Neredzīgi gājēji uz ceļa un droša braukšana — padomi autovadītājiem un riteņbraucējiem (+ FOTO) 6

 

Foto: Publicitātes attēls

Neste | 1.augusts 2019 11:05

Ceļu satiksmē vieni no neaizsargātākajiem ir gājēji ar redzes traucējumiem — tos var sastapt it visur, bet nereti autovadītāji nezina, kā rīkoties situācijās, kad sastop cilvēkus ar balto spieķi vai suni-pavadoni.

Rūpēs par gājēju, autobraucēju un arīdzan riteņbraucēju drošību uz ceļa, vadošā degvielas uzpildes staciju tīkla un lielākā degvielas mazumtirgotāja Neste eksperti ir apkopojuši padomus drošai braukšanai, sastopot gājējus, kuri pārvietojas un šķērso ielas, izmantojot suni-pavadoni, cilvēku-pavadoni, optiskās un dzirdes elektroniskās palīgierīces, baltu spieķi vai neizmantojot papildu palīdzību.

Ieturiet distanci

Pie luksofora vai atbilstošas ceļazīmes neapstājieties tālāk par 1,5 metriem no gājēju pārejas, ja vien nav uzzīmēta īpaša stoplīnija. Neredzīgie gājēji identificē jūsu transportlīdzekļa klātbūtni, ieklausoties transportlīdzekļa izdotajās skaņās, tāpēc ir svarīgi apstādināt transportlīdzekli drošā attālumā no gājēju pārejas. Hibrīda un elektrisko transportlīdzekļu vadītājiem ir īpaši jāatceras, ka dzinēja vai elektriskā motora trokšņu neesamība var radīt mānīgu sajūtu neredzīgajiem gājējiem, ka tuvumā nav transportlīdzekļu. Atcerieties, ka, ja neredzīga persona pievelk spieķi pie sevis un pakāpjas nostāk no krustojuma, šis žests nozīmē, ka cilvēks vēl nevēlas šķērsot ielu, un jūs varat braukt.

Obligāti apstājieties

Ja pie gājēju pārejas gaida gājējs, noteikti apstājieties. Pat tad, ja gājējs vēl nav sācis šķērsot ielu, bet tikai tuvojas pārejai. Pagaidiet, līdz gājējs ir ielu šķērsojis pilnībā un nokāpis no gājēju pārejas, un tikai tad turpiniet braukt.

Neignorējiet balto spieķi

Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka, ieraugot gājēju ar horizontāli paceltu baltu spieķi, transportlīdzekļa vadītājam ir pienākums apstāties un palaist neredzīgo vai vājredzīgo gājēju ikvienā situācijā, arī ceļa posmos, kuros nav gājēju pārejas. Baltais spieķis ir kā rokas pagarinājums, ar kuru vājredzīgs vai neredzīgs cilvēks orientējas. Pateicoties spieķim var sajust, kā mainās ceļa virsmas tekstūra, kā skan, kad spieķis atduras pret šķēršli.

Nenobloķējiet gājēju pāreju

Neapstājieties gājēju pārejai pa vidu. Neredzīgajam gājējam būs jāiet apkārt jūsu transportlīdzeklim, izejot ārpus gājēju pārejas zonas, kas var radīt papildu drošības riskus.

Nedodiet norādījumus

Nedodiet mutiskus norādījumus neredzīgajiem gājējiem. Lai izvēlētos ielas šķērsošanas brīdi, neredzīgie gājēji ieklausās satiksmes skaņās, bet jūsu balss un norādes var viņus apmulsināt un likt doties nepareizā virzienā.

Pirms pagriešanās uzmanīgi paskatieties apkārt

Kad griežaties pa labi, uzmanīgi paskatieties apkārt. Pirms pagrieziena manevra paskatieties, vai tuvumā nav gājēju, jo īpaši neredzīgu gājēju. Neredzīgie satiksmes dalībnieki, kas šķērso ielu pie zaļās gaismas, negaida, ka kāds autovadītājs vai riteņbraucējs griezīsies pa labi tieši viņiem priekšā. Pagrieziena manevrs var dezorientēt, un šādam ielas šķērsotājam ir lielāka iespēja sadurties ar citu transportlīdzekli, kas arī griežas pa labi.

Nelietojiet skaņas signālu

Nelietojiet automašīnas skaņas signālu, lai piesaistītu neredzīga vai vājredzīga cilvēka uzmanību uz ceļa. Cilvēks var nezināt, kam jūs signalizējat, un troksnis viņu var nobaidīt. Ja krustojums ir nesen izveidots, neredzīgajiem gājējiem (visbiežāk ar cilvēka pavadoņa palīdzību) ir jāinterpretē virkne taktilo un skaņas norāžu, lai saprastu šķērsojamā ceļa garuma, šķērsošanas virzienu un drošības saliņu esamību vai neesamību. Transportlīdzekļu radītā skaņa palīdz neredzīgajiem gājējiem noteikt krustojuma ģeometriju. Šķērsojot ielu, neredzīgām personām vispirms ir jānosaka pareizā iela. Viņi izmanto satiksmes skaņas, izmaiņas ietves un ietves malas augstumā, kā arī skaņas signālus gājēju pāreju tuvumā.

Ieturiet drošu distanci no visiem gājējiem, ja jums ir elektroauto

Vairums regulējamo gājēju pāreju izmanto skaņas signālus, lai palīdzētu noteikt pogas atrašanās vietu, un atsevišķu skaņu, kas signalizē, kad ielas šķērsošana ir droša. Daļai regulējamo gājēju pāreju nav šo signālu, tāpēc neredzīgajām personām vispirms ir jāpārliecinās, ka transportlīdzekļi ir apstājušies. Sākdami šķērsot ielu, viņi centīsies taisnā virzienā doties pāri uz pretējo pusi. Viņi izmanto transportlīdzekļu un citu gājēju izdotās skaņas, lai noteiktu pretējās puses atrašanās vietu. Elektriskie transportlīdzekļi un transportlīdzekļi ar dzinēja tehnoloģiju, kas to izslēdz stāvēšanas laikā, neredzīgajām personām apgrūtina ielas šķērsošanu. Personām ar redzes traucējumiem visērtākās gājēju pārejas ir parastajos un T veida krustojumos, kuros pēc šķērsošanas signāla padeves nemainās kustības virziens, jo šādos krustojumos braucošās automašīnas nodrošina skaņas norādes.

Servisa suņu biedrība Latvijā “Teodors” un Neste aicina transportlīdzekļu vadītājiem būt uzmanīgiem, pievērst īpašu uzmanību gājējiem, kas ceļu satiksmē piedalās, izmantojot balto spieķi vai suni-pavadoni. Biedrības sociālā iniciatīva “Acis iet skolā” aktualizē suņu-pavadoņu neatsveramo nozīmi cilvēku ikdienas gaitās, kuriem ir redzes traucējumi. Vienlaikus aicina ziedot, lai varētu apmācīt jaunus suņus-pavadoņus, tādējādi padarītu dzīvi vienkāršāku un raitāku cilvēkiem ar redzes traucējumiem. Plašāka informācija par iniciatīvu “Acis iet skolā” ir pieejama www.acisietskola.lv.

 
Visi komentāri
 
uupis 1.augusts 2019 11:36
9 1 Atbildēt

Interesanti kādus pseidoargumentus izdomās Vernons, lai tik nebūtu jāievēro satiksmes noteikumi?

Vernons 1.augusts 2019 14:51
1 14 Atbildēt

Tevis apmācītie katru dienu rada vairāk kā piecdesmit sadursmes! Bojā gājušo skaits kā karā, ievainoto daudzums iespaidīgs! Tu esi šīs noziedzīgas politikas ceļu satiksmē sastāvdaļa. Būtu jau nu labāk paklusējis!

uupis 1.augusts 2019 16:10
5 1 Atbildēt

Es pareizi sapratu, ka tu man piedēvē tādus MELUS kā:

1. Nelaist gājēju uz pārejas.

2. Nekur nelaist neredzīgu gājēju.

3. Pat ja gājējs vai velo pārkāpj noteikumus tad nedarīt visu iespējamo, lai neapdraudētu viņu?

Es pareizi sapratu tavu tekstu?

Vernons 3.augusts 2019 15:37
0 20 Atbildēt

Tekstu neesi sapratis! CSN jāzina un jāpilda katram, ne vis katram otram! Neviens normāls cilvēks nebrauc virsū nevienai dzīvai radībai!

Kā tas nākas ka "STOP" sgnāls nav brīdinājuma signāls CSN?

Kā varēja tā gadīties, kad CSN aizmira ielikt sadaļu "Ātruma samazināšana"?

Un kur ir sadaļa "Brīdinājuma signāli un to lietošana"?

Es esmu izlaidis gājēju starp riteņiem, zem tiltiem, ar piekabi "Mazam" pa apakšu, kura palika dzīva un neskarta!

Tu ar savu vienavirziena domāšanu neko nepanāksi! CSN jāmāca vecākiem un viņu bērniem, lai par savu drošību atbild paši. Es par savu un citu drošību varu un protu parūpēties.

Jautājums par drošību kļūst vēl asāks, kad autobusa vadītājs ved Tavu, manu, vai ikviema cita pilsoņa bērnu autobusā. Arī tam man ir pietiekoša pieredze.

Tu sāc Noteikumus lasīt ar CSL 19. pantu "Pienākumi un tiesības" saucas. CSN neatbilst 100% šī panta nosacījumiem!

Paldies par izrādīto uzmanību manai personai! Bet sāc ar sevi. Nevajadzēs topot mani vai kādu citu.

Un elektro skūteri "izcirps" visus. Es to nevēlos.

uupis 6.augusts 2019 23:18
15 0 Atbildēt

Vienvirziens ir tev, jo tu pieļauj un attaisno gājēju sabraukšanu uz pārejas. Tu brēc virsū gājējam dzīvojamā zonā, tāpēc ka viņš izdomā šķērsot ielu un tu no 40 knapi sabremzējies. Tu lamā tantiņu ar ratiņiem lielveikala stāvlaukumā, tikai tāpēc ka tev jāpagaida, kad viņa aizies līdz trotuāram.

:-) 8.augusts 2019 10:31
0 0 Atbildēt

Kiesner, Es šo un es to, stāsti līdz galam, visu, ne tikai Tavas nolaidības radīta negadījuma laimīgus iznākumus.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti