurā iesaistīti McLaren Elva, Ferrari LaFerrari, Ferrari 812 Superfast un Bentley Continental GTC. Lasīt vairāk

 

Trešdienas rītā trīs automašīnu sadursmē pie Augšlīgatnes gājis bojā viens cilvēks 14

Trešdienas rītā trīs automašīnu sadursmē pie Augšlīgatnes gājis bojā viens cilvēks, aģentūru LETA informēja Valsts policijas pārstāve Zane Vaskāne. Lasīt vairāk

 

Valsts policisti paši pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus, kamēr ķer uz ātrumu (+ VIDEO) 60

Policijas busiņš ērti iekārtojies, lai varētu ķert ātruma pārkāpējus, taču tas noticis policistiem pašiem pārkāpjot ceļa zīmes norādes par transporta novietošanu stāvvietā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti