Vai iespējams pilnībā novērst bojāeju uz ceļiem? Jā! - uzskata LAMB 11

 

Foto: Ilustratīvs attēls

LAMB | 29.jūnijs 2018 6:14

Autokluba LAMB prezidents Juris Zvirbulis izsaka viedokli par plānu līdz 2050. gadam pilnībā novērst bojāeju uz ceļiem Eiropā.

15. jūnijā Hāgā vadošo Eiropas mobilitātes institūciju līderi parakstīja vienošanos sniegt visu iespējamo ieguldījumu satiksmes drošībā, lai līdz 2050. gadam pilnībā novērstu bojāeju uz Eiropas ceļiem (zero traffic fatalities by 2050) . Parakstītāju vidū bija Starptautiskās Automobiļu federācijas 1. reģiona, kas pārstāv Eiropas, Tuvo austrumu un Āfrikas autoklubus (FIA Region 1), Eiropas Autoražotāju asociācijas, Eiropas Auto piegādātāju asociācijas un vairāku citu vadošu Eiropas mobilitātes institūciju līderi. Parakstīšanas ceremonijā piedalījās FIA prezidents Žans Tods un ES Transporta komisāre Violeta Balka, kurai pēc parakstīšanas vienošanās tika simboliski nodota.  Deklaratīvs publicitātes triks vai nopietns solis satiksmes drošības stiprināšanā, varētu jautāt Eiropas autovadītājs?

Lai atbildētu uz šo jautājumu nedrīkst vienkāršoti pārcelt šīs dienas satiksmes drošības situāciju, šobrīd dominējošās tendences un esošos instrumentus uz 2050. gadu. Līdz tam laikam būs notikusi ne tikai mobilitātes evolūcija, bet visdrīzāk revolūcija, jo satiksmē dominēs bezpilota transporta līdzekļi, kurus vadīs īpašas vienotās mobilitātes datorprogrammas. Šobrīd pētījumi apliecina, ka 90% negadījumu iemesls ir cilvēciskais faktors, kurš tiks kardināli samazināts, kad spēkratus vadīs nevis cilvēks bet dators. Tas, piemēram, palīdzēs izvairīties no sadursmes krustojumā, jo datorprogramma jau savlaicīgi zinās, ka aiz ēkas vai pat vairāku kvartālu attālumā tuvojas cita automašīna. Tas palīdzēs naktī izvairīties no sadursmes ar meža zvēru, jo radaru uztvērēji, spēs labāk nekā cilvēka acs noteikt zvēra kustību un novirzīt auto, lai izvairītos no sadursmes. Bezpilota mobilitāte iet roku rokā ar transporta elektrifikāciju, jo pamatā datora vadītie spēkrati būs ar elektromotoriem. Ja šodien sūkstamies, ka elektromobiļi ir nepraktiski, jo ir dārgi, var nobraukt nelielu attālumu un maz ir uzlādes vietas, tad  tuvāko desmit gadu laikā situācija pilnībā izmainīsies. Tiek prognozēts, ka jau 2022. gadā elektromobiļa un tradicionālā auto cenas izlīdzināsies, arī uzlādes punktu tīkls būs līdzvērtīgs benzīntanku tīklam šodien, bet ar vienu uzlādi nobraucamais attālums būs pieaudzis vairakkārt.

Tomēr arī šodienas satiksmes drošības stiprināšanas instrumenti ir jāpilnveido un nevaram paļauties tikai uz nākotnes mobilitātes revolūciju. Uz Latvijas ceļiem šobrīd darbojas 12 pārvietojamie un 60 stacionārie fotoradari, 40 netrafaretās policijas mašīnas, trafaretās policijas automašīnas, un šogad vēl tiks uzstādīti 40 stacionārie fotoradari, tātad kopumā tie būs 100. Ceļu policisti strādā ar pārnēsājamiem ātruma mērītājiem, un tiek plānots ieviest ātruma kontroli, aprēķinot vidējo braukšanas ātrumu konkrētā ceļa posmā. Tātad ir nopietns tehniskais aprīkojums, lai īstenotu ātruma kontroli, kas būtiski ietekmē satiksmes drošību, jo pētījumi rāda, ka neatbilstoši izvēlēts ātrums ir viens no izplatītākajiem satiksmes negadījumu cēloņiem.

Ātruma kontrole ir cīņa pret sekām, tomēr ne mazāk svarīga ir izpratnes ieaudzināšana gan par satiksmes noteikumu nozīmi, gan kopumā par drošu, tolerantu un tālredzīgu dalību ceļu satiksmē, kas aprakstīta FIA satiksmes drošības Zelta likumos (https://www.fia.com/3500lives) . Tādēļ svarīgi satiksmes drošību apgūt jau sākot no skolas sola, runāt par to mājās ģimenē ar bērniem un rādīt savu personisko priekšzīmi.

Tomēr tehniskais aprīkojums un satiksmes dalībnieku sagatavošana nav vienīgie satiksmes drošības balsti, jo vēl taču ir droši un kvalitatīvi ceļi, drošas gājēju pārejas, gājēju tilti un tuneļi, pretējās braukšanas joslas atdalošie elementi un cita veida infrastruktūra. Ņemot vērā to, ka šobrīd daudzās ar satiksmes drošību saistītās valsts budžeta pozīcijās pietrūkst līdzekļi, ir nepieciešams visu iekasēto soda naudu par satiksmes noteikumu pārkāpumiem atgriezt atpakaļ uz ceļiem, tātad ieplānot tieši tajās izdevumu pozīcijās, kuru mērķis ir satiksmes drošības uzlabošana.

Tādejādi apvienojot šodienas satiksmes drošības stiprināšanas veidus ar izaicinājumiem, kurus mums piedāvās nākotnes bezpilota mobilitāte, ir iespējams panākt, lai ceļu satiksmē nebūtu bojāgājušo.

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir vairāk nekā 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 145 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

 

 

 
Visi komentāri
 
felix65 29.jūnijs 2018 8:03
9 1 Atbildēt

Tad killeru funkcijas no burlakiem pārņems hakeri.

WONDERWHY 29.jūnijs 2018 8:53
10 3 Atbildēt

Ļoti labi jau redzam cik labi ir šie autonomie un bezpilota autiņi. Es atļaušos apgalvot, ka 100% gadījumos kāds ir cietis vai gājis bojā, kad tās izslavētās grabažas tiek testētas. Kaut kā tie datori neredz un nemīl neko uz ceļa. Elektroauto cena parasta auto līmenī, uzlādes tīkls katrā benzīntankā, uzpilde 10 minūtēs, nobraukums 1000km, ļoti slapji sapņi. Kad sapņo, vajag aizvērt acis. Izskatās, ka pasaule ir sajukusi prātā, cenšoties iznīcināt 100 gadu garumā nostiprinātās vērtības.

Kanibaals 29.jūnijs 2018 10:16
0 4 Atbildēt

>cenšoties iznīcināt 100 gadu garumā nostiprinātās vērtības.

Kādas tieši vērtības? Cilvēku dzīvības nevērtību?

650 29.jūnijs 2018 9:18
16 5 Atbildēt

Muldoņas un demagogi. Ko neizdarīsi sava amata attaisnošanai vai jaunas iespējas iekampt radīšanai. Tam alnim drirsā to elektrouzlādi ierīkojiet. Iespējams ka drīz kāds fufeļa bīdītājs izdomās elektriskos zvērus. Vārna gaisā izdrirsīs suudu un tieši acī kādam varēs to novadīt.Uz debiialajiem Lv ceļiem bez marķējuma līnijām un stabiņiem kosmosa kuģi kursēs sešās rindās un trijos stāvos.Atbildīgie gudrinieki saņems Prēmiju par katru izdristo vārdu.

k442 29.jūnijs 2018 18:59
3 0 Atbildēt

Vislabāk un ar augstāko drošības pakāpi šīs revolucionārās un progresīvās drošības sistēmas darbosies uz grants ceļiem nomaļās lauku teritorijās, piemēram, Kalētu vai Ukru pagastā, kur šodien vietējie braukā ar vecām bundžām, kā tik pašiem prātā ienāk utt, utt...

Nesmīdiniet mani.

Jau tagad darbā ir dzirdēts stāsts, ka, braucot kāda kolēģa kruti aprīkotā jaunā pikapā slapjdraņķa apstākļos, tam auto aizķepa visi priekšas sensori, kas noveda pie košām diskogaismām pa visu paneli un drošības režīma ieslēgšanās - tas auto vienkārši palika stulbs...

650 30.jūnijs 2018 3:32
1 1 Atbildēt

Neenē, nu kapc tu taa..Tur pat būs spešal kibernētiskais protektora padziļinātājs un tajs hlamos ieprogrammēs eholotus un periskopus,lai lietus laikā pa jūrmalas šosejas risēm būtu viss štokos.Reku saulkrastos nupat nesen bija brūnais lācis noslīcis, lab ka viņam šis nebij jādzird, vinjš būt aiz skaudības vnk abdrirsies ;P

jucis 30.jūnijs 2018 16:18
3 0 Atbildēt

Kas tas par pikapu bija? Laikam amerikānis? Bet tik un tā šaubos. Dēļ sensoru "aizļepšanas" nekāds "limp mode" nevienam neiestājas, ja godīgi tad nekādas ziemasvētku eglītes ari nesadegas. Vienkārši ja sensori ir netīri un tu centies "aktivizēt" kādu konkrētu ekstru, tad arī tiek paziņots, ka sensors ir netīrs, vai bojāts, nevis sadegas diskolampas.

Acīm redzot pašam nav auto ar šāda tipa aprīkoju, bet no "vienām tantēm" jau var saklausīt daudzko, tāpat, ka tie ubagi, kuri nopērk auto, ko reāli nevar uzturēt un tad brēc visos forumos, cik tas un šitais ir slikti. Un tad tādu nopisteni pardod citam ubagam, kurš atkal padod tālāk to pašu ziņu proti - vai kas par mēslu viss lūzst un pats neko nevar sataisīt utt. Šeit forumā arī tādu lohu netrūkst. Nu nevajag lekt augstāk par savu dirsu tad!

Kanibaals 30.jūnijs 2018 11:16
1 0 Atbildēt

Kā novērst bojāeju uz ceļiem? Elementāri, vest visus mirušos pa taisno uz slimnīcu un pasludināt ka miruši ne jau CSNg rezultātā un lieta darīta.

650 30.jūnijs 2018 20:28
2 1 Atbildēt

Ai, pag, netērējiet eneģiju savstarpējos strīdos.labāk noskaidrosim pašu šī raksta pamatnostādni- kas ir tas te (c)"LAMB...vairāk nekā 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē" ? Ja jau nav ne oponentu ne intereses- tātad JurisZ paliks pie sava "viedokļa", kurš viņam (kārtējoreiz) liksies gana autoritatīvs un pareizs.Jau pie iepriekšējā raksta bija par to "aizdomas".Kad govis gaišā nakts laikā pljuuta uz ceļa un nosit nost pāris sievietes, kungam "nav viedokļa".Abet reku tikkko runa ka kko "ieviest" vai "atbalstīt", tā K-gs uzreiz klāt kā likts, uzreiz "viedoklis" un taa un uttt.Kā tur ir, ar ko "speciālista viedoklis" atšķiras no parastas vārdiskas pļūtīšanas?

Ar ko atšķiras 2 kājāmgaisā sajauktas lietas- sensors vnk kā "extra" un tas pats/līdzīgs sensors kā idejiski visas bezpilota idejas balsts? Acc sensors ir extra.Ok.Bet, ja tas ir netīrs- panelī deg izsaukuma zīme.Turklāt ar zemtextu, ka luuk dēļ tā nav pieejams arī avārijas bremžu asistents.Jo šis hitražopijs draņķis (izrādās ka) izmanto to pašu acc sensoru (pat divus/abus..).

Tagd iet pa rādio Akcija.Fizikas likumi esot.Ok.Bet Juris saka, ka sensors redzēšot alni.Alnis sēž vēl 200m tālu mežā un drirš spiras ,abet sensors jau visu Redz.Aiz stūra, pāri grāvim. Ok.Bet pieņemsim citu variantu- grāvī paslēpies gulj Lācis.Tas Brūnais/tumšais/smirdīgais, un burtiski 2m no ceļa.Gaida laupījumu.Un 2m pirms bezpilotnieka (kurš brauc ar atļauto ātrumu) lec stiklā un kož pasažierim nost galvu.Kā ar te fizikas likumiem un bremzēšanas ceļa graumu? Jeb tas bezpilotnieks apstāsies sekundes miljardajā daļā, tikko borta superdators būs sajutis Lāča smaku?

Kanibaals 2.jūlijs 2018 12:24
0 0 Atbildēt

Novērsīs sadursmi ar zvēru veikli izvairoties,iebraucot grāvī un izbraucot no tā ārā

Pļurkt 1.jūlijs 2018 8:26
0 1 Atbildēt

Jau sāk riebties lasīt šitādus raksteļus, kur atskaitot pliku diršanu nekā nav!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO)

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Līdz 1400 eiro - deputāti spriedīs par sodu pastiprināšanu ceļu satiksmē 22

Saeimas Juridiskajā komisijā šodien plānots spriest par sodu pastiprināšanu par pārkāpumiem ceļu satiksmes jomā. Lasīt vairāk

 

Japāņu Bavārija. Pirmais ieskats Mazda CX-80 salonā (+VIDEO)

Vai atminaties, kad pēdējo reizi sastapāties ar pa īstam lielu Mazda markas automašīnu? Līdz šim lielākais japāņu ražotāja modelis Eiropā saucas CX-80, un TV Autoziņām radās unikāla iespēja iepazīties ar septiņvietīgo krosoveru Mazda R&D centrā Vācijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti