Policija aresta sistēmu dzērājšoferiem uzskata par efektīvu, taču tā atcelšanā jābūt kompensējošam mehānismam 23

Foto: Ekrānšāviņš no Twitter.com/valsts_policija

Nozare.lv | 20.maijs 2018 9:04

Valsts policija (VP) administratīvā aresta sistēmu dzērājšoferiem uzskata par efektīvu, taču tā atcelšanā jābūt kompensējošam mehānismam, piemēram, pārkāpēja transportlīdzekļa konfiscēšana neatkarīgi no spēkrata īpašnieka, aģentūrai LETA teica Valsts policijas (VP) Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis.

Krapsis skaidroja, ka lēmums par atteikšanos no administratīvā aresta būs jāpieņem politiķiem, kuri paši savulaik arī nolēma šādu sodu dzērājšoferiem ieviest. Līdz šim arests devis būtisku ieguldījumu satiksmes drošības uzlabošanā, jo kopš aresta ieviešanas samazinājās dzērājšoferu izraisītu negadījumu skaits. VP informācija liecina, ka par braukšanu reibumā 2016.gadā noformēti 3864 protokoli, bet pagājušā gadā 3680 protokoli. Šogad noformēti 1021 protokoli. 2006.gadā arests piemērots 3053 dzērājšoferiem, bet pērn vien 1681 transportlīdzekļu vadītājiem.

Ja politiķi nolems atteikties no aresta, tad jābūt ieviestam kompensējošam mehānismam, lai nepasliktinātu satiksmes drošību un nevairotu pārkāpēju vidū tiesisko nihilismu pret likuma ievērošanu. Policija jau iepriekš darba grupās rosinājusi dzērājšoferiem piemērot transportlīdzekļa konfiscēšanu, turklāt izpētot ārvalstu praksi policija rosina pārkāpuma gadījumā konfiscēt automašīnu neatkarīgi no tā īpašnieka. "Piemēram, ja pārkāpējs kādā laika periodā atkārtoti pieķerts braucam reibumā, tad valsts konfiscē automašīnu neatkarīgi no tā vai tā pieder pārkāpēja, līzinga kompānijai, pārkāpēja darbavietai vai viņa radiniekam," norādīja Krapsis.

Tieslietu ministrijas norādījusi, ka dzērājšoferu problēma lielākoties ir saistīta ar alkohola atkarības jautājumu, un valsts nevarot atkarības problēmu atrisināt ar formālu soda piemērošanu. Krapsis norādīja, ka pastāv citās valstīs mehānisms par atkarīgajiem paredzētu kursu nozīmēšanu viņus nesodot. Ja kursus pārkāpējs neapmeklē, tad viņam jāsaņem sods.

Krapsis šaubās vai administratīvā aresta aizstāšana ar šādiem korekcijas kursiem Latvijas gadījumā būtu efektīvi.
Jau ziņots, ka trešdien Satiksmes ministrijā (SM) notikusi sanāksme, kuras darba kārtībā bija iekļauts diskusiju jautājums par iespējamiem variantiem, ar ko varētu aizstāt reibumā pieķerto autovadītāju administratīvo arestu. SM paziņojusi, ka reibumā braukušo autovadītāju aresta atcelšana, ko rosinājusi Tieslietu ministrija (TM), var radīt satiksmes drošības riskus.

Sanāksmes dalībnieki bija vienisprātis, ka patlaban dzērājšoferu arests kā soda veids ir saglabājams, jo tas ir efektīvs.

Sanāksmes dalībnieki arī sprieda, ka, iespējams, viens no līdzvērtīgiem variantiem varētu būt transportlīdzekļa konfiskācija, kas arī varētu būt efektīva.

TM aģentūrai LETA skaidroja, ka administratīvos sodus Latvijā patlaban piemēro saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu, kas tika radīts padomju laikos un joprojām daļēji atspoguļo padomju izpratni par sodu sistēmu.

Tādējādi TM rosinātās pārmaiņas ir vērstas uz demokrātiskai un tiesiskai valstij atbilstošas sodu sistēmas ieviešanu. TM arī uzsvēra, ka ideja par atteikšanos no administratīvā aresta guvusi atbalstu ne tikai valdībā, bet arī Saeimā 2016.gadā, kad otrajā lasījumā ticis pieņemts likumprojekts "Administratīvo pārkāpumu procesa likums", kas neparedz tādu soda veidu kā administratīvais arests.

TM pārstāvji norādīja, ka patlaban aktīvi tiek strādāts pie risinājumu, kas paredzēs adekvātu un efektīvāku ietekmēšanas līdzekli personām, kas vada transportlīdzekļus reibumā.

TM arī uzsvēra, ka ārsti, kas strādā ar atkarības jautājumiem, kopumā atzīstot, ka administratīvais arests nav efektīvs līdzeklis cīņā ar dzērājšoferiem. Par to liecinot pētījumi, kuros atklājies, ka persona, kas ir pieķerta, braucot reibumā, pirms tam ir vadījusi mašīnu reibumā vidēji 23 reizes. Tas apliecinot, ka šī problēma lielākoties ir saistīta ar alkohola atkarības jautājumu, un valsts nevarot atkarības problēmu atrisināt ar formālu soda piemērošanu.

Šajā likumprojektā paredzēta arī iespēja uz ceļa dzērājšoferim izņemt mašīnu, lai nodrošinātu, ka pēc pārkāpuma konstatēšanas pārkāpējs neturpinās braukt. Kā papildus instruments cīņā par ceļu satiksmes drošību atsevišķos gadījumos tiks paredzēta iespēja konfiscēt pārkāpēja transportlīdzekli, atzīmēja TM.

TM skaidroja, ka jaunais likums varētu stāties spēkā no 2020.gada janvāra, bet precīzs termiņš būs atkarīgs no Saeimas lēmuma.

 
23 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
650 20.maijs 2018 15:15
18 1 Atbildēt

Pilnīgs sviests un (kārtējā) demagoģija un kārtējais variants "kādam" iegūt oficiālas tiesības kaut ko citiem atņemt.Jebkuram ļoti gribas būt par varenu cilvēces likteņa lēmēju.Vienam 0,6 promiļu nabagam atņemsim bentliju pa 300k un visi uzvārīsimies,abet reku citam 2,8 promiļu gudriniekam atņemsim velosipeedu vai kādu tur lūzni bez TA un pa 200e.Tur arī visu "taisnīgi" izmenedžēsim- ja gadījumā kāds miljardieris ikdienā brauc ar maibachu, bet akkurāt dzēruma brīdī ir nejauši/tālredzīgi "aizņēmies" kaimiņa vazu vai zaz-u.

Ja kāds "pazīst daudzus" dzērumābraucējus- kāpēc nestučī un kāpēc varonīgi nemetas zem riteņiem, lai apturētu šo cūcību? Pilnīgi 600% varu apgalvot, ka jebkurā kolhozā vai suudameža vidū vienmēr visi apkārtējie ļoti labi zin- kurš kaimiņš mēdz braukt dzēris, kurš vietējā "autoritāte",kurš "pazīst policistu",kuram "tēvs kolhoza depuanāts", kurš (gadiem ilgi) nesodīts pārkāpj noteikumus, kurš (pie mazākās iespējas) nesodīti sit citem pa purnu.Viss tas ir zināms.Bet laika gaitā izveidotā sistēma ir tāda, kāda tā ir.Un neba jau anonīma muldēšana spēj to ikdienu izmainīt.

Tepat jau arī- piem.,tā vietā, lai tautai saprotami paskaidrotu, kas tur īsti notika ar 151km/h, vai noskaidrot konkrēti kurš tas krāns, kas aizvakar degradēja vp tēlu un braucot ar dienesta auto publiski sūkāja teletrubu, labāk "parunāsim" par konfiskāciju- tā, lai tie lohi atkal pakomentē un lai visu citu ne īpaši patīkamo ātrāk aizmirst.

WONDERWHY 20.maijs 2018 11:22
10 13 Atbildēt

Situācija tāda. Izīrēju mašīnu ar visu līgumu oficiāli. Cilvēku tagad kāds pierunā iedzert divus alus. Opā 0.6 promiles. Cilvēku aiztur, manu izīrēto mašīnu atņem un pārdod. Vai arī iedodu čomam, kurš nedzer savu mašīnu, lai šis mammu aizved uz slimnīcu. Mazums aiz kreņķiem ierauj 100 grami un atkal promiles, mašīnu atņem, mašīnu pārdod.

Ar kādām tiesībām viņi tagad plāno ņemt nost sveša īpašumu ? Lai ņem nost tās mašīnas, kas pieder pašiem dzērājiem.

edgars 20.maijs 2018 11:52
9 27 Atbildēt

Jāņem tiesības uz 15 gadiem nost un miers. Atkārtoti pieķer un plus vel bez tiesībām- lai pasēž kādu gadu.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

PAPILDINĀTS 16.10 ar NMPD atbildi; Jūrmalā uz neregulētas gājēju pārejas pār 4 joslām sabrauc bērnu 94

Šodien (15.oktobrī) uz Lienes ielas gājēju pārejas pie Jāņa Pliekšāna ielas tika sabraukts bērns. Lasīt vairāk

 

Rīgas Satiksme gadu varētu noslēgt ar peļņu, taču vajag vēl 2.9 miljonus 1

Pašvaldības uzņēmums "Rīgas satiksme" šogad no pašvaldības budžeta papildu dotācijā lūgs piešķirt 2,9 miljonus eiro, šorīt intervijā Latvijas radio sacīja "Rīgas satiksme" padomes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs. Lasīt vairāk

 

Vējš apgāž piekabi (+ FOTO) 3

Spēcīgais vējš kļuvis par cēloni negadījumam, ko piefiksējis attēlu autors - acīmredzot, kādā klajākā vietā vēja brāzmas bijušas tik spēcīgas, ka spējušas apgāzt vieglajam auto piekabināto divasu piekabi. Lasīt vairāk

 

Ielēca pa logu - autobusa sadursmē ar stirnu četri ievainotie (+ VIDEO) 53

Ventspils novadā pagājušajā sestdienā, 12.oktobrī, četri cilvēki guvuši traumas pēc tam, kad pasažieru autobusā caur priekšējo stiklu ielēkusi stirna, aģentūru LETA informēja Valsts policijas (VP) Kurzemes reģiona pārvaldes vecākā speciāliste sabiedrisko attiecību un sadarbības jautājumos Madara Šeršņova. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti